Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019 in verband met de aanpassing van de maximale afmetingen deelbromfietsen en enkele tekstuele aanpassingen (Eerste wijzigingsbesluit Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019)

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 2.50A van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

besluit:

Artikel I

De Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    In artikel 2.8, eerste lid, onderdeel b, 17e onderdeel, wordt “1,75 meter” vervangen door: 2,00 meter.

 

  • B.

    In artikel 2.11, eerste lid, onderdeel p. wordt “1,75 meter” vervangen door: 2,00 meter.

 

  • C.

    Artikel 4.2, eerste lid, sub c, komt te luiden:

    • c.

      in een gebied waar het deelvoertuig ter gebruik wordt aangeboden in het kader van een op de wens van de reiziger afgestemde reis met verschillende vervoersmiddelen, via een digitaal platform met actuele informatie over het vervoersaanbod op het moment dat de reis, waarmee de reiziger ook betaalt en de transacties worden afgehandeld.

 

  • D.

    In de BIJLAGE 2A tot en met 2J vervalt de tekst “[kaarten vervangen met huisnummering].

Artikel II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel III

Dit besluit wordt aangehaald als Eerste wijzigingsbesluit Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019 .

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 november 2019.

De voorzitter

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting

 

Algemeen deel

Op 20 juni 2019 heeft de gemeenteraad de beleidsnota ‘Deelmobiliteit, kansen voor de stad’ en het nieuwe artikel 2.50A van de Algemene Plaatselijke Verordening vastgesteld. In deze beleidsnota is vastgelegd hoe de gemeente Amsterdam het aanbieden van deelvoertuigen wil reguleren, welke doelen de gemeente daarmee beoogt en welke belangen de gemeente wil beschermen. Op 8 oktober heeft het college de Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019 vastgesteld.

 

Deze nadere regels bieden, samen met de Algemene Plaatselijke Verordening en nationale wetgeving, het juridisch kader voor de uitvoering van het beleid voor het aanbieden van deelvoertuigen in de openbare ruimte. De achtergrond van de keuzes die in deze regeling een weerslag vinden, is te vinden in de beleidsnota.

 

Na vaststelling van de Nadere regels voor deelvoertuigen Amsterdam 2019 door het college, is gebleken dat de opgenomen maximale afmetingen van de deelbromfietsen niet conform de standaard maten zijn. Om deze reden is de maximale lengte aangepast naar 2,00 meter. Dit was 1,75 meter. Daarnaast zijn er nog enkele tekstuele aanpassingen aangebracht.

 

Naar boven