Gemeenteblad van Leusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2019, 228208 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2019, 228208 | Beleidsregels |
Beleidsregels buitenreclame Leusden 2019
Artikel 2 Reikwijdte van de beleidsregels
Deze beleidsregels zien op buitenreclame en dan specifiek op de volgende reclamevormen:
toeristische en gemeentelijke bewegwijzering: de zogenaamde “bruine” borden dienen voor toeristische bewegwijzering en de “blauwe” borden bevatten de gemeentelijke bewegwijzering. In veel gevallen is er nauwelijks onderscheid te maken tussen bewegwijzering en (handels)reclame. Het doel is immers het trekken van klanten om daar commercieel voordeel uit te halen, reden waarom deze bewegwijzering hier is meegenomen.
Artikel 6 Digitale en overige lichtreclame
Alle reclameobjecten waarin sprake is van de toepassing van licht dienen te voldoen aan de meest actuele versie van de Richtlijn Lichthinder van de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (NSVV) (www.nsvv.nl).
Reclameobjecten moeten worden uitgevoerd in duurzame, hoogwaardige materialen en moeten tenminste voorzien zijn van energiezuinige LED-verlichting of vergelijkbaar.
Artikel 9 Specifieke regels over abri-reclame
Het maximum aantal toegestane abri’s wordt periodiek met de vervoersonderneming bepaald.
Artikel 11 Specifieke regels over lichtmastreclames
Onverminderd het bepaalde in artikel 6.2 is niet toegestaan dat lichtmastreclames bewegende of wisselende beelden bevatten.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leusden in haar vergadering van 3 september 2019.
Burgemeester en wethouders van Leusden,
H.W. de Graaf-Koelewijn
directeur-secretaris
G.J. Bouwmeester
burgemeester
De aanleiding voor het opstellen van beleidsregels voor buitenreclame is meerledig.
De wet- en regelgeving en het beleid dat ziet op de inrichting van de openbare ruimte is veranderd. Zo is de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht per 1 oktober 2010 in werking getreden. Bestemmingsplannen zijn geactualiseerd. Recentelijk is de Algemeen plaatselijke verordening Leusden 2019, hierna Apv, geactualiseerd Dat geldt ook voor de Welstandsnota Leusden 2018 en voor de Erfgoedverordening Leusden 2018.
Voor een doelmatig beheer en onderhoud van de reclameobjecten is het van belang dat het exclusieve beheer per reclamevorm, of een combinatie van reclamevormen, op door het college aan te wijzen stukken grond in handen komt van telkens één exploitant, die door middel van een aanbesteding wordt geselecteerd.
Het met het opstellen van beleidsregels beoogde doel/effect is:
Wabo, Woningwet en Monumentenwet
Indien een reclameobject is aan te merken als een bouwwerk, is voor het bouwen daarvan een omgevingsvergunning vereist. Een bouwwerk is een constructie van enige omvang en heeft een plaatsgebonden karakter. Het maakt in eerste instantie niet uit of het bouwwerk op eigen terrein of op gemeentegrond gerealiseerd wordt. Voorbeelden van bouwwerken op het gebied van reclame zijn reclamezuilen en billboards.
Een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt getoetst aan:
In de Welstandsnota zijn de welstandscriteria vastgelegd die van toepassing zijn op bouwwerken. De Welstandsnota is recentelijk, dat wil zeggen in 2018, nog geactualiseerd. De Welstandsnota bevat geen specifieke welstandscriteria over reclameobjecten. Wel is de excessenregeling uit hoofdstuk 5 van toepassing. Hierin is het volgende geregeld.
Indien het uiterlijk van een (bestaand) bouwwerk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand kunnen burgemeester en wethouders de eigenaar aanschrijven tot het opheffen van die strijdige situatie. Deze regeling is gebaseerd op artikel 12, lid 1 en 13a van de Woningwet en is bedoeld om excessen tegen te gaan. Artikel 12 lid 1 van de Woningwet bepaalt verder dat de criteria hiervoor in de welstandsnota moeten zijn opgenomen.
De gemeente hanteert bij het toepassen van deze regeling het criterium dat er sprake moet zijn van een buitensporigheid in het uiterlijk die ook voor niet-deskundigen evident is en die afbreuk doet aan de ruimtelijke kwaliteit van een gebied.
De excessenregeling geldt niet alleen voor vergunningplichtige bouwwerken, maar ook voor bouwwerken waarvoor geen bouwvergunning hoeft worden aangevraagd of die zijn vrijgesteld van welstandstoezicht.
De Apv is recentelijk nog geactualiseerd. De geactualiseerde Apv is 10 juli 2019 door de raad vastgesteld en op 15 augustus 2019 in werking getreden. In de Apv is een aantal bepalingen opgenomen waarmee reclameobjecten kunnen worden gereguleerd. De Apv bevat regels over verkeersveiligheid en hinder (2:10), plakken en kladden (2:42) en verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame (4:15).
De hierboven genoemde wet- en regelgeving en beleid geeft voor het college nog onvoldoende mogelijkheid om te sturen op de reclame in de openbare ruimte. Met toepassing van artikel 4:81 van de Awb geeft het college richting aan de haar toekomende bevoegdheden door beleidsregels vast te stellen. De beleidsregels zijn het resultaat van het zoeken naar een optimale balans tussen het behoud/versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte, het bieden van ruimte aan bedrijven en organisaties die reclame willen maken en het genereren van inkomsten uit de exploitatie.
De reikwijdte van de beleidsregels
De beleidsregels zien op de buitenreclame. Hieronder wordt verstaan ieder opschrift, aankondiging en/of mededeling met een commercieel of niet-commercieel belang aan, boven of zichtbaar vanaf de openbare weg en/of de openbare ruimte, ongeacht het gebruikte communicatiemiddel.
Het gaat in Leusden thans om de volgende bestaande reclamevormen, te weten:
De beleidsregels zien niet op reclame:
Nieuwe reclamevormen in de toekomst
In de beleidsregels wordt specifiek aandacht besteed door middel van enkele regels voor nieuwe reclamevormen in de toekomst.
Beheer en exploitatie van de reclamevormen
Voor een doelmatig beheer en onderhoud van de reclameobjecten is het van belang dat het beheer en de exploitatie per reclamevorm of een combinatie van reclamevormen telkens in handen is van één exploitant. Dit wordt geregeld via een aanbesteding. De exploitant die na de aanbesteding wordt geselecteerd verkrijgt het exclusieve recht tegen bepaalde voorwaarden en voor een bepaalde periode één of een combinatie van reclamevormen te exploiteren. De beleidsregels zijn uitgangspunt bij de aanbesteding van de exploitatie.
Artikel 2 Toepassingsbereik beleidsregels
Om een indruk te geven van de reclamevormen in de openbare ruimte, hieronder enkele foto’s.
Artikel 3 Concessieverlening na aanbesteding
Concessies die de gemeente uitgeeft zullen via aanbestedingen in de markt gezet worden. De inkomsten uit privaatrechtelijk af te sluiten overeenkomsten worden toegevoegd aan de algemene middelen en komen tot stand na aanbestedingen. De gemeente sluit aan bij de Aanbestedingswet 2012 (laatste aanpassing april 2016) ten aanzien van de eisen voor het aanbesteden van reclamevormen. Het inkoopbeleid van de gemeente blijft eveneens altijd van toepassing.
Artikel 4 Ruimtelijke kwaliteit
Ruimtelijke kwaliteit is een begrip waarvoor geen scherpe definitie bestaat. Het heeft echter alles te maken met de waardering van de ruimte. Ze wordt niet in de eerste plaats bepaald door het uiterlijk van de ruimte op zich. Ook wordt het niet door iedereen op dezelfde manier beleefd en beschreven. Vindt men bijvoorbeeld 'rust en ruimte' in de leefomgeving belangrijk, dan betekent dit voor de één de nabijheid van een groot wandelbos, maar voor de ander een groot balkon met een wijds uitzicht.
Toch bevat dit artikel enkele concrete handvatten om te kunnen beoordelen of de ruimtelijke kwaliteit is aangetast bij plaatsing van een reclameobject.
Grote, vrijstaande reclameobjecten hebben over het algemeen een negatieve invloed op de ruimtelijke kwaliteit. Het uitgangspunt is dat hier terughoudend mee wordt omgegaan.
Artikel 5 Verkeersveiligheid en hinder
Er zijn geen landelijke eenduidige richtlijnen voor het plaatsen van reclame-uitingen langs de openbare weg. Belangrijkste uitgangspunt van de gemeente is dat reclame de verkeersveiligheid en het gebruik van de openbare ruimte niet negatief mag beïnvloeden.
Onder andere de toegankelijkheid voor mindervaliden kan hiermee gewaarborgd worden. Er zullen via contractbepalingen ook aan reclameobjecten beperkingen worden opgelegd om daarmee de toegankelijkheid te waarborgen.
Artikel 6 Digitale en overige lichtreclame
De Welstandsnota geeft aan dat led-reclames toegestaan zijn, mits voldaan wordt aan de richtlijnen van de NSVV (Richtlijn Lichthinder). De Welstandsnota is echter bedoeld voor reclame aan panden. In deze beleidsregels dienen daarom aanvullende criteria te worden opgenomen om lichthinder van reclame in de openbare ruimte tegen te gaan.
Duurzame openbare ruimte is ruimte die mogelijkheden biedt voor betekenisvol gebruik nu en in de toekomst. Een duurzame ruimte is duurzaam in beheer, gebruik en inrichting. De openbare ruimte draagt bij aan leefbaarheid in het algemeen en duurzaamheid is daarom meer dan een milieudoelstelling. Een duurzame openbare ruimte sluit qua gebruik ook aan bij het karakter van de omgeving.
Artikel 8 Onderhoud en bevestigingsconstructies
Alle reclame en voorwerpen bestemd voor het aanbrengen van reclame die naar het oordeel van het college in onvoldoende staat van onderhoud verkeren, niet meer gebruikt worden of hun feitelijke betekenis hebben verloren, moeten worden hersteld, dan wel verwijderd. Per situatie zal worden bezien of privaatrechtelijk of bestuurs-rechtelijk wordt gehandhaafd.
Artikel 9 Specifieke regels over abri-reclame
Artikel 10 Specifieke regels over digitale informatieborden
Artikel 11 Specifieke regels over lichtmastreclames
Artikel 12 Specifieke regels over vrije plakplaatsen
Iedere gemeente moet het recht op vrije meningsuiting faciliteren door per 10.000 inwoners minimaal een vrije plakplaats te regelen. Plakplaatsen op grond van de APV zijn niet bestemd voor handelsreclame.
Artikel 13 Toelating nieuwe reclamevormen
De komende jaren zal afgewogen worden of nieuwe reclamevormen een goede aanvulling of vervanging zijn op het reeds bestaande reclame aanbod in Leusden Daarbij zal steeds de vraag moeten worden beantwoord of een nieuwe reclamevorm een aanvulling is of juist afbreuk doet aan het uiterlijk aanzien van de gemeente en of deze aansluit bij het bestaande aanbod.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-228208.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.