Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2019, 235539 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2019, 235539 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent naamgeving en nummering (Uitvoeringsvoorschriften naamgeving en nummering (adressen) 2019 gemeente Schagen)
A. Technische uitvoeringsvoorschriften
Artikel 1 Wijze van toekenning van nummers en naamgeving
De wijze van toekenning gebeurt zoals beschreven in de Verordening naamgeving en nummering 2019 en in deze uitvoeringsvoorschriften.
B. Administratieve uitvoeringsvoorschriften voor namen en nummers (adressen)
Artikel 3 Naamgeving van woonplaatsen en begrenzing
De naamgeving van de woonplaatsen is afgestemd op het hedendaagse gebruik. Als algemene uitgangspunten gelden:
Artikel 4 De indeling in wijken en buurten
Het college kan binnen de woonplaatsen van de gemeente wijken en buurten afbakenen. Hierbij sluit de gemeente aan op de door het CBS voorgestelde werkwijze.
Artikel 5 De nummering van objecten
De volgende uitgangspunten worden gehanteerd bij het toekennen van nummeringen aan objecten:
Bij het toekennen van nummers, gelden de volgende regels (afhankelijk van de bestaande situatie):
In deze situatie moeten de nummers aan de ene kant oneven en aan de andere kant even zijn. In principe wordt de linkerkant van de weg voorzien van oneven nummeraanduidingen en de rechterkant voorzien van even nummeraanduidingen. Dit geldt eveneens voor het geval dat de weg slechts aan één zijde wordt bebouwd, en voor gebouwen die niet direct aan de weg zijn gelegen. Een gekozen systeem dient zo goed mogelijk consequent te worden doorgevoerd. Bij doodlopende wegen dient de nummering vanaf de aangrenzende weg aan te vangen.
Verblijfsobjecten met toegangen aan verschillende wegen worden genummerd aan de openbare ruimte waaraan de hoofdtoegang gelegen is. Andere toegangen voor hetzelfde verblijfsobject kunnen worden voorzien van een nevenadres, mits dit aan de definitie(s) voldoet zoals gesteld in het kader van de Wet Bag.
Het nummeren van gebouwen met meer dan één bouwlaag waarin meer nummers vereist zijn, moet worden begonnen bij de onderste bouwlaag. Wanneer zich de mogelijkheid voordoet om zowel in horizontale als verticale richting te nummeren dan dient steeds eerst te worden gekozen voor horizontaal in richting van nummering en vervolgens verticaal in klimrichting/looprichting in het gebouw.
Artikel 6 De opmaak van documenten
Het besluit tot toekennen, intrekken of wijzigen van naamgeving aan een openbare ruimte dan wel een nummeraanduiding bestaat uit een besluit met een situatietekening. Het besluit moet:
Artikel 7 De registratie en het register in het kader van de Wet Bag
De gemeente is gehouden aan de voorschriften van de Wet Bag inzake registratie en register van brondocumenten.
C. Nadere richtlijnen voor het vaststellen van openbare ruimten (straatnamen)
Artikel 9 Algemene richtlijnen voor het vaststellen van openbare ruimten
Alvorens een besluit wordt genomen tot vaststelling van een straatnaam worden, indien bestaand, de plaatselijke historische vereniging en/of dorpsraad geraadpleegd. Indien de naamgeving betrekking heeft op een bedrijventerrein kan het college advies vragen aan vertegenwoordigers van de lokale ondernemers.
De bovenstaande beleidsregels dienen opgevolgd te worden, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding met het doel dat deze beleidsregels nastreven.
Bij het afwijken van deze beleidsregels moet rekening worden gehouden met de Wet bag en de nadere uitwerking van deze wet in andere regels.
Artikel 11 Inwerkingtreding uitvoeringsvoorschriften
Deze voorschriften treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Schagen op 27 augustus 2019 ,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen,
de secretaris,
de burgemeester,
Hoofdstuk A. Technische uitvoeringsvoorschriften
Eisen die gesteld worden aan en plaatsing van borden staan uitgeschreven in de NEN 1772 (herziene uitgave 2010 van het Nederlands Normalisatie Instituut in Delft). Straatnaamborden en (huis)nummerborden vormen samen de laatste schakel in de bewegwijzering naar een individueel adres. Ze maken deel uit van het lokale informatiesysteem met als functie alle doelen en adressen goed vindbaar te maken. In de uitgave van 2010 wordt in het bijzonder aandacht besteed aan opvallendheid, zichtbaarheid en leesbaarheid, zowel bij daglicht, schemer als nacht.
Uniforme uitvoering en plaatsing van deze borden zijn essentieel voor het goed functioneren van het informatiesysteem en komt de verkeersveiligheid ten goede. Ze voorkomen zoekgedrag van weggebruikers, waardoor het aantal verkeersonveilige situaties wordt beperkt. Dit heeft weer een positief effect op de verkeersdoorstroming. Daarnaast is het voor de herkenning van belang, zeker wanneer elke seconde telt (hulpdiensten).
Nummerdragers worden door de eigenaren/gebruikers zelf op de objecten aangebracht. In de besluiten nummeraanduiding is de eis opgenomen dat het te voeren (huis)nummer in Arabische cijfers en eventuele letteraanduiding in hoofdletters wordt aangebracht. Afwijking in de NEN-eisen van de nummerdragers wordt gedoogd, omdat dit niet te handhaven is.
De straatnaamborden worden door de overheid geplaatst. Deze dienen wel aan de voorschriften te voldoen. Het handboek Benoemen, nummeren en begrenzen van de VNG is een eenduidige leidraad voor gemeenten op een beleidsterrein waar eigenlijk elke gemeente haar eigen regels hanteert.
Hoofdstuk B Administratieve uitvoeringsvoorschriften namen en nummers (adressen)
In artikel 6 van de Wet bag is de gemeenteraad het bevoegd orgaan om woonplaatsen af te bakenen en te benoemen binnen de eigen gemeentegrenzen. De raad heeft deze bevoegdheid gedelegeerd aan het college door middel van een delegatiebesluit dat op 26 maart 2013 is genomen.
Dit artikel spreekt voor zich.
Bij criteria voor zelfstandigheid is aansluiting gezocht bij wat in de Huisvestingswet, Wet Woz, Wet Bag en het Burgerlijk Wetboek als zelfstandige woning/object wordt beschouwd. Van belang is dat een woonruimte met eigen voorzieningen toch niet zelfstandig is als de toegang door een bedrijf, winkel of andere woonruimte voert, omdat dan niet wordt voldaan aan de eisen die aan een toegangsroute worden gesteld. Een uitzondering hierop zijn de zorgcomplexen en de studentenhuisvesting.
Voor niet-woonruimten geldt hetzelfde, zij het dat de noodzakelijke voorzieningen afhankelijk zijn van de gebruiksfunctie. Een douche is bijvoorbeeld geen wezenlijke voorziening voor een winkel; een winkel zonder douche kan zelfstandig zijn. Voor de afbakening van verblijfsobjecten dient de Wet Bag en de daaruit voortvloeiende regelingen gevolgd te worden.
Er zijn diverse soorten bouwwerken die op grond van de Wet bag niet of slechts in bepaalde gevallen als te nummeren en te registreren object kunnen worden beschouwd. Toch kan het, gelet op het maatschappelijk belang van deze objecten, zinvol zijn hier een nummeraanduiding aan toe te kennen, zodat de locatie en vindbaarheid eenduidig is vastgelegd. In dit geval wordt het object niet opgenomen in de bag-registers, tenzij organisatiebreed de afspraak is gemaakt om ook niet-authentieke adressen op te nemen. Deze niet-authentieke adressen worden dan als zodanig opgenomen in de bag-registers.
De nummeraanduiding wordt ingetrokken als het object wordt gesloopt. Ook als er een nieuw object voor in de plaats komt. Er wordt dan een nieuw nummerbesluit genomen welke behoort bij het nieuw te realiseren object. Dit kan dezelfde nummeraanduiding hebben als het te slopen/gesloopte object.
Bij splitsing van een object vervalt de bestaande nummeraanduiding en wordt een nieuw besluit genomen. Dit wordt specifiek vermeld in de Wet bag. Meestal wordt de bestaande nummeraanduiding opnieuw gebruikt met toevoeging van opeenvolgende nummers of toevoeging van letters.
Bijvoorbeeld: een pand met één verblijfsobject verandert in een pand met twee verblijfsobjecten boven elkaar. De huidige nummeraanduiding van het pand is 10; dit verandert dan in 10 (beneden) en 10A (boven).
Soms is het noodzakelijk (bijvoorbeeld t.b.v. de vindbaarheid) om meerdere objecten om te nummeren. Bij gelijktijdig besluit worden de oude nummeraanduidingen ingetrokken en de nieuwe vastgesteld.
Een besluit tot vernummering treedt na een redelijke termijn in werking. Dit om de betrokkenen de gelegenheid te geven hun nieuwe adres te laten doorvoeren bij de diverse instanties, bedrijven e.d.
Indien de noodzaak daarvoor in verband met gewijzigde of te wijzigen omstandigheden is aan te tonen, kan een bestaand nummer (of adres) wijzigen, waardoor eventueel het oude nummer moet worden ingetrokken en een nieuw nummer moet worden toegekend. De noodzaak moet door het college worden vastgesteld. Leidend is de logische en systematische opbouw van straatnaamgeving en nummeraanduiding. De wensen van de aanvrager rond adressering kunnen dus slechts in beperkte mate van invloed zijn op het precieze nummer/adres dat wordt toegekend.
Dit artikel spreekt voor zich.
Voor de vindbaarheid van het object is het raadzaam om de toegekende nummeraanduiding zo spoedig mogelijk aan of bij het object te plaatsen.
Bij nieuwbouw dient het nummerbesluit gelijktijdig genomen te zijn met de verlening van de omgevingsvergunning. Dit heeft te maken met de registratie van het pand en het verblijfsobject in de bag-registers. Volgens de Wet bag kan een verblijfsobject niet bestaan zonder een nummeraanduiding en deze ontstaat volgens deze wet al bij vergunningverlening voor de bouw ervan. Dan is het niet mogelijk om binnen vier weken na het besluit het nummerbordje te bevestigen.
Hoofdstuk C Nadere richtlijnen voor het vaststellen van openbare ruimten (straatnamen)
Namen van openbare ruimten dienen herkenbaar te zijn. Verwarring door uitspraak moet worden vermeden.
De wijziging van een naam voor een openbare ruimte dient alleen te gebeuren als dit echt noodzakelijk is. Met name voor aanwonenden en/of bedrijven heeft dit een nog grotere impact dan hernummeren. In beide gevallen moet een gedegen afweging worden gemaakt, waarbij het algemene belang, de veiligheid en vindbaarheid deel uitmaken van deze afweging.
In de Wet bag is opgenomen dat de naam van een openbare ruimte niet langer mag zijn dan 80 karakters. Tot op heden kan het personenregister (Basisregistratie Personen (BRP)) niet meer dan 24 karakters kwijt. Om deze reden en om praktische redenen is een dergelijke lange naam niet handig. Als praktische reden valt te denken aan adresvensters van enveloppen en de grootte van straatnaamborden.
Terughoudendheid bij het vernoemen van personen en bouwwerken
Het vernoemen van personen in de naamgeving van openbare ruimten vergt veel voorbereiding, zoals een antecedentenonderzoek en toestemming van evt. nabestaanden. Garanties dat een antecedentenonderzoek alle informatie boven tafel krijgt, kunnen niet gegeven worden. Daarnaast is vernoeming van personen op verzoek van derden veelal een door emotie gedragen verzoek. Niet iedereen zal die bepaalde emotie ook voelen bij de voorgedragen persoon. Er kan zelfs weerstand ontstaan bij bepaalde mensen. Een dergelijke discussie dient op voorhand vermeden te worden.
De kans dat het ene verzoek het andere uitlokt is ook een reële factor waarmee rekening gehouden moet worden. Zo kan de naamgeving binnen de gemeente een verspreide soort naamgeving in de hand werken, terwijl het uitgangspunt is dat er zo veel mogelijk met thema’s gewerkt wordt. Dit bevordert de herkenbaarheid van dat deel van de woonplaats.
Wanneer een persoon wel wordt vernoemd in een straatnaam, dienen de nodige stappen ondernomen te worden alvorens wordt overgegaan tot besluitvorming.
In de uitvoeringsvoorschriften is tevens opgenomen dat er terughoudend moet worden omgegaan met verzoeken tot vernoemen van bepaalde bouwwerken. Hierbij kan gedacht worden aan namen van boerderijen e.d. Recentelijk zijn problemen gerezen bij een straatnaam welke de naam draagt van een boerderij die daar ooit gestaan heeft. Het idee op zich was leuk, maar de informatie over de te vernoemen boerderij was niet volledig. Het bleek dat de naam van deze boerderij ook op een andere boerderij in dezelfde woonplaats prijkt. Navigatiesystemen zijn in deze het struikelblok. Deze systemen worden niet up to dat gehouden waardoor het kan voorkomen dat men uitkomt bij de boerderij met die naam en niet bij het adres met die straatnaam. Dit betekent veel overlast voor de bewoners van de boerderij. Intrekking van de straatnaam is in dit geval ook niet wenselijk, omdat er al woningen staan. Terugmeldingen naar de leveranciers van dergelijke navigatiesystemen gebeurt wel, maar de verwerking kan lang duren.
De Wet bag is een bijzondere wet en dient derhalve te allen tijde uitgevoerd te worden. Een besluit nemen dat afwijkt van de regels zoals gesteld in deze wet, is dan ook niet aan de orde. Alleen indien er strijdigheid is met andere bijzondere wetgeving kan er onder vermelding van een deugdelijke motivering worden afgeweken.
Het intrekken en toekennen van namen voor openbare ruimten is behouden aan het college van burgemeester en wethouders. Deze te nemen besluiten zijn gemandateerd aan de in het ondermandaatbesluit genoemde ambtenaren.
Alle besluiten dienen aan de opgesomde gegevens te voldoen, zodat duidelijk is namens wie het besluit genomen wordt en wanneer het in werking treedt. Voor de duidelijkheid is het van belang dat het besluit gepaard gaat met een situatietekening. Deze duidelijkheid is niet alleen in het belang van de eigen organisatie, maar ook in het belang van derden.
In artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht staat dat een besluit niet in werking treedt nadat het bekend is gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-235539.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.