Gemeenteblad van Baarn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2019, 238310 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2019, 238310 | Verordeningen |
Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Baarn 2019
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Baarn houdende regels omtrent tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ (Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Baarn 2019).
De raad van de gemeente Baarn;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 juli 2019 onder nummer 77793;
Besluit vast te stellen de Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Baarn 2019
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
Hoofdstuk 2: De tegenprestatie naar vermogen
Artikel 2. De inhoud van een tegenprestatie
Artikel 3. Duur en omvang van een tegenprestatie
Voor zover een tegenprestatie is opgedragen is deze zowel qua tijdsduur als inhoud nauwkeurig omschreven:
Artikel 4. Opdragen van een tegenprestatie
Het college kan aan uitkeringsgerechtigden die een langere afstand tot de arbeidsmarkt hebben een tegenprestatie opdragen.
Artikel 5. Ontheffing van het leveren van een tegenprestatie
Het college kan besluiten een (tijdelijke) ontheffing te verlenen van het opdragen van een tegenprestatie indien:
Artikel 6. Intrekken van een opgedragen tegenprestatie
Het college kan afzien van het opdragen van een tegenprestatie indien:
Artikel 7. Onkostenvergoeding/ vrijwilligersvergoeding
Artikel 8. Geen activiteiten voorhanden
Indien er geen tegenprestatie wordt opgestart omdat er binnen de grenzen van de arbeidsmarktregio Amersfoort geen passende maatschappelijk nuttige activiteiten voorhanden zijn, beoordeelt het college binnen twaalf maanden of op dat moment wel activiteiten voorhanden zijn die kunnen worden ingezet als tegenprestatie.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Baarn 2019.
Algemene toelichting Verordening tegenprestatie Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Baarn 2019
De tegenprestatie is een wettelijk instrument dat zijn grondslag vindt in de Participatiewet. De Participatiewet verplicht colleges om beleid ten behoeve van het verrichten van een tegenprestatie te ontwikkelen. Uitkeringsgerechtigden zijn volgens de Participatiewet verplicht om onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. De tegenprestatie is dus niet gericht op arbeidsinschakeling maar een op zich zelf staand instrument of een instrument ter aanvulling op het re-integratietraject. Regels met betrekking tot de duur, omvang en inhoud van de tegenprestatie heeft het college opgenomen in deze verordening. Deze verordening is vastgesteld door de gemeenteraad.
In Baarn ligt de focus op werk. Het uitgangspunt is dat wie kan werken, werkt. In het coalitieakkoord Duurzaam en Ondernemend Vooruit 2018-2022 is opgenomen dat wij ondersteuning bieden aan de mensen die om bepaalde redenen (nog) geen deel kunnen nemen aan het arbeidsproces. Daarbij kijken we ook naar de zelfredzaamheid die onze inwoners hebben en hoe we die zelfredzaamheid, indien mogelijk, kunnen vergroten om (weer) te kunnen participeren in de samenleving. Alle uitkeringsgerechtigden in het cliëntenbestand van BBS Uitvoeringsorganisatie hebben een Plan van Aanpak waarin activiteiten op het gebied van uitstroom of doorstroom zijn opgenomen. BBS maakt hierin gebruik van de Participatieladder. Een van de belangrijkste doelen voor de uitkeringsgerechtigden die (nog) niet toe zijn aan de stap naar de arbeidsmarkt is het vergroten van zelfredzaamheid en eigen kracht. Hiertoe kan BBS diverse instrumenten inzetten, waaronder de tegenprestatie naar vermogen voor de doelgroep die al langer dan 1 jaar in een uitkering ontvangt en nog onvoldoende actief is. De inzet van de tegenprestatie naar vermogen is altijd maatwerk.
Uitgangspunten in het gewijzigde beleid op de tegenprestatie naar vermogen zijn:
De tegenprestatie is een onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteit die niet gericht is op arbeidsinschakeling. De tegenprestatie wordt op zichzelf ingezet of naast het re-integratietraject en richt zich op het actief meedoen in de samenleving, het vergroten van zelfvertrouwen en creëren van het gevoel van maatschappelijk nut. Daarnaast kan het helpen bepaalde vaardigheden te ontwikkelen en nieuwe contacten te maken.
De tegenprestatie naar vermogen is beperkt in duur en omvang en zal worden opgelegd voor de maximale tijdsduur van 6 maanden voor maximaal 20 uur per week. Slechts één keer per 24 maanden kan een tegenprestatie naar vermogen worden opgestart. Na afloop van de periode van 24 maanden kan een nieuwe tegenprestatie worden opgestart.
Afhankelijk van de vermogens, capaciteiten, talenten en passie van belanghebbende zal deze samen met de klantmanager zoeken naar een (maatschappelijke) organisatie waar zijn of haar talent en passie zoveel mogelijk tot uiting komt. Hierbij is het van belang dat we ons richten op organisaties die dit qua begeleiding aankunnen.
Mochten een uitkeringsgerechtigde en organisatie matchen voor het opstarten van de tegenprestatie, dan zal op persoonsniveau een overeenkomst met de desbetreffende organisatie worden opgesteld met randvoorwaarden voor het uitvoeren van de tegenprestatie. Denk hierbij aan eventuele compensatie, een ongevallenverzekering, een Verklaring Omtrent Gedrag, veilige werkkleding en begeleiding.
Indien er geen tegenprestatie naar vermogen wordt opgestart omdat er binnen de grenzen van de arbeidsmarktregio Amersfoort geen passende maatschappelijk nuttige activiteiten voorhanden zijn, beoordeelt de klantmanager, namens het college, binnen twaalf maanden of op dat moment wel activiteiten voorhanden zijn die kunnen worden ingezet als tegenprestatie.
Het college kan een (tijdelijke) ontheffing verlenen van het uitvoeren van de tegenprestatie voor uitkeringsgerechtigden die die zich bezighouden met vrijwilligerswerk, mantelzorg, het volgen van een opleiding of het volgen van trainingen die de (financiële) zelfredzaamheid en eigen kracht vergroten. Ook als er sprake is van een dringende reden kan er een (tijdelijke) ontheffing verleent worden (artikel 9 lid 2 PW). Of er sprake is van een dringende reden wordt bepaalt door de klantmanager.
Er kan worden afgezien van een (reeds opgestarte) tegenprestatie indien de uitkeringsgerechtigde passende arbeid accepteert of als de tegenprestatie het re-integratietraject belemmert. Er wordt afgezien van het opleggen van een tegenprestatie als een persoon duurzaam en volledig arbeidsongeschikt is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-238310.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.