Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2019, 256350 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2019, 256350 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent Algemene Inkoopvoorwaarden Leveringen en Diensten gemeente Lansingerland 2019
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Aflevering: het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Gemeente
AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van Persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG
Bestek: Gedetailleerde beschrijving van de behoefte van de Gemeente, waarbij de gewenste oplossingen voor de Diensten of Leveringen door of namens de Gemeente zijn uitgewerkt.
Betrokkene: de natuurlijke persoon waarop de Persoonsgegevens die Partijen verwerken in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst betrekking hebben
Beveiligingsincident: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte Persoonsgegevens
Contractant: de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente
Derde: een natuurlijk persoon of rechtspersoon of andere organisatie die geen partij is bij de Overeenkomst en niet onder het rechtstreeks gezag valt van de Gemeente of Contractant
Diensten (Dienst): de door de Contractant te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Gemeente, niet zijnde werken of Leveringen
EER: Europese Economische Ruimte, bestaande uit alle landen van de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland
Gemeente: de Gemeente Lansingerland
Goederen: alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek
Leveringen (Levering): de door de Contractant op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente te leveren Goederen
Maatwerk: alle Leveringen of Diensten die een specifiek voor de Gemeente gerealiseerd resultaat inhouden, inclusief alle documenten en andere voortbrengselen, die in het kader van de Overeenkomst specifiek voor de Gemeente in stand worden gebracht
Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek
Offerteaanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet 2012 en de Europese aanbestedingsrichtlijnen 2014/24/EU en 2014/23/EU
Overeenkomst: al hetgeen tussen de Gemeente en de Contractant is overeengekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen
Partijen/Partij: de Gemeente en/of de Contractant
Personeel van Contractant: de door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn
Persoonsgegevens alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon die de Contractant ontvangt van of verwerkt voor de Gemeente in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst
Prestatie: de te verrichten Leveringen en/of Diensten
Werkdag: kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene Termijnenwet en plaatselijke feestdagen en door de Gemeente aangewezen brugdagen.
Artikel 3. Offerte en totstandkoming Overeenkomst
Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per (digitale) brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Gemeente een kopie van dit besluit over.
Hoofdstuk 2 Uitvoering overeenkomst
Artikel 5. Algemene verplichtingen Contractant
De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden. De Contractant zal de Gemeente tevens inlichten over de maatregelen die de Contractant zal treffen om eventuele vertraging zoveel mogelijk te beperken.
De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offertes, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.
De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die aan de Gemeente worden opgelegd, indien deze zijn toe te rekenen aan de Contractant.
De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de Overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze Overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met deze derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.
Slechts voor zover de Contractant expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen en schade die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media. Hiervan kan worden afgeweken indien toestemming is verkregen van de andere Partij of voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
De Gemeente heeft het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de Contractant en/of de voor de Contractant werkzame personen en/of ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Contractant is verantwoordelijk voor alle eigen verwerkingen van de Persoonsgegevens tot en met de verstrekking van de Persoonsgegevens aan de Gemeente of aan Derden, indien dat nodig is in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst of op grond van een wettelijke verplichting. Contractant is tevens verantwoordelijk ten aanzien van de verwerkingen die in zijn opdracht worden verricht. De Gemeente geldt als verwerkingsverantwoordelijke ten aanzien van de eigen verwerkingen van de Persoonsgegevens, inclusief de verstrekking daarvan aan Contractant.
Contractant houdt de Persoonsgegevens geheim en zal alle nodige maatregelen treffen om geheimhouding van de Persoonsgegevens te verzekeren. Contractant zal de verplichting tot het voldoen aan de geldende privacy regelgeving en de geheimhouding tevens opleggen aan alle door haar ingeschakelde Derden en de personen die voor haar werkzaam zijn en toegang krijgen tot de Persoonsgegevens.
Contractant zal de Persoonsgegevens uitsluitend verwerken in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, de naleving van wettelijke verplichtingen en de optimalisering van zijn dienstverlening. Contractant zal de Persoonsgegevens in geen geval en op geen enkele wijze, verwerken of verstrekken aan Derden voor commerciële doeleinden.
Contractant zal ervoor zorgdragen dat hij de Gemeente uitsluitend die Persoonsgegevens verstrekt die de Gemeente op grond van de geldende privacyregelgeving mag ontvangen. Deze verplichting heeft in het bijzonder betrekking op bijzondere persoonsgegevens in de zin van de geldende privacyregelgeving, waaronder artikel 9 en 10 AVG en artikel 22 tot en met 33 UAVG.
Contractant draagt er zorg voor dat de Persoonsgegevens op geen enkele wijze buiten de EER worden verwerkt, zoals via opslag in de cloud, of door verwerking door ingeschakelde Derden vanuit een locatie buiten de EER, tenzij de Gemeente daar vooraf schriftelijke toestemming voor heeft gegeven. Aan deze toestemming kan de Gemeente aanvullende eisen stellen.
Contractant informeert Betrokkenen conform artikel 13 en 14 AVG over zijn eigen verwerkingen, inclusief de uitwisseling van Persoonsgegevens met de Gemeente in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst en de respectieve verantwoordelijkheden van Partijen zoals hiervoor omschreven in artikel 9.4. Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden over de wijze waarop hij Betrokkenen informeert, waarbij Contractant in ieder geval een kopie van het door Contractant gebruikte (digitaal) informatiedocument aan de Gemeente verstrekt.
Indien Contractant van een Betrokkene een verzoek of bezwaar op grond van de AVG of UAVG ontvangt, waaronder een verzoek om informatie, inzage, rectificatie, gegevenswissing, verwerkingsbeperking of overdracht van de Persoonsgegevens, zal Contractant de Gemeente onmiddellijk informeren. Contractant zal, in overleg met de Gemeente, het verzoek in overeenstemming met artikel 15 t/m 22 AVG afhandelen.
In geval van een Beveiligingsincident waarbij Persoonsgegevens zijn getroffen, informeert Contractant de Gemeente zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen 24 uur na ontdekking daarvan. Contractant zal alle maatregelen treffen om de gevolgen van het Beveiligingsincident te beperken en/of een nieuw incident te voorkomen. Contractant zal het Beveiligingsincident conform de geldende privacyregelgeving, waaronder artikel 33 en 34 AVG in overleg met de Gemeente afhandelen.
Indien Contractant niet in overeenstemming handelt met de geldende privacyregelgeving, waaronder de AVG en UAVG of met deze bepaling, vrijwaart Contractant de Gemeente voor alle schade en kosten, inclusief mogelijke boetes, door aanspraken van Derden of handhaving door de Autoriteit Persoonsgegevens of een andere bevoegde toezichthouder.
Artikel 10. Intellectueel eigendom
Contractant verleent de Gemeente een eeuwigdurend, niet opzegbaar en overdraagbaar gebruiksrecht om de geleverde Goederen, Diensten en werken, inclusief alle resultaten die voortvloeien uit de Overeenkomst, in de ruimste zin van het woord, onbeperkt te mogen gebruiken. Daaronder valt in ieder geval het recht op openbaarmaking en het recht om de benodigde verveelvoudigingen maken.
Alle intellectuele eigendomsrechten op het Maatwerk dat Contractant levert aan de Gemeente draagt Contractant bij voorbaat over aan de Gemeente en levert deze rechten reeds nu voor alsdan aan de Gemeente, die deze rechten aanvaardt. Voor zover nodig, zal Contractant op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het verder bewerkstelligen van de overdracht van de intellectuele eigendomsrechten op het Maatwerk.
De Contractant garandeert dat alle geleverde Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan. Contractant garandeert tevens dat de geleverde Goederen, Diensten en Maatwerk geen inbreuk maken op enige intellectuele eigendomsrechten of andere rechten, waaronder persoonlijkheidsrechten, van derden. Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
De Contractant dient bij de Levering, dan wel op zijn laatst bij de beëindiging van de opdracht die betrekking heeft op de totstandkoming van Goederen, werken of Maatwerk,, de Gemeente in het bezit te stellen van alle door hem opgestelde of in het bezit zijnde documenten die van belang zijn voor het beheer en gebruik van die Goederen, werken of Maatwerk.
Artikel 13. Tijdstip van nakoming
De termijnen voor de uitvoering van de Prestaties zijn fatale termijnen. De Contractant is van rechtswege in verzuim nadat de termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals schriftelijk afgesproken tussen Partijen, zijn verstreken en de desbetreffende Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.
Indien één van de Partijen tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze Algemene Inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek of de Overeenkomst achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.
Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Er is geen sprake van enige tekortkoming zijdens de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
De Contractant zal het verzekerde bedrag en de polisvoorwaarden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en schriftelijke toestemming heeft gegeven. De Contractant verstrekt op eerste verzoek van de Gemeente een kopie van de polisvoorwaarden.
Hoofdstuk 4 Bepalingen betreffende de Leveringen van Goederen
Artikel 22. Verpakking en transport
De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.
Hoofdstuk 5 Bepalingen betreffende het verrichten van Diensten
Artikel 25. Personeel van Contractant
Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant te laten vervangen.
Voor de vervanging van Personeel van Contractant is voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging van Personeel van Contractant noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).
De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken ter zake. De Contractant zal – indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist – met een G-rekening werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een–op-een verhaald op de Contractant.
Hoofdstuk 6 Einde Overeenkomst
De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.
Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in lid 1 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht, noch is de Gemeente gehouden tot vergoeding van schade en/of kosten van Contractant. Eventuele aan de Contractant onverschuldigd verrichte betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.
Indien artikel 24 van deze Algemene Inkoopvoorwaarden betrekking heeft op diensten, meer specifiek een rechtsverhouding tussen de Gemeente en een architect, ingenieur of adviseur, dan zijn artikelen 33 tot en met 44 van de DNR 2011 (over gevolgen van de opzegging van de opdracht) eveneens van toepassing.
Artikel 29. Toepassing Wet BIBOB
De Gemeente kan te allen tijde tijdens de duur van de Overeenkomst aan het bureau BIBOB met betrekking tot de Contractant of diens onderaannemer advies vragen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Na afgifte van het advies van Bureau BIBOB zal de Gemeente de Contractant en/of diens onderaannemer hierover informeren. De Gemeente zal vervolgens zelfstandig, met in achtneming van het bepaalde in de Wet BIBOB, bepalen welke gevolgen zij aan het advies zal geven.
Indien uit een advies van Bureau BIBOB als bedoeld in lid 1 blijkt dat er indicaties zijn dat de Contractant zich (mogelijk) bezighoudt met criminele activiteiten, dan kan de Gemeente de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang ontbinden door middel van een aangetekende brief. De Gemeente is in dergelijk geval geen vergoeding verschuldigd aan Contractant, noch is de Gemeente gehouden tot vergoeding van schade en/of kosten van Contractant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-256350.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.