Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2019, 218563 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2019, 218563 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma 2019 (WABO-bouwen) Vergunningen Toezicht en Handhaving
Dit document bevat het uitvoeringsprogramma en een reeks productbladen die hierop betrekking hebben. In dit document worden de VTH taken uiteen gezet. Deze taken beperken zich uit tot bouwen en ruimtelijke ontwikkeling. Voor de uitvoering van deze taken wordt samengewerkt met partners zoals de Provincie Utrecht, Omgevingsdienst Regio Utrecht (Odru) de Veiligheidsregio Utrecht (Vru), en het waterschap Rivierenlanden.
Allereerst worden een aantal belangrijke ontwikkelingen geschetst voor dit domein en deze samenwerkingsverbanden. Tot de belangrijkste ontwikkeling behoort voor de gemeente Vijfheerenlanden om van drie afzonderlijke VTH-organisaties, één VTH-organisatie te maken die voldoet aan de kwaliteitscriteria zoals gesteld in de VTH-wet.
De doelstellingen voor het uitvoeringsprogramma van dit jaar zijn naast het op een zo adequaat mogelijke wijze uitvoeren van de reguliere werkzaamheden, ook het opstellen van een nieuw VTH-beleid benoemd. Dit betreft één van de vijf benoemde thema’s.
De reguliere werkzaamheden in dit uitvoeringsprogramma en de benoemde thema’s zijn terug te vinden in de productbladen.
1.1 Waarom een uitvoeringsprogramma?
Dit uitvoeringsprogramma is een uitwerking van de wettelijke verplichting zoals bedoeld in artikel 5.3. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en artikel 7.3. van het Besluit omgevingsrecht (Bor). Daarin is de basis gelegd hoe de gemeente Vijfheerenlanden haar rol ziet en die van haar inwoners als het gaat om taken op het gebied van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH).
De gemeente wil hiermee bereiken dat het voor iedereen helder en duidelijk is hoe de gemeente uitvoering geeft aan haar VTH-beleid. Duidelijkheid en transparantie over het beleid en de uitvoering dragen namelijk bij aan meer begrip bij diegenen die hiermee te maken krijgen.
In het omgevingsrecht zijn er regels waar overheden zich aan moeten houden bij het uitvoeren van VTH-taken. Deze regels zijn er om de veiligheid en gezondheid van mens en natuur binnen de fysieke leefomgeving te beschermen.
Eisen aan de inrichting van deze processen zijn wettelijk vastgelegd in de Wabo en de daarbij behorende algemene maatregelen van bestuur (Bor en Ministeriele regeling omgevingsrecht, Mor). Dit zijn de zogenaamde procescriteria. De procescriteria bevatten de eisen die gesteld worden aan een sluitende beleidscyclus: de zogenaamde en bekende ´BIG-8´-cyclus.
De provincie beoordeelt of gemeenten het uitvoeren van de wettelijke VTH-taken adequaat uitvoert. Het VTH-beleid en het uitvoeringsprogramma vormen hiervoor de basis. Met dit uitvoeringsprogramma wordt invulling gegeven aan deze wettelijke verplichting en vormt de start van de beleidscyclus voor de gemeente Vijfheerenlanden.
Dit uitvoeringsprogramma bestaat uit een algemene beschrijving van wat de gemeente wil gaan doen aan de uitvoering van haar VTH-taken.
Anderzijds bestaat het uit ‘Productbladen’ waarin per ‘product’ toelichting wordt gegeven op vragen als ‘Wat doen we? Waarom doen we het? Wat vinden we belangrijk?’ etc.
De productbladen zijn tot stand gekomen vanuit de provincie brede samenwerking op VTH-gebied. Er is een ‘menukaart’ ontwikkeld van alle VTH-taken. Per gemeente wordt bepaald welke productbladen in de gemeente van toepassing zijn. Deze productbladen worden jaarlijks ‘gekozen’. De opzet en opbouw van de productbladen is altijd hetzelfde en wordt als zodanig door alle gemeenten gebruikt. Hiermee is bereikt dat per product inzichtelijk is hoe voor de betreffende taak/activiteit invulling is/wordt gegeven aan de beleids- en uitvoeringscyclus. Ook wordt de inhoud van de productbladen zoveel mogelijk met elkaar afgestemd. Dit is voor de komende jaren nog werk in uitvoering. Aan de andere kant staat het gemeenten vrij om een eigen invulling te geven aan de inhoud van de productbladen. Er moet ruimte zijn en blijven om maatwerk mogelijk te maken en lokale nuances aan te brengen.
2.1 Welke taken voeren we uit?
De uitvoering van de VTH-taken komen voort uit de bevoegdheid, dan wel verplichting die de gemeente heeft op basis van bepaalde wetten en regelgeving. De verplichting om uitvoering te geven aan de beleids- en uitvoeringscyclus ligt vast in de Wabo en is nader uitgewerkt in het Bor. Dit betekent dat in ieder geval de VTH-taken voortkomende uit de Wabo voor alle gemeenten binnen het kader vallen.
Welke VTH-taken de gemeente Vijfheerenlanden precies uitvoert en hoe hieraan concreet invulling wordt gegeven valt op te maken uit de Productbladen (Hoofdstuk 4).
2.2 Wie voeren de VTH-taken uit?
De VTH-taken worden niet alleen door de gemeente zelf uitgevoerd, maar er wordt samengewerkt met meerdere VTH-partners.
Uitvoeringsorganisatie gemeente Vijfheerenlanden
De gemeente Vijfheerenlanden heeft de uitvoering van haar VTH-taken georganiseerd binnen het team Vergunningen en het team Toezicht en Handhaving (Wabo). Daarbij zijn er VTH-taken op het gebied van milieu ondergebracht bij de Omgevingsdienst regio Utrecht (Odru). Op het gebied van brandveiligheid wordt nauw samengewerkt met de Veiligheidsregio Utrecht (Vru).
Binnen het team Vergunningverlening en het team Toezicht en Handhaving zijn vergunningverlening, toezicht en handhaving functioneel en per medewerker gescheiden. Hiermee wordt voorkomen dat een bedrijf een vergunning én daarna een controle krijgt van dezelfde medewerker.
De beschikbare capaciteit bij de teams Vergunningen en Toezicht en Handhaving voor de uitvoering van de VTH-taken over 2019 zijn als volgt opgebouwd:
De beschikbare capaciteit kan gedurende het jaar fluctueren door het aan- of vertrekken, dan wel
De financiële borging voor de inzet van de beschikbare capaciteit en de nodige middelen ligt vast in de gemeentelijke jaarlijkse begroting. Zie onderstaande overzichten.
Onderdeel / team Toezicht en Handhaving
Een deel van de gemeentelijke VTH-taken wordt uitgevoerd door Vru en de Odru. De gemeente blijft het bevoegd gezag voor deze taken, maar de uitvoering ervan wordt verzorgd door deze partners.
De Odru voert voor de gemeente Vijfheerenlanden de milieutaken uit. De samenwerkingsafspraken tussen deze dienst en de gemeente Vijfheerenlanden liggen vast in een dienstverleningsovereenkomst (hierna: Dvo). De Odru rapporteert ieder kwartaal en ook jaarlijks over de voortgang van de uitvoering van haar taken voor de gemeente. Ook stelt de dienst jaarlijks een uitvoeringsplan op.
De navolgende taken heeft de gemeente Vijfheerenlanden ondergebracht bij de Odru.
De Vru adviseert de gemeente Vijfheerenlanden in het kader van de vergunningverlening op het gebied van brandveilig gebruik. Ook voert de Vru op dit gebied het toezicht uit in de realisatie- en gebruiksfase bij bouwwerken. De samenwerkingsafspraken tussen de Vru en de gemeente Vijfheerenlanden liggen vast in een Dvo. De Vru rapporteert jaarlijks over de uitgevoerde werkzaamheden en stelt jaarlijks in overleg met de gemeente een jaarplan op.
De provincie Utrecht heeft de (wettelijke) taak om de samenwerking tussen bestuursorganen op het gebied van de VTH-taken te coördineren. In de provincie Utrecht is al jaren een breed samengesteld Provinciaal Samenwerkingsoverleg (PSO) operationeel. Hiermee wordt invulling gegeven aan de formele eisen uit de Wabo/Wet VTH. Naast de overheden (gemeenten, provincie, waterschappen, politie, Openbaar Ministerie), landelijke inspectiediensten (NVWA, RWS, Belastingdienst, SZW, ILT) en de Veiligheidsregio, nemen ook een aantal beherende instanties (Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Utrechts Landschap) en belangenorganisaties, zoals Utrechts Particulier Grondbezit deel aan het overleg. Daarnaast nemen de Odru en de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD Utrecht) als adviseurs ook deel aan het overleg.
Interbestuurlijk Toezicht (hierna: IBT)
Daarnaast ziet de Provincie Utrecht toe of en in hoeverre gemeenten voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen, onder andere op het gebied van het omgevingsrecht. Het IBT richt zich zowel op de taken vergunningenverlening, toezicht en handhaving, als op ruimtelijke ordening, milieu, externe veiligheid en erfgoed/monumenten.
In de provinciale verordening systematische toezichtinformatie is vastgelegd welke informatie de provincie van de gemeenten jaarlijks wil ontvangen op de onderdelen van het omgevingsrecht. Op basis van de aangeleverde informatie vindt de beoordeling plaats. Hierbij kan het oordeel uitkomen op ‘adequaat’, ‘redelijk adequaat’ of ‘niet adequaat’.
De gemeente Vijfheerenlanden is nog niet eerder beoordeeld. Met de Interbestuurlijk toezichthouder zijn in februari 2019 afspraken gemaakt over de beleidscyclus voor 2019 en volgende jaren. Voorts zijn er afspraken gemaakt over het opstellen van een Implementatieplan zodat de VTH-organisatie met betrekking tot de bouwtaken gaat voldoen aan de wettelijke kwaliteitscriteria.
2.3 Ontwikkelingen en actualiteiten in 2019
Wet- en regelgeving is nodig om de fysieke leefomgeving op orde te houden. Op dit gebied zijn een aantal ontwikkelingen gaande, waarbij de meest in het oog springende hieronder kort worden beschreven.
In lijn met het geschetste veranderingsproces in de samenleving zal naar verwachting in 2021 de Omgevingswet in werking treden. De toekomstige Omgevingswet wordt één van de grootste wijzigingen in de wetgeving betreffende het fysieke domein van de afgelopen decennia. De uitgangspunten van deze wet zijn participatie en integrale aanpak op basis van vertrouwen, met als doelen minder en overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven van inwoners en bedrijven en lokaal maatwerk.
Deze wet bundelt 26 wetten, 120 sectorale Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) en honderden ministeriële regelingen. Gemeenten zijn verplicht een omgevingsvisie en een omgevingsplan op te stellen. Het gemeentelijk omgevingsplan legt algemene regels en vergunningplichten vast voor het gehele grondgebied. Daarmee worden de bestemmingsplannen vervangen.
Er zijn vier AMvB’s ontwikkeld, waaronder het ‘Omgevingsbesluit’ (Ob) met daarin algemene en procedurele bepalingen en het ‘Besluit kwaliteit leefomgeving’ (Bkl) met daarin inhoudelijke normen die zich richten tot bestuursorganen en twee AMvB’s met uitvoeringsregels (waaronder het huidige Activiteitenbesluit en het Bouwbesluit).
De gemeente Vijfheerenlanden heeft een kernteam samengesteld dat het proces rondom de implementatie van de Omgevingswet bij de gemeente Vijfheerenlanden verzorgt. Zij zorgt onder andere voor kennisoverdracht.
Actualisatie van het VTH-beleid
In 2019 gaat de gemeente Vijfheerenlanden ook een actualisatieslag maken als het gaat om het VTH-beleid. Vooralsnog bestaat het huidige beleid hoofdzakelijk uit beleid op de toezicht- en handhavingstaken. Het is echter ook wettelijk vereist om beleid te ontwikkelen op de vergunningentaken.
In dat kader is het ook gewenst om het VTH-beleid te actualiseren en te bepalen of en in hoeverre prioriteiten en strategieën nog genoeg aansluiten bij de bestuurlijke visie.
In samenwerking met de netwerkgroep “De Waarden” wordt daarom in 2019 het VTH-beleid verder ontwikkeld en geactualiseerd.
Op 1 januari 2021 is het nodig dat de huidige welstandsnota’s van de samengevoegde gemeentes zijn geharmoniseerd. De bestaande welstandsnota’s zullen, zo is wettelijk bepaald, per 1 januari 2021 komen te vervallen.
Het onderdeel ruimtelijke kwaliteit wordt onderdeel van een op te stellen omgevingsplan. In 2020 zal een begin gemaakt worden met het consolideren, actualiseren en vernieuwen van de welstandsnota’s naar een nota ruimtelijke kwaliteit die breder en integraal invulling geeft aan de doelen ten aanzien van ruimtelijke inpassing (bebouwing, openbare ruimte, erfgoed en landschap etc.).
Kwaliteitscriteria Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH)
Om de kwaliteit van de uitvoering van de VTH-taken te optimaliseren en borgen,
is de Wet VTH in het leven geroepen. Het doel van deze wet is een veilige en gezonde leefomgeving, door het bevorderen van de kwaliteit en samenwerking bij de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht.
De wet regelt de randvoorwaarden voor gemeenten om tot een hogere kwaliteit van handhaving te komen. Zo is het basistakenpakket van de omgevingsdiensten wettelijk vastgelegd en zijn gemeenten verplicht een ‘verordening Kwaliteit VTH’ te hebben. Voor de bestuurlijke fusie hadden de afzonderlijke gemeenten Leerdam, Vianen en Zederik de VTH-taken op verschillende manieren georganiseerd. Met de provincies Utrecht en Zuid-Holland in de rol van Interbestuurlijk Toezichthouder is destijds afgesproken dat de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden bij de bestuurlijke samenvoeging een Implementatieplan zal opstellen zodat de VTH-organisatie voldoet aan de wettelijke criteria. Ook zal in 2019 hiertoe een verordening aan de gemeenteraad ter vaststelling worden voorgelegd.
Wet private kwaliteitsborging ( Wkb )
Private kwaliteitsborging is het technisch toetsen van bouwplannen en het houden van toezicht op de realisatie van de bouw door private partijen in plaats van door de overheid. De bouwsector wordt zelf verantwoordelijk voor de bouwkwaliteit.
Het voorstel om te komen tot private kwaliteitsborging is op 14 mei 2019 door de Eerst Kamer aangenomen. De verantwoordelijk minister heeft in december 2018 een akkoord op hoofdlijnen weten te bereiken met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. In het akkoord zijn afspraken opgenomen over invoering, implementatie en de informatievoorziening aan gemeenten. Het is de verwachting dat deze wet tegelijk met de Omgevingswet in 2021 in werking zal treden.
Uit praktische overwegingen is in december 2018 het Handhavingsbeleid Vianen 2016-2018 d.d. 28 juni 2015 voor de gemeente Vianen verlengd en van toepassing verklaard voor de gemeenten Leerdam en Zederik. Ingevolge de wet Arhi is dit beleid nu van toepassing voor de gemeente Vijfheerenlanden. Zoals vermeld in paragraaf 2.3. wordt in 2019 gestart met het maken van nieuw VTH-beleid voor de Wabo (bouw)taken. In dit beleid wordt vastgelegd wat we belangrijk vinden als het gaat om de uitvoering van de VTH-taken. Om in het jaar 2019 programmatisch te kunnen werken is voor de gemeente Vijfheerenlanden gestart met het maken van dit pragmatische VTH-uitvoeringsprogramma. Hierbij is het goed om in het algemeen en ook specifiek (per productblad) aan te geven wat we belangrijk vinden.
De prioriteiten van de uit te voeren TH-taken voor het reguliere werk zijn bepaald op grond van de resultaten van de risicoanalyse die is uitgevoerd in het kader van het Handhavingsbeleid. De diepgang voor de toets van het Bouwbesluit bij vergunningverlening en het toezicht op de bouw is vastgesteld in het Toets- en toezichtsprotocol Vijfheerenlanden.
In de verschillende productbladen worden de Wabo-thema’s en het reguliere werk concreet uitgewerkt.
In ieder geval wordt bij de uitvoering van de VTH-taken naast de reguliere taken specifiek aandacht besteed aan de volgende thema’s:
Illegale bewoning is planologisch geen gewenste situatie en kan gepaard gaan met en leiden tot (brand) gevaarlijke situaties. Daarbij zijn de meeste ruimtes niet ingericht om er te kunnen wonen. De gemeente Vianen heeft dit project in 2017 uitbesteed aan een extern bureau. Het doel is om de illegale bewoning van recreatiewoningen te (laten) beëindigen. waardoor een beheerssituatie ontstaat die vanaf 2020 binnen de reguliere handhavingsinspanningen kan worden opgenomen.
Bij brand moet iedereen veilig een gebouw kunnen verlaten. Daarom staan in het Bouwbesluit 2012 regels die betrekking hebben op vluchtroutes bij bestaande bouw- en nieuwbouw. Voor 1992 golden er minder strenge regels. Er mochten toen landelijk portiekwoningen worden gebouwd waarbij een gemeentelijk redvoertuig (brandweerauto als gelijkwaardig alternatief) de tweede vluchtweg zou moeten verzorgen bij brand. Dit is naar de huidige maatstaven niet meer toegestaan. Om die reden is in 2017 – 2018 een eerste inventarisatie uitgevoerd naar de huidige situatie van portiekflats in de gemeente Vijfheerenlanden, voorzover gebouwd vóór 1992. Uit deze eerste inventarisatie blijkt dat ca. 11 gebouwen nader onderzocht moeten worden. Deze gebouwen voldoen mogelijk niet aan het Bouwbesluit 2012 omdat men deze flats bij brand niet veilig kan verlaten via een tweede vluchtweg.
Door de gemeente Vijfheerenlanden worden jaarlijks veel omgevingsvergunningen voor bouw- en sloop verleend, zowel aan particulieren als aan bedrijven. De meeste van deze vergunningen, worden vrij snel gerealiseerd nadat de vergunning is verleend. Het komt echter ook voor dat er geen gebruik wordt gemaakt van de vergunning. Wettelijk kunnen deze vergunningen na een bepaalde periode worden ingetrokken. In beginsel heeft een verleende omgevingsvergunning een onbeperkte geldigheidsduur. Hiermee ontstaat een zogenaamde "slapende vergunning", waarin de feitelijke situatie anders is dan de vergunde of planologische situatie. “Slapende vergunningen” zijn vergunningen die tot in het oneindige kunnen blijven voortbestaan, zonder dat de vergunde rechten gebruikt worden. Dit is een ongewenste situatie, met name vanwege de volgende planologische, stedenbouwkundige en administratieve belangen:
De productbladen vormen ‘de kern’ van zowel het toekomstige Jaarverslag 2019, als het Uitvoeringsprogramma 2019. In de toekomst kan men concreet opmaken wat de gemeente Vijfheerenlanden had geprogrammeerd, wat hiervan is uitgevoerd. In 2020 zal voor de gemeente Vijfheerenlanden over het jaar 2019 een jaarverslag worden gemaakt, omdat de gemeente Vijfheerenlanden vanaf 2019 bestaat en dit document het eerste uitvoeringsprogramma is. Dit uitvoeringsprogramma is de feitelijke start voor de gemeente Vijfheerenlanden van de beleidscyclus.
Hieronder staat toegelicht hoe u de Productbladen kunt ‘lezen’ en wat u hierin terug kunt vinden. De groene kleur is gerelateerd aan vergunnings- en toezichtsactiviteiten. De gele productbladen hebben betrekking op beleidsmatige werkzaamheden. De blauwe kleur heeft tenslotte betrekking op overige activiteiten.
18. VTH jaarverslag 2019 en VTH uitvoeringsprogramma 2020 (gedeeltelijk, vaststelling 2020) |
|
|
|
|
|
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-218563.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.