Gemeenteblad van Krimpen aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpen aan den IJssel | Gemeenteblad 2019, 230558 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpen aan den IJssel | Gemeenteblad 2019, 230558 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent illegaal geplaatste laadpalen in de openbare ruimte
Om de luchtkwaliteit in onze gemeente te verbeteren, wordt onder meer elektrisch vervoer gestimuleerd. Elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig. De gemeente ondersteunt de gebruikers van elektrische auto’s door het plaatsen van laadpunten.
Krimpen aan den IJssel heeft op dit moment 28 openbare laadpalen. Opladen op eigen privéterrein heeft echter de voorkeur. Als die mogelijkheid er niet is en er is binnen 250 meter loopafstand van het huis geen laadpunt beschikbaar, dan kan de inwoner een laadpaal aanvragen bij de gemeente. De aanvraag gebeurt via www.laadpaalnodig.nl. Op deze website staat aan welke voorwaarden men moet voldoen. Het contact over de aanvraag verloopt via ENGIE. Op dit moment leveren, onderhouden en exploiteren zij de laadpalen op straat in onze gemeente.
2. Aanleiding opstellen beleidsstuk
De aanleiding voor het opstellen van dit beleidsstuk is de volgende. In de praktijk wordt geconstateerd dat sommige eigenaren van een elektrische auto zelf een particulier laadpunt plaatsen in de openbare ruimte, waarbij de kabel vaak onder of over de gemeentegrond ligt. Dit kan leiden tot onveilige situaties. Daarnaast is uit oogpunt van precedentwerking en mogelijke ‘wildgroei’ ook gewenst om een beleidsregel op te stellen die voorziet in het privaatrechtelijk handhaven in deze situaties. Het plaatsen van een laadpalen in de openbare ruimte door inwoners wordt dus niet toegestaan of (als deze al is geplaatst) gelegaliseerd.
Het juridische kader voor de aanpak van het hierboven genoemde probleem ligt zowel in de Algemeen Plaatselijke Verordening als in het Burgerlijk Wetboek.
3.1 De Algemeen Plaatselijke Verordening
Het is verboden, conform artikel 2:11 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening (Apv) , om zonder vergunning de verharding van een weg op te breken, in een weg te graven of te spitten, de aard of breedte van de wegverharding te veranderen of anderszins verandering te brengen in de wijze van aanleg van een weg. Daarom moet hiertegen worden opgetreden.
Omdat de laadpalen in de openbare ruimte staan, en daarmee op grond van de gemeente, is het eigendom van de laadpaal een aandachtspunt. Wie is er formeel eigenaar van de paal en wat betekent dit voor bijvoorbeeld aansprakelijkheid?
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak door middel van natrekking (artikel 5:20 lid e BW). De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal en dat is, gezien de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid voor onder meer onderhoud en veiligheid, niet wenselijk. Daarom is het noodzakelijk dat er wordt opgetreden tegen illegaal geplaatste laadpalen.
4 Illegale laadpalen in de openbare ruimte – stappenplan
Er zijn dus openbare laadpalen beschikbaar voor de eigenaren van elektrische auto’s. Het is ook toegestaan om een laadpunt te realiseren op particuliere grond van de eigenaar. Hierbij geldt dat het opladen van de auto gebeurt op eigen terrein. Wat niet is of wordt toegestaan, is het plaatsen van een private laadpaal of laadpunt in de openbare ruimte. Hiertegen zal privaatrechtelijk worden opgetreden, omdat dit wordt beschouwd als het oneigenlijk gebruik van gemeentegrond.
Parkeerplaatsen waar openbare laadpalen staan, worden voor het laden niet toegewezen aan bepaalde personen of auto’s, bijvoorbeeld met onderbord en/of kenteken.
Het stappenplan voor deze privaatrechtelijke handhaving is als volgt:
als de laadpaal wel op gemeentegrond staat, dan wordt er een zaak van aangemaakt in Djuma. Is er sprake van een melding via het KCC, dan neemt de juridisch medewerker van het team Vastgoed en Facilitair contact op met die persoon en meldt dat de zaak in behandeling is genomen. Meer mededelingen worden er vanuit privacyoverwegingen niet gedaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-230558.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.