Gemeenteblad van Veenendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veenendaal | Gemeenteblad 2019, 265918 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veenendaal | Gemeenteblad 2019, 265918 | Verordeningen |
Eerste wijziging van het evenementenbeleid 2015
De raad van de gemeente Veenendaal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 september 2019, nummer 1463978;
Het amendement A6 van de fracties GroenLinks, SP, PvdA, D66, ProVeenendaal, DENK en CDA waarin wordt overwogen dat:
het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de eerste wijziging van het evenementenbeleid 2015 (1e wijziging evenementenbeleid Veenendaal 2015).
De Nota evenementenbeleid 2015 wordt als volgt gewijzigd:
De geluidparagraaf voor evenementen is een samenstelling van akoestisch en niet akoestisch gerelateerde normen en afspraken.
1.a. Best Beschikbare Technieken
Het uitgangspunt bij elk evenement is dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen zo laag mogelijk is. Om dat te bereiken zal de organisator van het evenement:
Voor de geluidniveaus die tijdens evenementen maximaal worden toegestaan zijn twee categorieën geformuleerd, namelijk evenementen en evenementen met een hoog maatschappelijk karakter. De grens van wat in redelijkheid van omwonenden gevraagd kan worden te accepteren ligt in het algemeen bij het vaak gehanteerde begrip "onduldbaar".
Uit door de Omgevingsdienst regio Utrecht uitgevoerde geluidmetingen is gebleken dat er tijdens evenementen praktisch altijd aan waarden van 83-88 dB(A) op 30 meter afstand van het podium is voldaan. Bovendien wordt het geluidsbeeld, zowel in de omgeving als in de binnenstad, door veruit het grootste deel van de bewoners (op basis van het beperkt aantal klachten dat wordt ontvangen) als acceptabel beschouwd. Uit dat oogpunt kan worden gesteld dat de waarde van 83-88 dB(A) ter plaatse van 30 meter van het podium overlast vanwege muziekgeluid goed binnen de perken houdt.
Bij muziekgeluid met een laagfrequent beeld (veel basgeluid) kan het voorkomen dan aan de norm van 83-88 dB(A) wordt voldaan maar dat veel meer overlast wordt veroorzaakt dan met hetzelfde (dB(A)) niveau met minder bas. Dit kan worden gereguleerd door aan de grenswaarden een dB(C) norm toe te voegen. Dit zorgt er voor dat het totaal toegestane niveau ongewijzigd blijft maar dat het laagfrequente geluid, de bastonen, worden gereduceerd. Uit de meetstaten blijkt dat wanneer er overlast van bastonen wordt ervaren de dB(C) waarden tot 20 dB hoger liggen dan de dB(A) waarden.
Voor het reguleren van het laagfrequente geluid (de bastonen) is aan de grenswaarden een dB(C) norm toegevoegd die 15 dB hoger is dan de dB(A) norm. Bij toepassing van de dB(C) norm wordt dit basgeluid dan ook met 5 dB gereduceerd. Bij handhaving van de dB(C) norm is dan ook de verwachting dat de overlast van bastonen aanzienlijk wordt teruggedrongen.
Op basis van het voorgaande leidt deze benadering tijdens muziekevenementen tot de volgende geluidnormen op 30 meter afstand van het muziekpodium:
* week: zondag 24.00 uur t/m vrijdag 12.00 uur (maximale eindtijd muziek 23.00 uur)
** weekend: vrijdag 12.00 uur t/m zondag 23.00 uur (maximale eindtijd muziek op vrijdag en zaterdag 24.00 uur. De burgemeester kan voor de vrijdagavond ontheffing tot uiterlijk 01.00 uur verlenen)
*** na de herinrichting van het stadsstrand moeten hier nog steeds evenementen plaats kunnen vinden. Hierbij de opmerking dat een ‘hardstyle-event’ of vergelijkbaar hier niet meer past, maar wel bijvoorbeeld een meerdaags festival als het cultuurfestival met Proms en/of Proeffestival
**** voor evenementen “met een hoog maatschappelijk belang” geldt net als bij andere evenementen de doelstelling om de overlast voor de omgeving te beperken. Voorbeelden van evenementen met een hoog maatschappelijk belang zijn: Intocht Sinterklaas, Koningsdag, inhuldiging Olympisch kampioen, etc.
De keuze om een hoger geluidniveau toe te staan is gelegen in het feit dat een geluidniveau van maximaal 83 dB(A) te veel ten koste zou gaan van de belevingswaarde van bezoekers. Om die reden wordt voor deze categorie een uitzondering mogelijk gemaakt en de toelaatbare geluidbelasting op maximaal 93 – 88 dB(A) gesteld. Het jaarlijkse eenmalige karakter van deze evenementen maakt dat een uitzondering op de basisnorm tot maximaal 93 dB(A) aanvaardbaar wordt geacht.
Voor muziekevenementen op het Evenemententerrein, Sportpark en Stadspark wordt bij de aanvraag een akoestisch onderzoek verlangd. In het akoestisch onderzoek moet worden ingegaan op maatregelen om de geluidbelasting bij geluidgevoelige gebouwen zoveel mogelijk te beperken. De uitkomsten van het akoestisch onderzoek worden meegenomen in het besluit over de geluidnormen (maatwerkvoorschriften) in de evenementenvergunning. Het geluidniveau mag echter niet hoger zijn dan 88 dB(A) en 103 dB(C) op gevels van geluidgevoelige gebouwen.
1.c. Uitvoeren van de geluidmetingen
De gestelde geluidniveaus zijn van toepassing op het geluid van (versterkte) muziek inclusief het stemgeluid van bezoekers. Indien gemeten wordt voor een vlak object moeten de meetresultaten gecorrigeerd worden voor gevelreflectie (-3 dB); de meettijd bedraagt tenminste 3 minuten. Controle vindt plaats conform de HMRI-1999. In afwijking van de HMRI-1999 wordt de straf-correctie voor muziekgeluid en de meteocorrectie geheel buiten beschouwing gelaten. Indien de geluidmeting plaatsvindt op een referentiemeetpunt, dan moeten de resultaten conform de HMRI-1999 worden geëxtrapoleerd naar het in het voorschrift genoemde beoordelingspunt.
Een organisator van een muziekevenement wordt geacht zich te conformeren aan het Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector (ministerie van VWS, V.V.E.M, Vereniging van Nederlandse poppodia en festivals, 2014). Aanvullend op dit convenant en ongeacht de hierboven beschreven geluidnormen op de gevels van omliggende woningen, mag het equivalente A-gewogen geluidniveau (LAeq) ter plaatse van het publiek, gemeten over 15 minuten, op 25 meter Front of House niet meer bedragen dan 100 dB(A). Ten opzichte van hetgeen afgesproken is in het convenant zijn we hier 3 dB(A) strenger. Hiermee wordt beoogd het risico op gehoorschade bij bezoekers (afhankelijk van onder andere de hoogte van het geluidniveau, de duur van de blootstelling en de periode rust na blootstelling) te verkleinen.
De organisator van een groot muziekevenement (meer dan 1500 bezoekers op het hoogtepunt) of een evenement met een hoog maatschappelijk belang, moet bij de vergunningsaanvraag een akoestisch onderzoek overleggen. In bijlage I zijn voorwaarden hoe het akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd nader beschreven.
Uit het onderzoek moet blijken dat alle organisatorische en technische maatregelen zijn getroffen om de geluidbelasting op de omliggende woningen (en andere geluidgevoelige gebouwen) te beperken.
De organisator van een evenement kleiner dan 1500 bezoekers of waarbij het muziekgeluid een additionele rol speelt, moet bij de vergunningsaanvraag in een geluidplan specificeren op welke wijze en met welke middelen het geluid wordt geproduceerd en beheerst.
Muziekgeluid tijdens evenementen is toegestaan vanaf 11.00 uur tot uiterlijk 23.00 uur. Op dagen dat een weekenddag of een nationaal vastgestelde vrije dag volgt, kan de eindtijd tot maximaal 24.00 uur verlengd worden. Voor de vrijdag kan door de burgemeester incidenteel ontheffing tot uiterlijk 01.00 uur worden verleend. Bij meerdaagse evenementen op dezelfde locatie moet er tussen de eindtijd van de ene dag en de begintijd van een volgende minimaal 12 uur zitten.
Om geluidoverlast voor en na een evenement te beperken moet de op- en afbouwperiode zo kort mogelijk zijn en, behoudens uitzonderlijke gevallen, zich beperken tot twee dagen op- en twee dagen afbouw. Soundchecks moeten bij voorkeur plaatsvinden op de dag van het evenement zelf en duren niet langer dan 30 minuten. Indien het organisatorisch onvermijdbaar is kunnen soundchecks de dag voorafgaand aan het evenement plaatsvinden, maar nooit later dan 22.00 uur. Voor soundchecks geldt hetzelfde maximale geluidniveau als in de vergunning is opgenomen.
1.g. Informeren bewoners en afhandeling meldingen van overlast
Ten aanzien van het informeren van omwonenden en de meldingen van overlast geldt het volgende:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-265918.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.