Gemeenteblad van Vlissingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2019, 283775 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2019, 283775 | Verordeningen |
Verordening Wmo & Jeugdhulp gemeente Vlissingen
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen en algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
Op het individu toegesneden voorziening: Een maatwerkvoorziening op grond van de Wmo 2015 of een individuele voorziening op grond van de Jeugdwet.
Maatwerkvoorziening (Wmo) = aanbod van diensten, hulpmiddelen of activiteiten dat, alleen na zorgvuldig onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, middels een beschikking toegankelijk is en dat is gericht op maatschappelijke ondersteuning.
Individuele voorziening (Jeugdwet) = aanbod van diensten, hulpmiddelen of activiteiten dat, alleen na zorgvuldig onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, middels een beschikking toegankelijk is en dat is gericht op jeugdhulp.
PGB: Persoonsgebonden budget als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Jeugdwet en artikel 1.1.1 van de Wmo, zijnde een door het college verstrekt budget, waarmee de cliënt in staat wordt gesteld de maatschappelijke ondersteuning of jeugdhulp die tot de op het individu toegesneden voorziening behoort, van derden te betrekken.
Artikel 2 Proces van de melding, aanvraag tot beschikking
Het gesprek wordt gevoerd met de cliënt en, voor zover mogelijk, zijn mantelzorger en, voor zover nodig,zijn sociale netwerk. Indien de cliënt dit wenst is ook de onafhankelijke cliëntondersteuner aanwezig. Tijdens het gesprek vindt vraagverheldering plaats. Daarbij wordt gesproken over de ervaren problemen, de mate waarin voor de problemen oplossingen mogelijk zijn bij voorliggende voorzieningen en welke oplossingsmogelijkheden er nog zijn. Daarnaast wordt uitleg gegeven over de eventueel te betalen eigen bijdrage en het verdere verloop van de procedure.
Artikel 4 Dialooggestuurde aanpak van de melding en aanvraag
De cliënt bepaalt indien mogelijk in overleg met het sociale netwerk en de professionals samen de rollen, functies en de daarbij behorende verantwoordelijkheden rondom de cliënt en zijn hulpvraag alsook de mogelijke inzet voor voorliggende voorzieningen. Dit wordt vastgelegd in het ondersteuningsplan.
Het op- en afschalen van de benodigde hulp, de op het individu toegesneden voorziening en het arrangement van voorzieningen wordt door de cliënt, het sociale netwerk en de leden van het professioneel netwerk, zoals bedoeld in het ondersteuningsplan, aan elkaar gemotiveerd en vastgelegd in het ondersteuningsplan.
De cliënt en met diens toestemming, behoudens uitzonderingen, het sociale netwerk en de professionals delen, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, de noodzakelijke informatie gedurende de periode dat de dialooggestuurde aanpak van kracht is. De informatie die gedeeld wordt is bedoeld om te kunnen beoordelen wat er nodig is om veilig te kunnen opgroeien, de zelfredzaamheid en participatie van mensen te vergroten, zodat zij zich kunnen handhaven in de samenleving.
Hoofdstuk 3 Criteria voor een maatwerkvoorziening Wmo
Het college beslist tot verstrekking van een maatwerkvoorziening ter compensatie van de beperkingen in de zelfredzaamheid of participatie die de cliënt ondervindt, voor zover de cliënt deze beperkingen naar het oordeel van het college niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen of voorliggende voorzieningen kan verminderen of wegnemen. De maatwerkvoorziening levert, rekening houdend met de uitkomsten van het in artikel 2.3.2 van de Wmo bedoelde onderzoek, een passende bijdrage aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld tot zelfredzaamheid of participatie en zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan blijven.
Artikel 7 Maatwerk beschermd wonen
Een cliënt komt in aanmerking voor een maatwerkvoorziening: ter compensatie van de problemen bij het zich handhaven in de samenleving van de cliënt met psychische of psychosociale problemen en de cliënt die de thuissituatie heeft verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor zijn veiligheid als gevolg van huiselijk geweld, voor zover de cliënt deze problemen naar het oordeel van het college niet op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, met mantelzorg of met hulp van andere personen uit zijn sociale netwerk dan wel met gebruikmaking van algemene voorzieningen kan verminderen of wegnemen. De maatwerkvoorziening levert, rekening houdend met de uitkomsten van het in artikel 2.3.2 van de Wmo bedoelde onderzoek, een passende bijdrage aan het voorzien in de behoefte van de cliënt aan beschermd wonen of opvang en aan het realiseren van een situatie waarin de cliënt in staat wordt gesteld zo zich snel mogelijk weer op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Hoofdstuk 5 Persoonsgebonden budget
Artikel 8 Criteria Persoonsgebonden Budget
Onverminderd artikel 2.3.6., tweede en vijfde lid van de Wmo en artikel 8.1.1, tweede lid en vierde lid van de Jeugdwet, verstrekt het college geen PGB voor zover de aanvraag betrekking heeft op kosten die de belanghebbende voorafgaand aan de indiening van de aanvraag heeft gemaakt en niet meer is na te gaan of de ingekochte voorziening noodzakelijk was.
wordt berekend op basis van een prijs of tarief waarmee redelijkerwijs is verzekerd dat het PGB toereikend is om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot de maatwerkvoorziening behoren, van derden te betrekken, en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering, en
Artikel 10 Voorwaarden PGB in het kader van Wmo en Jeugdwet m.b.t. tarief
Voor inhuur van het sociaal netwerk geldt een tarief van € 26,- per uur. Dit is gemaximeerd tot een modaal jaarsalaris voor dat jaar. Hiervoor wordt het (door het CPB geschatte) modale salaris voor dat jaar gebruikt. Dit tarief geldt voor alle producten met uitzondering van huishoudelijke hulp. Het bedrag kan jaarlijks door het college worden geïndexeerd.
Hoofdstuk 6 Bijdrage in de kosten
Artikel 12 Bijdragen in de kosten van maatwerkvoorzieningen of pgb’s
Indien een maatwerkvoorziening wordt verstrekt ten behoeve van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt en er een eigen bijdrage wordt opgelegd, dan is deze verschuldigd door de onderhoudsplichtige ouders, daaronder begrepen degene tegen wie een op artikel 394 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gegrond verzoek is toegewezen en degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag uitoefent over een cliënt.
Artikel 12a Bijdragen in de kosten van algemene voorzieningen, met uitzondering van de bij verordening aangewezen algemene voorzieningen
Hoofdstuk 8 Overige bepalingen
Artikel 15 Vormen van Jeugdhulp
De volgende vormen van voorzieningen zijn beschikbaar:
De volgende hoofdvormen van individuele voorzieningen zijn beschikbaar:
Het college bepaalt in de nadere regels de beschikbare vormen van jeugdhulp binnen deze hoofdvormen.
Artikel 16a Verhouding prijs en kwaliteit levering dienst door derden
Het college baseert de vaste prijs of de reële prijs op de volgende kostprijselementen:
overige kosten als gevolg van door de gemeente gestelde verplichtingen voor aanbieders waaronder rapportageverplichtingen en administratieve verplichtingen.
Het college kan het eerste lid, onderdeel b, buiten beschouwing laten indien bij de inschrijving aan de derde de eis wordt gesteld een prijs voor de dienst te hanteren die gebaseerd is op hetgeen gesteld is in het tweede en derde lid.
Artikel 19 Financiële tegemoetkoming
Het college bepaalt in welke gevallen en in welke mate een tegemoetkoming wordt verstrekt. Ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie kan een financiële tegemoetkoming worden verstrekt, als een cliënt aantoonbare of aannemelijke meerkosten heeft die direct het gevolg zijn van beperkingen of (chronisch)-psychische problemen of psychosociale problemen.
Artikel 21 Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college betrekt ingezetenen van de gemeente, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, bij de voorbereiding van het beleid betreffende ondersteuning, zorg en jeugdhulp, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.
Het college stelt ingezetenen van de gemeente vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende ondersteuning, zorg en jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende maatschappelijke ondersteuning, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Hoofdstuk 9 Intrekking en inwerkingtreding verordening
Artikel 22 Intrekking en overgangsbepalingen
Een cliënt houdt recht op een lopende voorziening, onder dezelfde voorwaarden waaronder ze zijn verstrekt en onverminderd de rechten en verplichtingen die daaraan zijn verbonden, totdat het college een nieuw besluit heeft genomen waarbij het besluit waarmee deze voorziening is verstrekt, wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-283775.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.