Gemeenteblad van Venlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2019, 259928 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2019, 259928 | Verordeningen |
Beleidsregels incidentele standplaatsen en venten 2019
De APV Venlo biedt de mogelijkheid om vergunningen af te geven voor o.a. incidentele standplaatsen in artikel 5:17 tot en met 5:20 en ventvergunningen in artikel 5:14 tot en met 5:16. Deze artikelen zijn nader uitgewerkt in deze beleidsregels, waarin staat hoe ze in de praktijk in Venlo worden toegepast.
Een beleid voor vaste standplaatsen is separaat vastgesteld en bekendgemaakt.
Voor de duidelijkheid wordt opgemerkt dat dit beleid ook geen betrekking heeft op de markten in deze gemeente. Op de markten is een ander juridisch regime van toepassing.
Voor de begripsvorming volgen hieronder enkele definities.
Onder een standplaats wordt verstaan:
Deze standplaatsen kunnen worden onderscheiden in:
incidentele standplaats: een standplaats die voor bepaalde tijd, met een maximum van dertien weken wordt toegewezen, ten behoeve van de verkoop van o.a. seizoensgebonden artikelen. Of er sprake is van seizoensgebonden artikelen is ter beoordeling van burgemeester en wethouders (bijv. kerstbomen, oliebollen, wafels e.d.).
In deze notitie wordt alleen gesproken over incidentele standplaatsen. Voor wat betreft vaste standplaatsen is een apart beleid vastgesteld en bekendgemaakt.
Onder het ventverbod vallen niet:
Bij de bepaling van standplaatslocaties en de nadere regelgeving inzake de ambulante handel dient met diverse belangen rekening te worden gehouden.
Door de ambulante handel kan een bijdrage geleverd worden aan een optimaal voorzieningenniveau en aan een verlevendiging (maar ook verstoring) van het straatbeeld. De zorg voor de kwaliteit van de openbare ruimte leidt echter steeds meer tot het besef dat op meerdere locaties standplaatsen niet als een sieraad voor de gemeente worden beleefd en dat diverse standplaatsen geen toegevoegde waarde voor het geheel vormen.
Het colllege is dan ook van mening, dat het aanzien van pleinen en wegen is gebaat met een zorgvuldig gebruik van de aanwezige ruimte.
Met een vastgesteld beleid kan de kwaliteit van de openbare ruimte beter worden bewaakt, overlast kan worden voorkomen en de verkeersvrijheid- en veiligheid worden bevorderd.
Daarnaast zal een financiële vergoeding worden gevraagd voor het innemen van een standplaats.
Het juridisch kader voor de beoordeling van aanvragen voor standplaats- en ventvergunningen wordt op dit moment gevormd door de artikelen 5:14 tot en met 5:20 van de Algemene plaatselijke verordening Venlo 2010 en dit beleid voor incidentele standplaatsen en venten.
De strekking van de APV-artikelen is, dat het behoudens vergunning van het college niet is toegestaan standplaats in te nemen dan wel te venten. Tevens wordt omschreven wanneer een standplaats of ventvergunning kan worden geweigerd. De artikelen 1:8, 5:15 lid 2 en 5:18 leden 2 en 3 APV 2010 bevatten daartoe een limitatieve opsomming van de weigeringsgronden. Voor het overige, bijvoorbeeld ten aanzien van het uiterlijk aanzien van de kraam waarmee standplaats kan worden ingenomen, vereisten voor het verkrijgen van een vergunning etc., zijn in de APV geen regels opgenomen. De APV biedt derhalve te weinig houvast om selectief om te gaan met aanvragen om vergunningen.
Ten behoeve daarvan zijn deze beleidsregels incidentele standplaatsen en venten 2019 vastgesteld.
Vergunningen voor het innemen van tijdelijke standplaatsen worden verleend aan o.a. winkeliersverenigingen ten behoeve van evenementen/activiteiten ter verlevendiging van de stad.
Tevens wordt een tijdelijke vergunning voor maximaal de maanden oktober, november en december verleend voor:
Met deze algemene regels wil het college in hoofdzaak wildgroei voorkomen en geen afbreuk doen aan het uitgangspunt dat verkoop van goederen zoveel als mogelijk dient te geschieden vanuit gebouwen. De (beleids)regels laten onverlet de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders, een tijdelijke standplaatsvergunning toch te weigeren omdat een andere weigeringsgrond hiertoe noopt bijvoorbeeld de verkeersveiligheid.
Met betrekking tot het venten is de beleidsruimte zeer eng. Men kan slechts regelen:
Venten is een vorm van “mobiele” verkoop. Het is niet toegestaan langere tijd achtereen verkoop te plegen vanaf dezelfde locatie, want dan is er sprake van het innemen van een standplaats. Bij het toestaan van veel venters op één dag, is gevaar voor de verstoring van de openbare orde aanwezig. Immers het venten brengt verschillende neveneffecten met zich mee. Venters proberen de aandacht van de klanten te trekken door bijvoorbeeld te toeteren of te bellen, dan wel huis- aan-huis aan te bellen.
Dit kan hinder opleveren voor zowel de bewoners als voor het verkeer. Voor de bewoners vanwege het verstoren van de rust door het aandacht trekken en voor het verkeer door het regelmatig stoppen en/of keren van ventwagens.
Uitgangspunten voor de afgifte van (jaar)vergunningen kunnen zijn:
Gelet op het aantal inwoners van de gemeente en op basis van het huidige bestand wordt voorgesteld geen maximum voor het venten vast te stellen.
In de afgelopen jaren werden vergunningen verstrekt voor de volgende categorieën: schepijs en verpakt ijs, consumptie-ijs, frisdrank, mini-pizza’s en belegde broodjes, wens- en kerstkaarten, aardappelen, groente en fruit, bloemen, kamerplanten en bijbehorende potten, sierteeltproducten, zijden bloemen, speelgoed, textiel, bioscoopbonnen/promotie. Dit heeft niet tot grote problemen geleid en een veel hoger aantal aanvragen wordt niet voorzien.
Aan het stellen van een maximum aan het aantal venters per stadsdeel is eveneens op dit moment geen behoefte c.q. aanleiding evenals aan het maximaal aantal dagen per week.
Wel is er behoefte aan een maximum aantal venters rondom scholen, dit maximum wordt gesteld op twee waarbij de ventvergunninghouder met de oudste rechten voorrang heeft.
Vanwege de weersafhankelijkheid van het product ijs kunnen hiervoor vergunningen worden afgegeven die gelden voor zeven dagen per week.
Uiteraard dienen de venters zich te houden aan de beperkingen, die de verkeerswetgeving kent, zoals bijvoorbeeld het verbod om op bepaalde plaatsen te stoppen.
Ook mogen venters zich niet in de centra van de stadsdelen van Arcen, Velden, Venlo, Blerick en Tegelen ophouden.
Dit geldt voor stadsdeel Venlo in het gedeelte begrensd door de Maas¬kade, Havenkade, Prinsessesingel, Koninginnesingel, Keulsepoort, Parade, Grote Kerkstraat, Geldersepoort en Bolwaterstraat, deze straten mede inbegrepen. Verder is het verboden te venten aan de toegangswegen naar de Kaldenkerkergrens en de Herunger¬grens, alsmede in de directe omgeving van het Mgr. Nolensplein, inbegrepen de straten, die het plein omsluiten en de toegangswegen tot dit plein.
Voor wat betreft stadsdeel Tegelen mag niet worden gevent in het gedeelte begrensd door de Kerkstraat, In de Beeten, Bongerdstraat, Grotestraat tot en met Plein 1817, het Wilhelminaplein, de Raadhuislaan en de Gasthuisstraat, deze straten mede inbegrepen.
Voor stadsdeel Blerick geldt de begrenzing voor de straten Pontanusstraat, Laurentiusstraat, Witherenstraat, Ruijsstraat, van Bornestraat, Urbanusstraat, 1e Gr. van Loonstraat en de Kloosterstraat.
Voor stadsdeel Belfeld geldt de begrenzing voor het Muldersplein en het Wilhelminaplein.
Voor wat betreft stadsdeel Arcen mag niet worden gevent op het Raadhuisplein begrensd door de Koestraat, Schans, Maasstraat en Kerkstraat.
Voor wat betreft stadsdeel Velden mag niet worden gevent op de Markt, begrensd door de Rijksweg N271, Dorpsstraat/Kloosterstraat, Scholtisstraat en Schoolstraat.
Standplaats- en ventvergunningen worden getoetst aan de APV. Hierin staat dat een standplaats- en ventvergunning kan geweigerd worden:
Daarnaast kan een standplaats- of ventvergunning op grond van artikel 1.6 van de APV ingetrokken of gewijzigd worden indien:
Op grond van de bovenstaande bepalingen van de APV is het volgende sanctiebeleid van toepassing. Indien geconstateerd wordt dat:
Bij overtreding geldt: betrokkene wordt bestuurlijk aangeschreven door Veiligheid en handhaving en/of er wordt proces verbaal opgemaakt door de opsporingsambtenaren van de gemeente.
Voorwaarden aan vergunningen te stellen
Aan de incidentele standplaatsvergunning worden de volgende voorwaarden verbonden:
De houd(st)er van de vergunning is verplicht de schade, die hij/zij door het gebruik van de vergunning aan derden toebrengt, te vergoeden en voorts de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen, teneinde te voorkomen, dat de gemeente Venlo, dan wel derden, ten gevolge van het gebruik van de vergunning schade lijden.
Aan een ventvergunning worden de volgende voorwaarden verbonden:
de vergunninghoud(st)er dient zorg te dragen, dat, als gevolg van of in verband met de verleende vergunning, de wegen op geen enkele wijze verontreinigd worden; de vergunninghoud(st)er dient zorg te dragen, dat de verkoopplaatsen binnen een straal van 25 meter worden ontdaan van kennelijk uit de verkoopinrichting afkomstig vuil;
de vergunning geldt niet voor de centra van de stadsdelen Arcen, Velden, Venlo, Blerick en Tegelen;
dit geldt voor stadsdeel Venlo het gedeelte begrensd door de Maaskade, Havenkade, Prinsessesingel, Koninginnesingel, Keulsepoort, Parade, Grote Kerkstraat, Geldersepoort en Bolwaterstraat, deze straten mede inbegrepen. Verder is het verboden te venten aan de toegangswegen naar de Kaldenkerkergrens en de Herungergrens, alsmede in de directe omgeving van het Mgr. Nolensplein, inbegrepen de straten, die het plein omsluiten en de toegangswegen tot dit plein;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-259928.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.