Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2019, 238752 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2019, 238752 | Verordeningen |
Subsidieverordening opvang, begeleiding en beschermd wonen voor kwetsbare inwoners 2019
De raad van de gemeente Enschede;
gelezen het voorstel van het college van 16 juli 2019, nummer 1900042527;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2016;
gezien het advies van de Wmo-raad,
vast te stellen de navolgende:
Subsidieverordening opvang, begeleiding en beschermd wonen voor kwetsbare inwoners 2019
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
mensen met een psychiatrisch ziektebeeld of verslavingsproblematiek die als gevolg hiervan zodanig beperkt zijn in hun zelfredzaamheid dat ze niet zonder 24-uurs toezicht of begeleiding kunnen en die voor hun functioneren en herstel afhankelijk zijn van een beschermde omgeving waarin zij zich veilig kunnen voelen en hen gespecialiseerde ondersteuning geboden kan worden/noodzakelijk is;
Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Voor specifieke activiteiten die verwant zijn met de in het eerste lid bedoelde activiteiten kan het college subsidie verstrekken, indien die activiteiten geheel of gedeeltelijk worden bekostigd uit een daarvoor bedoelde specifieke uitkering of decentralisatie-uitkering en de subsidie wordt verstrekt in de hoedanigheid van Enschede als centrumgemeente.
Subsidie die het college verstrekt in de hoedanigheid van Enschede als centrumgemeente wordt slechts verstrekt voor activiteiten die plaatsvinden binnen de gemeenten behorende tot het werkgebied van de centrumgemeente Enschede, met uitzondering van subsidie voor activiteiten op het gebied van vrouwenopvang.
Artikel 5 Vereisten subsidieontvanger
Indien een rechtspersoon als bedoeld in het eerste lid naar het oordeel van het college gerelateerd is aan een rechtspersoon met winstoogmerk en daardoor de subsidie uiteindelijk geheel of gedeeltelijk ten goede komt of kan komen aan die rechtspersoon in plaats van aan de rechtspersoon zonder winstoogmerk, kan het college de subsidie weigeren.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Directe kosten zijn kosten die een directe relatie hebben met de te verlenen zorgactiviteit zoals genoemd in artikel 4 van de verordening. Voor subsidie komen enkel de werkelijk gemaakte kosten in aanmerking. Onder werkelijk gemaakte kosten wordt verstaan de kosten van de activiteit verminderd met de eventuele opbrengst van de activiteit.
Voor de indirecte kosten geldt dat de hoogte van het subsidiebedrag op basis van een logische en constante, en dus gedurende opeenvolgende jaren, verdeelsleutel wordt bepaald. Deze verdeelsleutel wordt door de aanvrager opgenomen in de begroting, die onderdeel uitmaakt van de subsidieaanvraag zoals bedoeld in artikel 12 lid 2 sub b.
Het subsidiebedrag voor het bieden van een kleinschalige woonvoorziening op initiatief van ouders wordt gebaseerd op de extra huisvestingskosten. Het gaat hierbij om extra huisvestingskosten die noodzakelijk zijn om het wonen en de zorg binnen het wooninitiatief voor cliënten die hierop zijn aangewezen (door het Cimot) mogelijk te maken.
Artikel 9 Aanvullende weigeringsgronden
De subsidie kan naast de in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en in de Asv 2016 genoemde weigeringsgronden worden geweigerd indien naar het oordeel van het college:
Artikel 10 Aanvullende subsidieverplichtingen
Naast de verplichtingen in de Asv 2016 en de verplichtingen die op grond van artikel 4:37 Awb bij subsidieverlening kunnen worden opgelegd, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
de subsidieontvanger stelt de eigen registratiegegevens beschikbaar voor onderzoek aan een door het college aan te wijzen onderzoeksbureau voor zover dit en de wijze waarop de gegevens beschikbaar worden gesteld niet in strijd is met de Algemene verordening gegevensbescherming of andere wettelijke regelingen die de privacy betreffen;
gedurende de subsidieperiode wordt ononderbroken voldaan aan het Keurmerk Beschermd Wonen. Subsidient draagt daarmee onder meer zorg voor de kwaliteit van de eigen organisatie door intervisie en benchmark met andere gelijksoortige organisaties en door het met elkaar delen van gevallen uit de praktijk;
Artikel 11 Verplichtingen andere overheden
Voor zover de subsidie activiteiten betreft waarvoor door andere overheden gelden ter beschikking zijn gesteld aan de gemeente Enschede, zijn de verplichtingen die de andere overheden aan de gemeente Enschede ten aanzien van de besteding van deze gelden heeft opgelegd - voor zover relevant - van overeenkomstige toepassing op de subsidieontvanger.
Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen subsidies
Artikel 14 Aanvraag tot subsidievaststelling na subsidieverlening
Bij een subsidie van € 125.000,00 of meer gaat de aanvraag tot vaststelling, naast de stukken genoemd in het tweede en derde lid, vergezeld van de jaarrekening van de instelling en indien van toepassing de jaarrekening van de holding waartoe de instelling behoort. Deze dient te zijn voorzien van een controleverklaring.
Subsidieontvanger hanteert bij het opstellen van zijn verantwoording het “Controleprotocol gesubsidieerde instellingen” van de gemeente Enschede of het actuele “Algemeen accountantsprotocol financiële productverantwoording WMO en Jeugdwet”. Bij de aanvraag tot vaststelling geeft subsidieontvanger aan welk protocol is gevolgd.
Artikel 15 Beslistermijn bij subsidievaststelling na subsidieverlening
Het college beslist op een aanvraag tot subsidievaststelling als bedoeld in artikel 14, eerste lid, binnen dertien weken na 1 juni van het jaar volgend op het jaar of 1 juni volgend op het laatste jaar van de jaren waarvoor de subsidie is verleend. Als de aanvraag later dan 1 juni wordt ingediend geldt eveneens een beslistermijn van 13 weken, gerekend van de datum van ontvangst van de aanvraag.
Artikel 16 Intrekking oude verordening
De Subsidieverordening opvang, begeleiding en beschermd wonen voor kwetsbare inwoners, vastgesteld door de raad op 7 september 2009 en laatstelijk gewijzigd op 21 september 2015 wordt ingetrokken.
Artikel 5 lid 1 van deze verordening geldt niet voor instellingen die een andere rechtsvorm hebben dan een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid of een stichting en die bij de inwerkingtreding van deze verordening reeds zorg verlenen aan een persoon als bedoeld in artikel 1 sub k van deze verordening en hiervoor subsidie ontvangen op grond van de ingetrokken verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 30 september 2019
De Griffier, De Voorzitter,
R.M. Jongedijk G.O. van Veldhuizen
De reden voor wijziging van de Subsidieverordening opvang, begeleiding en beschermd wonen voor kwetsbare inwoners is de aanscherping van de vereisten waaraan de subsidieaanvrager moet voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen. In de jaren vanaf 2015 tot aan de inwerkingtreding van deze verordening is de gemeente meerdere malen geconfronteerd met subsidieaanvragers die een bv als rechtsvorm hadden en waarbij winstoogmerk al dan niet door middel van participatie van andere rechtsvormen als doel werden benoemd in de (oprichtings)statuten.
Door als vereiste (zie artikel 5) te benoemen dat slechts stichtingen of verenigingen in aanmerking kunnen komen voor subsidieverlening worden bv`s met winstoogmerk uitgesloten van het recht op subsidie.
Een andere belangrijke reden om de verordening aan te passen is dat nu wordt benoemd wat wordt verstaan onder directe kosten en indirecte kosten. Directe kosten hebben een directe relatie met de zorg die wordt geleverd. Indirecte kosten worden niet direct besteed aan de zorg, maar zijn wel noodzakelijk om de organisatie te laten functioneren. Dergelijke kosten behoren te worden toegeschreven aan de diverse activiteiten binnen de instelling door het toepassen van een logische en constante toerekening van de kosten.
Verder zijn de vereisten bij de subsidievaststelling aangepast, omdat werd geconstateerd dat bij subsidieverleningen die lagen boven de € 50.000,00 er een te zwaar regime werd opgelegd om deze subsidie te verantwoorden. Door de gemeente werd geëist dat er een controleverklaring op de jaarrekening bij de subsidieaanvrager tot vaststelling werd opgeleverd. Dat bleek in meerdere gevallen een te onevenredige en te zware eis die ook nog eens een te grote financiële impact hadden.
Het betrof met name instellingen waarbij de subsidie hoger dan € 50.000,00 bedroeg maar minder dan € 100.000,00. Het huidige artikel 14 is nu trapsgewijs opgebouwd waarbij de eisen van de verantwoording strenger worden naar mate de hoogte van de verleende subsidie stijgt.
Het aanpassen van de verordening is verder aangegrepen om enkele kleine technische en tekstuele wijzigingen door te voeren. Daarnaast is aanleiding gevonden om het instrument van de voucher te schrappen. In al die jaren is hiervan geen gebruik gemaakt en voorzien wordt dat dit instrument ook in de toekomst niet wordt ingezet.
Voor zover een artikel uit de subsidieverordening om een toelichting vraagt, wordt die hieronder gegeven.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Bemoeizorg valt onder de openbare geestelijke gezondheidszorg en is voor kwetsbare inwoners die zorg nodig hebben, maar die deze zorg mijden of niet in staat zijn om erom te vragen. Bemoeizorg is gericht op het aangaan en onderhouden van contact en toeleiden naar hulpverlening. Het kan hierbij ook gaan om inwoners die niet beschikken over (stabiele) huisvesting.
Artikel 5 Vereisten subsidieontvanger
De Centrumgemeente Enschede heeft de plicht bij Wmo-verordening te bepalen welke eisen aan de kwaliteit van voorzieningen wordt gesteld (artikel 2.1.3. lid 2 sub c Wmo 2015). Dit wordt verder uitgewerkt in deze verordening. Bureau WOESD (Wij Ontwikkelen Effectsturing in het Sociale Domein) is verzocht om een keurmerk te ontwikkelen dat de kaders van kwaliteit aangeeft.
Bureau Woesd, gevestigd in Enschede (www.woesd.nl), heeft ruime ervaring in het sociale domein en in het opzetten van kwaliteitssystemen. Het keurmerk “Beschermd Wonen” voor centrumgemeenten is door hen ontwikkeld en daarnaast is een kwaliteitssysteem ontwikkeld voor kleinere zorgaanbieders. De certificering wordt verzorgd door Bureau Woesd.
Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Directe kosten zijn die kosten die direct zijn toe te rekenen aan de (zorg)activiteit.
Er bestaat geen twijfel of (een deel van) deze kosten bij een andere (zorg)activiteit thuishoort. Als voorbeeld kan worden genoemd personeelskosten van directe medewerkers, eten en drinken ten behoeve van de cliënt en huisvestingskosten bij beschermd wonen all-inclusive.
Indirecte kosten zijn die kosten die moeten worden gemaakt om ervoor te zorgen dat de organisatie kan functioneren. Het zijn kosten die niet direct aan de (zorg)activiteit zijn toe te wijzen. Denk onder andere aan de loonkosten van de directie/bestuurder(s); algemene ruimten in een voorziening waarvan elke cliënt gebruik maakt; kantoorruimten van de administratie/management en kosten van vervoer (autokosten) door medewerkers.
Indirecte kosten kunnen bestaan uit verschillende soorten kostenposten, waarvan op voorhand niet kan worden vastgesteld of deze kosten subsidiabel zijn. Daarom kan er geen limitatieve opsomming worden gegeven van indirecte kosten die subsidiabel zijn. De beoordeling of indirecte kosten subsidiabel zijn is dan ook aan het college.
De werkelijke directe kosten komen voor subsidie in aanmerking. Als er diensten, zoals arbeid, bij een derde worden ingehuurd dan wordt dit vooraf begroot en/of achteraf verantwoord. De kosten die hiermee zijn gepaard zullen reëel moeten zijn en moeten aansluiten bij wat in de markt gangbaar is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan personeelskosten en de van toepassing zijnde cao. Dat een opslag wordt gehanteerd voor afdekking van risico die deze derde loopt is logisch. Echter er kan geen sprake zijn van een winstopslag.
Met de verdeelsleutel wordt de maatstaf aangegeven waarmee wordt aangeduid op welke manier kosten worden verdeeld over meerdere activiteiten. Er zal een logische verdeling van de kosten moeten zijn die recht doet aan het evenredige beroep op de in te zetten middelen. Denkbaar is dat een gemeenschappelijke ruimte aanwezig is in een pand. In dit pand wonen zowel clienten vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) en cliënten beschermd wonen. Er is sprake van twee financieringsvormen ten behoeve van de kosten van het pand/zorg.
De totale kosten van de gemeenschappelijke ruimte zal naar evenredigheid van het aantal cliënten per financieringsvorm verdeeld moeten zijn.
Artikel 13 Beslistermijn bij subsidieaanvraag
Een aanvraag is te laat als die na 1 oktober wordt ingediend. Als het college (op grond van artikel 10 van de Asv 2016) besluit een te laat ingediende aanvraag toch in behandeling te nemen is de uiterste beslisdatum niet 31 december maar wordt een beslistermijn van 13 weken na ontvangst van de aanvraag gehanteerd.
Artikel 14 Aanvraag tot subsidievaststelling na subsidieverlening
Als de hoogte van de subsidie meer bedraagt dan € 125.000,00 moet er naast de subsidieverantwoording een jaarrekening met controleverklaring worden ingeleverd. Deze grens wordt gehanteerd door gemeenten bij kleine aanbieders die een omzet hebben van minder dan € 125.000,00 (separaat voor Wmo of Jeugdwet). Daarboven is dus wel een controleverklaring vereist. Als subsidient deel uitmaakt van een holding, dan zal om een compleet beeld te verkrijgen over de financiële staat van de holding, een controleverklaring op de jaarrekening van de holding ingediend moeten worden bij de subsidieverantwoording. Van belang is daarnaast om subsidiestromen binnen de holding te kunnen volgen.
De subsidieontvanger kan worden verplicht de accountant de opdracht te verstrekken te onderzoeken of de aan de subsidie verbonden verplichtingen zijn nageleefd. De schriftelijke verklaring omtrent de getrouwheid van het verslag die de accountant heeft opgesteld, wordt meegezonden met de aanvraag tot vaststelling van de subsidie.
Daarnaast dient te worden voldaan aan de controlevereisten vanuit de beroepsgroep en zijn eigen controleaanpak.
Tussen zorgaanbieders, gemeenten en accountants is eerder overeengekomen om subsidies voor zorg onderdeel te laten zijn van de verantwoording binnen het Algemeen landelijk controleprotocol Wmo/Jeugdwet (ALC). Vanaf 2017 kunnen zorgaanbieders, die een subsidie voor zorg ontvangen, deze subsidies verantwoorden bij het huidige onderdeel 19 (overige geleverde prestaties of vergoedingen) van het ALC. Bij dit onderdeel worden producten of arrangementen verantwoord die niet zijn gefinancierd op basis van input-of outputfinanciering (p*q).
Het is daarom dat subsidieontvangers de keus hebben welk controleprotocol kan worden toegepast als de subsidie betrekking heeft op zorg(verlening).
Indien en voor zo lang dit ALC van toepassing is wordt hen de keus gegeven welk controleprotocol zij bij de verantwoording wenst te hanteren.
De hardheidsclausule kan in uitzonderlijke gevallen worden toegepast als vanwege bijzondere omstandigheden in het individuele geval een onevenredig gevolg tot stand komt dat niet redelijk en billijk is en waardoor het belang dat ermee is gemoeid niet wordt gediend.
Het kan betrekking hebben op subsidieaanvragen die dan wel moeten passen binnen de doelstelling van deze verordening, of op termijnen, subsidiebepalingen dan wel -verplichtingen of anderszins.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-238752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.