Gemeenteblad van Alkmaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2019, 247072 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alkmaar | Gemeenteblad 2019, 247072 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de raadscommissies (Reglement op de raadscommissies van de gemeente Alkmaar 2019)
Hoofdstuk 2 Commissies en subcommissies, taken en samenstelling
Artikel 2 Raadscommissie van advies
De raadscommissie Bestuur en Middelen adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen: algemeen bestuurlijke zaken, openbare orde en veiligheid, regio, interbestuurlijk toezicht, financiën, onderzoek gemeenterekening, personeel en organisatie, communicatie en informatievoorziening, economische zaken/centrummanagement, recreatie en toerisme en grondexploitaties.
In de rondvraag kunnen door de leden van de raadscommissie korte vragen over een actueel onderwerp betreffende de onderwerpen van de raadscommissie worden gesteld. Een lid van de raadscommissie dat van de rondvraag gebruik wil maken en dat, onder vermelding van het onderwerp, tenminste 4 uur voor aanvang van de commissievergadering meldt aan de commissiegriffier mag een antwoord van het college verwachten. Indien een ter vergadering aanwezig lid van het college de vraag kan beantwoorden, wordt hij daartoe in de gelegenheid gesteld. De rondvraag komt na het agendapunt Spreekrecht burgers, opdat de commissieleden eventueel kunnen ingaan op hetgeen de burger ingesproken heeft.
Stukken ter kennisgeving worden opgenomen in een lijst met ingekomen stukken. Over stukken op de lijst met ingekomen stukken kunnen slechts korte vragen worden gesteld. De voorzitter stelt een ter vergadering aanwezig lid van het college in de gelegenheid de vraag te beantwoorden. Mocht een lid van de commissie toch behandeling wensen, dan kan dit door het te agenderen voor een volgende commissievergadering. Het commissielid geeft daartoe uiterlijk één dag voor de datum waarop de agendacommissie bijeenkomt de probleemstelling en het vergaderdoel aan de commissiegriffier door.
De voorzitter en de commissiegriffier kunnen agendapunten aan het eind van de agenda en “onder de streep” agenderen. Over deze agendapunten vindt geen beraadslaging plaats. Op verzoek van een commissielid ten aanzien van één of meer agendapunten bij het vaststellen van de agenda draagt de voorzitter zorg voor beraadslaging daarover tijdens de vergadering.
Artikel 12 Openbaarheid en Beslotenheid
Over onderwerpen die in een vergadering met gesloten deuren zijn behandeld, wordt in dezelfde vergadering beslist of een advies wordt uitgebracht. Met gesloten deuren wordt in ieder geval vergaderd indien onderwerpen aan de orde zijn waarbij personen of functionarissen in persoon zijn betrokken of zaken die in de persoonlijke levenssfeer liggen, dan wel indien het gemeentebelang door openbare behandeling kan worden geschaad.
Hoofdstuk 5 Orde van de vergadering
Onder verantwoordelijkheid van de commissiegriffier en de voorzitter wordt een lijst van aanwezigen opgemaakt. Aan het einde van elke vergadering wordt deze lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 15 Spreekrecht burgers
De voorzitter bepaalt de volgorde van de sprekers. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering. De voorzitter kan degenen die van het spreekrecht gebruik maken of willen maken te allen tijde het woord ontnemen of hen het recht te spreken ontzeggen.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders en de commissiegriffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot wijziging dient uiterlijk 6 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de commissiegriffier te worden ingediend.
Tijdens de eerste en tweede termijn verleent de voorzitter elke fractie en de wethouder desgevraagd tenminste éénmaal het woord, met dien verstande dat een lid of de wethouder wiens woorden door een ander lid of de portefeuillehouder worden weersproken (repliek), steeds gelegenheid krijgt tot een korte dupliek. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de sprekers in de eerste en tweede termijn aan het woord komen.
Artikel 20 Beraadslaging en schorsing
Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Hoofdstuk 7 Toehoorders en pers
Artikel 24 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-247072.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.