Gemeenteblad van Barendrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barendrecht | Gemeenteblad 2019, 246896 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barendrecht | Gemeenteblad 2019, 246896 | Verordeningen |
Verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en op de subsidieverlening voor de BI-zone bedrijventerrein Dierenstein over de jaren 2019-2023 (Verordening BI-zone Dierenstein 2019-2023)
De raad van de gemeente Barendrecht
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 november 2018;
gelet op het advies van de commissie Ruimte van 4 december 2018;
gelet op de Wet op de bedrijveninvesteringszones
Verordening op de heffing en de invordering van een BIZ-bijdrage en op de subsidieverlening voor de BI-zone bedrijventerrein Dierenstein over de jaren 2019-2023 (Verordening BI-zone Dierenstein 2019-2023)
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
BI-zone: het bij deze verordening aangewezen gebied in de gemeente Barendrecht waarbinnen de BIZ-bijdrage wordt geheven. De BI-zone is het gebied van het bedrijventerrein Dierenstein te Barendrecht, te weten alle bedrijven binnen het bedrijventerrein gevestigd op het Dierenstein. Het aangewezen gebied is vermeld op de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende kaart in de BIZ Plan van Aanpak (bijlage 1).
Hoofdstuk II Belastingbepalingen
Artikel 3 Aard van de belasting
Onder de naam 'BIZ-bijdrage' wordt een directe belasting geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid, de veiligheid, de ruimtelijke kwaliteit of een ander mede publiek belang in de openbare ruimte van de BI-zone.
Artikel 4 Belastbaar feit en belastingplicht
Voor de toepassing van het tweede lid wordt:
gebruik door degene aan wie een deel van een onroerende zaak in gebruik is gegeven, aangemerkt als gebruik door degene die dat deel in gebruik heeft gegeven; degene die het deel in gebruik heeft gegeven, is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op degene aan wie dat deel in gebruik is gegeven;
het ter beschikking stellen van een onroerende zaak voor volgtijdig gebruik aangemerkt als gebruik door degene die onroerende zaak ter beschikking heeft gesteld; degene die de onroerende zaak ter beschikking heeft gesteld is bevoegd de belasting als zodanig te verhalen op degene aan wie die zaak ter beschikking is gesteld.
Indien een onroerende zaak bij het begin van het kalenderjaar niet in gebruik is, wordt de BIZ-bijdrage geheven van degene die van die zaak het genot krachtens eigendom, bezit of beperkt recht heeft. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht aangemerkt degene die bij het begin van het kalenderjaar als zodanig in de basisregistratie kadaster is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.
Een onroerende zaak dient niet in hoofdzaak tot woning indien de waarde die op grond van hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken is vastgesteld voor die onroerende zaak niet in hoofdzaak kan worden toegerekend aan delen van die onroerende zaak die dienen tot woning dan wel volledig dienstbaar zijn aan woondoeleinden.
In afwijking in zoverre van artikel 6 wordt bij de bepaling van de heffingsmaatstaf buiten aanmerking gelaten, voor zover dit niet reeds is geschied bij de bepaling van de in dat artikel bedoelde waarde, de waarde van:
straatmeubilair, waaronder begrepen alle zodanig gebouwde eigendommen - niet zijnde gebouwen - welke zijn geplaatst ten gerieve of in het belang van het publiek ten dienste van het verkeer of ter verfraaiing van de gemeente, zoals lichtmasten, verkeersinstallaties, standbeelden, monumenten, fonteinen, banken, abri's, hekken en palen.
Hoofdstuk III Subsidiebepalingen
Artikel 13 Subsidievaststelling en wijze van betalen
De stichting brengt uiterlijk 1 juni van het kalenderjaar na afloop van het subsidiejaar een financieel en inhoudelijk verslag uit van de door haar gerealiseerde activiteiten. Het financieel deel van het jaarverslag dient eveneens uiterlijk 1 juni van het kalenderjaar na afloop van het subsidiejaar te zijn ingediend. Het inhoudelijk deel van het jaarverslag bevat in ieder geval een verantwoording van de uitvoering van het activiteitenplan en de in deze overeenkomst behorende afspraken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Barendrecht van 18 december 2018
De griffier,
Mw. Mr. G.E. Figge
De voorzitter,
Drs. J. van Belzen
BIZ Activiteitenplan voor bedrijventerrein Dierenstein te Barendrecht
Het bestuur van de Belangenvereniging Dierenstein heeft in overleg met de gemeente Barendrecht (hierna: de partijen) hebben het initiatief genomen een Bedrijven Investering Zone (BIZ) op te richten.
In dit activiteitenplan staat beschreven wat partijen met een BIZ willen bereiken (de doelstellingen) en hoe zij dit willen bereiken (de activiteiten en de organisatie).
Opdrachtgever voor de uitvoering van de BIZ is Biz Stichting Dierenstein (B.S.D). Zij houdt zich bezig met het parkmanagement op bedrijventerrein Dierenstein. De stichting heeft momenteel 5 (vijf) bestuursleden en deze behartigen de belangen van de ondernemers op het bedrijventerrein.
Het bestuur van de stichting bestaat uit:
Het bestuur heeft de taak op zich genomen een BIZ-plan inclusief een meerjarenbegroting op te stellen voor de periode van de BIZ. Dit plan ligt u in deze rapportage nu voor.
Naast de uit te voeren activiteiten is een interne organisatie nodig om de werkzaamheden uit te voeren en te bewaken evenals de overige werkzaamheden van de stichting te verrichten.
De interne werkzaamheden die door de B.S.D. uitgevoerd worden zijn:
De visie van de B.S.D. is dat behoud van de uitstraling en aantrekkelijkheid van het bedrijventerrein alleen dan kan worden gewaarborgd als er sprake is van professioneel parkmanagement. Dit heeft in de afgelopen jaren 2016 – 2018 zijn waarde reeds bewezen. De B.S.D. wil deze succesvolle methode voor de komende 5 jaar wederom borgen middels de BIZ.
Het in stand houden en verbeteren van het bedrijventerrein, met optimale participatie van zijn bedrijven. Voorst het bevorderen van medeverantwoordelijkheid, het kritisch denken over eigen omgeving en het stimuleren van zelfwerkzaamheid op velerlei gebied door ondernemers, en tenslotte in het bijzonder te fungeren als overleg -en adviesorgaan voor de gemeenschappelijke autoriteiten, de provincie en het rijk. Tot slot proberen wij ook de onderlinge (sociale& zakelijke) contacten tussen de gevestigde ondernemers te bevorderen.
Gemeenten hebben per januari 2015 met de Wet op de Bedrijven Investeringszones (Wet BIZ) de bevoegdheid om een gebied aan te wijzen waarbinnen een bestemmingsheffing (de BIZ-bijdrage) mag worden geheven ter financiering van, door de ondernemers, gewenste extra voorzieningen.
De BIZ-bijdrage strekt ter bestrijding van de kosten die verbonden zijn aan activiteiten in de openbare ruimte en op het internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid of de veiligheid in de BIZ of de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de BIZ.
Deze zone is een afgebakend gebied, bijvoorbeeld een winkelgebied of een bedrijventerrein en de activiteiten c.q. extra voorzieningen komen bovenop het basisvoorzieningenniveau van de gemeente.
Deze activiteiten c.q. extra voorzieningen moeten zowel het gezamenlijk als het algemene belang van de ondernemers dienen waarbij, via stemming, een meerderheid onder alle bijdrage plichtige ondernemers is vereist.
Concreet kan gedacht worden aan activiteiten als het verbeteren van verkeersvoorzieningen, bewegwijzering, groenvoorziening, afvalinzameling, verlichting, schoonmaak, onderhoud, brandveiligheid, graffitiverwijdering en het vergroten van de veiligheid door bijvoorbeeld extra surveillance, hekwerken en camerabewaking.
Alvorens de initiatiefnemer (bijvoorbeeld een winkeliers- of ondernemersvereniging) besluit om een BIZ in te voeren, dient deze een activiteitenplan te maken en deze te presenteren aan haar leden en de overige ondernemers binnen de zone.
De ondernemers in de zone krijgen dan antwoord op vragen als:
Bij voldoende draagvlak betalen uiteindelijk alle ondernemers mee. Voldoende draagvlak wordt bepaald via een stemming.
De initiatiefnemers van de BIZ bepalen, aan de hand van de situatie in de zone en de populatie gevestigde bedrijven c.q. ondernemers wie zij aanwijzen als bijdrageplichtigen. Bij een stemming voor de BIZ mogen alleen de bijdrageplichtigen stemmen.
Per groep bijdrageplichtigen zijn er verschillende vereisten om de stemming te behalen.
Wanneer de stemming behaald is stelt de gemeente hiervoor een heffing in en keert de opbrengst uit aan de vereniging of stichting die de activiteiten namens de ondernemers uitvoert.
De heffing kan bepaald worden aan de hand van de WOZ-waarde van een pand binnen het BIZ-gebied of kan voor iedereen hetzelfde vaste bedrag zijn.
Indien er een vast bedrag wordt doorbelast, vervalt de verplichting voor een meerderheid in WOZ-waarde onder de voorstemmers bij de draagvlak meting.
Collectieve investeringen van ondernemers in hun bedrijfsomgeving komen makkelijker van de grond en de lasten kunnen evenwichtiger worden verdeeld doordat alle ondernemers in het gebied meebetalen.
Er kunnen (via de uitvoeringsovereenkomst) duidelijke afspraken worden gemaakt tussen ondernemers en de gemeente over elkaars verantwoordelijkheden en wie waarin investeert in het gebied.
Ondernemers kunnen zich makkelijker organiseren, wat hun onderhandelingskracht richting de gemeente vergroot. De gemeente krijgt een duidelijk aanspreekpunt waar men afspraken mee kan maken.
Veel maatregelen zijn collectief goedkoper en effectiever te nemen dan individueel.
BIZ levert positieve bijdrage aan het lokale leefklimaat (aanpak verloedering, verbeteren veiligheid e.d.), iets waar ondernemers en gemeente beiden een belang bij hebben.
Wanneer het BIZ bestuur denkt voldoende draagvlak onder de ondernemers te hebben maken zij met de gemeente, namens alle ondernemers, afspraken over uitvoering van het plan. Dit is de zogenaamde uitvoeringsovereenkomst. Hierin staat wat per activiteit het basisvoorzieningsniveau van de gemeente is en wat de ondernemers extra gaan doen.
Daaropvolgend organiseert de gemeente een draagvlakmeting onder alle ondernemers. Als deze positief uitvalt, dan kan de BIZ doorgang vinden.
Namens de ondernemers int de gemeente vervolgens een heffing, de BIZ-bijdrage. Zo ontstaat er een budget voor investeringen in het gebied.
Het initiatief ligt bij de ondernemers. Zij bepalen wat er gebeurt.
Er moet aantoonbaar draagvlak zijn bij de ondernemers binnen het afgebakende gebied.
Een BIZ is uitsluitend bedoeld voor aanvullende activiteiten ten opzichte van de diensten van de gemeente. Een BIZ is bedoeld voor activiteiten met een maatschappelijk belang (schoon, heel, veilig), ruimtelijke kwaliteit of een ander publiek belang in de openbare ruimte van het afgebakende gebied.
De BIZ wordt opgericht voor beperkte duur (maximaal 5 jaar) en kan daarna verlengd worden door middel van een herstemming.
Hoofdstuk 3: BIZ voor bedrijventerrein Dierenstein
Bedrijventerrein Dierenstein is een levendig terrein met weinig leegstand. Qua branche zijn op Dierenstein voornamelijk transportondernemingen, handelsbedrijven, aannemers en een tweetal merk gerelateerde bedrijfswagen servicebedrijven gevestigd. In 2014 werkten op Dierenstein ongeveer 2.300 personen, dit beslaat 11% van de totale werkgelegenheid in Barendrecht.
De openbare ruimte op bedrijventerrein Dierenstein is gedateerd, sober en van lage kwaliteit. Plaatselijk is groot onderhoud noodzakelijk. Voorheen had Dierenstein alleen een ontsluiting aan de noordzijde van het terrein, namelijk op de Dierensteinweg. In 2010 is door koppeling van het Zuideinde aan de Dwarsligger en Spoorlaan een gebiedsontsluitingsweg ontstaan (Donk - Zweth - Zuideinde). Deze verandering is nog niet vertaald in de wegenstructuur op Dierenstein, waardoor de hoofdontsluiting momenteel niet goed is vormgegeven. Daarom is het noodzakelijk om, samen met de bedrijven binnen Dierenstein, de revitalisering op te starten. Deze exercitie is nu in volle gang en zal zijn voltooid in december 2018.
Het BIZ gebied op bedrijventerrein Dierenstein omvat de volgende straten:
Donk, Zweth, Oosteinde en Zuideinde.
Het afgebakende BIZ-gebied telt circa 100 bijdrage-plichtige ondernemers.
Op bedrijventerrein Dierenstein zijn de volgende doelgroepen terug te vinden:
Met het instellen van een BIZ op bedrijventerrein Dierenstein kan er een aantrekkelijk bedrijventerrein tot stand komen. Dit kan mede door het actief reageren op bijvoorbeeld achterstallig groen onderhoud, zwerfvuil, het onderhoud aan wegen en trottoir en het wijzen van de betrokkenen op hun verantwoordelijkheden.
Voor bedrijventerrein Dierenstein zijn door de stichting de volgende doelstellingen geformuleerd voor de BIZ:
3.4 Definitie van bijdrage plichtige
In het kader van de financiering van de activiteiten in het BIZ-gebied moet worden bepaald wie van de betrokken ondernemers moet bijdragen in de kosten van de BIZ. Daarbij wordt gekeken naar een direct verband tussen de aangewezen categorie en het belang dat deze categorie heeft bij de voorgestelde gezamenlijke activiteiten in de openbare ruimte.
Na overleg met het BIZ bestuur en de gemeente is besloten de volgende definitie van bijdrage plichtige voor bedrijventerrein Dierenstein vast te stellen:
De BIZ bijdrage wordt geheven bij gebruikers, waaronder voor de toepassing van deze wet worden verstaan degenen die bij het begin van het kalenderjaar in de bedrijveninvesteringszone gelegen onroerende zaken al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruiken.
Bij leegstand wordt de BIZ-bijdrage geheven van degene die van die zaak het genot krachtens eigendom, bezit of beperkt recht heeft .
Dit houdt in dat de volgende groep als bijdrageplichtigen worden gezien en daardoor ook stemrecht heeft:
3.5 Bepaling hoogte BIZ bijdrage
De B.S.D. heeft ervoor gekozen om het zogenoemde BIZ bijdrage voor elke gebruiker gelijk te houden. Het begrote bedrag zal dan worden gedeeld door het aantal gebruikers. De B.S.D. heeft het bedrag vastgesteld op € 350,- per WOZ object. Het kostenoverzicht is terug te vinden in de bijlage 4.
De BIZ kan zoals vermeld worden opgericht voor een periode van maximaal 5 jaar. In dit geval is er door de B.S.D. gekozen voor een termijn van 5 Jaar.
Hoofdstuk 4: BIZ activiteiten op Dierenstein
Voor een goede invulling van de activiteiten in het BIZ-plan zijn er een drietal uitgangspunten in ogenschouw genomen:
Activiteiten moeten betrekking hebben op de representativiteit en veiligheid van het bedrijventerrein en daar waar mogelijk van individueel belang zijn voor de huidige leden/ondernemers door collectief zaken op te pakken en hierdoor sterker te staan bij onderhandelingen en inkoopvoordeel te behalen.
De activiteiten zijn aanvullend op het basis onderhoudsniveau van het bedrijventerrein waarvoor de gemeente primair verantwoordelijk is. Voor de activiteiten zijn tussen de gemeente en de B.S.D. duidelijke afspraken gemaakt over de gebruikelijke gemeentelijke inzet (service niveau) in dit gebied. Deze afspraken worden vastgelegd in een uitvoeringsovereenkomst tussen Gemeente en de B.S.D.
Aan de hand van bovenstaande uitgangspunten zijn door de B.S.D. de volgende hoofdactiviteiten uitgewerkt voor bedrijventerrein Dierenstein:
Veiligheid en leefbaarheid staan zowel landelijk als lokaal hoog op de politieke agenda. Veiligheid en het gevoel van veiligheid zijn essentieel voor een goede leefbaarheid en derhalve van plezierig wonen, winkelen en werken. In een veilige omgeving kunnen de pand eigenaren die ook nog ondernemer zijn zich volledig op het ondernemen concentreren. Een veilige omgeving maakt het gebied aantrekkelijker om te verblijven. Hierdoor komen meer potentiële klanten naar het gebied en is er sprake van een versterking van de economische structuur. De ervaring leert dat, naast individuele beveiliging, collectieve maatregelen effectief zijn. Om echter tot maatregelen te komen is het essentieel eerst inzicht te krijgen in de huidige problematiek.
Uit een analyse van de problematiek kan een gezamenlijk, breed gedragen aanpak van oplossingen gericht op een veilig en toekomstbestendig bedrijventerrein ontstaan.
Gestreefd wordt naar een structurele en gezamenlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit op het bedrijventerrein, op basis waarvan een bijdrage kan worden geleverd aan versterking van zowel de veiligheid als de leefbaarheid als de economische structuur van het bedrijventerrein. Op verzoek van de stichting is het bedrijventerrein Dierenstein geselecteerd voor het ontwikkelen van een aanpak rondom veilig ondernemen. Het Keurmerk Veilig Ondernemen Bedrijventerreinen heeft zich landelijk bewezen als een instrument dat effectief kan zijn om publieke en private partijen samen te laten werken aan veiligheid.
Om het Keurmerk te verkrijgen is een samenwerkingsverband gevormd, bestaande uit de stichting, gemeente, politie en brandweer. Deze partijen zijn enthousiast over de aanpak van het KVO proces en zijn dan ook direct bereid hieraan alle steun te verlenen.
Het samenwerkingsverband zal worden geformaliseerd via een convenant ter invoering van het Keurmerk. In dit Platform wordt het belang en de waarde van een veilig, leefbaar en attractief werkklimaat hoog ingeschat.
Bij de start van het KVO-B proces voor het bedrijventerrein Dierenstein zijn de volgende uitgangspunten, conform het handboek KVO-B, geformuleerd en in het Plan van Aanpak opgenomen:
Eveneens zijn de volgende uitgangspunten voor oplossingen daar aan toegevoegd:
Belangrijk hierbij te vermelden is dat de financiële stromen door alle partijen zijn geborgd voor de certificering, het houden van vergaderingen, de opvolgingsacties van de maatregelen matrix etc. Verder komt in de begroting van de gemeente reeds een dekking van de KVO kosten voor.
De politie neemt deel door het inzetten van personeel/mankracht.
Tevens sluit het KVO –B beleid aan op het integrale veiligheidsbeleid van de gemeente Barendrecht.
De periode tussen certificering en her certificering bedraagt 3 jaar.
De geformuleerde doelstellingen worden geacht binnen deze periode te worden bereikt, tenzij in de doelstelling zelf een andere termijn wordt aangegeven.
Maatregelen en doelstellingen vereisen van alle partijen betrokkenheid.
De werkgroep KVO van het bedrijventerrein Dierenstein draagt zorg voor de uitvoering van de maatregelen in het beschreven plan van aanpak, zoals in het convenant bedoeld.
De werkgroep maakt gebruik van de volgende financieringsmogelijkheden.
Inzet van uren van de werkgroep leden vindt plaats voor rekening van de eigen persoon/organisatie.
4.2.2 Raamcontracten beheer openbaar groen
De ondernemers in het gebied hebben aangegeven niet tevreden zijn over het huidige onderhoud van het aanwezige groen. De stichting zal in overleg gaan met de gemeente over het onderhoudsniveau. Indien er niets aan het onderhoudsniveau van de gemeente te doen valt, is er in de begroting een post opgenomen om eventuele kosten voor extra onderhoud te kunnen dekken.
Hoe schoner het bedrijventerrein, hoe beter de uitstraling! Een schoon en net terrein heeft directe invloed op het leef,- en vestigingsklimaat voor de ondernemer. Om deze reden zal er in overleg met de gemeente Barendrecht direct gestuurd worden op het bestrijden van de verrommeling en waar nodig geïnvesteerd worden in extra schoonmaak/vegen.
4.2.4 Raamcontracten gladheidsbestrijding
In de praktijk blijkt dat het “strooi- beleid” van de gemeente niet afdoende is voor de pand eigenaren in winterse omstandigheden. De wegen worden vaak niet gestrooid of pas later op de dag. Door het afsluiten van een raamcontract met een particuliere partij kan deze dienstverlening richting de pand eigenaren tijdig worden opgepakt wanneer de omstandigheden daarom vragen. Daarnaast kan het raamcontract er ook voor zorgen dat de pand eigenaren een goede prijs kunnen krijgen bij het uitvoeren van de dienstverlening op eigen terrein.
4.3 Attractiviteit, gastvrijheid en gebiedspromotie
4.3.1 Website met informatie voorziening
Communicatie tussen de gemeente, de stichting en de pand eigenaren is van groot belang en een groot voordeel van een BIZ. Op website van de B.S.D. zal alle informatie omtrent beleid en activiteiten terug te vinden zijn.
4.3.2 Bewegwijzering en entreebord
De uitstraling van een bedrijventerrein wordt gedeeltelijk ook bepaald door overzicht en vindbaarheid van de bedrijven en locaties.
Om overzichtelijkheid te behouden is er voor gekozen om in het plan voor de bewegwijzering te focussen op het duidelijk aangeven van de straatnamen en huisnummers. Ondernemers kunnen er dan zelf voor kiezen om, tegen een kleine vergoeding, hun eigen bedrijfsnaam aan de borden toe te voegen.
Daarnaast wordt het hele plan compleet gemaakt met een bord bij de hoofdentree van Dierenstein met daarop het logo van de stichting en een plattegrond van het terrein.
4.3.3 Nieuwsbrief voor alle ondernemers in het BIZ-gebied
Via het secretariaat zal er elk kwartaal een nieuwsbrief per e-mail worden verstuurd aan de gebruikers van de panden in het BIZ-gebied, de gemeente en de andere belanghebbenden, danwel zal het bestuur genoemde informatie plaatsen op door het bestuur in het leven geroepen de website.
4.3.4 Regulier overleg met gemeente
Bij het overleg van het BIZ bestuur zal regelmatig de klantcontactfunctionaris van de gemeente aansluiten.
De thema’s “schoon en heel” kunnen geborgd worden door middel van het inzetten van een parkmanager. De parkmanager draagt zorg voor een goede communicatie op het bedrijventerrein tussen de ondernemers onderling maar ook tussen de ondernemers en de gemeente.
De parkmanager kan de collectieve aanbesteding verzorgen op het gebied van bijvoorbeeld afvalinzameling, verzekeringen en glasvezel. Maar bovenal zorgt hij ervoor dat het terrein er netjes bij ligt en dat de verantwoordelijken hun taken uitvoeren om het bedrijventerrein aantrekkelijk te houden.
De Parkmanager is een aantal uur in de week fysiek aanwezig op het terrein. Het spreekt voor zich dat de parkmanager de rest van de week zijn telefoon opneemt en mailverkeer beantwoord. Hij wordt voor het bedrijventerrein Dierenstein primair verantwoordelijk voor:
Bovenal is het belangrijk dat het er buiten netjes uitziet. En dit stopt niet bij uw voordeur!
De inkomsten van de BIZ bedrijventerrein Dierenstein bestaan uit:
BIZ bijdragen van de bijdrage plichtige (uitgekeerd als subsidie door de gemeente).
In de begroting worden alleen bedragen opgenomen waarvan zeker is dat die in de komende periode beschikbaar komen. Het is altijd mogelijk om gedurende de looptijd extra inkomsten, bijvoorbeeld uit sponsoring of van vastgoedeigenaren, in te boeken, waardoor er meer of duurdere activiteiten mogelijk zijn.
Voor de bepaling van de bijdrage van de ondernemers is door het BIZ bestuur gekozen voor een staffel ingedeeld in waardeklassen gebaseerd op de WOZ waarde van een pand.
Over deze bijdragevorm is overleg gepleegd tussen de gemeente en de B.S.D. De bijdrage kan jaarlijks in één termijn worden betaald.
Als één ondernemer in meerdere doorgebroken (aaneengeschakelde) objecten is gevestigd, is de ondernemer eenmalig bijdrage plichtig. Als een gebruiker meerdere –van elkaar gescheiden– objecten gebruikt zal er voor alle objecten een bijdrage betaald moeten worden.
In geval van leegstand van een object (of meerdere objecten) zal de eigenaar van het leegstaande object(en) worden belast. Zodra het object(en) weer verhuurd of verkocht is, zal in het daarop volgende jaar de nieuwe gebruiker worden belast.
De BIZ bijdrage van de ondernemers wordt geheven door de gemeente via een opslag op de WOZ aanslag.
Na de inning van de bijdragen door Gemeentebelastingen zal het totaal van deze bijdragen door de gemeente worden uitgekeerd als BIZ-subsidie. De BIZ-subsidie is niet met omzetbelasting belast.
Wel kan een gemeente nog perceptiekosten afromen van het totale bedrag ter dekking van de gemaakte kosten.
De door de stichting te plegen uitgaven hebben alleen betrekking op de in dit BIZ-plan genoemde activiteiten. Daarnaast heeft de BIZ te maken met interne kosten zoals die van het secretariaat, bestuurskosten en andere onkosten.
De totale uitgaven zijn, conform begroting, € 33.250,- en gespecificeerd terug te vinden in bijlage 3.
De BIZ-vereniging kan de omzetbelasting (BTW) die drukt op de uitgaven, terugvorderen indien alle bijdrage plichtige BTW aftrek hebben. Indien er bijdrage plichtige zijn zonder BTW aftrek, komen uitgaven ter grootte van hun aandeel in de BIZ-bijdragen niet voor aftrek in aanmerking. Met de Rijksbelastingdienst (RBD) wordt de omzetbelastingstatus van de BIZ-vereniging afgestemd.
Bij werken in de openbare ruimte, waarvan het bezit later over gaat in handen van de gemeente kan de omzetbelasting voor compensatie in aanmerking komen als deze past in de wet- en regelgeving van het BTW compensatiefonds.
Het verloop van de uitgaven voor de overeengekomen activiteiten is zo gespreid dat de uitgaven de inkomsten per jaar niet overtreffen en op het einde van de periode (afgezien van de mogelijke reserve, zie het volgende onderdeel) op een saldo van nul eindigen.
De begroting bevat een reserve ter grootte van € 2.500,- per jaar voor de mogelijke gevolgen van:
Door de bundeling van activiteiten in thema’s en deze als totaal te begroten, ontstaat er flexibiliteit binnen de diverse thema’s. Er kan zodoende gevarieerd worden in de activiteiten zonder hier telkens de begroting voor te hoeven bijstellen. Bovendien kan het bestuur jaarlijks wijzigingen op de begroting doorvoeren. Daarbij zijn de voorwaarden dat ook die wijzigingen passen binnen de randvoorwaarden van de wet BIZ en het gemeentelijk beleid en dat er in de begroting financiering voor de aangepaste activiteiten beschikbaar is.
Indien aan het eind van een subsidieperiode een deel van de op die periode betrekking hebbende BIZ-subsidie niet is besteed, kan na instemming van de gemeente dat deel worden verschoven naar een volgende periode. Als er geen volgende BIZ-periode komt, zal de BIZ vereniging het niet bestede bedrag, na aftrek van alle door de gemeente goedgekeurde kosten, naar rato terugbetalen aan de bijdrage plichtige die voor de laatste subsidieperiode de BIZ-bijdragen hebben betaald.
5.5 Bepaling van het bijdrage bedrag
Uit het voorgaande zijn bekend:
Op grond hiervan kan berekend worden hoe hoog de BIZ-bijdrage is. De gebruikers gevestigd op het bedrijventerrein Dierenstein dragen € 350,- bij aan de BIZ.
De opzet van de exploitatiebegroting zal vooralsnog gedurende 5 jaar niet veranderen. Het bestuur behoudt de mogelijkheid om budget binnen bepaalde thema’s te verschuiven.
De begroting zal tijdens de looptijd niet worden geïndexeerd.
Voor de totale meerjarige begroting verwijzen we u naar bijlage 3.
Bijlage 1: Tekening BIZ gebied
Bijlage 2 : Bijdrageplichtigen WOZ objecten
Bijlage 3 : Exploitatiebegroting
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-246896.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.