Gemeenteblad van Zeist
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2019, 241226 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zeist | Gemeenteblad 2019, 241226 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht & Handhaving 2019/2020
Waarom een Uitvoeringsprogramma?
In vervolg op ons VTH-beleidsplan 2019-2022 presenteren wij hierbij ons Uitvoeringsprogramma 2019/2020 voor de uitvoering van onze taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Dit programma geeft weer hoe wij in het vervolg van 2019 en 2020 samen met onze inwoners, ondernemers en partners ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van onze (fysieke) leefomgeving geborgd blijft en verbeterd wordt. We geven hiermee zo concreet mogelijk weer welke VTH-taken we uitvoeren (programmeren). Dit alles om bij te dragen aan het goede leven in Zeist.
Over welke VTH-taken gaat dit Uitvoeringsprogramma?
Dit Uitvoeringsprogramma gaat over de wettelijke taken die een relatie hebben met de (fysieke) leefomgeving voor zover hieraan een Vergunningen-, Toezicht- en/of Handhavings-component vast zit. Voor de volledige uiteenzetting van het wettelijk kader verwijzen wij naar Bijlage 1 van het Bijlagenboek. Voor de duidelijkheid geven wij hierbij aan dat de VTH-taken die door de Omgevingsdienst Regio Utrecht (OdrU) en de Veiligheidsregio Utrecht (VrU) niet binnen het kader van dit beleidsplan vallen.
Hoe moet dit Uitvoeringsprogramma gelezen worden?
Dit Uitvoeringsprogramma geeft weer hoe we onze VTH-taken programmeren voor het vervolg van 2019 en 2020. U treft een weergave aan van de VTH-taken (Hoofdstuk 2), de VTH-Uitvoeringsorganisatie (Hoofdstuk 3), de prioriteiten (Hoofdstuk 4), de doelen (Hoofdstuk 5), de ontwikkelingen in 2019/2020 (Hoofdstuk 6) en de VTH-activiteiten in 2019/2020 uitgewerkt in Geprogrammeerde werkzaamheden in de vorm van Activiteitenkaarten en Reguliere werkzaamheden (Hoofdstuk 7). De toelichting op de onderdelen uit dit VTH-Uitvoeringsprogramma treft u in het VTH-Bijlagenboek.
Voor het bereiken van de optimale kwaliteit van de uitvoering van onze VTH-taken en het kunnen monitoren van de resultaten is het van belang om doelen te stellen. In ons VTH-Beleid hebben we de beleidsdoelen voor de beleidsperiode benoemd. Dit zijn onze doelen op hoofdlijnen. Voor de duidelijkheid hebben we deze doelen hieronder nogmaals benoemd.
De beleidsdoelen hebben we hieronder verder uitgewerkt met doelen voor de verschillende taakvelden, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Hiermee maken we duidelijk welke doelen we willen bereiken met de uitvoering van specifiek deze taken.
We maken onze doelen waar mogelijk nog concreter In de Activiteitenkaarten voor de Geprogrammeerde werkzaamheden (Hoofdstuk 7). Hierin staat per activiteit beschreven welke specifieke doelen we nastreven voor de betreffende activiteit.
De Omgevingswet bundelt en moderniseert alle wet- en regelgeving rondom de fysieke leefomgeving. In de praktijk gaat het o.a. over anders werken. Wat we als gemeente willen en doen moet meer dan voorheen in samenhang gebeuren. Ruimtelijke ordening wordt ruimtelijke ontwikkeling inclusief opgaven rondom o.a. duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. De gemeente Zeist handelt en denkt vanuit ruimtelijke mogelijkheden en vertrekt daarbij vanuit gebiedswaarden en –kwaliteiten. De invoering van de Omgevingswet zorgt ervoor dat we dit ook met een passend instrumentarium doen: een omgevingsvisie, één omgevingsplan en een verordening voor de totale fysieke leefomgeving. Alle data en informatie moet voor alle betrokkenen op dezelfde wijze en in dezelfde mate beschikbaar en ontsloten worden. Voor de omgevingsvisie is een routekaart opgesteld. Om te komen tot een omgevingsplan is o.a. gewerkt aan een pilot omgevingsplan, oftewel een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Eén verordening die alle bestaande verordeningen vervangt moet eind 2020 gereed zijn. Tot 2019 stond de opgave Omgevingswet in Zeist vooral in het teken van bewustwording. Tot aan de invoering wordt het nu wat “instrumenteler” met het opstellen en vaststellen van een omgevingsvisie, een omgevingsplan en de verordening fysieke leefomgeving.
In plaats van de gemeente controleert een (private) kwaliteitsborger gedurende het ontwerp- en uitvoeringsproces of wordt gebouwd volgens Bouwbesluit 2012. Een kwaliteitsborger werkt met een ‘instrument’ (een beoordelingsmethodiek). In het instrument is beschreven hoe de kwaliteitsborging en bijbehorende controles (o.a. diepgang, frequentie) moeten worden uitgevoerd. Voor de gemeente vervalt grotendeels de technisch-inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit en komt er een aantal voornamelijk administratieve taken bij, zoals de controle of het juiste instrument voor kwaliteitsborging is toegepast en een controle of er sprake is van een erkende kwaliteitsborger. Zij toetsen in het voorgenomen stelsel niet langer aan bouwtechnische voorschriften en zij houden geen toezicht meer op het bouwen tijdens de bouw wat betreft de naleving van die voorschriften. Gemeenten houden bij vergunningverlening wel hun taken in het kader van de toetsing aan bestemmingplannen, bouwverordening, welstand en omgevingsveiligheid. Een groot deel van de werkzaamheden in het kader van de vergunningverlening voor het bouwen zal dus blijven bestaan. Gemeenten houden ook het toezicht en de handhaving voor de bestaande voorraad.
Het landelijke stelstel van private kwaliteitsborging moet per 2021 van start gaan. Om als gemeente Zeist daarop voorbereid te zijn, wordt in aanloop naar de inwerkingtreding gestart met een proef. In het tweede deel van 2019 wordt bekeken hoe deze proef, waarbij vertrouwen een belangrijk onderdeel is, vorm kan worden gegeven.
Op 27 mei 2017 is een in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport ingestort. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat door verschillende factoren dit incident heeft kunnen plaatsvinden. Een belangrijke factor hierin is het gebruik van betonnen breedplaatvloeren. Vanuit het Rijk zijn gemeenten daarom opgeroepen om te inventariseren waar deze constructie is toegepast in hun gemeente. Aan de hand van deze inventarisatie kunnen gebouweigenaren worden gewezen op de veiligheidsrisico’s en daarvoor maatregelen treffen. De gemeente heeft hierin een toezichthoudende rol. De verantwoordelijk minister heeft in mei 2019 aangegeven een onderzoeksplicht in te stellen voor gebouweigenaren. De verwachting is eind 2019 meer duidelijk is over de precieze inhoud van de onderzoeksplicht. Zodra hier meer duidelijkheid over bestaat, wordt er door de gemeente erop toegezien dat wordt voldaan aan de onderzoeksplicht voor gebouweigenaren.
Voordat het Bouwbesluit in werking trad (1992) werd ten aanzien van brandveiligheid een ladderwagen als alternatieve vluchtweg aangemerkt. Wegens herpositionering van de ladderwagen in de regio, kan dit niet langer gezien worden als alternatieve vluchtweg. Om die reden is het van belang om portiekflats waarvoor deze voorziening gold te inventariseren en het brandveiligheidsniveau te onderzoeken.
We gaan in gezamenlijkheid met de VrU inzetten op dit thema met als doel inzicht te krijgen in de omvang en waar nodig verbeteren van het brandveiligheidsniveau en de bewustwording daarvan.
Op 14 juni 2017 vond in Londen de brand in de Grenfell Tower plaats, waarbij tientallen bewoners om het leven zijn gekomen. Bij deze brand was sprake van een snelle branduitbreiding langs de gevel. In november 2018 heeft de minister van BZK aan gemeenten gevraagd de meest risicovolle gebouwen in hun gemeente te inventariseren en er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. Voor de inventarisatie is een landelijk protocol opgesteld dat gemeenten gebruiken om te beoordelen of mogelijk sprake is van brandgevaarlijke gevelbleding. Ondanks dat deze inventarisatie inmiddels in gang is gezet, zal deze ook in de komende beleidsperiode aandacht krijgen.
Binnen de Provincie Utrecht is in 2018 een regionale samenwerking op het gebied van VTH tot stand gekomen. De deelnemers werken met en/of voor elkaar aan een verbetering van de invulling van de beleids- en uitvoeringscyclus. Onder andere door het maken van uniforme documenten. In 2019/2020 leidt dit tot een verdere uitwerking van de samenwerking. Concreet betekent dit dat in 2019/2020 een uniform VTH-beleid, een uniforme wijze van een omgevingsanalyse en uniforme Uitvoeringsprogramma’s en Jaarverslagen worden opgeleverd. Ook de gemeente Zeist heeft in deze samenwerking een actieve rol en levert hieraan een bijdrage. Het VTH-Beleid 2019-2022, het VTH-Uitvoeringsprogramma 2019/2020 en het VTH-Bijlagenboek zijn een uitvloeisel van deze samenwerking.
Regionale opleidingsmogelijkheden
Daarnaast kan er binnen deze samenwerking gebruik worden gemaakt van regionale opleidingsmogelijkheden. Er zijn voor de regio 17 verschillende opleidingsmodules op het gebied van het staats- en (ruimtelijk) bestuursrecht georganiseerd. Doorgaans actualiteitenbijeenkomsten, maar ook verdiepende trainingen van 1 of 2 dagen die in-company worden georganiseerd. In 2019/2020 wordt dit programma voortgezet.
7. VTH-ACTIVITEITEN IN 2019/2020
Hoe de gemeente Zeist concreet invulling geeft aan haar VTH-taken in 2019/2020 wordt in dit hoofdstuk beschreven. Wij verdelen de beschikbare capaciteit in onze Uitvoeringsorganisatie (zie Hoofdstuk 3) in Geprogrammeerde werkzaamheden (Activiteitenkaarten) en Reguliere werkzaamheden.
Voor onze VTH-taken met een Hoge prioriteit programmeren wij capaciteit voor de VTH-taken in 2019/2020. In de verschillende ‘Activiteitenkaarten’ staat aangegeven welke capaciteit exact wordt geprogrammeerd bij de betreffende activiteit.
Voor alle VTH-taken met een Gemiddelde of Lage prioriteit en alle overige VTH-taken programmeren we geen capaciteit. Deze taken voeren we uit binnen de overgebleven beschikbare capaciteit voor reguliere werkzaamheden. Dit is de capaciteit die overblijft als we onze VTH-taken met een Hoge prioriteit hebben geprogrammeerd.
7.2 Overzicht Activiteitenkaarten
Hieronder staat toegelicht hoe u de Activiteitenkaarten kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden.
* OPM. Voor 2018 en de eerste periode van 2019 wordt er geen verslag gemaakt, omdat er ook nog geen Uitvoeringsprogramma voor 2018/2019 was. Met het VTH-Beleid 2019-2022 en het Uitvoeringsprogramma 2019/2020 wordt de start met de beleids-en uitvoeringscyclus gemaakt. In het VTH-Jaarverslag 2019/2020 en het VTH-Uitvoeringsprogramma 2021 zal verslag worden gelegd over de periode 2019/2020.
Verder zijn de groene activiteitenkaarten gerelateerd aan vergunningenactiviteiten. De gele activiteitenkaarten hebben betrekking op toezichtactiviteiten. De rode activiteitenkaarten zijn gerelateerd aan handhavingsactiviteiten.
Wij onderscheiden de volgende activiteitenkaarten:
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-241226.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.