Gemeenteblad van Goeree-Overflakkee
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2019, 233280 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2019, 233280 | Beleidsregels |
Beleidsregel Damoclesbeleid gemeente Goeree-Overflakkee 2019
De burgemeester van Goeree-Overflakkee;
het (doen of laten) exploiteren van een hennepkwekerij, dan wel de verkoop, aflevering, verstrekking, productie, aanwezigheid of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen van een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet strafbaar is, veelal overlast veroorzaakt, (brand)gevaar oplevert, het woon- en leefklimaat van de omgeving en/of het veiligheidsgevoel van omwonenden aantast;
het (doen of laten) exploiteren van een hennepkwekerij veelal gepaard gaat met andere strafbare en andere onrechtmatige gedragingen zoals diefstal van elektriciteit, belastingontduiking, uitkeringsfraude, illegale bewoning, het in gevaar brengen van de omgeving en uitbuiting van kwetsbare personen of groepen of strijdigheid met andere wettelijke bepalingen;
het (doen of laten) exploiteren van een hennepkwekerij, dan wel de verkoop, aflevering, verstrekking, productie, aanwezigheid of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen van een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet strafbaar is, veelal deel uitmaakt van niet direct zichtbare georganiseerde criminaliteit en het crimineel verdiende geld met de hennepteelt of de handel in drugs vaak wordt witgewassen in de bovenwereld, waardoor de rechtsorde en lokale economieën worden ondermijnd;
artikel 13b lid 1 Opiumwet de burgemeester de bevoegdheid geeft om bestuursdwang toe te passen indien in woningen of lokalen dan wel in, op of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II van de Opiumwet wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen, en
2. Definities en begripsbepalingen
5. Algemene beleidsuitgangspunten
6. Voorbereiden besluitvorming en belangenafweging
7. Toepassing last onder bestuursdwang
8. Gevolgen van sluiting voor woningeigenaar/gebruiker
Bijlage 1: Toepassing last onder bestuursdwang
De afgelopen jaren is de hennepteelt en de handel in hard- en softdrugs sterk toegenomen. Ook worden de laatste tijd steeds meer locaties aangetroffen waar voorbereidingshandelingen worden gepleegd voor het vervaardigen van hard- en softdrugs, de zogenaamde drugslaboratoria. Ook de gemeente Goeree-Overflakkee kent inmiddels vele voorbeelden, waarbij de hennepteelt, een gebruikerspand of de drugslabs tot dusdanige gevaarszetting en verstoring van de openbare orde heeft geleid dat optreden noodzakelijk was.
De gemeente Goeree-Overflakkee neemt deel aan het Regionaal Convenant ‘Gezamenlijke aanpak van hennepkwekerijen’. De convenantpartners werken samen om in een integrale aanpak een einde te maken aan de ongewenste aanwezigheid van hennepkwekerijen. In het kader van de in dit convenant genoemde samenwerking is afgesproken dat iedere deelnemende gemeente handhavingsbeleid met betrekking tot de aanpak van hennep vaststelt en uitvoert.
2. Definities en begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Op grond van artikel 13b, eerste lid, Opiumwet is de burgemeester bevoegd tot oplegging van een last onder bestuursdwang, indien in woningen of lokalen, dan wel in of bij woningen of zodanige lokalen behorende erven, een middel als bedoeld in de bij de Opiumwet behorende lijst I of II wordt verkocht, afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen.
Bij de aanwezigheid van een hoeveelheid drugs in een pand die groter is dan een hoeveelheid voor eigen gebruik, is in beginsel aannemelijk dat die drugs bestemd zijn voor verkoop, aflevering of verstrekking, indien het tegendeel niet aannemelijk wordt gemaakt 1. De enkele ontkenning dat de drugs bestemd waren om te worden verhandeld is daartoe onvoldoende 2.
Met andere woorden, er is sprake van een omgekeerde bewijslast. In diezelfde uitspraak oordeelde de rechter ook dat artikel 13b Opiumwet niet alleen betrekking heeft op de productie van harddrugs maar ook op de teelt van hennep (in panden).
Uit vaste jurisprudentie blijkt dat dat de handel, het gebruik en de aanwezigheid van de drugs een nadelig effect hebben op de openbare orde. Bij de handel in drugs wordt de aantasting van de openbare orde zonder meer aangenomen. De openbare ordeverstoring hoeft niet door middel van feiten en omstandigheden te worden aangetoond.
Panden waarin geen handelshoeveelheid drugs wordt aangetroffen, maar waarvan het aannemelijk is dat deze gebruikt worden ten behoeve van de productie en/of handel in drugs, kunnen worden gesloten op grond van artikel 13b van de Opiumwet3. Volgens de jurisprudentie volgt uit het woord ‘daartoe’ zoals genoemd in artikel 13b, eerste lid, Opiumwet dat de enkele aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs aan de burgemeester de bevoegdheid geeft tot toepassing ervan. Het is dan ook niet noodzakelijk dat de drugs daadwerkelijk wordt verhandeld.
Integrale aanpak, tweesporenbeleid
Dit beleid is gebaseerd op een bestuurlijke bevoegdheid van de burgemeester en staat los van een eventuele strafrechtelijke aanpak. De bestuursrechtelijke aanpak kan naast strafrechtelijke vervolging plaatsvinden.
Bij een bestuurlijk traject gelden andere normen dan bij een strafrechtelijk traject die niet uitwisselbaar zijn. De verantwoordelijkheden van de burgemeester zijn van andere aard, dan die van een officier van justitie. Strafrechtelijke sancties richten zich op de bij de verkoop betrokken personen. Deze sancties zijn bestraffend (punitief) van karakter. Via het strafrecht zijn geen maatregelen te nemen om te voorkomen dat er specifiek vanuit een woning of een lokaal drugs verhandeld worden.
Het beëindigen of het opheffen van de illegale verkooppunten wordt daarmee niet per definitie bereikt. De handel in verdovende middelen is strafbaar en in voorkomende gevallen leidt deze zo mogelijk tot strafvervolging. Bestuursrechtelijke maatregelen richten zich op bij overtreding van de Opiumwet betrokken woningen of lokalen, waardoor beëindigen of het opheffen van de illegale situatie kan worden bereikt (herstel sancties).
De bevoegdheid zoals die is opgenomen in artikel 13b Opiumwet (de sluiting van de woning of een lokaal) heeft preventie en beheersing van de drugsproblematiek en de daarmee gepaarde risico’s voor de volksgezondheid tot doel. Ook staan de nadelige effecten van de handel in en het gebruik van drugs op het openbare leven en andere lokale omstandigheden hierbij centraal.
Het is van belang om het beleid voor de aanpak van hennepteelt, dealpanden en productie van harddrugs op efficiënte en effectieve wijze op elkaar af te stemmen, ten einde een waterbed-effect richting Hellevoetsluis te voorkomen. Om genoemde reden is het voor de gemeente Hellevoetsluis noodzakelijk om Damoclesbeleid vast te stellen en daar uitvoering aan te geven.
Door toepassing van de bevoegdheid tot sluiting is het pand niet meer te gebruiken voor druggerelateerde activiteiten en wordt de met drugsproblematiek gepaarde risico’s een halt toegeroepen.
De inzet van de sluiting is erop gericht om de drugshandel in of vanuit een woning of lokaal te beëindigen en beëindigd te houden. De maatregel is niet bedoeld als straf, maar is gericht op herstel van de situatie/de verstoring van de openbare orde.
Deze beleidsregel streeft, ten aanzien van de toepassing van de bevoegdheid van artikel 13b Opiumwet, de volgende doelen na:
5. Algemene beleidsuitgangspunten
Onderscheid harddrugs en softdrugs
Bij de inzet van de bevoegdheid tot sluiting wordt in deze beleidsregels een onderscheid gemaakt tussen harddrugs en softdrugs. Dit omdat de activiteiten die gerelateerd zijn aan harddrugs een grotere negatieve impact hebben op het woon- en leefklimaat in de gemeente dan bij de handel in softdrugs het geval is. Een langere sluitingstermijn van een pand is bij de handel in de middelen genoemd op lijst I noodzakelijk om de situatie te normaliseren.
Bij het bepalen van het feit of sprake is van een handelshoeveelheid aangetroffen verdovende middelen sluit deze beleidsregel aan bij het vervolgingsbeleid van het Openbaar Ministerie. Van een handelshoeveelheid is sprake in de volgende gevallen:
Geen drugs, wel gebruik ten behoeve van productie, verkoop, aflevering of verstrekking
Het kan voorkomen dat een hennepkwekerij wordt opgerold die vlak voor de inval is geoogst of er kan sprake zijn van een pand waarvan uit onderzoek door de politie blijkt dat het gebruikt wordt als knooppunt van waaruit men handelsafspraken maakt ten behoeve van verkoop, aflevering of verstrekking van drugs. Een andere mogelijkheid is dat een geringe hoeveelheid drugs worden aangetroffen (niet zijnde een handelshoeveelheid) maar dat de overige zaken in het pand wel wijzen op een grotere hoeveelheid of productie, bijvoorbeeld hoeveelheid aangetroffen apparatuur zoals lampen of afval.
In dergelijke gevallen worden geen handelshoeveelheden drugs aangetroffen, maar valt het betreffende pand wel onder de werking van artikel 13b Opiumwet. Het is immers gebruikt ten behoeve van de productie, verkoop, aflevering of verstrekking van drugs. Dergelijke gevallen worden gelijkgesteld met de situatie als waren de betreffende drugs wel aangetroffen en als gevolg hiervan zal ook in deze gevallen worden overgegaan tot het treffen van een bestuurlijke maatregel.
Voorbereidingshandelingen (NIEUW)
Op 1 januari 2019 is artikel 13b Opiumwet uitgebreid. Sinds deze wetswijzing heeft de burgemeester ook een sluitingsbevoegdheid wanneer in een pand voorwerpen of stoffen worden aangetroffen die bestemd zijn voor het telen of bereiden van drugs. Hierbij kan worden gedacht aan bepaalde apparatuur, chemicaliën en versnijdingsmiddelen.
De sluitingsbevoegdheid van de burgemeester heeft alleen betrekking op voorbereidingshandelingen die strafbaar zijn op grond van artikel 10a en 11a Opiumwet. Deze bepalingen vereisen dat degene die een voorwerp of stof in een woning of lokaal of daarbij behorend erf voorhanden heeft, weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat het voorwerp of de stof bestemd is voor het bereiden, bewerken of vervaardigen van harddrugs, respectievelijk voor grootschalige of bedrijfsmatige illegale hennepteelt. Dit kan al blijken uit de aard en hoeveelheid van de aangetroffen stof of uit de aangetroffen voorwerpen en stoffen in onderlinge combinatie. Daarnaast kan dit ook blijken uit tapgesprekken of observaties uit een opsporingsonderzoek.
Niet alle op grond van artikel 10 of 11a Opiumwet strafbare voorbereidingshandelingen wegen mee. Alleen het in een woning of lokaal of daarbij behorend erf voorhanden hebben van de hierboven genoemde voorwerpen of stoffen, verschaffen de bevoegdheid aan de burgemeester om over te gaan tot sluiting. Dit is niet het geval bij het aantreffen van (uitsluitend) vervoermiddelen, gelden of andere betaalmiddelen als bedoeld in artikel 10a lid 1 onder 3 Opiumwet.
Als ernstig geval, waarbij een sluiting gerechtvaardigd is, is in ieder geval, maar niet uitsluitend, te beschouwen:
Van een zeer ernstig geval is in ieder geval, maar niet uitsluitend, sprake als één of meer van de volgende elementen aan de orde is:
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
Op het moment dat artikel 13b Opiumwet door de burgemeester wordt toegepast moet er worden voldaan aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
6. Voorbereiden besluitvorming en belangenafweging
Belangenafweging in het kader van de proportionaliteit en subsidiariteit
Zowel gebruikers als eigenaren hebben er belang bij dat een pand open blijft. Deze belangen kunnen heel divers zijn; bijvoorbeeld financieel (huurpenningen), huisvesting, voortgang van bedrijfsactiviteiten enz. Het schenden van deze belangen maakt handhaving niet persé onredelijk.
De wetgever heeft bewust lokaliteiten en woningen onder de werking van artikel 13b Opiumwet gebracht. Het is inherent aan deze keuze van de wetgever dat dit grote gevolgen kan hebben voor de eigenaren, verhuurders en gebruikers.
De aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs en de gevolgen daarvan voor de openbare orde en veiligheid en rechtsorde zijn dermate ernstig dat herstel daarvan, in beginsel, als algemeen belang zwaarder wordt geacht dan het individuele belang van een eigenaar, verhuurder en gebruiker.
Daarbij is het van belang dat een verhuurder kan kiezen aan wie hij een pand verhuurt. Gelet hierop mogen de gevolgen van die keuze voor zijn risico worden gehouden. Een verhuurder kan zich voorts op de hoogte stellen van het gebruik dat van het verhuurde wordt gemaakt. Het risico dat een pand krachtens artikel 13b, eerste lid, van de Opiumwet wordt gesloten, indien aan de in deze bepalingen gestelde vereisten is voldaan, is daarbij verbonden aan het verhuren van een pand4 .
De (financiële) gevolgen van de toepassing van dit beleid kunnen zwaar zijn voor de eigenaren, verhuurders en gebruikers. Voor bewoners van een pand dat wordt gesloten is een dergelijke maatregel zeer ingrijpend.
De sluiting wordt gerechtvaardigd door:
Het geschonden algemeen belang (verstoring van de openbare orde, veiligheid en rechtsorde, verloedering van het straatbeeld, aantasting van woon- en leefklimaat, onveiligheidsgevoelens in de straat/wijk, aantasting van de geloofwaardigheid van de overheid, geen controle op de verkoop met alle gevolgen en gevaren voor de volksgezondheid, vergaren van illegale inkomsten en belastingontduiking, aanzuigende werking op het ontstaan van soortgelijke activiteiten, vermindering van de waarde van onroerend goed);
Hetgeen hierboven is gesteld, wordt als uitgangspunt genomen. Per geval wordt bekeken of er sprake is van een bijzondere omstandigheid die tot een andere afweging noopt. Hier speelt het zienswijzengesprek een belangrijke rol.
In het kader van een zorgvuldige belangenafweging wordt aan de belanghebbenden de mogelijkheid gegeven om binnen 14 dagen een zienswijze bekend te maken ten aanzien van het voornemen van de burgemeester om het betreffende pand te sluiten. Belanghebbenden zijn in ieder geval de eigenaar en de gebruiker van de woning en/of het pand.
Artikel 4:11 Awb biedt de mogelijkheid om in spoedeisende gevallen de zienswijzemogelijkheid achterwege te laten en onmiddellijk tot sluiting over te gaan.
Tegen de definitieve besluiten staat bezwaar en (hoger) beroep open.
Een besluit tot het sluiten van een woning, lokaal en/of daarbij behorend erf op grond van artikel 13b Opiumwet wordt op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (hierna: ‘Wkpb’) ingeschreven in het gemeentelijke beperkingenregister.
Begunstigingstermijn en herstelmaatregelen
In de last onder bestuursdwang worden de te nemen herstelmaatregelen opgenomen en wordt op grond van artikel 5:24 lid 2 Awb een begunstigingstermijn geboden aan betrokkene(n). De betrokkene(n) wordt in de gelegenheid gesteld om het pand voor een bepaalde tijd uit het maatschappelijk verkeer te halen door zijn sloten te vervangen, persoonlijke spullen, huisraad, bederfelijke waar en dergelijke uit de woning te verwijderen en de sleutels in te leveren op het gemeentehuis.
Van het inleveren van de sleutels wordt een verslag opgemaakt. De sleutels zullen worden opgeslagen in een kluis in het gemeentehuis.
Deze termijn wordt bij woningen en lokalen gesteld op 72 uur. Als de betrokkene(n) niet binnen de gestelde termijn de gewenste maatregelen treft, kan de burgemeester overgaan tot uitvoering van de last onder bestuursdwang.
Het is ook mogelijk dat indien er sprake is van gevaarzetting of ernstige verstoring van de openbare orde en veiligheid spoedeisende bestuursdwang wordt toegepast. Aan de hand van de indicatorenlijst (bijlage 2) en hetgeen is opgenomen in onderdeel 7 van dit beleid wordt bepaald of men tot een spoedsluiting over moet gaan. Op grond van artikel 5:31 lid 1 Awb kan de burgemeester in spoedeisende gevallen besluiten dat bestuursdwang zal worden toegepast zonder voorafgaande last.
Op grond van artikel 5:31 lid 1 Awb kan de burgemeester in spoedeisende gevallen besluiten dat bestuursdwang zal worden toegepast zonder voorafgaande last.
Het kan voorkomen dat er enig tijdsverloop optreedt tussen de constatering van de overtreding en het besluit tot het opleggen van een last onder bestuursdwang. Dit vloeit voort uit de ingrijpende strekking van het besluit en de gehoudenheid van de burgemeester om een besluit tot sluiting zorgvuldig te motiveren en op te stellen.
Informatieverstrekking door politie
Omdat de Opiumwet geen mogelijkheid biedt om gemeentelijke toezichthouders aan te wijzen, is de burgemeester hoofdzakelijk afhankelijk van informatie uit opsporingsonderzoeken van de politie.
Deze informatie wordt aan de burgemeester verstrekt in het kader van zijn taak tot handhaving van de openbare orde en veiligheid zoals neergelegd in artikel 172 Gemeentewet. Door de politie wordt zo spoedig mogelijk, na het constateren van een strijdige situatie, informatie verstrekt die noodzakelijk is voor het treffen van een bestuurlijke maatregel. Dit is in het bijzonder het geval wanneer een handelshoeveelheid drugs en/of een handelshoeveelheid kweekmateriaal in een pand wordt aangetroffen, of is gebleken dat een pand is dan wel wordt gebruikt ten behoeve van de productie en/of handel in/van drugs.
Indien meer informatie nodig wordt geacht om de context van het toepassen van de bevoegdheid van artikel 13b Opiumwet ter terechtzitting nader te schetsen wordt in overleg met politie gekeken welke informatie hiertoe gedeeld kan worden.
De door de politie aangeleverde gegevens worden vertrouwelijk door de burgemeester behandeld. De basis voor het verstrekken van dergelijke gegevens kan worden gevonden in artikel 16 lid 1 aanhef en onder sub c Wet politiegegevens.
Beleid ten aanzien van coffeeshops en horecabedrijven
De gemeente Goeree-Overflakkee hanteert een nulstelsel voor coffeeshops. Dit betekent dat er geen coffeeshops zijn toegestaan.
Het handhavend optreden ten aanzien van (illegale) coffeeshops en horeca is reeds omschreven in het Handhavingsprotocol Horeca Voorne Putten en Goeree-Overflakkee. Echter is het Damoclesbeleid ten aanzien van het optreden op basis van de Opiumwet leidend en complementair aan het Handhavingsprotocol, dit ter verscherping en verduidelijking.
7. Toepassing last onder bestuursdwang
Toepassing van artikel 13b Opiumwet is een vorm van bestuursrechtelijk optreden. Dit artikel uit de Opiumwet geeft de burgemeester de bevoegdheid om een last onder bestuursdwang op te leggen. Een last onder bestuursdwang betreft een herstelsanctie in de zin van artikel 5:2 lid 1 onder b Awb, die strekt tot het geheel of gedeeltelijk ongedaan maken of beëindigen van een overtreding, het voorkomen van herhaling van de overtreding, dan wel tot het wegnemen of beperken van de gevolgen van de overtreding. Toepassing ervan moet voldoen aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit.
Artikel 5:32 Awb bepaalt dat de burgemeester in een dergelijk geval ook kan kiezen voor het opleggen van een last onder dwangsom. Het is echter niet wenselijk om voor dit laatste te kiezen. Van een last onder dwangsom verwachten we namelijk in het geval van overtreding van de Opiumwet weinig effect, dit doordat het financiële gewin in het verdovende middelencircuit dusdanig groot is, dat met een last onder dwangsom niet wordt bereikt dat een overtreding ophoudt of niet meer wordt herhaald. Een last onder bestuursdwang is een directer middel dat in tegenstelling tot de last onder dwangsom tot feitelijke beëindiging van de overtreding kan leiden. Daarnaast wordt hiermee voorkomen dat belanghebbenden een financiële afweging maken.
Verwijtbaarheid van betrokken personen
De last onder bestuursdwang wordt bekendgemaakt aan de overtreder en aan de rechthebbenden op het gebruik van het pand. Dit houdt in dat de last onder bestuursdwang wordt opgelegd aan de eigenaar en de eventuele huurder(s) van het betreffende pand. De persoonlijke verwijtbaarheid van de overtreder van een illegaal verkooppunt speelt geen rol bij de vraag of zich een situatie voordoet waarin de burgemeester kan optreden. De burgemeester kan uitgaan van het feitencomplex zoals beschreven in het proces-verbaal van de politie. Strafrechtelijke bewijsregels hoeven daarbij niet in acht te worden genomen.
Lokalen worden, indien dit niet nader is bepaald in de last, 72 uur na bekendmaking van de last gesloten, tenzij sprake is van spoedeisende bestuursdwang of andere zwaarwegende omstandigheden een eerdere sluiting van het pand eisen.
Woningen worden, indien dit niet nader is bepaald in de last, 72 uur na bekendmaking van de last gesloten, tenzij sprake is van spoedeisende bestuursdwang of andere zwaarwegende omstandigheden een eerdere sluiting van het pand eisen.
Panden (woningen en lokalen) waarbij spoedeisende bestuursdwang wordt toegepast worden binnen 30 minuten na de mondelinge aanzegging van de last gesloten, tenzij zwaarwegende omstandigheden terstond optreden eisen.
Het sluiten van een woning, na het aantreffen van een handelshoeveelheid drugs, is zeer ingrijpend voor eventuele bewoners. Voor bewoners van panden die worden gesloten, wordt vanuit de gemeente geen vervangende woonruimte gezocht. De bewoner heeft een bepaald risico genomen door zich in te laten met de productie en/of handel in drugs en de gevolgen van die keuze mogen voor de betreffende bewoners worden gelaten.
Indien er kinderen of kwetsbare personen betrokken zijn, behoeft dit extra aandacht, maar bestaat in beginsel ook niet de verplichting voor de burgemeester om voor vervangende woonruimte te zorgen. Op grond van jurisprudentie5 vormt het feit dat er minderjarige kinderen (of kwetsbare personen) in een te sluiten woning wonen in beginsel geen reden om af te zien van een sluitingsmaatregel. Zo oordeelde de Raad van State6 eerder dat ouders van de minderjarigen zelf verantwoordelijk zijn voor het bewerkstelligen van een veilige leefomgeving en dat zij door het toestaan dat de woning gebruikt wordt voor de georganiseerde drugshandel zelf in grote mate verantwoordelijk zijn voor de onveilige situatie waarin de minderjarige kinderen zich bevinden.
Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van vervangende woonruimte, waarbij in aanmerking wordt genomen dat de zorginstanties, waaronder Jeugdzorg, door de burgemeester ingeschakeld kunnen worden om de leefomstandigheden van de minderjarige kinderen te monitoren en zo nodig voor hun huisvesting kunnen zorgen.
Als de situatie dit vereist, kan de burgemeester in bijzondere gevallen overgaan tot een zogenaamde spoedsluiting, het sluiten van een pand zonder voorafgaande last zoals is bedoeld in artikel 5:31 lid 1 Algemene wet bestuursrecht. In dat geval wordt geen zienswijzengesprek gevoerd met belanghebbenden en wordt aan de belanghebbenden geen termijn gegeven waarbinnen zij zelfstandig over kunnen gaan tot het sluiten van het pand. In geval van spoedeisendheid wordt een sluiting mondeling aangezegd, waarna deze zo spoedig als mogelijk op schrift wordt gesteld. De sloten zullen door de gemeente op kosten van de overtreder worden vervangen en de bederfelijke waar wordt op kosten van de overtreder uit de woning verwijderd.
Onder een spoedeisend geval wordt in ieder geval, maar niet uitputtend, een of meer van de volgende situaties verstaan:
Daarnaast wordt voor het bepalen of er sprake is van spoedeisendheid verwezen naar bijlage 2 bij dit beleid.
Per geval wordt, in lijn met de ernst van bovengenoemde situaties, bepaald of sprake is van een dermate spoedeisende situatie waarbij onmiddellijk optreden vereist is. Het enkel aantreffen van een handelshoeveelheid drugs of een hennepkwekerij, valt hier niet onder.
Conform artikel 5:25 Awb worden de kosten van de feitelijke toepassing van bestuursdwang in beginsel altijd verhaald op de overtreder. De kosten die verband houden met de sluiting van het pand worden verhaald op de eigenaar en/of de gebruiker van de woning en/of het pand. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het vervangen van sloten, verzegeling, ontruiming en de ambtelijke uren voor de uitvoering van de sluiting.
8. Gevolgen van sluiting voor woningeigenaar/gebruiker
Als er sprake is van een huurwoning van woningcorporatie Maasdelta of andere verhuurders die convenantpartner zijn van het regionale convenant integrale aanpak hennepteelt handelen we in overleg met de betreffende verhuurder. In de praktijk houdt dit in dat de politie de verhuurder, als eigenaar, mits zij deelnemen aan het regionaal convenant ‘gezamenlijke aanpak van hennepkwekerijen’, op de hoogte stelt van de geconstateerde overtreding.
Een sluiting door de burgemeester op grond van artikel 13b Opiumwet geeft een verhuurder de mogelijkheid de huurovereenkomst te ontbinden zonder dat daar een gerechtelijke procedure voor nodig is (artikel 7:231 lid 2 Burgerlijk Wetboek). Dit is mogelijk vanaf het moment van feitelijke sluiting van het pand. Zo schept een sluiting door de burgemeester voor verhuurders de mogelijkheid om snel en zonder langslepende procedures de huuroverkomst met een huurder te verbreken.
Indien de gemeente een voornemen tot sluiting van de woning verzendt aan de belanghebbende bewoner(s), wordt ook aan de verhuurder een geanonimiseerd voornemen tot sluiting verstuurd. Zij zijn immers, als eigenaar van de woning, ook belanghebbende.
Veel grote woningbouwcoöperaties voeren een actief zerotolerancebeleid tegen hennepkwekerijen. Het kan dus zijn dat zij met de huurder zijn overeengekomen dat het contract wordt ontbonden. In die gevallen zullen zij dit in hun zienswijze meegeven. Hierbij dient ook een concreet bewijs van opzeggen van de huurovereenkomst te worden meegezonden.
In zijn oordeel bepaalt de burgemeester vervolgens of hiermee het doel van het Damoclesbeleid is behaald. Wanneer het doel nog niet behaald is, dan besluit de burgemeester of en welke herstelsanctie(s) zou(den) moeten worden opgelegd. Deze afweging wordt mede gemaakt op basis van een door de politie te overleggen bestuurlijke rapportage. Uitgangspunt is dat hierin het beleid wordt gevolgd en de woning alsnog wordt gesloten. De beoordeling blijft altijd om maatwerk en een bijzondere belangenafweging van de burgemeester vragen.
Vaak hebben hypotheekverstrekkers in de voorwaarden opgenomen dat de bewoner zorgvuldig moet omgaan met het goed dat de bank zekerheid moet bieden voor de lening die zij via de hypotheek hebben verstrekt. De bank kan op grond van de voorwaarden die bij de hypotheek horen bijvoorbeeld eisen dat de hypotheek in één keer wordt afgelost indien er in de woning een hennepkwekerij is gevestigd.
De politie is op landelijk niveau in gesprek met de Vereniging voor Nederlandse Banken om het delen van informatie (middels een convenant) mogelijk te maken. De ontwikkelingen hieromtrent worden gevolgd en hier wordt waar mogelijk op aangehaakt.
Betreden gesloten verklaard pand
Bij feitelijke sluiting van een pand wordt de toegang tot dit pand aan een ieder ontzegd. Op grond van artikel 2:41 lid 2 Algemene Plaatselijke Verordening Goeree-Overflakkee (hierna: ‘APV’) is het een ieder verboden om een krachtens artikel 13B Opiumwet gesloten gebouw te betreden.
Het gebouw mag alleen betreden worden indien de burgemeester daartoe een ontheffing heeft verleend, als bedoeld in artikel 2:41 lid 4 APV.
In de regel wordt slechts ontheffing van het verbod verleend in geval van een dringende en/of zwaarwichtige reden. Om voor een ontheffing in aanmerking te komen dient een belanghebbende schriftelijk verzoek om ontheffing bij de burgemeester in te dienen, waaruit in ieder geval duidelijk moet blijken voor wie de ontheffing moet gelden en voor welk doel en welke periode. Bij de besluitvorming op een dergelijk verzoek laat de burgemeester zich adviseren door de politie.
Wijziging huur situatie of eigendomsrecht
Bij een wisseling van huurder(s)/verandering van eigenaar wordt, vanwege de bekendheid van het betreffende pand als drugspand, toepassing van bestuursdwang onverminderd noodzakelijk geacht, behalve als de omstandigheden van het geval tot een andere conclusie moet leiden. De overwegingen uit dit beleid met betrekking tot opheffing van de last onder bestuursdwang zijn ook in deze gevallen van toepassing.
In onderstaande tabellen staan de sancties opgenomen. Uit het oogpunt van de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit wordt er voor getrapte handhaving gekozen. Op die manier sluit de zwaarte van de sanctie aan op de ernst van de overtreding. De maatregelen in onderstaande tabellen zijn richtlijnen. De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van het beleid en de daarin genoemde (zwaarte van de) maatregel. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen indien er geen sprake is van een incidentele overtreding, maar van structurele en/of grootschalige handel. Om de sluitingsduur van de maatregel te bepalen die passend is voor de overtreding wordt rekening gehouden met hetgeen in dit beleid is opgenomen, alsmede met de indicatorenlijst (bijlage 2).
Gedeeltelijke sluiting/overige bewoners
Bij een sluiting moet beoordeeld worden of kan worden volstaan met gedeeltelijke sluiting van het betreffende pand en/of erf. Ook kan het voorkomen dat er vanuit een op het erf van de woning gelegen bijgebouw (bijvoorbeeld schuur of garage) de handel plaatsvindt en niet in de woning zelf. In dat geval wordt bekeken of alleen het bijgebouw te sluiten is.
Als het om een pand gaat dat aan verschillende personen wordt verhuurd, zoals kamerverhuurpanden, kan worden overgegaan tot gedeeltelijke sluiting door afzonderlijke kamers of een gedeelte van een pand te sluiten. Op die wijze blijft voor derden de rest van het pand toegankelijk. Medebewoners, waarvan bekend is dat zij niets met de overtreding te maken hebben, worden daardoor niet onnodig getroffen.
Wanneer er tussen opeenvolgende constateringen meer dan vijf jaar verstreken is, wordt de nieuwe constatering gezien als een eerste constatering. In alle overige gevallen is er sprake van recidive.
Productie en/of aanwezigheid van een handelshoeveelheid 7 harddrugs in een lokaal of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen |
|||
Productie en/of aanwezigheid van een handelshoeveelheid 6 softdrugs in een lokaal of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen |
|||
Productie en/of aanwezigheid van een handelshoeveelheid 6 harddrugs in een woning of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen |
|||
Productie en/of aanwezigheid van een handelshoeveelheid 6 softdrugs in een woning of indien sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen |
De burgemeester kan bij het aantreffen van minder dan 50 gram softdrugs of minder dan 20 planten bepalen een bestuurlijke waarschuwing op te leggen. Hierbij wordt gekeken of er sprake is van recidive of verzachtende omstandigheden.
Door een belanghebbende kan aan de burgemeester tussentijds schriftelijk worden verzocht de sluiting op te heffen. Bij zijn beslissing op dit verzoek neemt de burgemeester onder meer in overweging of de te realiseren doelen van de sluiting zijn behaald. Deze afweging wordt mede gemaakt op basis van een door de politie te overleggen bestuurlijke rapportage met een advies over een eventuele opheffing.
Van belang bij de besluitvorming hierover is de bereidheid en de bekwaamheid van de pandeigenaar om aantoonbaar en daadwerkelijk maatregelen te nemen om herhaling van feiten te voorkomen.
Aan het opheffen van een sluiting wordt in de regel geen medewerking verleend eerder dan de in onderstaande tabel genoemde periode:
Voorts gelden de volgende eisen:
indien sprake is van een lokaal: bij het verzoek moet een (ondernemings)plan worden overgelegd, waaruit blijkt welke invulling aan het gebruik van het lokaal zal worden gegeven en op welke wijze zal worden voorkomen, dat er opnieuw overtredingen van de Opiumwet plaatsvinden. Het voorgenomen gebruik moet in overeenstemming zijn met het geldende bestemmingsplan.
Het besluit op een verzoek tot opheffing wordt op schrift gesteld en is vatbaar voor bezwaar en beroep.
Als hoofdvereiste geldt dat in de regel alleen tot opheffing van een sluiting kan worden besloten, indien sprake is van een verzoek van een belanghebbende waarin gemotiveerd wordt aangegeven dat het op basis van nieuwe feiten en omstandigheden aannemelijk is dat er niet opnieuw overtredingen van de Opiumwet gepleegd gaan worden in of vanuit de desbetreffende woning of het lokaal. Er dienen dus voldoende maatregelen te zijn getroffen om te voorkomen dat er in of vanuit het pand opnieuw overtredingen plaatsvinden van de Opiumwet en dat het pand niet meer bekend staat als drugspand.
In beginsel wordt er overeenkomstig de bovenstaande beleidsregels besloten.
De bevoegdheid van de burgemeester om een last onder bestuursdwang op te leggen conform artikel 13b Opiumwet betreft een discretionaire bevoegdheid. De burgemeester kan optreden, maar is hiertoe niet verplicht. Ook kan, in het geval van verzwarende omstandigheden, gekozen worden voor het opleggen van een zwaardere maatregel dan in deze beleidsregels is opgenomen. In deze beleidsregels staat beschreven wanneer en op welke wijze de burgemeester zijn bevoegdheid zal inzetten.
Bij het opstellen van dit beleid is gekozen voor een aanpak, waarvan wordt verwacht dat deze bij de meeste gevallen toepasbaar is. Er kunnen zich echter altijd bijzondere omstandigheden voordoen, waarin handelen in overeenstemming met dit beleid gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met het beleid te dienen doelen. In deze gevallen heeft de burgemeester de bevoegdheid af te wijken van dit beleid en naar eigen inzicht te besluiten geen of een andere maatregel op te leggen. Financiële schade, te lijden ten gevolge van een op te leggen maatregel, wordt niet als een bijzondere omstandigheid beschouwd, evenals het verliezen van de eigen woonruimte. Dergelijke omstandigheden moeten worden geacht te zijn meegewogen door de wetgever, bij de totstandkoming van de bevoegdheid, zoals die is neergelegd in artikel 13b lid 1 Opiumwet.
Aldus vastgesteld op 3 september 2019 door
de burgemeester van Goeree-Overflakkee,
mr. A. Grootenboer-Dubbelman
Bijlage 1: Toepassing last onder bestuursdwang
Onderzoek en verzoek bestuurlijke maatregel
De burgemeester is in zijn informatievoorziening afhankelijk van de politie. Nadat een handelshoeveelheid drugs is geconstateerd in een woning of lokaal, wordt zo snel als mogelijk de noodzakelijke informatie verstrekt met daarbij het verzoek een bestuurlijke maatregel te treffen ten aanzien van het betreffende pand. De volgende informatie is in ieder geval noodzakelijk:
Voornemen 8
Het voornemen tot sluiting kan zowel mondeling als schriftelijk worden gedaan. Indien geen sprake is van een situatie waarbij geen spoedeisende bestuursdwang moet worden toegepast, maar snel en voortvarend optreden wel gewenst is (te weten sluiting binnen 72 uur na ontdekking van een handelshoeveelheid drugs of cannabisplanten), kan het voornemen mondeling worden meegedeeld door een buitengewoon opsporingsambtenaar. In de overige gevallen wordt een voornemen tot sluiting op schrift gesteld.
Belanghebbenden bij een op te leggen maatregel worden binnen twee weken uitgenodigd een zienswijze schriftelijk dan wel mondeling kenbaar te maken ten aanzien van het voornemen van de burgemeester om het betreffende pand te sluiten. Belanghebbenden zijn in ieder geval de eigenaar en de gebruiker van het pand. Indien er sprake is van spoedeisendheid wordt conform het beleid afgezien van houden van een zienswijzengesprek.
Voordat tot verzegeling wordt overgegaan, wordt in het bijzijn van de (hoofd)bewoner, een inspectie uitgevoerd in het te sluiten pand. Hiervoor wordt de bewoner vooraf schriftelijk uitgenodigd (niet in het geval van een spoedsluiting).
Bekeken wordt of er al dan niet personen en/of dieren nog verblijven in het pand. Indien er dieren worden aangetroffen dan worden deze naar een tijdelijke opvang gebracht. De kosten voor opvang worden verhaald op de eigenaar van het pand. Verder wordt een controle uitgevoerd op de nutsvoorzieningen en bekeken of ramen en (achter)deuren deugdelijk zijn afgesloten. De controle wordt uitgevoerd door een buitengewoon opsporingsambtenaar. Indien de bewoner niet aanwezig is of geen toestemming geeft om de woning te betreden, kan een toezichthouder van de gemeente of opsporingsambtenaar de woning betreden met een machtiging tot binnentreden afgegeven door de burgemeester.
Vervanging sloten en verzegeling (bestaande werkwijze)
Voordat een pand wordt verzegeld, moeten de sloten van de toegangsdeuren worden vervangen. Op deze manier is verzekerd, dat bijvoorbeeld gebruikers na de sluiting niet op normale wijze het pand kunnen betreden. De sleutels worden in bewaring genomen door de gemeente. Van het inleveren van de sleutels wordt een verslag opgemaakt. De sleutels zullen worden opgeslagen in een kluis in het gemeentehuis.
Indien de eigenaar niet zelf de sloten vervangt, zal dit door een erkend slotenmaker gebeuren, alvorens tot verzegeling wordt overgegaan. De kosten die dit met zich meebrengt, worden verhaald op de pandeigenaar.
Verzegeling vindt plaats door middel van het aanbrengen van sluitingszegels op alle toegangsdeuren.
Ieder zegel is voorzien van een uniek nummer. Van deze verzegeling wordt rapport opgemaakt door een buitengewoon opsporingsambtenaar of een gemeentelijk toezichthouder.
Verzegeling (Nieuw uitvoeringsvoorschrift)
Verzegeling vindt plaats door middel van het aanbrengen van sluitingszegels op alle toegangsdeuren.
Ieder zegel is voorzien van een uniek nummer. Van deze verzegeling wordt rapport opgemaakt door een buitengewoon opsporingsambtenaar of een gemeentelijk toezichthouder.
Nadat het pand is verzegeld, wordt een kennisgeving aangebracht met de tekst “Op last van de burgemeester is dit drugspand gesloten”. Op deze wijze is duidelijk kenbaar voor eenieder dat het pand is gesloten, waardoor de bekendheid van het pand als drugspand bij kopers, exploitanten en facilitators teniet wordt gedaan. Voor omwonenden is zo duidelijk dat tegen de productie en handel in drugs wordt opgetreden.
Aanduiding op het pand (Nieuw uitvoeringsvoorschrift)
Nadat het pand is verzegeld, wordt een kennisgeving aangebracht met de tekst “Op last van de burgemeester is dit pand gesloten”. Op deze wijze is duidelijk kenbaar gemaakt voor een ieder dat het pand is gesloten en niet betreden mag worden.
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)
Iedere sluiting wordt ingeschreven in de openbare registers (Kadaster). Eenieder kan, voordat hij een pand in gebruik neemt, op deze wijze kennis hebben van een eventuele eerdere sluiting. Voor informatie over eerdere sluitingen en waarschuwingen van een bepaald pand, kan men terecht bij de gemeente Goeree-Overflakkee.
Tussentijds openen van het pand
Indien sprake is van schade aan het pand die, ter beperking van verdere schade, zo spoedig mogelijk
gerepareerd dient te worden en betreding van het pand is daarbij noodzakelijk, kan verzocht worden het pand te openen. Dit gebeurt op afspraak met en onder toezicht van de gemeente (toezichthouder of opsporingsambtenaar).
Met regelmaat wordt gecontroleerd of de verzegeling in tact is. Indien een zegel is verbroken, wordt daarvan aangifte gedaan bij de politie en wordt de verzegeling vervangen. Het verbreken van een zegel is strafbaar gesteld in artikel 199, lid 1 van het Wetboek van Strafrecht en is een misdrijf tegen het openbaar gezag. Indien aanwijzingen zijn dat het pand is betreden, wordt het pand geopend voor onderzoek. Afsluiting vindt, om recidive te voorkomen, dan plaats middels het vervangen van een slot of bij herhaaldelijke overtredingen een stalen deur. De kosten van deze maatregel worden verhaald op de eigenaar.
Direct nadat de sluitingstermijn is verlopen, zal de verzegeling worden verwijderd en worden de sleutels overgedragen aan de eigenaar. Deze heeft zodoende weer de beschikking over het pand. De eigenaar tekent voor ontvangst van de sleutels.
De sluitingsduur wordt mede bepaald aan de hand van een indicatorenlijst. Deze lijst moet gezien worden als hulpmiddel. Ook op basis van enkele indicatoren kan aannemelijkheid aan de orde zijn. Voor toepassing van de last onder bestuursdwang moet eerst worden bekeken of is voldaan aan de criteria uit artikel 13b Opiumwet en de voorwaarden zoals gesteld in onderhavige beleidsregel.
Indicatoren voorbereidingshandelingen
In aanvulling op voorgaande indicatoren, wordt in de situatie dat alleen sprake is van strafbare voorbereidingshandelingen, rekening gehouden met de volgende indicatoren:
Bijlage 3: Overige relevante wet- en regelgeving
Dit beleid laat onverlet dat andere wettelijke bepalingen, zoals artikel 174a Gemeentewet en artikel 17 Woningwet worden toegepast in plaats van artikel 13b Opiumwet.
De Wet Victor behelst onder meer een toevoeging van artikel 7:231, tweede lid van het Burgerlijk Wetboek (zie §1.7.6.1.) en artikel 14 Woningwet.
Artikel 14 Woningwet geeft het college de bevoegdheid, nadat artikel 13b Opiumwet is toegepast, de eigenaar/ verhuurder te verplichten het pand aan een ander in gebruik te geven en/of het beheer over te dragen. Het college kan voor beide gevallen personen respectievelijk instanties aanwijzen.
In de Onteigeningswet is daarnaast de bevoegdheid toegevoegd om een pand dat is gesloten op grond van artikel 13b van de Opiumwet te onteigenen.
In voorkomende gevallen dat de eigenaar/ verhuurder niet van de mogelijkheid gebruik maakt om de huur, al dan niet buitengerechtelijk, te beëindigen, zal het college worden verzocht gebruik te maken van haar bevoegdheid zoals die is neergelegd in artikel 14 lid 1 onder a Woningwet (andere gebruiker).
Van verhuurders wordt verwacht dat zij van de mogelijkheid gebruik maken zoals die is neergelegd in artikel 7:231, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek (zie §1.7.6.1.). Een maatregel die laat zien dat het de eigenaar eraan gelegen is herhaling van druggerelateerde feiten te voorkomen en dat een eigenaar zijn verantwoordelijkheid neemt.
Objectgerichte karakter van de maatre gel
Overdracht van het pand tast de werking van de bestuurlijke maatregel niet aan. Dit geldt zowel voor een waarschuwing als voor een sluiting.
Hieronder volgt een opsomming van gedragingen rondom de oplegging en uitvoering van een sluiting die strafbaar zijn gesteld:
artikel 187 van het Wetboek van Strafrecht bepaalt dat het beschadigen, wederrechtelijk afscheuren of onleesbaar maken van de bekendmaking van de last (de kennisgeving), strafbaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-233280.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.