Gemeenteblad van Leiderdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2019, 286352 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2019, 286352 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening auditcommissie gemeente Leiderdorp 2019)
De raad van de gemeente Leiderdorp;
gelezen het voorstel van , nr. Z/19/086936/167326;
gezien het advies van het Politiek Forum van 30 september 2019;
gelet op het bepaalde in artikel 82 en 84 van de Gemeentewet waarin is opgenomen dat de Raad
raadscommissies kan instellen;
gelet op artikel 4, lid 3 van de Controleverordening en daarmee overwegende dat de gemeenteraad van
Leiderdorp een verordening auditcommissie dient te hebben;
Artikel 2. Doel, taken en bevoegdheden
Het doel van de auditcommissie is het versterken van de controlerende taak van de raad. Met een auditcommissie wordt de raad intensief en structureel geadviseerd in zijn kaderstellende taken (aan de voorkant van het proces) en controlerende taken (toezicht op interne beheersing, bedrijfsvoering, financiële verslaglegging en accountantscontrole).
De auditcommissie is belast met de advisering aan en overleg namens de raad over:
het adviseren van de raad over de wijze van behandeling van de rapportages van de accountant; het adviseren van de raad over het jaarverslag en de programmajaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag. Op vaste momenten in het jaar adviseert de auditcommissie de raad over de stukken die betrekking hebben op de controle van de financiële organisatie:
Artikel 3. Samenstelling en benoeming
De auditcommissie heeft een aantal vaste adviseurs, te weten: de portefeuillehouder Financiën, de concerncontroller, de accountant en de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger). De voorzitter van de Rekenkamercommissie kan als externe adviseur worden gevraagd aan de vergaderingen van de auditcommissie deel te nemen.
Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging
De auditcommissie vergadert tenminste twee maal per jaar, vergaderingen waarin de begroting en de jaarrekening worden behandeld om tot een advies aan de raad te komen. Voorts vergadert de auditcommissie zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de auditcommissie.
De auditcommissie kan omtrent de inhoud van de stukken en die aan haar worden voorgelegd – en over hetgeen besproken is in de commissievergadering - geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken en van het besprokene in de audit commissiekennis dragen, in acht genomen totdat de auditcommissie haar opheft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-286352.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.