Gemeenteblad van Tilburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2019, 26633 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tilburg | Gemeenteblad 2019, 26633 | Verordeningen |
Collegebesluit van 8 januari 2019 - 16
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Tilburg,
Overwegende dat het wenselijk is een regeling vast te stellen over het gebruik van dienstauto’s en de toepassing van de daarin geïnstalleerde elektronische rittenadministratie;
Het college besluit het reglement rittenregistratie vast te stellen, zodat de regels rondom het gebruik en de wijze van controle formeel zijn vastgelegd en inzichtelijk zijn voor de gebruikers en organisatie.
In deze regeling wordt verstaan onder:
verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens, zoals bedoel in de Wbp, resp. AVG;
Artikel 2 Reikwijdte van deze regeling
Deze regeling is van toepassing op het gebruik van de dienstauto van de Gemeente Tilburg. Deze regeling geeft de wijze aan waarop binnen de organisatie wordt omgegaan met de elektronische rittenregistratie en omvat regels ten aanzien van verantwoord gebruik hiervan en regels over de wijze waarop controle hiervan plaatsvindt. Daarnaast bevat deze regeling de wijze waarop met persoonsgegevens moet worden omgegaan.
De verwerking van persoonsgegevens betreffende het gebruik van de dienstauto heeft tot doel:
Artikel 5 Gebruik van de dienstauto
Medewerkers gebruiken de dienstauto's voor het uitvoeren van de aan hen door de gemeente opgedragen taken of werk gerelateerde werkzaamheden. Indien woon-werkverkeer in het verlengde ligt van een dienstreis is dit incidenteel toegestaan en wordt dit niet als privégebruik gezien (er wordt uitgegaan van de kortste route via de ANWB routeplanner);
Artikel 6 Registratie van ritten in een dienstauto
Controle op het gebruik van de rittenregistratie vindt slechts plaats in het kader van de in artikel 3 genoemde doeleinden. Deze doeleinden stellen beperkingen aan de omvang en wijze van controle gekoppeld aan doelstelling in artikel erboven:
Controle ter voorkoming van onrechtmatig gebruik van de dienstauto, wordt zo beperkt mogelijk gehouden, in die zin dat deze in redelijke verhouding staat tot het doel waarvoor deze wordt aangewend. Vermoeden ontstaat op grond van signalen, onderzoek en statistieken en niet op basis van periodieke controle van medewerker;
Indien het vermoeden bestaat dat een medewerker of een groep medewerkers deze regeling overtreedt, kan gedurende een vastgestelde (korte) periode gericht controle plaatsvinden. Voor deze heimelijke controle (met instemming van de OR)- hieronder mede verstaan de wijze waarop en de periode waarin de controle plaatsvindt - is toestemming nodig van de gemeentesecretaris.
Artikel 8 Bewaring en verwijdering
Persoonsgegevens, betreffende de rittenregistratie, die worden gebruikt voor de vaststelling van de loonheffing worden conform de richtlijnen van de Belastingdienst zeven jaar bewaard. Gegevens die ouder zijn dan in deze richtlijnen is aangegeven worden automatisch verwijderd, tenzij er bijzondere redenen zijn, bijvoorbeeld een zwaarwegend vermoeden van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de dienstauto, om de gegevens langer te bewaren;
Artikel 9 Rechten van de medewerker
De medewerker kan de Gemeente Tilburg verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen of af te schermen, indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen;
De Gemeente Tilburg bericht de verzoeker binnen 1 maand na ontvangst van het in het tweede lid genoemde verzoek schriftelijk of, dan wel in hoeverre, hij daaraan voldoet. In geval van een administratief complex verzoek, kan de Gemeente Tilburg 2 maanden verlenging van de termijn communiceren. Een weigering is met redenen omkleed. Een beslissing op een verzoek geldt als een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht en staat dus open voor bezwaar;
Artikel 12 Onvoorziene omstandigheden
Het college B&W beslist in gevallen waarin deze regeling niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan. Hierover vindt afstemming plaats met de Ondernemingsraad.
Artikel 13 Wet bescherming persoonsgegevens
Onverminderd het bepaalde in deze regeling is de Wbp resp. de AVG van toepassing op het verwerken van persoonsgegevens.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-26633.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.