Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2019, 28697 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2019, 28697 | Verordeningen |
Nota Borgstellingen en geldleningen Gemeente Velsen
Het huidige Toetsingskader van de gemeente Velsen is vastgesteld in 2014.
De kern van de nota omvat toetsingscriteria waarop borgstellingen en geldleningen worden verstrekt. Hiermee heeft deze nota een aan het college kaderstellend karakter inzake dit beleidsveld.
In tegenstelling met de vorige nota is de term garantieverstrekkingen weggelaten. Enerzijds omdat in de praktijk veelal sprake is van borgstellingen, anderzijds omdat het begrip garantie niet (meer) in het Burgerlijk wetboek is opgenomen.
De gemeente hanteert het verlenen van borgstellingen en het verstrekken van geldleningen als instrument om rechtspersonen in de gemeente te ondersteunen hun doelstellingen te verwezenlijken. Het doel waarvoor deze instrumenten worden gebruikt moet passen binnen het gemeentelijke beleid uit hoofde van de publieke taak van de gemeente.
Deze nota is opgesteld om een toetsingskader vast te stellen, dat als afwegingskader kan fungeren.
Indien een geldlening of borgstelling een bedrag hoger dan € 500.000 betreft zal de raad eerst om een zienswijze worden gevraagd. Aanvragen van eenzelfde aanvrager die binnen een periode van een jaar worden ingediend zullen als één aanvraag worden behandeld. Voor borgstellingen in het kader van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw geldt dat er geen zienswijze wordt gevraagd.
Inzake de borgstellingen aan het waarborgfonds voor de Woningbouw gaat het college een overeenkomst aan met het waarborgfonds waarin ondermeer vast ligt dat corporaties rechtstreeks een borgstelling bij dit fonds kunnen aanvragen tot een limiet per jaar. Het college besluit jaarlijks over deze limiet per corporatie.
Specifieke uitgangspunten per aanvraag
1. Het verzoek om een borgstelling of geldlening wordt alleen in behandeling genomen na het indienen van een schriftelijke aanvraag met de daarbij behorende documenten. Aanbevolen wordt om, voordat een definitieve aanvraag wordt ingediend, een voorlopige aanvraag te doen met als bijlage relevante financiële informatie.
Bij het aanvraagformulier bij de definitieve aanvraag worden de volgende stukken overlegd:
2. De aanvraag wordt beoordeeld op twee typen criteria: inhoudelijke en financiële criteria:
3. De beschikking tot borgstelling of geldlening kent de volgende verplichtingen:
Het zich voor de schuld van een ander verplichten tot betaling, indien deze zijn betalingsverplichtingen niet nakomt.
Een begroting van de aanvrager van de kosten en opbrengsten van een bedrijfsactiviteit.
De mate waarop aan lopende betalingsverplichtingen kan worden voldaan.
Berekening van verwachte ontvangsten en uitgaven die aangeeft of er iedere maand voldoende geld op de bank staat.
Dit betreft het gedeelte van het wettelijke recht, dat de verhoudingen regelt tussen particulieren (burgers, bedrijven en organisaties). Het Publiekrecht regelt de verhoudingen tussen de overheid en particulieren en soms tussen overheden onderling.
Geeft aan in hoeverre een rechtspersoon in staat is om de financiële verplichtingen (betalingen) aan verschaffers van vreemd vermogen (leningen) na te komen, met behulp van alle activa.
Het geheel van ruimtegebonden beleidsuitspraken die een gewenste ontwikkeling beschrijven.
Nieuwe ontwikkelingen worden aan dit kader getoetst (in dit geval nota/verordening).
Fonds dat is bestemd voor het toekennen van een bijkomende waarborg voor kredieten waarvan de borg onvoldoende wordt geacht, door de instelling die de lening verstrekt.
Bijlage 3 Toelichting op Wettelijk en juridisch kader
In deze bijlage zijn toelichtingen opgenomen op de navolgende wetgeving:
Een van de belangrijkste nieuwe aspecten in de Europese richtlijnen is de mogelijke aanwezigheid van staatssteun bij het verlenen van een borgstelling of lening.
Het artikel 107 van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is hier voornamelijk van belang.
Tevens is er in 2004 vanuit het ministerie en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, een Nationaal Referentiekader Steun aan betaald voetbal, verschenen waarin een checklist tot steun aan een betaalde voetbalorganisatie toegelicht is. Indien een betaald voetbalorganisatie een beroep zou doen op de gemeente Velsen is het van belang dit Referentiekader als leidraad te nemen.
Het verlenen van een borgstelling is een vorm van subsidiëring. Dit geldt ook voor de renteloze of laagrentende gemeentelijke geldleningen. De Awb bepaalt, dat subsidies slechts verstrekt kunnen worden op grond van een wettelijk voorschrift, dat regelt voor welke activiteiten ‘subsidie’ kan worden verstrekt. Ook kan een ‘subsidieplafond’ worden vastgesteld. Dit is vastgelegd in de Algemene Subsidieverordening Velsen 2013.
De borgstelling of geldlening dat wil zeggen, de overeenkomst met de geldgever, die ter uitvoering van de beschikking tot ‘subsidieverlening’ verlangd wordt is een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Volgens de Gemeentewet is dit een bevoegdheid van het college.
Verder geeft de Gemeentewet aan dat, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening van deze bevoegdheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente, het college geen besluit neemt dan nadat de raad zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college heeft kunnen brengen (de zogenaamde ‘voorhangprocedure’).
De in deze notitie voorgestelde en geformuleerde kaderstelling inzake borgstellingen en geldlening van de gemeente Velsen, wordt toegepast op grond van de algemene subsidieverordening. De regels zijn na inwerkingtreding van toepassing op alle aanvragen voor borgstellingen of geldleningen.
Het college is belast met de uitvoering en stelt beleidsregels vast.
Het verlenen van een borgstelling is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Uit het betreffende artikel volgt dat borgtocht de overeenkomst is waarbij de ene partij (de borg) zich tegenover de ander partij (de schuldeiser) verbindt tot nakoming van een verbintenis die een derde (de hoofdschuldenaar) tegenover de schuldeiser heeft of zal krijgen. De hoofdschuldenaar is geen partij bij de overeenkomst van borgtocht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-28697.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.