Gemeenteblad van Boxtel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2019, 241636 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boxtel | Gemeenteblad 2019, 241636 | Beleidsregels |
1.1 Aanleiding en doel beleidsnota reststroken
In 2013 werd de huidige beleidsnota snippergroen vastgesteld. Deze nota had als doel de verkoop van reststroken mogelijk te maken en zoveel mogelijk nieuwe verhuursituaties te voorkomen.
De afgelopen jaren zijn er steeds vaker aanvragen binnen gekomen voor huur en koop van reststroken, maar met het huidige beleid zijn vele aanvragen afgewezen. Daarnaast is er een inventarisatie uitgevoerd om het oneigenlijk grondgebruik in beeld te brengen. Uit deze inventarisatie zijn ca. 1500 gevallen naar voren gekomen waarbij er sprake lijkt te zijn van grondgebruik zonder recht of titel.
De gemeente wenst het oneigenlijk grondgebruik aan te pakken. Niet in handhavende zin, maar de gemeente wil de gevallen van oneigenlijk grondgebruik – waar mogelijk – legaliseren. Slechts in de gevallen waarin de reststroken een dusdanig karakter of functie hebben dat een andere inrichting dan openbaar groen niet gewenst is, bijvoorbeeld tuin of verharding, zal ontruiming worden gevraagd of huur/koop worden geweigerd.
Onder het huidige beleid kunnen er geen nieuwe huursituaties ontstaan. Om mogelijkheden hiervoor te creëren, willen we graag opties voor onze burgers open houden.
Middels dit nieuwe beleid zijn enkele vormen van uitgifte mogelijk:
Door de verhuur weer mogelijk te maken en een huur-koop constructie te introduceren wordt de legalisatie van het oneigenlijk grondgebruik vereenvoudigd doordat er meerdere vormen van gebruik mogelijk zijn.
Daarnaast biedt dit nieuwe beleid ook mogelijkheden voor inwoners die al reststroken huren van de gemeente. Ook deze inwoners kunnen een aanvraag doen voor een huur- koop constructie indien zij dat wensen.
In deze beleidsnota is ook opnieuw gedefinieerd wat de gemeente onder reststroken verstaat. Hiermee hebben wij een duidelijker beeld willen schetsen tussen wat wij verstaan onder reststroken en wat wij verstaan onder openbaar gebied met een functie. De aanvragen zullen nog altijd ambtelijk worden getoetst en beoordeeld.
Het doel van deze beleidsnota:
De beleidsnota reststroken wordt na goedkeuring van burgemeester en wethouders vanaf 1 oktober van kracht.
Gemeentegrond komt alleen in aanmerking voor verkoop of verhuur, als de grond zich kwalificeert als reststrook. Een reststrook heeft de bestemming ‘’tuin en/of erf’. Dit zijn reststroken die als openbaar groen zijn ingericht en geen functie hebben.
De reststrook is niet bedoeld voor de volgende functies:
Stedenbouwkundige functie/Aankledingsgroen
Groen dat in het bestemmingsplan is aangeduid met de bestemming ‘’groen’’ of ‘’verkeer- en verblijfsgebied (vb)’’. Dit groen heeft als functie de wijk/straat aan te kleden en is bepalend voor de stedenbouwkundige structuur van een wijk.
In enkele gevallen kan een reststrook met de functie ‘’groen’’ worden verkocht. Het gaat dan om de gevallen waarbij het openbare karakter van de wijk, een verbindingszone naar natuur of de stedenbouwkundige structuur door verkoop/verhuur niet wordt aangetast.
Groen dat in bestemmingsplannen en ontwikkelingen is aangewezen als ‘’buffer’’ voor de wijk. Deze groenstroken hebben een functie ten aanzien van de wijk/straat voor bijv. waterberging/verhogen leefbaarheid.
Groen dat is gelegen nabij wegen, fiets- en wandelpaden en parkeerplaatsen. Tevens groenstroken die zijn gelegen nabij een kruising/splitsing of rotonde die van belang zijn voor het zicht op de weg komen niet voor uitgifte in aanmerking.
Beeld- of structuurbepalend groen
Beeld- of structuurbepalend groen wordt gevormd door beplanting langs hoofdroutes, waterlopen, parken en groen op de pleinen.
Groen op en rondom sportvelden, speeltuinen en trapveldjes en groen met overig recreatief gebruik. Het kan ook gaan om groen dat door de gemeente benodigd is om onderhoud te verrichten in het openbaar gebied.
Groen met ecologische waarde zoals aangeduid in het bestemmingsplan of in de gemeentelijke administratie.
De gemeente zal ieder verzoek/iedere situatie afzonderlijk beoordelen en toetsen aan bovenstaande criteria.
Wanneer een reststrook voldoet aan het toetsingskader, dan zijn er voor uitgifte drie varianten mogelijk:
Uitgangspunt is hierbij dat de gronden enkel gebruikt worden als tuin, er geen gebouwen worden geplaatst op de gehuurde grond en dat de huurder de eventuele aanwezige kabels- en leidingen dient te respecteren.
De huurovereenkomst is niet overdraagbaar aan de opvolgende eigenaar/huurder van het woonperceel. Met de nieuwe bewoner zal een nieuwe huurovereenkomst gesloten worden op basis van het dan geldende beleid.
In geval van verkoop van een groenstrook geldt het volgende:
Door middel van een huur-koop constructie willen we het mogelijk maken dat bewoners in enkele jaren de koopprijs van de groenstrook betalen. Zodra zij het gehele bedrag hebben voldaan, kunnen zij een afspraak maken bij de notaris om de overdracht te regelen. Het uitgangspunt bij deze constructie is een looptijd van vijf jaren. In overleg met de bewoners kan ook een langere termijn worden vastgesteld.
De gemeente heeft een inventarisatie laten uitvoeren voor het oneigenlijk grondgebruik. Uit deze inventarisatie zijn ca. 1500 gevallen naar voren gekomen waarbij er sprake lijkt te zijn van grondgebruik zonder recht of titel. Deze beleidsnota is er mede op gericht om het oneigenlijk grondgebruik aan te pakken.
De aanpak van het oneigenlijk grondgebruik zal gefaseerd (per kern) worden uitgevoerd om de aanpak beheersbaar te houden. De aanschrijving zal starten in de kern waar de minste gevallen van oneigenlijk gebruik zijn aangetroffen.
De volgorde van aanpak (per kern) wordt bepaald aan de hand van de volgende criteria:
Uit de inventarisatie is ook gebruik van landbouwgronden naar voren gekomen. Bij deze gronden dient echter nog uitgezocht te worden hoe deze situaties zijn ontstaan. De aanpak van de landbouwgronden gaat gelijktijdig beginnen met de tuingronden, zodat deze parellel aan elkaar lopen. De voorbereidingsfase zal hier ook bestaan uit dossieronderzoek om te bepalen of de kavels betrokken zijn geweest bij herindeling of ruilverkaveling.
Er zijn 124 gevallen van landbouwgronden in kaart gebracht. Het voornemen is om per kern, 25 gevallen van de landbouwgronden mee te nemen in de aanschrijving. Zo is de aanschrijving van de landbouwgronden afgerond na het aanschrijven van vijf kernen.
De agrarische gronden zullen tegen getaxeerde waarde te koop aangeboden worden aan de gebruiker.
Teneinde een nieuwe grondprijs voor reststroken te bepalen is gekeken naar de prijzen van omliggende en vergelijkbare gemeenten. De voormalige prijs (€150,- per m2) was in vergelijking hoog.
De verkoopprijs voor reststroken wordt vastgesteld op €75,- per m2. De prijs vindt dan aansluiting bij grondprijzen in vergelijkbare gemeenten.
In het verleden is bij ieder nieuw reststrokenbeleid de verhuurprijs aangepast. De prijs in de bestaande overeenkomsten moet gerespecteerd worden en deze zullen niet verhoogd worden naar de nieuwe vastgestelde prijs.
Voor overeenkomsten die worden gesloten na de ingangsdatum van deze beleidsnota reststroken, zal de huurprijs €5,25 per m2 per jaar bedragen.
De huurprijs bedraagt dan 7% van de verkoopprijs, wat overeenkomt met het landelijk gemiddelde.
Verzoeken tot verhuur of verkoop van reststroken kunnen worden gericht aan het team Maatschappelijke en Economische Ontwikkeling. U kunt een verzoek schriftelijk doen, per e-mail (meo@mijngemeentedichtbij.nl) of middels het contactformulier op www.boxtel.nl.
Om uw verzoek te kunnen behandelen hebben wij het volgende van u nodig:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-241636.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.