Gemeenteblad van Delft
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2019, 271833 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Delft | Gemeenteblad 2019, 271833 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft houdende regels omtrent schuldhulpverlening (Beleidsregel Schuldhulpverlening gemeente Delft)
Beleidsregel schuldhulpverlening van het college van de gemeente Delft.
In de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) staat dat gemeenten een beleidsplan (nota) moeten opstellen. Dit plan bevat de hoofdzaken van het door de gemeente te voeren beleid voor integrale schuldhulpverlening aan de inwoners en het voorkomen van schulden. De gemeenteraad stelt het plan vast, telkens voor een periode van maximaal vier jaar. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. In januari 2019 is de Nota Schuldhulpverlening 2019-2022 vastgesteld. Bij een nieuwe nota zijn ook nieuwe beleidsregels nodig. Deze regels vertellen Delftse inwoners wat hun rechten en plichten zijn tijdens de schuldhulpverlening vanuit de gemeente. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden het college heeft.
Vast te stellen de “Beleidsregel schuldhulpverlening gemeente Delft”.
Artikel 1. Uitleg van begrippen
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Delft die 18 jaar of ouder zijn.
Artikel 6. Wat zijn de verplichtingen van de klant?
De FWvD zal altijd proberen om maatwerk te leveren. Daar staat tegenover dat van de klant wordt verwacht dat hij/zij volledig meewerkt. Dit is de inlichting en medewerkingsplicht. De medewerking bestaat onder andere uit:
Artikel 7. Wanneer weigeren of beëindigen we de schuldhulpverlening?
Voordat het college besluit de schuldhulpverlening te weigeren of de geboden schuldhulpverlening te beëindigen, krijgt de klant of belanghebbende een redelijke termijn aangeboden om alsnog de ontbrekende informatie te verstrekken of medewerking te verlenen. Dit geldt alleen voor de in het eerste lid beschreven weigering en/of beëdigingsgrond en voor het in het tweede lid, onder d, beschreven beëindigingsgrond.
Artikel 8. Wanneer kan de klant opnieuw een traject aanvragen (recidive)?
Wanneer duidelijk sprake is van opzet of als een inwoner niet mee wil werken, dan kan een maatregel vanwege recidive van toepassing zijn. Een inwoner wordt in dit geval maximaal één jaar uitgesloten van schuldhulpverlening. De inwoner komt nog wel in aanmerking voor informatie en advies (voorlichting). Laat een inwoner een positieve gedragsverandering zien, dan kan de consulent besluiten de inwoner tussentijds toe te laten tot het hulpverleningstraject.
Artikel 9. Bezwaarmogelijkheden
De gemeentelijke schuldhulpverlening valt door de komst van de Wgs onder het regime van de Awb. Dat betekent dat hulpvragers, klanten en belanghebbenden bezwaar kunnen aantekenen tegen besluiten die een rechtsgevolg hebben.
Toelichting Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Delft
Vanaf 1 juli 2012 geldt de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Dit betekent dat de gemeente Delft schuldhulpverlening als wettelijke taak moet uitvoeren. In de wet staat dat gemeenten een beleidsplan (nota) moeten maken. In dit beleidsplan staat beschreven welk beleid de gemeente voert voor schuldhulpverlening en het voorkomen van schulden. De gemeenteraad stelt het plan vast voor een periode van maximaal vier jaar. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het plan. In januari 2019 is de Nota Schuldhulpverlening 2019-2022 vastgesteld.
De Wgs is een kaderwet. Gemeenten hebben de vrijheid om hun eigen regels op te stellen over toelating-, weigering-, of beëindiging van de schuldhulpverlening. Dit zijn de beleidsregels. Deze regels vertellen Delftse inwoners wat hun rechten en plichten zijn tijdens de schuldhulpverlening vanuit de gemeente. Ook beschrijven de regels welke bevoegdheden het college heeft.
De gemeente Delft wil schulden bij inwoners opheffen en voorkomen. Delft helpt inwoners zo veel mogelijk om zelfstandig financiën te kunnen beheren. Wel verwacht de gemeente dat de klant zijn verantwoordelijkheid neemt voor het slagen van de schuldhulpverlening. De klant verdient bijvoorbeeld zo veel mogelijk eigen inkomsten. Delft biedt integrale schuldhulpverlening aan. Dit betekent dat niet alleen de schulden worden aangepakt, maar ook de bijkomende problemen.
De Financiële Winkel van Delft (FWvD) voert de schuldhulpverlenende taak van de gemeente uit. Zij werken volgens de gedragscode van de Vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK). In de gedragscode staan spelregels waar iedereen zich aan moet houden die zich bij deze vereniging heeft aangesloten. Het zorgt voor kwaliteit en gelijke behandeling. Op www.nvvk.eu staat meer informatie over de gedragscode.
Artikel 1. Uitleg van begrippen
In dit artikel worden de begrippen uitgelegd, die in de beleidsregel worden gebruikt.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Dit zijn alle inwoners van de gemeente Delft die 18 jaar of ouder zijn. De inwoner staat ingeschreven bij de gemeente Delft op grond van de Wet Basisregistratie Personen (BRP).
De FWvD kan ook ondernemers met schulden, advies en informatie geven. Zij moeten dan wel ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Voor schuldhulpverlening worden de ondernemers doorverwezen naar gespecialiseerde schuldhulpbureaus.
Artikel 3. Aanbod gemeentelijke schuldhulpverlening
De gemeente kan verschillende producten inzetten voor hulp bij schulden:
De klant komt via één van de volgende manieren in contact met de FWvD voor een hulpvraag bij schulden:
Een klant kan zijn partner of professionele/vrijwillige begeleider meenemen naar het intakegesprek. Dit is vooral aan te raden als:
Tijdens het intakegesprek vindt verduidelijking van de hulpvraag plaats. Hierbij kijkt de FWvD naar:
Zaken die tijdens het intakegesprek aan de orde zijn gekomen (bevindingen, afspraken en gegeven adviezen) legt de FWvD vast in het plan van aanpak of een beschikking (schriftelijk besluit). De intake voor de schuldbemiddeling kan uit verschillende gesprekken bestaan.
Als een inwoner in een crisissituatie zit, komt de gemeente zo snel mogelijk in actie. Er is volgens de wet sprake van crisis, als de hulpvrager:
Bij een crisisinterventie neemt de consulent contact op met de eisende instelling of deurwaarder. Er wordt gekeken wat nodig is om de crisissituatie te voorkomen. Vervolgens zet de consulent in overleg met de klant de benodigde acties in gang.
c. Consultatie en advies aan ketenpartners
De FWvD werkt nauw samen met ketenpartners. Dit zijn andere organisaties die Delftse inwoners ook hulp aanbieden bij schulden. De FWvD overlegt regelmatig met de belangrijkste ketenpartners. Ook overleggen de ketenpartners onderling.
d. Huisbezoek bij fysieke beperkingen
Is het voor een klant door lichamelijke beperkingen niet mogelijk om naar een intakegesprek op het stadskantoor te komen? Dan legt een consulent van de FWvD een huisbezoek af. Tijdens dit huisbezoek bespreekt de consulent dezelfde onderwerpen als tijdens het reguliere intakegesprek op het stadskantoor.
De gemeente vindt het belangrijk om haar burgers voor te lichten. Informatie is onder anderen te vinden via:
De trainingen gaan over omgaan met geld en hoe schulden te voorkomen.
In deze fase is het doel evenwicht te brengen in de inkomsten en uitgaven van de klant en die evenwicht te behouden. Als dat lukt dan kan er een schuldregeling worden ingezet.
h. Duurzame financiële dienstverlening
Bij duurzame Financiële Dienstverlening (DFD) is het doel om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Er wordt nog geen schuldregeling ingezet, omdat de oorzaak van de schulden door omstandigheden nog niet opgelost kan worden.
De gemeente stort elk jaar een bedrag in het Schuldhulpfonds. In uitzonderlijke situaties kan de FWvD vanuit dit noodfonds een lening verstrekken. Uiteraard kan dit alleen als er geen andere voorzieningen zijn waar de klant gebruik van kan maken (voorliggende voorzieningen). De lening moet terugbetaald worden na afronding van het volledige schuldsaneringstraject. Ook is de lening direct opeisbaar als door eigen toedoen van de klant, het saneringstraject wordt beëindigd.
Wanneer een klant geen bankrekening heeft, kan hij op basis van de Wgs een betaalrekening met bankpas aanvragen. Op deze rekening kan de klant niet rood staan.
De schuld wordt in één keer afgelost. Er wordt hiervoor een lening afgesloten bij de kredietbank Den Haag. De looptijd van de lening is meestal 36 maanden.
De schulden afhandelen met schuldeisers zonder dat de rechtbank erbij betrokken wordt. Het is een vrijwillige regeling. De looptijd is meestal 36 maanden.
Artikel 4. Wat zijn de wachttijden na een melding (hulpvraag)?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 5. Hoe kan de klant een melding voor schuldhulpverlening intrekken?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 6. Wat zijn de verplichtingen van de klant?
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 7. Wanneer weigeren of beëindigen we de schuldhulpverlening?
Bij verhuizing van- of naar een andere gemeente geldt het volgende:
Artikel 8. Wanneer kan de hulpvrager opnieuw een traject aanvragen (recidive)?
Recidive betekent dat een klant opnieuw een aanvraag doet voor schuldhulpverlening, nadat door het college schuldhulpverlening is beëindigd.
De consulent onderzoekt waarom een eerder traject is afgebroken. Elke situatie is anders. Daardoor kan de uitkomst per klant verschillen (maatwerk).
De consulent probeert te achterhalen of de klant iets bewust heeft gedaan of niet. Is er bijvoorbeeld sprake van enige vorm van bedrog, misleiding, verzwijgingen of de wetenschap dat de handeling onwettig is. Als de klant niets te verwijten valt (geen kwade opzet), dan wordt de hulpverlening opnieuw opgestart
Artikel 9. Bezwaarmogelijkheden
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Dit artikel heeft geen nadere toelichting nodig.
Artikel 12. Intrekking oude Beleidsregels en overgangsrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-271833.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.