Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2019, 271793 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2019, 271793 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 5b Benoemingsprocedure wethouders
De burgemeester geeft opdracht aan een onafhankelijk bureau een onderzoek uit te voeren gericht op de vraag of aan de benoeming van een kandidaat tot wethouder risico’s zijn verbonden voor de integriteit van het gemeentebestuur, die voortvloeien uit aan zijn persoon verbonden omstandigheden dan wel financiële of zakelijke belangen.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de raadsvoorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen en verslaglegging
Spoedeisende gevallen daargelaten, kunnen raadsleden en de raadsvoorzitter wijzigingsvoorstellen op de agenda van de Raadstafel en Raadsvergadering schriftelijk via de griffie indienen bij de agendacommissie, uiterlijk maandagochtend 10.00 uur voorafgaand aan de betreffende vergadering. De agendacommissie beslist uiterlijk de op diezelfde dag om 18.00 uur over ingediend verzoek. Van wijzigingen op de agenda wordt zo spoedig mogelijk openbare kennisgeving gedaan.
Artikel 11 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, zijn gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep bij de griffie voor een ieder ter inzage en worden gepubliceerd op de website. De raadsvoorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 12 van dit reglement. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd dan wel ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en de opvolgers en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Artikel 12 Openbare kennisgeving
De Raadsvergadering, de Raadstafel en het Forum worden door aankondiging in één of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of in het gemeentelijk informatieblad of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op website van de gemeente ter openbare kennis gebracht.
De besluitenlijst van de Raadsvergadering en de Raadstafel wordt opgesteld onder verantwoordelijk-heid van de griffier. De besluitenlijst wordt zo snel mogelijk na de laatstgehouden vergadering ter beschikking gesteld aan raadsleden, opvolgers en het college. Daarnaast wordt van de besluitenlijst openbare kennisgeving gedaan op de website.
De leden van de raad, de raadsvoorzitter, het college en de griffier hebben het recht binnen drie dagen na publicatie van de besluitenlijst en het schriftelijk verslag een voorstel tot wijziging ervan bij de griffier in te dienen, indien de besluitenlijst en/of het schriftelijk verslag naar hun oordeel onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is.
Indien er binnen drie dagen na publicatie van de besluitenlijst en het schriftelijk verslag voorstellen tot wijziging zijn ingediend, beslist de agendacommissie over de voorgestelde wijziging(en). Daarna stelt de agendacommissie, met inachtneming van de beslissing over de voorgestelde wijziging(en), de besluitenlijst en het schriftelijk verslag definitief vast. De besluitenlijst en het schriftelijk verslag worden direct daarna ter beschikking gesteld aan raadsleden, opvolgers en college en op de website gepubliceerd.
met betrekking tot de Raadsvergadering: de namen van de voorzitter, de griffier, de gemeentesecretaris, de wethouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede de namen van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben; met betrekking tot de Raadstafel: de namen van de tafelvoorzitter, de tafeldeelnemers, de op grond van artikel 3 vierde lid aangewezen griffier van de Raadstafel en de insprekers.
Binnen twee weken na het beschikbaar stellen van de lijst van ingekomen stukken kan een raadslid via de griffier aan de agendacommissie gemotiveerd een andere wijze van afdoening van een stuk voorstellen. De agendacommissie beslist over dit voorstel en maakt, indien besloten wordt tot een andere wijze van afdoening, dit kenbaar aan de raadsleden.
Paragraaf 2 Orde van de Raadsvergadering
Artikel 15 Presentielijst Raadsvergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst.
Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming
Indien bij een onderwerp sprake is van een hoofdelijke stemming, deelt de raadsvoorzitter mede bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen. Bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming. Vervolgens volgen de andere leden op alfabetische volgorde.
Artikel 20b Inspreken bij de Raadsvergadering
Niet ingesproken kan worden op onderwerpen waarbij tijdens de raadstafels al een mogelijkheid is geweest om in te spreken, tenzij deze mogelijkheid aantoonbaar niet kon worden benut, aantoonbaar sprake is van veranderende omstandigheden die van invloed zijn op het onderwerp of de behandeling van het onderwerp in de raadstafel meer dan 3 maanden daarvoor heeft plaatsgevonden.
Artikel 21 Handhaving orde en schorsing
Indien een spreker, zich bedient van beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de raadsvoorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de raadsvoorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de raadsvoorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is. Degene die de schorsing heeft gevraagd, heeft als eerste het woord.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen in de Raadsvergadering
Artikel 28 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 29 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 4 Orde van de Raadstafel en het Forum
Eens per maand wordt, op de woensdag van de raadsvergadering, een Forum gehouden. Doel van het Forum is ontmoeting tussen raad en samenleving en/of ontmoeting tussen raad en college.
Iedere inwoner, organisatie, bedrijf of vereniging in de gemeente Deventer, raadsleden, raads-opvolgers en leden van het college kunnen een verzoek indienen om in te spreken, een presentatie te houden of anderszins een onderwerp te agenderen in het Forum, mits aangemeld acht dagen voor de datum van het Forum en de agenda dit toestaat.
Artikel 32 Vaststellen bespreekvoorstel
Spoedeisende gevallen daargelaten, dienen wijzigingsvoorstellen op het bespreekvoorstel schriftelijk via de griffie te worden ingediend bij de agendacommissie, uiterlijk maandagochtend 10.00 uur voorafgaand aan de betreffende Raadstafel. De agendacommissie beslist uiterlijk diezelfde dag om 18.00 uur over ingediend verzoek. Een eventuele wijziging wordt uiterlijk 48 uur tevoren op website gepubliceerd. Indien er geen wijzigingsverzoeken zijn ingediend, wordt het bespreekvoorstel geacht definitief te zijn vastgesteld.
Artikel 35 Tafeldeelnemers en opvolgers
Een raadsfractie kan als tafeldeelnemer namens betreffende fractie een opvolger voordragen voor benoeming door de raad. Deze opvolger moet tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst zijn op de kandidatenlijst van de fractie. De opvolger legt bij de benoeming de eed of verklaring en belofte af in de Raadsvergadering.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen in de Raadsvergadering amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie in de Raadsvergadering wordt, behoudens in naar het oordeel van de raadsvoorzitter spoedeisende gevallen, ten minste om 10.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag van de Raadsvergadering schriftelijk bij de raadsvoorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De raadsvoorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, het college en de burgemeester. Na opening van de eerstvolgende Raads-vergadering wordt het verzoek in stemming gebracht. Bij toestemming van de raad wordt de interpellatie onmiddellijk na de stemming gehouden.
Artikel 46 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen drie weken, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende Raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Tijdens de raadsvergadering is er van 19.45 uur tot 20.00 uur een vragenkwartier, tenzij er bij de raadsvoorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenkwartier op een ander tijdstip wordt gehouden. In het vragenkwartier worden maximaal twee vragen behandeld. Het vragenkwartier is voor leden van de raad om vragen te stellen aan het college.
Het lid van de raad dat vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp uiterlijk om 10.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag van de raadsvergadering via de griffier bij de voorzitter. De voorzitter kan weigeren een onderwerp aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 5 Begroting en rekening
Artikel 49 Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de agendacommissie vaststelt.
Artikel 50 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de agendacommissie vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 51 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht voor het sluiten van de vergadering verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Indien een raadslid bespreking wenst van dit verslag kan de raadsvoorzitter verwijzen naar de agendacommissie ten behoeve van agendering in de Raadstafel.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 48, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten Raadsvergadering of Raadstafel zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten Raadsvergadering of Raadstafel beslissen de raad respectievelijk tafeldeelnemers overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad en de tafeldeelnemers kunnen besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 55 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 55A Protocol Geheimhouding
Gemeenteraad en college van burgemeester en wethouders maken afspraken over de omgang met geheime stukken en mondeling gewisselde informatie. Deze afspraken worden opgenomen in een Protocol Geheimhouding. Dit Protocol behoeft de instemming van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-271793.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.