Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zeist houdende regels omtrent uitvoeringsprogramma Vergunningen, Toezicht & Handhaving 2019/2020

  • 1.

    Het beleid voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2019-2022 vast te stellen

  • 2.

    Het VTH-uitvoeringsprogramma 2019/2020 en het VTH-bijlagenboek vast te stellen

  • 3.

    De raad via bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over uw besluiten

1. INLEIDING

1.1 AANLEIDING

Waarom een Uitvoeringsprogramma?

In vervolg op ons VTH-beleidsplan 2019-2022 presenteren wij hierbij ons Uitvoeringsprogramma 2019/2020 voor de uitvoering van onze taken op het gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Dit programma geeft weer hoe wij in het vervolg van 2019 en 2020 samen met onze inwoners, ondernemers en partners ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van onze (fysieke) leefomgeving geborgd blijft en verbeterd wordt. We geven hiermee zo concreet mogelijk weer welke VTH-taken we uitvoeren (programmeren). Dit alles om bij te dragen aan het goede leven in Zeist.

1.1 WETTELIJK KADER

Over welke VTH-taken gaat dit Uitvoeringsprogramma?

Dit Uitvoeringsprogramma gaat over de wettelijke taken die een relatie hebben met de (fysieke) leefomgeving voor zover hieraan een Vergunningen-, Toezicht- en/of Handhavings-component vast zit. Voor de volledige uiteenzetting van het wettelijk kader verwijzen wij naar Bijlage 1 van het Bijlagenboek. Voor de duidelijkheid geven wij hierbij aan dat de VTH-taken die door de Omgevingsdienst Regio Utrecht (OdrU) en de Veiligheidsregio Utrecht (VrU) niet binnen het kader van dit beleidsplan vallen.

1.2 LEESWIJZER

Hoe moet dit Uitvoeringsprogramma gelezen worden?

Dit Uitvoeringsprogramma geeft weer hoe we onze VTH-taken programmeren voor het vervolg van 2019 en 2020. U treft een weergave aan van de VTH-taken (Hoofdstuk 2), de VTH-Uitvoeringsorganisatie (Hoofdstuk 3), de prioriteiten (Hoofdstuk 4), de doelen (Hoofdstuk 5), de ontwikkelingen in 2019/2020 (Hoofdstuk 6) en de VTH-activiteiten in 2019/2020 uitgewerkt in Geprogrammeerde werkzaamheden in de vorm van Activiteitenkaarten en Reguliere werkzaamheden (Hoofdstuk 7). De toelichting op de onderdelen uit dit VTH-Uitvoeringsprogramma treft u in het VTH-Bijlagenboek.

2. VTH-TAKEN

 

Hieronder staat per werkveld aangegeven welke taken tot het werkveld worden gerekend.

3. VTH-ORGANISATIE

 

4. PRIORITEITEN

 

Hieronder treft u naast de landelijke prioriteiten, de prioriteiten aan die op basis van de Omgevingsanalyse zijn bepaald. Deze zijn hieronder uitgesplitst per thema en in de prioriteit Hoog en Gemiddeld.

5. DOELEN

 

Voor het bereiken van de optimale kwaliteit van de uitvoering van onze VTH-taken en het kunnen monitoren van de resultaten is het van belang om doelen te stellen. In ons VTH-Beleid hebben we de beleidsdoelen voor de beleidsperiode benoemd. Dit zijn onze doelen op hoofdlijnen. Voor de duidelijkheid hebben we deze doelen hieronder nogmaals benoemd.

  • -

    De kwaliteit van onze (fysieke) leefomgeving blijft op niveau of wordt verbeterd.

 

  • -

    We borgen en verbeteren de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid (participatie) van onze inwoners en ondernemers.

 

  • -

    Het naleefgedrag van onze inwoners/ondernemers blijft op niveau of wordt verbeterd.

     

 

  • -

    We voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen voor de uitvoering van de VTH-taken.

 

De beleidsdoelen hebben we hieronder verder uitgewerkt met doelen voor de verschillende taakvelden, Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Hiermee maken we duidelijk welke doelen we willen bereiken met de uitvoering van specifiek deze taken.

 

We maken onze doelen waar mogelijk nog concreter In de Activiteitenkaarten voor de Geprogrammeerde werkzaamheden (Hoofdstuk 7). Hierin staat per activiteit beschreven welke specifieke doelen we nastreven voor de betreffende activiteit.

6. ONTWIKKELINGEN 2019/2020

 

 

Omgevingswet

De Omgevingswet bundelt en moderniseert alle wet- en regelgeving rondom de fysieke leefomgeving. In de praktijk gaat het o.a. over anders werken. Wat we als gemeente willen en doen moet meer dan voorheen in samenhang gebeuren. Ruimtelijke ordening wordt ruimtelijke ontwikkeling inclusief opgaven rondom o.a. duurzaamheid, gezondheid en leefbaarheid. De gemeente Zeist handelt en denkt vanuit ruimtelijke mogelijkheden en vertrekt daarbij vanuit gebiedswaarden en –kwaliteiten. De invoering van de Omgevingswet zorgt ervoor dat we dit ook met een passend instrumentarium doen: een omgevingsvisie, één omgevingsplan en een verordening voor de totale fysieke leefomgeving. Alle data en informatie moet voor alle betrokkenen op dezelfde wijze en in dezelfde mate beschikbaar en ontsloten worden. Voor de omgevingsvisie is een routekaart opgesteld. Om te komen tot een omgevingsplan is o.a. gewerkt aan een pilot omgevingsplan, oftewel een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte. Eén verordening die alle bestaande verordeningen vervangt moet eind 2020 gereed zijn. Tot 2019 stond de opgave Omgevingswet in Zeist vooral in het teken van bewustwording. Tot aan de invoering wordt het nu wat “instrumenteler” met het opstellen en vaststellen van een omgevingsvisie, een omgevingsplan en de verordening fysieke leefomgeving.

 

Wet private kwaliteitsborging

In plaats van de gemeente controleert een (private) kwaliteitsborger gedurende het ontwerp- en uitvoeringsproces of wordt gebouwd volgens Bouwbesluit 2012. Een kwaliteitsborger werkt met een ‘instrument’ (een beoordelingsmethodiek). In het instrument is beschreven hoe de kwaliteitsborging en bijbehorende controles (o.a. diepgang, frequentie) moeten worden uitgevoerd. Voor de gemeente vervalt grotendeels de technisch-inhoudelijke toetsing aan het Bouwbesluit en komt er een aantal voornamelijk administratieve taken bij, zoals de controle of het juiste instrument voor kwaliteitsborging is toegepast en een controle of er sprake is van een erkende kwaliteitsborger. Zij toetsen in het voorgenomen stelsel niet langer aan bouwtechnische voorschriften en zij houden geen toezicht meer op het bouwen tijdens de bouw wat betreft de naleving van die voorschriften. Gemeenten houden bij vergunningverlening wel hun taken in het kader van de toetsing aan bestemmingplannen, bouwverordening, welstand en omgevingsveiligheid. Een groot deel van de werkzaamheden in het kader van de vergunningverlening voor het bouwen zal dus blijven bestaan. Gemeenten houden ook het toezicht en de handhaving voor de bestaande voorraad.

Het landelijke stelstel van private kwaliteitsborging moet per 2021 van start gaan. Om als gemeente Zeist daarop voorbereid te zijn, wordt in aanloop naar de inwerkingtreding gestart met een proef. In het tweede deel van 2019 wordt bekeken hoe deze proef, waarbij vertrouwen een belangrijk onderdeel is, vorm kan worden gegeven.

 

Breedplaatvloeren

Op 27 mei 2017 is een in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport ingestort. Nader onderzoek heeft uitgewezen dat door verschillende factoren dit incident heeft kunnen plaatsvinden. Een belangrijke factor hierin is het gebruik van betonnen breedplaatvloeren. Vanuit het Rijk zijn gemeenten daarom opgeroepen om te inventariseren waar deze constructie is toegepast in hun gemeente. Aan de hand van deze inventarisatie kunnen gebouweigenaren worden gewezen op de veiligheidsrisico’s en daarvoor maatregelen treffen. De gemeente heeft hierin een toezichthoudende rol. De verantwoordelijk minister heeft in mei 2019 aangegeven een onderzoeksplicht in te stellen voor gebouweigenaren. De verwachting is eind 2019 meer duidelijk is over de precieze inhoud van de onderzoeksplicht. Zodra hier meer duidelijkheid over bestaat, wordt er door de gemeente erop toegezien dat wordt voldaan aan de onderzoeksplicht voor gebouweigenaren.

 

Portiekflats

Voordat het Bouwbesluit in werking trad (1992) werd ten aanzien van brandveiligheid een ladderwagen als alternatieve vluchtweg aangemerkt. Wegens herpositionering van de ladderwagen in de regio, kan dit niet langer gezien worden als alternatieve vluchtweg. Om die reden is het van belang om portiekflats waarvoor deze voorziening gold te inventariseren en het brandveiligheidsniveau te onderzoeken.

We gaan in gezamenlijkheid met de VrU inzetten op dit thema met als doel inzicht te krijgen in de omvang en waar nodig verbeteren van het brandveiligheidsniveau en de bewustwording daarvan.

 

Gevelbekleding

Op 14 juni 2017 vond in Londen de brand in de Grenfell Tower plaats, waarbij tientallen bewoners om het leven zijn gekomen. Bij deze brand was sprake van een snelle branduitbreiding langs de gevel. In november 2018 heeft de minister van BZK aan gemeenten gevraagd de meest risicovolle gebouwen in hun gemeente te inventariseren en er vervolgens op toe te zien dat eigenaren van deze gebouwen onderzoek uitvoeren naar de brandveiligheid van de gevels en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. Voor de inventarisatie is een landelijk protocol opgesteld dat gemeenten gebruiken om te beoordelen of mogelijk sprake is van brandgevaarlijke gevelbleding. Ondanks dat deze inventarisatie inmiddels in gang is gezet, zal deze ook in de komende beleidsperiode aandacht krijgen.

 

Regionale VTH-samenwerking

Binnen de Provincie Utrecht is in 2018 een regionale samenwerking op het gebied van VTH tot stand gekomen. De deelnemers werken met en/of voor elkaar aan een verbetering van de invulling van de beleids- en uitvoeringscyclus. Onder andere door het maken van uniforme documenten. In 2019/2020 leidt dit tot een verdere uitwerking van de samenwerking. Concreet betekent dit dat in 2019/2020 een uniform VTH-beleid, een uniforme wijze van een omgevingsanalyse en uniforme Uitvoeringsprogramma’s en Jaarverslagen worden opgeleverd. Ook de gemeente Zeist heeft in deze samenwerking een actieve rol en levert hieraan een bijdrage. Het VTH-Beleid 2019-2022, het VTH-Uitvoeringsprogramma 2019/2020 en het VTH-Bijlagenboek zijn een uitvloeisel van deze samenwerking.

 

Regionale opleidingsmogelijkheden

Daarnaast kan er binnen deze samenwerking gebruik worden gemaakt van regionale opleidingsmogelijkheden. Er zijn voor de regio 17 verschillende opleidingsmodules op het gebied van het staats- en (ruimtelijk) bestuursrecht georganiseerd. Doorgaans actualiteitenbijeenkomsten, maar ook verdiepende trainingen van 1 of 2 dagen die in-company worden georganiseerd. In 2019/2020 wordt dit programma voortgezet.

 

7. VTH-ACTIVITEITEN IN 2019/2020

7.1 Inleiding

Hoe de gemeente Zeist concreet invulling geeft aan haar VTH-taken in 2019/2020 wordt in dit hoofdstuk beschreven. Wij verdelen de beschikbare capaciteit in onze Uitvoeringsorganisatie (zie Hoofdstuk 3) in Geprogrammeerde werkzaamheden (Activiteitenkaarten) en Reguliere werkzaamheden.

 

Geprogrammeerde werkzaamheden

Voor onze VTH-taken met een Hoge prioriteit programmeren wij capaciteit voor de VTH-taken in 2019/2020. In de verschillende ‘Activiteitenkaarten’ staat aangegeven welke capaciteit exact wordt geprogrammeerd bij de betreffende activiteit.

 

Reguliere werkzaamheden

Voor alle VTH-taken met een Gemiddelde of Lage prioriteit en alle overige VTH-taken programmeren we geen capaciteit. Deze taken voeren we uit binnen de overgebleven beschikbare capaciteit voor reguliere werkzaamheden. Dit is de capaciteit die overblijft als we onze VTH-taken met een Hoge prioriteit hebben geprogrammeerd.

 

7.2 Overzicht Activiteitenkaarten

Hieronder staat toegelicht hoe u de Activiteitenkaarten kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden.

NAAM ACTIVITEIT

Omschrijving taak

Wat doen we?

Algemene taakbeschrijving. Wat houdt de taak in?

 

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

Beschrijving van de relatie tussen de (deel-)taak, de hieronder beschreven doelstellingen en het overkoepelende VTH-Beleid. Welke plek heeft deze (deel-) taak binnen het VTH-Beleid en/of risicoanalyse (prioritering)?

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

Verwijzing naar het VTH-beleid en/of taakdoelstellingen. Wat wil de gemeente dit jaar bereiken met deze taak?

 

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

Weergave van de indicatoren (kwantitatief/kwalitatief) waarmee we kunnen meten of we de doelstellingen kunnen bereiken.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Beschrijving van degene die de taak uitvoeren, bijv. Gemeente en/of Politie en/of Samenwerkingspartner(s).

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Verwijzing naar de strategieën uit het VTH-beleid waarmee wordt aangegeven welke strategie(ën) wordt/worden toegepast op deze taak.

Jaarverslag 2018*

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Verslaglegging van of en in hoeverre de doelstellingen uit het Uitvoeringsprogramma van het voorgaande jaar zijn behaald?

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Scherpe uitwerking en ‘waarom’. De link tussen doelstelling, resultaat en bijsturing is erg belangrijk. In hoeverre wordt de inzet bijgesteld? Worden doelstellingen aangevuld/aangepast/gehandhaafd t.o.v. het vorige jaar?

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Beschrijving van de te programmeren activiteit. Inzet/urenraming voor het nieuwe jaar.

 

* OPM. Voor 2018 en de eerste periode van 2019 wordt er geen verslag gemaakt, omdat er ook nog geen Uitvoeringsprogramma voor 2018/2019 was. Met het VTH-Beleid 2019-2022 en het Uitvoeringsprogramma 2019/2020 wordt de start met de beleids-en uitvoeringscyclus gemaakt. In het VTH-Jaarverslag 2019/2020 en het VTH-Uitvoeringsprogramma 2021 zal verslag worden gelegd over de periode 2019/2020.

 

Verder zijn de groene activiteitenkaarten gerelateerd aan vergunningenactiviteiten. De gele activiteitenkaarten hebben betrekking op toezichtactiviteiten. De rode activiteitenkaarten zijn gerelateerd aan handhavingsactiviteiten.

 

Wij onderscheiden de volgende activiteitenkaarten:

Nr.

Titel Activiteitenkaart

1.

BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

 

2.

TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

 

3a.

BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Evenementenvergunningen Categorie B en C

 

3b.

BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

 

4a.

TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C

 

4b.

TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN - Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

 

5.

UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING

 

6.

UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE

 

7.

JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID

 

 

1. BEHANDELEN OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het behandelen van aanvragen vergunningen/ontheffingen/meldingen etc. en deze verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken.

* Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

* Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

 

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid, duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan

* Gemeentelijke prioriteiten (Toetsniveaus 4) Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid)

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

* brand- en constructief veilige (zorg-)gebouwen.

* een actueel en volledig beeld van alle (zorg-)gebouwen en het gebruik (bestemmingsplan).

* Alle omgevingsvergunningen verlenen we binnen de wettelijke beslistermijn.

 

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal vergunningaanvragen & meldingen.

* aantal informatieverzoeken.

* aantal verlengingsbesluiten.

* vastleggen doorlooptijd omgevingsvergunningen (datum aanvraag tot datum besluit).

 

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling met adviserende partners.

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

* (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen.

 

Vergunningenstrategie

* Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

* Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders. (Bouwverordening, Bouwbesluit, Welstand, Ruimtelijke regels)

 

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we voor 2019/2020 in totaal 3650 uur.

 

2. TOEZICHT OP OMGEVINGSVERGUNNINGEN & MELDINGEN

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het preventief toezien op de uitvoering van vergunningen, meldingen, ontheffingen etc.

* Afhandelen van klachten naar aanleiding van vergunningen, meldingen, ontheffingen etc.

* Stilleggen van activiteiten (bouw-, sloop, gebruik etc.) bij geconstateerde overtredingen.

* Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

 

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Prioriteiten (Toezichtniveau 4) Zorggebouwen, constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

* alle nieuwe gebouwen worden gecontroleerd op de aspecten brandveiligheid, constructieve veiligheid en duurzaamheid.

* nieuwe zorggebouwen worden volledig (Toezichtniveau 4) gecontroleerd op de aspecten constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid.

 

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal verleende omgevingsvergunningen voor zorggebouwen.

* aantal sloopmeldingen.

* aantal klachten.

* aantal uitgevoerde controles.

* aantal geconstateerde afwijkingen van vergunningen/meldingen.

 

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

* Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus.

* Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

 

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 in totaal 825 uur.

 

3a. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Evenementenvergunningen Categorie B en C

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het in behandeling nemen van aanvragen voor evenementenvergunningen/meldingen/kennisgevingen en deze verlenen, accepteren of weigeren.

* Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

* Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken over evenementen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van (intake)gesprekken, (voor)overleggen en evaluaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Prioriteiten (Toetsniveau 4) Evenementen Categorie B en C.

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* (brand-) veilig en gezond verloop van evenementen.

* actueel en volledig beeld van de te houden evenementen.

* voorkomen van overlast en hinder.

* alle categorie B- en C-evenementen worden volledig (Toetsniveau 4) getoetst.

* alle vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen handelen we binnen de wettelijke beslistermijn af.

* de beslistermijn wordt in maximaal 10% van de gevallen van verlengd.

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen voor categorie B- en C-evenementen.

* aantal verleende, geaccepteerde, geweigerde vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen voor categorie B- en C-evenementen.

* aantal categorie B- en C-evenementen per jaar.

* aantal informatieverzoeken categorie B- en C-evenementen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

* (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke/grootschalige/complexe activiteiten/evenementen.

Vergunningenstrategie

* Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

* Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders. Deze kaders komen voort uit de wet en/of ons vastgestelde beleid, bijv. APV, Drank- en horecawet, Evenementenbeleid, Wet bibob etc.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 nog nader te bepalen uren.

 

3b. BEHANDELEN VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Drank- en horecavergunningen en Horeca-exploitatievergunningen

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het in behandeling nemen van aanvragen voor Dhw- en/of horecaexploitatievergunningen en deze verlenen of weigeren.

* Het begeleiden van het proces, uitzetten van adviezen bij (externe) partners en bewaken van termijnen.

* Het behandelen en beantwoorden van informatieverzoeken over Dhw- en of horecaexploitatievergunningen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van (intake)gesprekken, (voor)overleggen en evaluaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Prioriteiten: Drank- en horecavergunningen, Horeca-exploitatievergunningen

 

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* een actueel en volledig inrichtingenbestand van alle horeca- en openbare inrichtingen.

* alle Dhw-vergunningen en horeca-exploitatievergunningen worden getoetst.

* Alle vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen handelen we binnen de wettelijke beslistermijn af.

* De beslistermijn wordt in maximaal 10% van de gevallen van verlengd.

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal verleende, geaccepteerde, geweigerde vergunningen/ontheffingen/kennisgevingen.

* aantal horeca-inrichtingen (commercieel en para-commercieel).

* aantal openbare inrichtingen (APV, exploitatievergunning)

* aantal informatieverzoeken over Dhw- en/of horeca-exploitatievergunningen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Veiligheid, Vrijetijdseconomie, Ondernemersplein en Wijkzaken, VrU, OdrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

* (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke/grootschalige/complexe activiteiten.

Vergunningenstrategie

* Risicogericht toetsen – De diepgang van de toetsing van aanvragen is afhankelijk van de risico’s van de gevraagde activiteit. Hierin onderscheiden we 4 toetsniveaus.

* Vaste toetsingskaders – Voor het behandelen en beoordelen van aanvragen hanteren wij vaste toetsingskaders. Deze kaders komen voort uit de wet en/of ons vastgestelde beleid, bijv. APV, Drank- en horecawet, Preventie- en handhavingsplan alcohol, Wet bibob etc.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 nog nader te bepalen uren.

 

4a. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Toezicht op Evenementenvergunningen Categorie B en C

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het preventief toezien op de uitvoering van evenementenvergunningen voor categorie B- en C-evenementen

* Afhandelen van klachten naar aanleiding van evenementenvergunningen voor categorie B- en C-evenementen

* Het vastleggen/rapporteren van bevindingen

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Prioriteiten: Evenementen Categorie B en C.

 

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* (brand-) veilig en gezond verloop van evenementen.

* actueel en volledig beeld van de te houden evenementen per jaar.

* op alle categorie B- en C-evenementen wordt toezicht gehouden.

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal gecontroleerde evenementen.

* aantal gecontroleerde vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen.

* aantal geconstateerde afwijkingen van evenementenvergunningen voor Categorie B- en C-evenementen.

* aantal overtredingen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

* Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten.

Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. Categorie B- en C-evenementen worden in ieder geval gecontroleerd op de (brand-) veiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken.

* Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel

mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 nog nader te bepalen uren.

 

4b. TOEZICHT VERGUNNINGEN/ONTHEFFINGEN/MELDINGEN APV & BIJZONDERE WETTEN

Toezicht op Dhw- en Horeca-exploitatievergunningen

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het preventief toezien op de uitvoering van Dhw- en Horecaexploitatievergunningen.

* Afhandelen van klachten naar aanleiding van Dhw- en Horecaexploitatievergunningen.

* Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Prioriteiten: Drank- en horecavergunningen, Horeca-exploitatievergunningen.

 

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* alle Dhw- en openbare inrichtingen voldoen aan de (brand-)veiligheidseisen.

* een actueel en volledig inrichtingenbestand van alle Dhw- en openbare inrichtingen.

* op alle Dhw-vergunningen en horeca-exploitatievergunningen wordt toezicht gehouden.

* voorkomen van onveilige situaties, hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal gecontroleerde evenementen.

* aantal gecontroleerde vergunnings-, ontheffingsaanvragen en meldingen/kennisgevingen.

* aantal gecontroleerde Dhw-inrichtingen (commercieel en para-commercieel).

* aantal gecontroleerde openbare inrichtingen.

* aantal geconstateerde afwijkingen van vergunningen.

* aantal overtredingen.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, OdrU, VrU, Politie

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

* Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. Categorie B- en C-evenementen worden in ieder geval gecontroleerd op de (brand-) veiligheid en constructieve veiligheid van bouwwerken. Horeca- en openbare inrichtingen worden in ieder geval getoetst op (brand-)veiligheid).

* Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 nog nader te bepalen uren.

 

5. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT FYSIEKE LEEFOMGEVING

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het preventief en/of repressief toezien op de illegale activiteiten.

* Afhandelen van klachten.

* Stilleggen van activiteiten (bouw-, sloop, gebruik etc.) bij geconstateerde overtredingen.

* Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan. * Gemeentelijke prioriteiten: Bestaande Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid).

* Gemeentelijke prioriteiten per gebied/thema:

- Recreatieterreinen: permanente bewoning van recreatiewoningen, brandveiligheid, bouwen van bouwwerken en arbeidsmigranten.

- Dorpskernen: Austerlitz: nieuwbouw/transformatie, Den Dolder: WA-hoeve (transformatie).

- Woonwijken: Bouwen in het voorerf, Burenconflicten i.r.t. Bouwen/Slopen, Bouw- en Sloopveiligheidsplan

- Natuur- en bosgebieden: Landgoederen i.s.m. Utrechts Landschap. Voornamelijk ‘eigen beheer’ en toezicht.

- Bouwen: Bijgebouwen/Bouwwerken, bouwen in voorerf.

- Erfgoed: Beschermde dorpsgezichten en monumentale structuren, Interieur monumenten (onderdeel ambitiedocument).

- Archeologie: actualiseren archeologische waardenkaart.

- Gebruik (bestemmingsplan): bewoning door Arbeidsmigranten.

- Duurzaamheid: Routekaart in ontwikkeling 2019/2020.

- Projecten: Project glasvezel, Project asbesthoudende daken.

- Klachten: Geluidsoverlast (werkzaamheden, evenementen e.d.).

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* een veilige, schone en nette leefomgeving.

* voorkomen van hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

* een actueel en volledig beeld van de (zorg-)gebouwen, bouwwerken en het gebruik in de gebieden.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal gecontroleerde vergunningen etc.

* aantal gebiedscontroles

* aantal geconstateerde overtredingen

* aantal klachten

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

 

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke Ontwikkeling, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

* Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus. In ieder geval zien we toe op de aspecten brandveiligheid, constructieve veiligheid en duurzaamheid.

* Gebieds-/of Objectgebonden toezicht – Ons toezicht voeren we afhankelijk van de activiteit gebieds- en/of objectgebonden uit.

* Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 in totaal 825 uur.

 

6. UITVOEREN VAN BUURT-/WIJK-/GEBIEDSGERICHT TOEZICHT OPENBARE RUIMTE

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het preventief en/of repressief toezien op de illegale activiteiten.

* Afhandelen van klachten.

* Stilleggen van activiteiten bij geconstateerde overtredingen.

* Het vastleggen/rapporteren van bevindingen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties door het voeren van gesprekken.

* Het opleggen van bestuurlijke- en/of strafrechtelijke sancties.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Gemeentelijke prioriteiten: Wijkveiligheid/Kleine ergernissen, Alcoholgebruik jongeren (leeftijdsgrens), (Zwerf-)Afval & Afvaldumping, Ondermijning.

* Gemeentelijke prioriteiten per gebied/thema:

- Woonwagencentrum Beukbergen: bestuurlijk gevoelig, structurele inzet op toezicht/handhaving.

- Bedrijfsterreinen Zeist-West Kwikstaartlaan: ondermijnende activiteiten.

- Woonwijken: In nabijheid (zorg-)instellingen vooral toezicht in het kader van Wijkveiligheid, Kerkebosch: parkeren/verkeer bij scholen, hondenoverlast. Vollenhove: Laan van Vollenhove (afvaldumping), L-flat en soms Gero-flat.

- Openbare parken: jongerenoverlast, afvaldumping.

- Winkelgebieden: parkeerproblematiek.

- Kappen: Bomenverordening, kappen van groen, bijzondere bomen, bijvoorbeeld bij ‘Het Slot’.

- Dhw/Hex: APV: Sportverenigingen. Horeca-concentratiegebied: 2e Dorpsstraat, Steijnlaan (Bibob-zone).

- Evenementenbeleid: locatieprofielen (Slot, Emmaplein, parkeerplaats Slot).

- Klachten: Geluidsoverlast (werkzaamheden, evenementen e.d.).

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* een veilige, schone en nette leefomgeving binnen alle gebieden.

* voorkomen van hinder en overlast.

* voorkomen van overtredingen.

* een actueel en volledig beeld van alle gebieden.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal gecontroleerde vergunningen etc.

* aantal gebiedscontroles.

* aantal geconstateerde overtredingen.

* aantal klachten.

* aantal opgelegde sancties.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

 

Gemeente Zeist, Team Beheer Openbare Ruimte, VrU, OdrU, Politie, Utrechts Landschap

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Toezichtstrategie

* Risicogericht toezicht – De mate en diepgang van ons toezicht is gericht op (onderdelen van) risicovolle activiteiten. Hierin onderscheiden we 4 toezichtniveaus.

* Gebieds-/of Objectgebonden toezicht – Ons toezicht voeren we afhankelijk van de activiteit gebieds- en/of objectgebonden uit.

* Integraal toezicht - We voeren waar mogelijk integraal toezicht uit. Dit betekent dat onze toezichthouders zoveel mogelijk signaleren met elkaar (ook met partners), voor elkaar (ook voor partners) of na elkaar.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 nog nader te bepalen uren.

 

7. JURIDISCHE ONDERSTEUNING, HANDHAVING & BELEID

Omschrijving taak

Wat doen we?

* Het juridisch adviseren in omgevingsrechtelijke vraagstukken.

* Het opstellen van vooraankondigingen, beschikkingen (handhaving, gedogen, intrekkingen, invordering e.d.) en verweerschriften/pleitnota’s.

* Het doen van een legalisatieonderzoek.

* Het vertegenwoordigen van de gemeente bij (hoor-)zittingen in bezwaar en/of (hoger) beroep.

* Het begeleiden van het proces in handhavingsdossiers en bewaken van afspraken en termijnen.

* Het actualiseren van beleid, uitvoeringsprogramma’s en jaarverslagen.

* Het opbouwen, behouden en verbeteren van klantenrelaties.

* Het voeren van (Pre-)Mediation gesprekken.

Relatie VTH-beleid

Wat vinden we belangrijk?

* Landelijke prioriteiten: constructieve veiligheid, brandveiligheid, duurzaamheid, asbest, gebruik bestemmingsplan

* Gemeentelijke prioriteiten: Zorggebouwen (constructieve veiligheid, brandveiligheid en duurzaamheid), Wijkveiligheid/Kleine ergernissen, Alcoholgebruik jongeren (leeftijdsgrens), (Zwerf-)Afval & Afvaldumping, Drank- en horeca en exploitatievergunning, Ondermijning, Evenementen Categorie B en C.

 

Doelstellingen

Welk(e) doel(en) willen we bereiken?

* Voldoen aan wettelijke kwaliteitscriteria.

* Afdoen van handhavingszaken zonder juridische procedure.

* Jaarlijkse afname van bezwaar- en (hoger) beroepszaken.

Monitoringsindicatoren –

Hoe meten we dit?

* aantal verzoeken om handhaving.

* aantal vooraankondigingen, lasten onder dwangsom/bestuursdwang, invorderingsbeschikkingen.

* aantal bezwaar en (hoger) beroepszaken.

* aantal buurtbemiddeling-/(pre-)mediation gesprekken.

Uitvoerder

Wie voert/voeren deze activiteit uit?

Gemeente Zeist, Team Ruimtelijke ontwikkeling

Strategie

Hoe gaan we dit doen?

Preventiestrategie

* (Voor-)overleg – Onze (voor-)overleggen gebruiken wij om duidelijkheid te geven over hoe wij invulling en uitvoering geven aan ons beleid. Wij blijven zo lang als mogelijk in (persoonlijk) overleg met inwoners/ondernemers om tot (een) oplossing(en) te komen. Ook voeren we evaluatiegesprekken na belangrijke activiteiten.

* Buurtbemiddeling/(Pre-)Mediation – Buurtbemiddeling en/of (pre-)mediation gebruiken wij bij voortdurende geschillen tussen inwoners/ondernemers onderling en/of inwoners/ondernemers en ons of onze partners.

Vergunningenstrategie

Oude ongebruikte vergunningen worden ingetrokken.

Handhavingsstrategie

* Landelijke Handhavingsstrategie (LHS) - Wij hanteren de (interventiematrix van de) LHS als richtlijn.

* Handhaving tegen bestuursorganen - Conform beleid en gelijk aan handhaving tegen inwoners/ondernemers.

Jaarverslag 2018

Wat hebben we afgelopen jaar gedaan?

Nvt

Evaluatie en bijsturing

Hoe is dit gegaan en moeten we bijsturen?

Nvt

Uitvoeringsprogramma 2019/2020

Wat gaan we het komende jaar programmeren?

Hiervoor programmeren we in 2019/2020 in totaal 2150 uur.

 

 

Naar boven