Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 256428 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 256428 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement Veilig gegevensgebruik en Privacy gemeente Purmerend 2019
3. Relatie met Gedragscode voor medewerkers van de gemeente Purmerend 2018
Dit reglement hangt samen met de gedragscode en in het bijzonder:
Kwalijke inhoud: het hebben, bekijken, downloaden, verspreiden of versturen van bestanden met pornografische, racistische, discriminerende, beledigende, aanstootgevende of (seksueel) intimiderende teksten en afbeeldingen, dan wel die (kunnen) aanzetten tot haat en/of geweld, zoals bedoeld in regel 5.3 van de Gedragscode, alsmede online gokken.
6. Applicaties (informatiesystemen)
De medewerker krijgt toegangsrechten tot die applicaties/informatiesystemen die hij/zij nodig heeft bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden. Dit kan zowel betrekking hebben op applicaties binnen het gemeentelijk netwerk als op applicaties die de gemeente als dienst afneemt van leveranciers of ketenpartners.
7. Raadplegen van gegevens over personen
Het raadplegen van gegevens over personen is alleen toegestaan voor zover het noodzakelijk is voor de uitvoering van de opgedragen werkzaamheden.
Let op: Steeds meer informatiesystemen maken gebruik van koppelingen met andere bronsystemen (bijvoorbeeld de Basisregistratie Personen) om gegevens op te halen. Ook die gegevens mogen uitsluitend gebruikt worden voor de specifieke opdracht waaraan uitvoering gegeven wordt.
Voor de uitvoering van werkzaamheden mag de medewerker alleen gebruik maken van diensten van derden waarmee de gemeente een zakelijke overeenkomst is aangegaan en/of die zijn vermeld op de lijst met toegestane digitale diensten. Het is de medewerker zonder mandaat niet toegestaan om daarvoor zelf overeenkomsten aan te gaan (bijvoorbeeld: het laten maken van websites en apps). Het is evenmin toegestaan om een gebruikersaccount aan te maken als deze dienst niet voorkomt op de lijst met toegestane digitale diensten.
Het gebruik van diensten voor de verzending vanuit de gemeente en opslag van gegevens, documenten en/of bestanden (al dan niet gratis) zoals WeTransfer, Dropbox, Googledrive en Trello is niet toegestaan, tenzij deze voor komen op de lijst met toegestane digitale diensten. De gemeente stelt daarvoor alternatieven beschikbaar, zoals Sharefile en Onedrive.
Gegevens die de medewerker gebruikt of opslaat bij de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden worden opgeslagen binnen de desbetreffende applicaties, het document managementsysteem of de gemeenschappelijke opslaglocaties (bijvoorbeeld: G- en L- schijf). De eigen werkdocumenten (bijvoorbeeld concept verslag personeelsgesprek, persoonlijke werkaantekeningen) kan de medewerker opslaan binnen de persoonlijke digitale werkplek. Bijvoorbeeld de M-schijf, het Sharefile Webportaal en Onedrive.
Het is niet toegestaan om bestanden met kwalijke inhoud en/of materiaal dat auteursrechtelijk beschermd is zonder toestemming van rechthebbende op te slaan.
Een uitzondering kan voortvloeien uit de aard van de functie (bijv. buitengewoon opsporingsambtenaar, CISO, systeembeheerder) als de te verrichten werkzaamheden dit vereisen.
De gemeente zal anderen (ook leidinggevenden) geen toegang geven tot de persoonlijke digitale werkplek van de medewerker, tenzij er sprake is van plotselinge uitval van de medewerker en er dringend behoefte is aan de inhoud. Hierover beslist de Domeindirecteur van de betrokken medewerker. Ingeval van (vermoedens van) integriteitsschendingen beslist de Algemeen Directeur.
11. Persoonlijk e-mailaccount en agenda
De gemeente zal anderen (ook leidinggevenden) geen toegang geven tot de e-mailbox van de medewerker, tenzij er sprake is van plotselinge uitval van de medewerker en er dringend behoefte is aan de inhoud. Hierover beslist de Domeindirecteur van de betrokken medewerker. Ingeval van (vermoedens van) integriteitsschendingen beslist de Algemeen Directeur.
E-mailberichten van belangrijke aard die de medewerker verzendt of ontvangt bij de uitvoering van zijn/haar taken worden opgeslagen binnen de desbetreffende applicaties, het document managementsysteem of de gemeenschappelijke opslaglocaties (bijvoorbeeld: G-schijf en L-schijf). Dit geldt in elk geval voor e-mailberichten waarin rechten en verplichtingen van de gemeente worden vastgelegd.
Het gebruik van social media (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, WhatsApp, et cetera) namens de gemeente is alleen toegestaan in overleg met de teammanager Communicatie. 1
De gemeente hanteert het “zero footprint”- principe 3 :
Voor elke medewerker die een smartphone ter beschikking krijgt gesteld, is een data-abonnement beschikbaar. Het datagebruik is gebaseerd op een fair use policy: voor iedere gebruiker is op maandbasis gemiddeld 1.000 Mb beschikbaar. Zolang het individueel totaal gemiddeld maandgebruik onder die grens blijft, is privégebruik toegestaan.
17. Clean desk en clear screen
De fysieke werkplek bestaat doorgaans uit een bureau en een apparaat dat toegang geeft tot het gemeentelijke netwerk.
18. Persoonlijke kastjes (lockers)
Voor de medewerker die gebruik maakt van een afsluitbaar persoonlijk kastje (locker) van de gemeente geldt het volgende:
De gemeente zal anderen (ook leidinggevenden) geen toegang geven, tenzij er sprake is van plotselinge uitval van de medewerker en er dringend behoefte is aan de inhoud. Hierover beslist de (Domein)directeur van de betrokken medewerker. In geval van (vermoedens van) integriteitsschendingen beslist de Algemeen Directeur.
21. Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit reglement, beslist de Algemeen Directeur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-256428.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.