Raadsbesluit tot aanpassing bijlage 9 van de Bouwverordening 2004, gemeente Lingewaard

De raad van de gemeente Lingewaard;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard d.d. 13 november 2018;

 

gehoord de behandeling tijdens de Politieke Avond d.d. 3 december 2018;

 

gelet op het bepaalde in de Woningwet, de Erfgoedwet en de Wabo

 

besluit:

 

  • 1.

    in te stemmen met het instellen van een Commissie Omgevingskwaliteit overeenkomstig bijgevoegd voorstel tot aanpassing van bijlage 9 (in geel gewijzigde/aangevulde tekst)van de Bouwverordening;

  • 2.

    de mandaat commissie (kleine welstand/monumenten commissie) in stand te laten;

  • 3.

    geen burgerlid te benoemen

     

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering

Van 13 december 2018.

De raad voornoemd,

de griffier,

P.J. Peters

Bijlage 9 Bouwverordening

 

Regelement Commissie Omgevingskwaliteit

 

Gemeente Lingewaard

 

 

Inhoudsopgave

 

  • 1.

    Benoeming en samenstelling van de Commissie Omgevingskwaliteit

    • 1.1

      Begripsbepaling

    • 1.2

      Benoemingsprocedure

    • 1.3

      Samenstelling Commissie Omgevingskwaliteit

  • 2.

    Taakomschrijving

    • 2.1

      Taakomschrijving Commissie Omgevingskwaliteit

      • 2.1.1

        Wettelijke taken

      • 2.1.2

        Niet wettelijk verplichte taken

    • 2.2

      Taakomschrijving commissieleden

      • 2.2.1

        Taken van de rayonarchitect

      • 2.2.2

        Taken van de voorzitter

      • 2.2.3

        Taken overige deskundigen

      • 2.2.4

        Taken adviseur erfgoed

      • 2.2.5

        Taken lokale deskundige erfgoed/landschap

  • 3.

    Werkwijze Omgevingsdienst

 

  • 4.

    Werkwijze van de Commissie Omgevingskwaliteit

    • 4.1

      Vooroverleg over bouwplannen

    • 4.2

      Gemandateerde behandeling

      • 4.2.1a

        Rayonarchitect

      • 4.2.1b

        Mandaat ‘kleine commissie’ voor monumentenplannen

      • 4.2.2

        Het mandaatadvies

      • 4.2.3

        Openbaarheid

      • 4.2.4

        Toelichting opdrachtgever/ontwerper

      • 4.2.5

        Spreekrecht

    • 4.3

      Openbare commissievergadering

      • 4.3.1

        Locatie vergadering

      • 4.3.2

        Publicatie agenda

      • 4.3.3

        Toelichting opdrachtgever/ontwerper

      • 4.3.4

        Spreekrecht

    • 4.4

      Het welstandsadvies

    • 4.5

      Afwijken van het welstandsadvies

      • 4.5.1

        Second opinion

  • 5.

    Evaluatie welstandstoezicht

    • 5.1

      Jaarverslag B&W

    • 5.2

      Jaarverslag Commissie Omgevingskwaliteit

 

 

1. BENOEMING EN SAMENSTELLING VAN DE COMMISSIE OMGEVINGSKWALITEIT

 

1.1

Begripsbepaling

De Commissie Omgevingskwaliteit fungeert als welstandscommissie voor de gemeente Lingewaard op grond van art. 1, lid n, Woningwet en art. 6.2, lid 1 en 2 Bor. De commissie fungeert verder als Erfgoedcommissie inzake wijzigingsplannen op grond van artikel 9.1 Erfgoedwet en art.15, lid 1 Monumentenwet 1988.

 

1.2

Benoemingsprocedure

De gemeente wijst op voordracht van het college van B&W de vereniging ‘Het Gelders Genootschap’ aan als de Commissie Omgevingskwaliteit en tevens als Erfgoedcommissie inzake wijzigingsplannen voor monumenten. Het Gelders Genootschap legt de gemeente een lijst voor met de beoogde commissieleden. Dit betreft de voorzitter, de rayonarchitect, een architect-lid een adviseur erfgoed en een lokale deskundige op het gebied van erfgoed/landschap. Daarnaast is op afroep extra deskundigheid beschikbaar.

 

Alle leden van de Commissie Omgevingskwaliteit worden benoemd voor een periode van maximaal drie jaar, met de mogelijkheid van verlenging met nog eens maximaal drie jaar. Bij afwezigheid van de voorzitter of andere leden van de commissie, treden plaatsvervan¬gers op in de commissievergadering. De rayonarchitect kan zich door een collega rayonarchitect laten vervangen. Alle vaste leden en hun plaatsvervangers zijn onafhankelijk ten opzichte van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie. Er bestaan geen bindingen of relaties op basis waarvan het advies over de welstands- of monumentenaspecten wordt beïnvloed. De commissie is beleidsmatig gebonden aan het gemeentelijk beleid. De commissie streeft naar voortdurende afstemming met het beleid inzake de omgevingskwaliteit van de gemeente.

 

1.3

Samenstelling van de Commissie Omgevingskwaliteit

De Commissie Omgevingskwaliteit bestaat uit een inhoudelijk/technisch voorzitter, de rayonarchitect, een stedenbouwkundige, een adviseur erfgoed/monumenten en een lokale deskundige op het gebied van erfgoed/landschap.

De rayonarchitect fungeert tevens als secretaris-deskundige van de commissie, naast een ambtelijk secretaris vanuit de Omgevingsdienst.

De gemeente kan zich naar eigen inzicht laten bijstaan door extra deskundigen van het bureau van Gelders Genootschap of daarbuiten. Afhankelijk van het type plan dat moet worden beoordeeld, nemen de extra deskundigen deel aan de vergadering. Zij hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door de gemeente.

Bij wijzigingsplannen voor monumenten brengt de Commissie Omgevingskwaliteit een advies uit, waarin zowel de aspecten op grond van de Woningwet (welstandsbeleid), als aspecten op grond van de Erfgoedwet, Monumentenwet en het gemeentelijk beleid worden betrokken. In het geïntegreerde advies komt duidelijk naar voren welke aspecten betrekking hebben op de welstand en welke op de aanvraag om monumentenvergunning. De commissie formuleert één gezamenlijke conclusie.

De Commissie Omgevingskwaliteit kan slechts adviezen uitbrengen indien tenminste drie leden aanwezig zijn (waaronder de rayonarchitect of zijn/haar vervanger) en waarvan tenminste twee leden deskundig zijn op het gebied van welstand/erfgoed. Voor de behandeling van monumentenplannen en landschapsplannen / stedenbouwkundige plannen is daarnaast altijd de aanwezigheid van de betreffende deskundige of zijn/haar vervanger vereist.

 

  • 2.

    TAAKOMSCHRIJVING

2.1

Taakomschrijving Commissie Omgevingskwaliteit en (integrale) mandaatcommissie

De Commissie Omgevingskwaliteit is belast met zowel wettelijk verplichte als niet wettelijk verplichte taken. De wettelijke taken van de Commissie Omgevingskwaliteit worden uitgevoerd op grond van de Wabo, Woningwet, Erfgoedwet, Monumentenwet en gemeentelijke verordeningen. De commissie is beleidsmatig gebonden aan de voor de plannen geldende en vastgestelde gemeentelijke beleidskaders.

 

 

2.1.1 Wettelijke taken

  • 1.

    Welstandstoetsing omgevingsvergunning plichtige bouwwerken.Advisering aan het college van B&W over de welstandsaspecten van aanvragen voor een omgevingsvergunning voor bouwen (art. 2.1 / 2.10 Wabo, art. 12 Woningwet, art. 6.2 Bor).

  • 2.

    Advisering aan het college van B&W over wijzigingsplannen inzake Rijksmonumenten, op basis van artikel 2.1, eerste lid, onderdeel f, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Dit geldt tevens voor wijzigingsplannen inzake gemeentelijke monumenten en voor het aanwijzen tot gemeentelijk monument c.q intrekken van de gemeentelijke monumentenstatus.

  • 3.

    Gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies aan het college van B&W over doelstellingen en uitgangspunten van gemeentelijk beleid en andere zaken die op grond van de Erfgoedwet, Monumentenwet 1988, de Erfgoedverordening Lingewaard, dan wel andere regelingen betreffende cultuurhistorisch erfgoed, aan de orde zijn.

  • 4.

    Toetsing van reclames op grond van de welstandsnota (i.c. ‘Gids Ruimtelijke Kwaliteit’) of APV.

  • 5.

    Jaarverslag Commissie Omgevingskwaliteit.De Commissie Omgevingskwaliteit legt de gemeenteraad eenmaal per jaar een verslag voor van de door haar verrichte werkzaamheden. In het verslag zet de commissie tenminste uiteen op welke wijze zij toepassing heeft gegeven aan de welstandscriteria. Tenminste eenmaal per jaar vindt, ten behoeve van het jaarverslag, een evaluatiegesprek plaats tussen een vertegenwoordiging van het gemeentebestuur en de Commissie Omgevingskwaliteit.

2.1.2 Niet wettelijk verplichte taken

De Commissie Omgevingskwaliteit krijgt de opdracht om naast de reguliere taken de volgende (niet wettelijk verplichte) taken uit te voeren:

  • a.

    Onder de regie van de gemeente - en op verzoek van de commissie, de gemeente of de aanvrager - noodzakelijk geacht vooroverleg voeren met betrokkenen bij de voorbereiding van bouwplannen.

  • b.

    Advies uitbrengen aan het college van B&W over de ruimtelijke kwaliteitsaspecten van in voorbereiding zijnde structuur- en omgevingsvisies, bestemmingsplannen, ontheffingen / projectbesluiten, beheersverordeningen, beeldkwaliteitplannen, stedenbouwkundige plannen, landschappelijke plannen en andere relevante gemeentelijke beleidsstukken.

    De Commissie Omgevingskwaliteit krijgt deze stukken reeds in het ontwerpstadium voorgelegd ter advisering en brengt hier desgevraagd schriftelijk advies over uit.

  • c.

    Advies uitbrengen over stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen die van belang zijn voor de omgevingskwaliteit in de gemeente.

  • d.

    Adviseren in het geval van excessen: buitensporigheden in het uiterlijk van bouwwerken die ook voor niet-deskundigen evident zijn.

  • e.

    Advies over reclameactiviteiten als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder h en i van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, tenzij het College van B&W van oordeel is dat voor reclameactiviteiten geen welstandsadvies van de commissie noodzakelijk is.

  • f.

    Voorlichting inzake omgevingskwaliteit aan de gemeenteraad, B&W en burgers.

2.2

Taakomschrijving commissieleden

 

2.2.1 Taken van de rayonarchitect

De rayonarchitect van het Gelders Genootschap is secretaris-deskundige van de commissie. Hij/zij voert als gemandateerd lid van de Commissie Omgevingskwaliteit de eerste gesprekken – het vooroverleg - met de gemeente, planindieners, ontwerpers en andere belanghebbenden, verzamelt relevante informatie en bereidt de behandeling van bouwplannen in de Commissie Omgevingskwaliteit voor. De plannen waarvoor de rayonarchitect een mandaat heeft, worden door hem/haar ter plekke van een advies voorzien (Zie verder 4.2 Gemandateerde behandeling). De rayonarchitect stelt de agenda voor de commissievergadering op en geeft die door aan de behandelend ambtenaar. Tijdens de commissievergadering introduceert de rayonarchitect de bouwplannen en verstrekt gegevens over het relevante welstandsbeleid voor het betreffende plan en/of gebied. Onder de verantwoordelijkheid van de rayonarchitect wordt de beraadslaging en conclusie over een bouwplan uitgewerkt in een schriftelijk advies, dat in beginsel binnen één week na vergadering verzonden wordt. Mocht deze termijn niet haalbaar zijn, dan vindt tijdig overleg plaats tussen rayonarchitect en gemeente. Eventueel wordt verdaging aangevraagd.

 

 

2.2.2 Taken voorzitter

De voorzitter van de Commissie Omgevingskwaliteit is verantwoordelijk voor het functioneren van de commissie en de kwaliteit van de advisering. Hij/zij let erop dat de commissie adviseert binnen de kaders van het gemeentelijk welstandsbeleid. Tijdens de openbare vergadering treedt de voorzitter op als gastheer/-vrouw voor alle aanwezigen. Hij/zij legt in het kort de vergaderprocedure uit en informeert wie van de aanwezigen bij een plan wil inspreken. Indien een plan in het vooroverleg is besproken, geeft de voorzitter (of de rayonarchitect) een korte samenvatting van hetgeen in dat stadium van het planproces besproken is. De voorzitter leidt de discussie en biedt alle commissieleden de gelegenheid om hun mening voldoende naar voren te brengen. Hij/zij zorgt ervoor dat na een inhoudelijke discussie over een adviesaanvraag een voor alle aanwezigen korte en heldere samenvatting wordt gegeven. De voorzitter bewaakt verder de voortgang van de agenda. Bij het overleg met de gemeente (bestuurders en ambtenaren) en met de pers treedt de voorzitter namens de commissie naar buiten. De voorzitter organiseert met de commissie een jaarlijkse inhoudelijke evaluatie van de werkzaamheden. De resultaten van de evaluatie worden opgenomen in het jaarlijks verslag van de Commissie Omgevingskwaliteit.

 

2.2.3 Taken overige deskundigen

De overige deskundigen geven vanuit hun ervaring en inzicht in het vakgebied een onafhankelijke visie op de adviesaanvragen. Op het moment dat zij op de een of andere wijze een zakelijke binding hebben met een bepaald bouwplan laten zij zich voor de betreffende commissievergadering vervangen. Bij langlopende projecten waarbij de inbreng van de commissie verwacht wordt en waarbij de deskundigen een zakelijke binding hebben, treden zij in overleg met de commissie en het bureau tijdelijk terug.

 

2.2.4 Taken adviseur erfgoed

Een adviseur erfgoed/monumenten is lid van de Commissie Omgevingskwaliteit. Deze heeft tevens het mandaat van de commissie om zitting te nemen in de mandaatcommissie (met de rayonarchitect).

De adviseur erfgoed geeft vanuit zijn ervaring en inzicht in het vakgebied een onafhankelijke visie op de adviesaanvragen. Op het moment dat de voorzitter of één van de leden van de Commissie op de een of andere wijze een zakelijke binding heeft met een bepaald bouwplan laat hij/zij zich voor de betreffende commissievergadering vervangen. Bij langlopende projecten waarbij de inbreng van de commissie verwacht wordt en waarbij de adviseur een zakelijke binding heeft, treedt deze in overleg met de commissie en het bureau van het Gelders Genootschap, tijdelijk, terug.

 

2.2.5 Taken lokaal adviseur erfgoed

In de (grote) Commissie Omgevingskwaliteit heeft een lokale deskundige op het gebied van erfgoed en landschap zitting. In principe heeft dit lid dezelfde taken als de externe adviseur erfgoed, zij het dat hij als meerwaarde specifieke lokale kennis en ervaring kan inbrengen, ook gerelateerd aan de cultuur en historie van Lingewaard. Bovendien is de lokale deskundige goed thuis in vraagstukken van landschappelijke aard.

 

 

3 WERKWIJZE OMGEVINGSDIENST

De welstandsprocedure begint met een intake van bouwplannen bij de Omgevingsdienst.

Ten behoeve van de welstands- en/of monumententoets beoordeelt de ambtenaar of het bouwplan is voorzien van de benodigde bescheiden om het te kunnen toetsen. Namens de Omgevingsdienst is de ambtenaar zowel bij de mandaatzitting als bij de commissievergadering aanwezig als secretaris.

 

De ambtenaar van de omgevingsdienst zal minimaal twee weken, voorafgaand aan de vergadering van de Commissie Omgevingskwaliteit de agenda mailen naar de Historische Kringen van Angeren, Bemmel, Doornenburg, Gendt, Huissen en het streekmuseum Lingewaard. Hierdoor krijgen zij de mogelijkheid krijgen om vooruitlopend op de vergadering een reactie te geven dan wel zich voor te bereiden op het geven van een toelichting tijdens de vergadering.

 

 

4 WERKWIJZE VAN DE COMMISSIE OMGEVINGSKWALITEIT

 

4.1

Vooroverleg over bouwplannen

De gemeente biedt de aanvrager de mogelijkheid, om – op afspraak - een nog niet formeel aangevraagd bouwplan in een vooroverleg met de Commissie Omgevingskwaliteit toe te lichten en te bespreken. De rayonarchitect maakt altijd een verslag van het vooroverleg. Vooroverleg vindt in principe in het openbaar plaats. Hiervan kan worden afgeweken na overleg tussen de gemeente, de Omgevingsdienst, de aanvrager en de Commissie Omgevingskwaliteit.

4.2

Gemandateerde behandeling

 

4.2.1a Rayonarchitect

De rayonarchitect behandelt in de regel een keer per twee weken bij de gemeente de bouwplannen. De rayonarchitect heeft een mandaat van de commissie om zelfstandig bouwplannen af te handelen. Het uitgangspunt voor de mandaatverlening is dat de rayonarchitect grootschalige (stedenbouwkundige) plannen en de meer complexe plannen doorschuift naar de voltallige commissie. Voor de overige plannen heeft hij / zij zowel een positief als negatief mandaat. De commissie zelf is eindverantwoordelijk voor het welstandsadvies. Tenminste één keer per jaar vindt overleg plaats tussen de rayonarchitect en de Commissie Omgevingskwaliteit over het mandaat.

 

4.2.1b Mandaat ‘kleine commissie’ voor monumentenplannen

Monumentenplannen mogen door een mandaatcommissie worden behandeld, mits hierover afspraken zijn gemaakt met de Commissie Omgevingskwaliteit. Uitgangspunt hierbij is dat de mandaatcommissie alleen monumentenplannen beoordeelt met een relatief geringe ruimtelijke betekenis. In de mandaatcommissie hebben de rayonarchitect en adviseur erfgoed van het Gelders Genootschap zitting, naast een ambtelijk secretaris vanuit de Omgevingsdienst Regio Nijmegen.

 

4.2.2 Het mandaatadvies

De rayonarchitect brengt welstandsadviezen uit aan B&W over de vraag of 'het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk of een standplaats, zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan, niet is strijd is met redelijke eisen van welstand’. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de criteria zoals opgenomen in de ‘Gids Ruimtelijke Kwaliteit’. Een positief mandaat-welstandsadvies wordt uitgebracht door een stempel ‘geen bezwaar’ op het adviesformulier te plaatsen. Een negatief mandaatadvies wordt schriftelijk gemotiveerd met een verwijzing naar de relevante criteria uit de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.

 

4.2.3 Openbaarheid gemandateerde behandeling

De behandeling van bouwplannen onder mandaat is openbaar. Via het huis-aan-huis blad worden de burgers op de hoogte gesteld van het tijdstip en plaats van de gemandateerde behandeling. De agenda zelf wordt op het gemeentehuis ter inzage gelegd en op internet gepubliceerd. De mandaatbehandeling is niet openbaar in gevallen als bedoeld in art. 10, eerste lid, van de Wet Openbaarheid van Bestuur en in gevallen waarin het belang van openbaarheid niet opweegt tegen de in art. 10, tweede lid, van die wet genoemde belangen.

 

4.2.4 Toelichting opdrachtgever/ontwerper

Opdrachtgevers en ontwerpers worden altijd in de gelegenheid gesteld om de gemandateerde behandeling van hun plan bij te wonen en toe te lichten. Indien zij bij de behandeling aanwezig willen zijn, vermelden ze dit op het daarvoor bestemde formulier of rechtstreeks bij de Omgevingsdienst. De gemeente zorgt voor de uitnodigingen.

 

4.2.5 Spreekrecht

Tijdens de gemandateerde behandeling wordt de mogelijkheid tot spreekrecht geboden. Zowel opdrachtgevers/ontwerpers als direct belanghebbenden hebben spreekrecht.

 

4.3

Openbare commissievergadering

De Commissie Omgevingskwaliteit vergadert in principe eens in de drie maanden, tenzij er tussentijds plannen of ruimtelijke vraagstukken om eerdere behandeling vragen. De rayonarchitect behandelt tweewekelijks de voorgelegde bouwplannen onder mandaat. Alleen grote en complexe plannen worden doorgeschoven naar de commissie (zie 2.2.1 t/m 2.2.4 voor taken leden Commissie Omgevingskwaliteit tijdens de commissievergadering). De openbaarheid geldt voor de beraadslaging over bouwplannen, de beoordeling daarvan en voor de adviezen. De commissievergadering of een gedeelte daarvan is niet openbaar in gevallen als bedoeld in art. 10, eerste lid, van de Wet Openbaarheid van Bestuur en in gevallen waarin het belang van openbaarheid niet opweegt tegen de in art. 10, tweede lid, van die wet genoemde belangen.

 

4.3.1 Locatie vergadering

De Commissie Omgevingskwaliteit vergadert in het gemeentehuis. Bij de behandeling van belangrijke bouwplannen kan – op verzoek van de gemeente - worden besloten om op locatie in de betreffende kern van de gemeente Lingewaard te vergaderen.

 

4.3.2 Publicatie agenda

Via het huis-aan-huis blad worden de burgers op de hoogte gesteld van het tijdstip en plaats van de commissievergadering. De agenda zelf wordt in het gemeentehuis ter inzage gelegd en op internet gepubliceerd.

 

4.3.3 Toelichting opdrachtgever/ontwerper

Opdrachtgevers en ontwerpers worden altijd in de gelegenheid gesteld om de behandeling van hun plan bij te wonen en toe te lichten. Indien zij hun plan willen toelichten, kunnen ze hiervoor een afspraak maken bij de Omgevingsdienst. De Omgevingsdienst zorgt voor de uitnodigingen.

 

4.3.4 Spreekrecht

Tijdens de openbare vergadering wordt de mogelijkheid tot spreekrecht geboden. Zowel opdrachtgevers/ontwerpers als direct belanghebbenden hebben spreekrecht.

 

4.4

Varianten welstandsadviezen

De Commissie Omgevingskwaliteit brengt heldere en goed beargumenteerde adviezen uit aan het college van B&W over de vraag of 'het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk of een standplaats, zowel op zichzelf als in verband met de omgeving of de te verwachten ontwikkeling daarvan, niet in strijd zijn met redelijke eisen van welstand. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de criteria zoals opgenomen in de Gids Ruimtelijke Kwaliteit. Een welstandsadvies kan de volgende uitkomsten hebben:

 

Akkoord

De Commissie Omgevingskwaliteit is van oordeel dat het plan volgens de van toepassing zijnde welstandscriteria niet in strijd is met redelijke eisen van welstand. Desgewenst motiveert de commissie haar advies schriftelijk.

 

Niet akkoord tenzij

De commissie adviseert aan het college van B&W het plan te laten aanpassen omdat het volgens de van toepassing zijnde criteria op een aantal punten (nog) niet voldoet aan redelijke eisen van welstand. Een ‘niet akkoord tenzij’ wordt gegeven als de commissie van mening is dat de aanvrager kan volstaan met enkele aanpassingen en deze daarin heeft toegestemd c.q. dit redelijkerwijze is te verwachten. De gemeente controleert of de definitieve bouwtekening in overeenstemming is met de voorwaarden van de Commissie Omgevingskwaliteit.

 

Niet akkoord

De commissie brengt een negatief advies uit aan B&W omdat het plan volgens de van toepassing zijnde welstandscriteria niet voldoet aan redelijke eisen van welstand. Een negatief advies wordt gegeven als de commissie van mening is dat een bouwplan ingrijpend moet worden aangepast. Adviseert de commissie negatief, dan geeft ze een nauwkeurige schriftelijke motivering. Deze bevat een korte omschrijving van het ingediende plan, een verwijzing naar de van toepassing zijnde welstandscriteria en een samenvatting van de beoordeling van het plan op die punten. De gemeente maakt een inschatting of de gevraagde aanpassingen nog binnen de vereisten van het bestemmingsplan en de resterende vergunningtermijn te realiseren zijn. Indien dat niet mogelijk is, betekent het negatief advies dat de vergunning opnieuw moet worden aangevraagd.

 

Aanhouden

De Commissie Omgevingskwaliteit kan het advies aanhouden – waarbij de Omgevingsdienst aangeeft of en hoe lang dit mogelijk is binnen de resterende vergunningtermijn - wanneer meer informatie of een toelichting van de ontwerper noodzakelijk is.

 

4.5

Afwijken van het welstandsadvies en/of -criteria

 

Het college van B&W heeft hebben de wettelijke mogelijkheid om, ook op andere dan welstandsgronden, af te wijken van een welstandsadvies. De redenen voor afwijking moeten bij de bekendmaking van het besluit worden vermeld.

Het college van B&W kan, eventueel op advies van de Commissie Omgevingskwaliteit, ook gemotiveerd (op welstandsgronden) afwijken van de welstandscriteria zelf. Dat kan bij plannen die niet voldoen aan de vastgelegde criteria, maar wél aan redelijke eisen van welstand. B&W verwijzen in dat geval naar de algemene criteria in de Gids Ruimtelijke Kwaliteit.

 

 

4.5.1 Second opinion

Alvorens een second opinion te vragen, bieden B&W eerst de vaste Commissie Omgevingskwaliteit de mogelijkheid tot heroverweging van het eerder uitgebrachte advies. Indien alsnog een second opinion wordt gevraagd, wordt dit gemeld aan de eigen commissie. Bij een second opinion wordt de bouwaanvraag voorgelegd aan een commissie buiten Gelders Genootschap. Hierover neemt de gemeente contact op met de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit.

 

5 EVALUATIE WELSTANDTOEZICHT

 

5.1

Jaarverslag B&W

 

Het college van B&W legt de gemeenteraad tenminste eenmaal per jaar een verslag voor waarin zij uiteenzetten:

  • -

    Op welke wijze zij zijn omgegaan met de adviezen van de Commissie Omgevingskwaliteit;

  • -

    In welke gevallen waarin niet is of wordt voldaan aan art. 12, eerste lid Ww, zij zijn overgegaan tot toepassing van bestuursdwang of oplegging van een last onder dwangsom.

5.2

Jaarverslag Commissie Omgevingskwaliteit

 

Zie onder punt 2.1.1

Naar boven