Beleidsregel terrassen Grote Markt en aangrenzende straten

De burgemeester van Almere;

 

Gelet op het bepaalde in:

- artikel 4:81, lid 1, van de Algemene wet bestuursrecht waarin is bepaald dat een bestuursorgaan beleidsregels kan vaststellen met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid;

- artikel 2:16 en 2:17 van de Algemene plaatselijke verordening 2011 (APV 2011);

 

Overwegende dat:

- het gewenst is om regels vast te stellen voor het verlenen en weigeren van terrasvergunningen in Almere in het belang van:

- de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu;

- het voorkomen van schade aan de weg en van gevaar voor de bruikbaarheid of het doelmatig en veilig gebruik van de weg;

- het voorkomen van belemmeringen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

- deze beleidsregel deel gaat uitmaken van het stedelijk terrassenbeleid van gemeente Almere.

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de hierna volgende beleidsregel terrassen Grote Markt en aangrenzende straten Almere 2013.

Artikel 1:1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • 1.

    Grote Markt en aangrenzende straten: het gebied zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel behorende kaart;

  • 2.

    Terras: een terras, als bedoeld in artikel 2:16, onder b, van de Algemene plaatselijke verordening 2011;

  • 3.

    Gevelterrassen: terrassen die direct grenzen aan de (zij)gevel van een (horeca)bedrijf en terrassen nader aangeduid als terraszone I en terraszone II, zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel behorende kaart;

  • 4.

    Hoekterrassen: terrassen die direct grenzen aan een gevelterras, zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel behorende kaart;

  • 5.

    Eilandterrassen: terrassen die niet direct grenzen aan een gevel van een horecabedrijf, zoals aangegeven op de bij deze beleidsregel behorende kaart;

  • 6.

    Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, terrasschermen andere objecten waaronder reclameobjecten en alle overige objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras.

  • 7.

    Zomer- en winterterras: een zomerterras is geplaatst tussen 1 maart en 1 november, een winterterras is geplaatst tussen 1 november en 1 maart.

 

Artikel 2:1 Algemene bepalingen

  • 1.

    De locatie, de afmetingen en begrenzing van het terras is aangegeven op de bij deze beleidsregel behorende kaart.

  • 2.

    Op wegen en weggedeelten is te allen tijde een vrije en onbelemmerde doorgang van minimaal 3,5 meter aanwezig voor de hulpverleningsdiensten.

  • 3.

    Een terras mag geen belemmering vormen voor de doorstroming van het verkeer. De doorgang voor het verkeer – waaronder voetgangers, minder validen, personen met kinderwagens – moet minimaal 1,50 meter bedragen. Indien er een trottoir of stoeprand aanwezig is, wordt deze afstand gemeten vanaf de trottoirband of stoeprand.

  • 4.

    In afwijking van het sluitingsuur van een terras van 24.00, zoals aangegeven in artikel 2:1, lid 3, van de algemene bepalingen van het terrassenbeleid 2013 van de gemeente Almere, mag een terras bij een horecabedrijf op de Grote Markt en aangrenzende straten van maandag tot en met zondag geopend zijn tot uiterlijk 01.00 uur.

  • 5.

    Op een terras moet voldoende toezicht aanwezig zijn.

  • 6.

    Het is niet toegestaan om na sluitingstijd van een terras, zoals bedoeld in artikel 2:1, lid 4, op een terras consumpties te verstrekken of te laten nuttigen.

  • 7.

    Een terras mag het hele jaar geplaatst worden, tenzij de vergunninghouder zelf kiest voor een zomerterras of kleiner winterterras.

  • 8.

    Een terras mag niet geplaatst worden tijdens de uitvoering van noodzakelijk geachte aanleg-, bouw-, en/of onderhoudswerkzaamheden of een te houden evenement op de locatie van het terras. Minimaal 2 weken voor aanvang van de werkzaamheden krijgen vergunninghouders hiervan bericht.

  • 9.

    Vastgenagelde of anderszins gefixeerde terrasonderdelen die zelfstandig of aan elkaar aan de grond zijn bevestigd zijn toegestaan, mits wordt voldaan aan de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

  • 10.

    Het is niet toegestaan markeringen op het wegdek aan te brengen, anders dan door het bevoegd gezag.

  • 11.

    Indien ter begrenzing van het terras markeringen op het wegdek zijn aangebracht, moet het terras te allen tijde binnen deze markeringen zijn gelegen.

  • 12.

    In alle gevallen moeten de toegangs-en vluchtwegen van bedrijven en woningen vrijgehouden worden van obstakels.

  • 13.

    Indien van de terrasvergunning op gemeentegrond geen gebruik meer wordt gemaakt, moet het terrein schoon opgeleverd worden in de staat waarin deze in gebruik werd genomen. Als hieraan niet wordt voldaan, zullen de noodzakelijke herstel-en/of opruimwerkzaamheden voor uw rekening door of vanwege de gemeente Almere worden uitgevoerd.

 

Artikel 3:1 Terrasmeubilair

  • 1.

    Terrasmeubilair moet direct na sluitingstijd worden opgeruimd en verwijderd door het inpandig op te slaan of naar elders af te voeren.

  • 2.

    Artikel 3:1, lid 1, is niet van toepassing indien het terrasmeubilair dusdanig gekoppeld is, zodat verplaatsing van losse meubelstukken niet mogelijk is.

  • 3.

    Indien een winterterras kleiner is dan een zomerterras moet het terrasmeubilair dat niet in gebruik is worden verwijderd.

  • 4.

    Terrasmeubilair moet voor wat betreft vormgeving, materiaalgebruik en kleurstelling een uniform karakter hebben, van kwalitatief hoogwaardig niveau en in goede staat van onderhoud verkeren.

  • 5.

    Terrasschermen mogen een maximale hoogte hebben van 1,70 meter en moeten in ieder geval transparant zijn uitgevoerd vanaf 0,70 meter vanaf de grond gemeten.

  • 6.

    Andere voorwerpen die fungeren als terrasafscherming zoals bloembakken en dergelijke zijn niet toegestaan.

  • 7.

    Een parasol moet een minimale doorganghoogte hebben van 2,20 meter boven de bestrating. De parasoloverkapping mag niet verder reiken dan de begrenzing van een terras.

  • 8.

    Binnen de grenzen van een terras mag maximaal één reclameobject worden geplaatst. Een reclameobject moet voldoen aan de volgende eisen:

  • a.

    de kleur van het reclamebord moet terughoudend zijn;

  • b.

    de constructie moet robuust zijn en;

  • c.

    het materiaal moet van een hoogwaardige kwaliteit zijn;

  • d.

    de grootte van het object mag maximaal 0,80 meter breed en 1,20 meter hoog zijn.

  • 9.

    Een reclameobject mag uitsluitend geplaatst worden indien een terras in gebruik is.

  • 10.

    Bij het gebruik van heaters mag geen voor de omgeving hinderlijke of schadelijke rook, roet, walm of stof worden verspreid, brandgevaar veroorzaken of het gebruik van vluchtmogelijkheden belemmeren, voor zover deze verplichtingen niet bij of krachtens de Woningwet en/of de Wet milieubeheer gelden.

  • 11.

    Heaters moeten van een hoogwaardige kwaliteit en een degelijke constructie zijn en de veiligheid van personen niet in gevaar brengen.

  • 12.

    Het is niet toegestaan als terrasverwarming open vuur te gebruiken in de vorm van vuurkorven, open gashaarden, houtkachels, gelbranders en dergelijke.

  • 13.

    Het gebruik van vlonders is niet toegestaan

  • 14.

    Het plaatsen van buitenbars, barbecue sets en dergelijke op een terras is niet toegestaan tenzij dit gebeurt in combinatie met een evenement en hiervoor een vergunning is verleend.

 

Artikel 4:1 Gevelterras en hoekterras

  • 1.

    Een gevelterras mag uitsluitend worden geplaatst volgens de afmetingen zoals aangegeven op de in artikel 1:1, lid 1, bedoelde kaart.

  • 2.

    Een gevelterras is minimaal 1,50 meter diep.

  • 3.

    In afwijking op artikel 3:1, lid 13, zijn vlonders toegestaan op een gevelterras gelegen binnen terraszone 1

  • 4.

    In afwijking op artikel 3:1, lid 14, is het plaatsen van een buitenbar op een gevelterras toegestaan, mits:

  • a.

    de buitenbar binnen de terraszone van 4, 25 meter uit de gevel is geplaatst;

  • b.

    de buitenbar maximaal 2 biertappunten heeft;

  • c.

    vanuit de buitenbar ook alcoholvrije dranken worden aangeboden;

  • d.

    de buitenbar niet wordt geplaatst in vluchtwegen en geen belemmering vormt voor een veilige ontvluchting van het publiek.

  • e.

    de buitenbar om 01.00 uur bij de sluiting van het terras wordt gesloten;

  • f.

    tijdens evenementen uitsluitend gebruik wordt gemaakt van plastic drinkglazen.

  • 5.

    Op een gevelterras mogen terrasschermen tot een maximale diepte van het vergunde terras haaks op de gevel worden geplaatst.

  • 6.

    Op een gevelterras is het niet toegestaan om terrasschermen evenwijdig aan de gevel te plaatsen.

  • 7.

    In afwijking van artikel 4:1, lid 6, mogen terrasschermen in terraszone I en II evenwijdig aan de gevel geplaatst worden ter hoogte van de begrenzing van terraszone I en II, op een diepte van 4,25 meter van de gevel.

  • 8.

    Op een hoekterras zijn geen terrasschermen toegestaan.

 

Artikel 5:1 Eilandterras

  • 1.

    Een eilandterras mag uitsluitend worden geplaatst evenwijdig aan de eigen voorgevel van et horecabedrijf.

  • 2.

    Op een eilandterras is het niet toegestaan om terrasschermen te plaatsen.

  • 3.

    Als parasols op een eilandterras geplaatst worden, moeten deze op de locatie zoals aangegeven op de in artikel 1:1, lid 1, bedoelde kaart worden geplaatst.

  • 4.

    Op een eilandterras moeten, onverminderd het bepaalde in artikel 2:1, lid 9, aan of in de grond bevestigde parasols gemakkelijk te verwijderen zijn.

  • 5.

    Na het verwijderen van een parasol moet de huls of opening waarin de parasol is bevestigd, met een passende plaat worden afgedekt.

  • 6.

    Op een eilandterras moeten parasols dagelijks om uiterlijk 22.00 uur worden ingeklapt.

  • 7.

    Een eilandterras mag niet geplaatst worden tijdens evenementen, braderieën en dergelijke die worden gehouden op de locatie van het vergunde eilandterras. Dit geldt ook voor de termijnen die nodig zijn voor de opbouw en het opruimen van materialen, goederen e.d. ten behoeve van de evenementen, braderieën en dergelijke. Minimaal 2 weken voor aanvang van een evenement krijgen vergunninghouders hiervan bericht.

 

Artikel 6:1 Hardheidsclausule

  • 1.

    Er kan in bijzondere gevallen beargumenteerd worden afgeweken van het bepaalde in deze beleidsregel, voor zover het onverkort toepassen daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2.

    In afwijking van het gestelde in deze beleidsregel, kan een vergunning verleend worden indien dit verband houdt met een gezamenlijk ingediend plan. Deze vergunning wordt voor maximaal één jaar verleend met optie tot verlenging.

 

Artikel 7:1 Inwerkingtreding en overgangsrecht

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt conform afdeling 3.6 en artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Vergunningen worden op grond van artikel 1:6, lid 2, van de APV 2011 ambtshalve gewijzigd en in overeenstemming gebracht met deze beleidsregel. In de gewijzigde vergunning wordt een overgangstermijn opgenomen van 8 weken om te voldoen aan deze beleidsregel.

  • 3.

    In geval sprake is van bijzondere omstandigheden wordt een overgangsrecht bepaald.

  • 4.

    Aanvragen die ingediend zijn voor inwerkingtreding van deze beleidsregel maar nog niet afgehandeld zijn zullen worden getoetst aan het beleid zoals vastgelegd in deze beleidsregel.

 

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Almere, d.d. 25 maart 2014

 

de burgemeester,

 

A. Jorritsma-Lebbink

 

Toelichting beleidsregel terrassen Grote Markt en aangrenzende straten

 

Artikel 1:1 Begripsbepalingen

In artikel 1:1, lid 1, wordt gerefereerd aan de kaart voor het gebied waarop de beleidsregel Grote Markt en aangrenzende straten van toepassing is. Op deze kaart worden de mogelijkheden voor het plaatsen van de terrassen ook aangegeven. Met inachtneming van de voorwaarden van het terrassenbeleid zijn op de kaart de diverse afmetingen van de terrassen al opgenomen. Binnen deze afmetingen is het mogelijk om een terras te plaatsen.

In artikel 1:1, lid 3, worden de terraszones van de Grote Markt genoemd. Terraszone I betreft het terras direct aan de gevel tot een diepte van 4, 25 meter. Terraszone II is de zone die aansluit op terraszone I en loopt van 4,25 meter tot 8,00 meter diepte vanuit de gevel. Onder terrasmeubilair, zoals genoemd onder artikel 1:1, lid 5, wordt niet begrepen een partytent. Ook parasols met zijpanden zijn niet toegestaan. Een terras moet een open karakter houden en ook kunnen dit soort accessoires een belemmering vormen voor cameratoezicht. Verder mogen er, behoudens de opgenomen uitzondering in deze beleidsregel, ook geen buitenbars en barbecues op het terras worden geplaatst. Onder overige objecten wordt bijvoorbeeld verstaan bepaalde aankleding ter verfraaiing van het terras. Dergelijke objecten moeten wel binnen de contouren van het terras worden geplaatst.

 

Artikel 2:1 Algemene bepalingen

Bij de positionering van de terrassen is rekening gehouden met de toegankelijkheid en doorgang van de hulpverleningsdiensten en doorstroming van het winkelende publiek. Hulpverleningsdiensten hebben een minimale doorgang nodig van 3,50 meter (artikel 2:1, lid 2). Indien sprake is van een trottoirgedeelte moet minimaal 1,50 meter vrij worden gehouden voor voetgangers (artikel 2:1, lid 3). Voorkomen moet worden dat voetgangers de weg moeten gebruiken om terrassen te passeren. Dit leidt tot ongewenste gevaarlijke situaties. Naast deze algemene voorwaarden wordt opgemerkt dat pleinen en winkelstraten ook gebruikt worden als algemene verblijfsruimte voor het winkelende publiek. Verder moet er ook ruimte blijven voor andere activiteiten zoals evenementen, promotionele activiteiten en standplaatsen. Tot slot zijn in de openbare ruimte diverse andere voorzieningen geplaatst. Denk hierbij aan bankjes en groen. Ten behoeve van het onderhoud en beheer mogen terrassen geen hinder en gevaar opleveren.

 

In artikel 2:1, lid 4, worden de openingstijden van terrassen aangegeven. Op de Grote Markt mogen terrassen tot uiterlijk 01.00 uur geopend blijven. Om te voorkomen dat het terras na sluitingstijd nog gebruikt wordt is het niet toegestaan om daar dranken te verstrekken of te nuttigen. Voorkomen moet worden dat alsnog mensen op het terras verblijven met als gevolg dat er overlast kan ontstaan.

 

Het is mogelijk dat een terras verwijderd moet worden vanwege werkzaamheden of evenementen. Als dat het geval is wordt de ondernemer daarvan tijdig op de hoogte gesteld.

 

Op veel plekken is het mogelijk om terrasschermen en parasols aan of in de grond te bevestigen. Daarvoor moet dan wel naast de terrasvergunning een aparte bouwvergunning (WABO) worden aangevraagd. Aan de hand van deze aanvraag wordt getoetst of het mogelijk is om dergelijke objecten vast te nagelen aan de grond. Ook wordt getoetst aan welstand en aan het bestemmingsplan.

 

Artikel 3:1 Terrasmeubilair

Na sluitingstijd moet het terras worden opgeruimd of met een kabelslot worden beveiligd. Hiermee wordt voorkomen dat terrasmeubilair wordt gestolen of dat er na sluitingstijd gebruik van wordt gemaakt. In artikel 3:1, lid 3, kan de ondernemer ervoor kiezen om zijn terras in de winter te verkleinen. Hierdoor vermindert de hoogte van de precario kosten voor het gebruik van de gemeentelijke grond. In die zin kan in de vergunning onderscheid worden gemaakt in een zomer en winterterras. Het zomerterras geldt van 1 maart tot 1 november. Het terrasmeubilair dat niet gebruikt wordt gedurende de winter moet wel verwijderd worden en mag niet worden opgeslagen in de openbare ruimte.

 

Artikel 4:1 Gevelterras en hoekterras

De minimale diepte van een terras bedraagt 1,50 meter. Deze diepte is minimaal nodig voor het plaatsen van tafels en stoelen. Op een trottoirgedeelte moet dus minimaal 3,00 (1,50 meter terras en 1,50 doorgang voor het voetgangersverkeer) beschikbaar zijn. Wordt hieraan niet voldaan, kan er geen terras worden geplaatst.

Op gevelterrassen mogen terrasschermen haaks op de gevel worden geplaatst tot een maximale diepte waarvoor het terras vergund is. Als in de winter het terras verkleind wordt, moeten ook de terrasschermen worden teruggenomen en verwijderd.

Op de Grote Markt mogen er geen terrasschermen evenwijdig aan de gevel worden geplaatst. Dit om het open karakter van de terrassen te behouden. Omdat de terrassen van de Grote Markt tot 8,00 meter doorlopen mogen er wel schermen worden geplaatst ter hoogte van de scheiding tussen terraszone I en terraszone II. Een bijkomende reden is dat op de Grote Markt tot 4,25 meter vanuit de gevel ook gebouwd mag worden. Er zijn horecabedrijven die tot die diepte een serre hebben gerealiseerd.

Verder mag er op een gevelterras een buitenbar worden geplaatst binnen de daarvoor gestelde voorwaarden. De gestelde voorwaarden zijn opgenomen om verstoring van de openbare orde te voorkomen, dat vluchtwegen worden versperd en te voorkomen dat het publiek zich met glaswerk buiten het terras gaat begeven. Ook moet er voldoende toezicht op het terras zijn. Om het open karakter op het plein te behouden is het niet toegestaan om terrasschermen op de hoekterrassen te plaatsen.

 

Artikel 5:1 Eilandterras

Parasols op eilandterrassen moeten om 22.00 uur worden ingeklapt. De parasols kunnen een belemmering vormen voor het cameratoezicht. Het cameratoezicht is van groot belang voor de handhaving van de openbare orde, met name tijdens de avond en nachtelijke uren.

 

Voor het aanbrengen van een parasol in de grond, moet een bouwvergunning (Wabo) worden aangevraagd. Deze aanvraag wordt o.a. getoetst aan het bestemmingsplan en de ook worden de constructieve gegevens van de parasol getoetst. Als het toegestaan is om op een eilandterras een parasol in de grond aan te brengen, moet deze weer makkelijk te verwijderen zijn. Daarom is als voorwaarde gesteld dat de parasol in een huls moet worden gezet. Veel eilandterrassen zijn namelijk gesitueerd op evenementenlocaties. Als er een evenement plaatsvindt, moeten de parasols en andere vastgenagelde objecten makkelijk te verwijderen zijn. De huls moet worden afgedekt met een passende plaat zodat er geen gevaar ontstaat voor de bezoeker van het evenement. Op eilandterrassen zijn geen schermen toegestaan. Zo blijft het open karakter van een plein behouden.

 

Artikel 6:1 Hardheidsclausule

In het beleid zijn algemene uitgangspunten voor het handelen opgenomen. Dit impliceert dat er altijd bijzondere omstandigheden kunnen zijn die in een concreet geval tot een andere dan de hier beschreven aanpak leiden. In artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht is geformuleerd: “Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met de beleidsregel te dienen doelen”. Het is aan de belanghebbende(n) om bijzondere belangen aan de orde te stellen. Een beroep op bijzondere omstandigheden kan nooit worden gedaan in geval een overtreder op voorhand al was meegedeeld welke consequenties zijn handelen zouden hebben, en hij desalniettemin de overtreding heeft gepleegd. De bijzondere belangenafweging moet tot de slotsom leiden dat de doelen die met het beleid zijn gediend in geen verhouding staan tot de belangen die de belangenhebbende heeft. Het moet dus vrijwel per definitie om relatief ondergeschikte afwijkingen van de regels in het beleid gaan. Immers, als er sprake is van gevaarzetting, schade, hinder, overlast en dergelijke zal de belangenafweging al snel naar een weigering van de vergunning c.q. handhaving (moeten) leiden. Een structurele afwijking van normale, door het beleid voorziene gevallen, betekent inhoudelijk een wijziging van het beleid. Die behoort uit het oogpunt van rechtszekerheid niet via een afwijking maar via een wijziging van het beleid te geschieden. Hiervan is onder andere sprake van de in lid 2 bedoelde situatie. De burgemeester kan afwijken van de beleidsregel en een vergunning verlenen als er een gezamenlijk gedragen plan is ingediend. Zo’n plan moet wel door of namens alle ondernemers zijn ingediend en worden uitgevoerd. Het moet hierbij gaan om een pilotproject of een experiment dat in samenwerking met het gebiedsteam en andere samenwerkende partijen tot stand is gekomen. Ook kan het zijn dat er door veranderde omstandigheden in de openbare ruimte pilotprojecten worden gestart om te kijken of bepaalde activiteiten aanslaan bij het winkelende publiek. Verder moet het gaan om een onderscheidend deel en karakter van het gebied. M.a.w. het kunnen niet een paar ondernemers uit de straat zijn. Vergunningen voor nieuwe initiatieven worden voor maximaal één jaar verleend met optie tot verlenging. Na één jaar wordt de activiteit geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten kan een vergunning worden verlengd. Het is echter ook mogelijk dat de beleidsregel aangepast wordt.

Een gezamenlijk plan moet naast de toetsingscriteria van de APV 2011 ook voldoen aan de ambitie en visie van “Almere Next Level”.

 

Artikel 7:1 Overgangsrecht

Het is mogelijk dat dit beleid voor sommige (horeca)bedrijven gevolgen heeft voor de exploitatie van het terras. Om aan de nieuwe regels te voldoen wordt een overgangstermijn gesteld van 8 weken, nadat de ambtshalve gewijzigde vergunning is verleend. De overgangsregeling vervalt bij wijziging van de exploitant van het terras.

Verder kan er in bijzondere omstandigheden een ander overgangsrecht worden bepaald. Als er omstandigheden zijn die onevenredig zijn in verhouding met de beleidsregel te dienen doelen kan hiervan sprake zijn. Dit moet dan overigens wel worden aangetoond door belanghebbende.

Naar boven