Eerste wijziging van het evenementenbeleid 2015

De raad van de gemeente Veenendaal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 september 2019, nummer 1463978;

 

Overwegende dat

  • het de aanbeveling verdient regels te stellen ter handhaving van de openbare orde;

  • bevindingen van de werking van het evenementenbeleid in de praktijk aanleiding zijn voor bepaalde wijzigingen; 

     

Gehoord en gelezen

Het amendement A6 van de fracties GroenLinks, SP, PvdA, D66, ProVeenendaal, DENK en CDA waarin wordt overwogen dat:

  • evenementen helpen om Veenendaal aantrekkelijk te houden voor inwoners, bezoekers en winkelend publiek;

  • duurzaamheid nu geen rol heeft in het evenementenbeleid;

  • Veenendaal duurzaamheid hoog in het vaandel heeft;

  • duurzaamheid ook door bezoekers van evenementen wordt gewaardeerd;

  • voorts met name wegwerp-plastic bijdraagt aan vervuiling door micro-plastics en de vervuiling van de zeeën door plastic;

  • er tal van alternatieven zijn voor het gebruik van wegwerp-plastic bij evenementen die duurzaam en veilig zijn, zoals het gebruik van een statiegeldsysteem;

  • dit ook de hoeveelheid na een evenement achterblijvend zwerfvuil drastisch zal verminderen. 

 

Gelet op

het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit

vast te stellen de eerste wijziging van het evenementenbeleid 2015 (1e wijziging evenementenbeleid Veenendaal 2015).

 

Artikel I Wijziging beleid

De Nota evenementenbeleid 2015 wordt als volgt gewijzigd:

  • A.

    In hoofdstuk 2, paragraaf 2.7 Doelstellingen en randvoorwaarden onder het kopje Randvoorwaarden toe te voegen:

    • De evenementen in Veenendaal worden zo duurzaam als mogelijk is zonder het doel of karakter van het evenement te schaden, georganiseerd.

       

  • B.

    In paragraaf 7.3 wordt het volgende toegevoegd aan de tweede alinea: een nadere uitwerking van de geluidseisen staat in de bijlage onder de kop “Overzicht regelgeving”.

     

  • C.

    In hoofdstuk 7, een nieuwe paragraaf 7.4. met omnummering van huidig 7.4 en verder:

    • 7.4

      Duurzaamheid

      Nadere eisen aan duurzaamheid worden gesteld in de bijlage onder de kop “overzicht regelgeving”

       

  • D.

    In de bijlage wordt een kop “Overzicht regelgeving” toegevoegd.

     

  • E.

    Onder de kop “Overzicht regelgeving” wordt het volgende toegevoegd:

1. Geluidparagraaf

De geluidparagraaf voor evenementen is een samenstelling van akoestisch en niet akoestisch gerelateerde normen en afspraken.

 

1.a. Best Beschikbare Technieken

Het uitgangspunt bij elk evenement is dat de geluidbelasting op omliggende woningen en andere geluidgevoelige gebouwen zo laag mogelijk is. Om dat te bereiken zal de organisator van het evenement:

  • niet meer geluid produceren dan nodig is voor het betreffende evenement;

  • geluid reducerende / - sturende maatregelen treffen die de hinder naar de omgeving zoveel mogelijk beperken.  

 

1.b. Grenswaarden

Voor de geluidniveaus die tijdens evenementen maximaal worden toegestaan zijn twee categorieën geformuleerd, namelijk evenementen en evenementen met een hoog maatschappelijk karakter. De grens van wat in redelijkheid van omwonenden gevraagd kan worden te accepteren ligt in het algemeen bij het vaak gehanteerde begrip "onduldbaar".

Uit door de Omgevingsdienst regio Utrecht uitgevoerde geluidmetingen is gebleken dat er tijdens evenementen praktisch altijd aan waarden van 83-88 dB(A) op 30 meter afstand van het podium is voldaan. Bovendien wordt het geluidsbeeld, zowel in de omgeving als in de binnenstad, door veruit het grootste deel van de bewoners (op basis van het beperkt aantal klachten dat wordt ontvangen) als acceptabel beschouwd. Uit dat oogpunt kan worden gesteld dat de waarde van 83-88 dB(A) ter plaatse van 30 meter van het podium overlast vanwege muziekgeluid goed binnen de perken houdt.

Bij muziekgeluid met een laagfrequent beeld (veel basgeluid) kan het voorkomen dan aan de norm van 83-88 dB(A) wordt voldaan maar dat veel meer overlast wordt veroorzaakt dan met hetzelfde (dB(A)) niveau met minder bas. Dit kan worden gereguleerd door aan de grenswaarden een dB(C) norm toe te voegen. Dit zorgt er voor dat het totaal toegestane niveau ongewijzigd blijft maar dat het laagfrequente geluid, de bastonen, worden gereduceerd. Uit de meetstaten blijkt dat wanneer er overlast van bastonen wordt ervaren de dB(C) waarden tot 20 dB hoger liggen dan de dB(A) waarden.

Voor het reguleren van het laagfrequente geluid (de bastonen) is aan de grenswaarden een dB(C) norm toegevoegd die 15 dB hoger is dan de dB(A) norm. Bij toepassing van de dB(C) norm wordt dit basgeluid dan ook met 5 dB gereduceerd. Bij handhaving van de dB(C) norm is dan ook de verwachting dat de overlast van bastonen aanzienlijk wordt teruggedrongen.

Op basis van het voorgaande leidt deze benadering tijdens muziekevenementen tot de volgende geluidnormen op 30 meter afstand van het muziekpodium:

Locatie

maximaal aantal dagen in een kalenderjaar

geluidnorm week* dB(A)

geluidnorm weekend** dB(A)

geluidnorm dB(C) t.o.v. dB(A)

(bassen)

geluidnorm dB(A) met hoog maatschappelijk belang****

Horecaplein en JG Sandbrinkstraat

12

83

88

+ 15

93

Markt

6

78

88

+ 15

88

Kees Stipplein

2

78

83

+ 15

88

Kerkewijk t.h.v. Mango’s

2

78

88

+ 15

88

Stadsstrand*** / Thoomesplein

6

78

88

+ 15

88

Veenendaal Oost

2

78

83

+ 15

88

Overige locaties winkelcentra

2

78

83

+ 15

88

Overige locaties woonomgeving

1

73

78

+ 15

83

* week: zondag 24.00 uur t/m vrijdag 12.00 uur (maximale eindtijd muziek 23.00 uur)

** weekend: vrijdag 12.00 uur t/m zondag 23.00 uur (maximale eindtijd muziek op vrijdag en zaterdag 24.00 uur. De burgemeester kan voor de vrijdagavond ontheffing tot uiterlijk 01.00 uur verlenen)

*** na de herinrichting van het stadsstrand moeten hier nog steeds evenementen plaats kunnen vinden. Hierbij de opmerking dat een ‘hardstyle-event’ of vergelijkbaar hier niet meer past, maar wel bijvoorbeeld een meerdaags festival als het cultuurfestival met Proms en/of Proeffestival

**** voor evenementen “met een hoog maatschappelijk belang” geldt net als bij andere evenementen de doelstelling om de overlast voor de omgeving te beperken. Voorbeelden van evenementen met een hoog maatschappelijk belang zijn: Intocht Sinterklaas, Koningsdag, inhuldiging Olympisch kampioen, etc.

 

De keuze om een hoger geluidniveau toe te staan is gelegen in het feit dat een geluidniveau van maximaal 83 dB(A) te veel ten koste zou gaan van de belevingswaarde van bezoekers. Om die reden wordt voor deze categorie een uitzondering mogelijk gemaakt en de toelaatbare geluidbelasting op maximaal 93 – 88 dB(A) gesteld. Het jaarlijkse eenmalige karakter van deze evenementen maakt dat een uitzondering op de basisnorm tot maximaal 93 dB(A) aanvaardbaar wordt geacht.

Voor muziekevenementen op het Evenemententerrein, Sportpark en Stadspark wordt bij de aanvraag een akoestisch onderzoek verlangd. In het akoestisch onderzoek moet worden ingegaan op maatregelen om de geluidbelasting bij geluidgevoelige gebouwen zoveel mogelijk te beperken. De uitkomsten van het akoestisch onderzoek worden meegenomen in het besluit over de geluidnormen (maatwerkvoorschriften) in de evenementenvergunning. Het geluidniveau mag echter niet hoger zijn dan 88 dB(A) en 103 dB(C) op gevels van geluidgevoelige gebouwen.

 

1.c. Uitvoeren van de geluidmetingen

De gestelde geluidniveaus zijn van toepassing op het geluid van (versterkte) muziek inclusief het stemgeluid van bezoekers. Indien gemeten wordt voor een vlak object moeten de meetresultaten gecorrigeerd worden voor gevelreflectie (-3 dB); de meettijd bedraagt tenminste 3 minuten. Controle vindt plaats conform de HMRI-1999. In afwijking van de HMRI-1999 wordt de straf-correctie voor muziekgeluid en de meteocorrectie geheel buiten beschouwing gelaten. Indien de geluidmeting plaatsvindt op een referentiemeetpunt, dan moeten de resultaten conform de HMRI-1999 worden geëxtrapoleerd naar het in het voorschrift genoemde beoordelingspunt.

 

1.d. Preventie gehoorschade

Een organisator van een muziekevenement wordt geacht zich te conformeren aan het Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector (ministerie van VWS, V.V.E.M, Vereniging van Nederlandse poppodia en festivals, 2014). Aanvullend op dit convenant en ongeacht de hierboven beschreven geluidnormen op de gevels van omliggende woningen, mag het equivalente A-gewogen geluidniveau (LAeq) ter plaatse van het publiek, gemeten over 15 minuten, op 25 meter Front of House niet meer bedragen dan 100 dB(A). Ten opzichte van hetgeen afgesproken is in het convenant zijn we hier 3 dB(A) strenger. Hiermee wordt beoogd het risico op gehoorschade bij bezoekers (afhankelijk van onder andere de hoogte van het geluidniveau, de duur van de blootstelling en de periode rust na blootstelling) te verkleinen.

 

1.e. Planvorming

De organisator van een groot muziekevenement (meer dan 1500 bezoekers op het hoogtepunt) of een evenement met een hoog maatschappelijk belang, moet bij de vergunningsaanvraag een akoestisch onderzoek overleggen. In bijlage I zijn voorwaarden hoe het akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd nader beschreven.

Uit het onderzoek moet blijken dat alle organisatorische en technische maatregelen zijn getroffen om de geluidbelasting op de omliggende woningen (en andere geluidgevoelige gebouwen) te beperken.

De organisator van een evenement kleiner dan 1500 bezoekers of waarbij het muziekgeluid een additionele rol speelt, moet bij de vergunningsaanvraag in een geluidplan specificeren op welke wijze en met welke middelen het geluid wordt geproduceerd en beheerst.

 

1.f. Begin- en eindtijden

Muziekgeluid tijdens evenementen is toegestaan vanaf 11.00 uur tot uiterlijk 23.00 uur. Op dagen dat een weekenddag of een nationaal vastgestelde vrije dag volgt, kan de eindtijd tot maximaal 24.00 uur verlengd worden. Voor de vrijdag kan door de burgemeester incidenteel ontheffing tot uiterlijk 01.00 uur worden verleend. Bij meerdaagse evenementen op dezelfde locatie moet er tussen de eindtijd van de ene dag en de begintijd van een volgende minimaal 12 uur zitten.

Om geluidoverlast voor en na een evenement te beperken moet de op- en afbouwperiode zo kort mogelijk zijn en, behoudens uitzonderlijke gevallen, zich beperken tot twee dagen op- en twee dagen afbouw. Soundchecks moeten bij voorkeur plaatsvinden op de dag van het evenement zelf en duren niet langer dan 30 minuten. Indien het organisatorisch onvermijdbaar is kunnen soundchecks de dag voorafgaand aan het evenement plaatsvinden, maar nooit later dan 22.00 uur. Voor soundchecks geldt hetzelfde maximale geluidniveau als in de vergunning is opgenomen.

 

1.g. Informeren bewoners en afhandeling meldingen van overlast

Ten aanzien van het informeren van omwonenden en de meldingen van overlast geldt het volgende:

  • Organisatoren informeren vooraf omwonenden over de aard en duur van het evenement, over de tijden voor op- en afbouw en eventuele ‘soundchecks’ (bij evenementen > 1500 bezoekers op het piekmoment);

  • Omwonenden worden door de organisator én door de gemeente (algemeen) geïnformeerd hoe zij meldingen van overlast rondom evenementen kunnen doen;

  • Organisatoren zijn primair verantwoordelijk voor een spoedige afhandeling van de meldingen van overlast; hiervoor worden zij zo snel mogelijk in kennis gesteld van de overlastmeldingen;

  • Toezichthouders van de gemeente controleren de afhandeling van de meldingen van overlast; in het geval de afhandeling te lang op zich laat wachten treden zij in contact met de organisator om één en ander te bespoedigen en/of nemen zij de afhandeling (deels) over.

 

  • F.

    In de bijlage onder de kop Overzicht regelgeving, na paragraaf 1 een nieuwe paragraaf 2 toe te voegen:

    2. Duurzaamheid

    2.a Gebruik single-use plastic

    In overleg met de organisatoren van evenementen wordt het terugdringen van gebruik van single-use plastic gestimuleerd.

     

  • G.

    De kop “Overzicht verdeling evenementenbudget in de periode 2011-2014” en daarbij behorende tekst komt te vervallen.

     

Artikel II Inwerkingtreding

Het nieuwe beleid treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

 

Artikel III Citeertitel

Dit kan worden aangehaald als: 1e wijziging evenementenbeleid Veenendaal 2015.

 

 

Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 oktober 2019,

 

mevrouw drs. F.A. van Hooijdonk

griffier

 

de heer K.J.G. Kats

voorzitter

 

Naar boven