Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2019, 217418 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2019, 217418 | Verordeningen |
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van innovatieve projecten op het gebied van armoede en schulden (Subsidieregeling innovatieve projecten armoede en schulden gemeente Zutphen 2019)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 3, derde lid en 5, vierde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van innovatieve projecten op het gebied van armoede en schulden (Subsidieregeling innovatieve projecten armoede en schulden gemeente Zutphen 2019)
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Op grond van deze regeling komen voor subsidie enkel en alleen in aanmerking (project-)activiteiten die een vernieuwende impuls geven aan het armoede- en schuldenbeleid van de gemeente en een duurzaam effect bewerkstelligen. Deze activiteiten dragen bij aan het verminderen van de kwetsbaarheid en hulpafhankelijkheid van inwoners van de gemeente en bevorderen bij voorkeur dat inwoners van de gemeente uit de armoede en schulden komen.
Deze regeling is uitdrukkelijk niet bedoeld voor het subsidiëren van activiteiten ter ondersteuning of uitbreiding van de reguliere activiteiten van de aanvrager of van de aan de (project-)activiteiten deelnemende partijen, ongeacht of deze hiervoor al subsidie van de gemeente ontvangt c.q. ontvangen of niet.
Artikel 5 Aanvraag, in te dienen gegevens
Artikel 7 Subsidievaststelling
In de subsidiebeschikking wordt vermeld dat de subsidieontvanger uiterlijk drie maanden na afloop van het project een schriftelijke verantwoording moet indienen bij het college. Uit deze verantwoording moet blijken waaraan de subsidie is besteed en dat en hoe de doelstellingen en beoogde resultaten zijn behaald.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening weigert het college de subsidie in ieder geval als:
Aldus besloten op 27 augustus 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Deze subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van innovatieve projecten op het gebied van armoede en schulden. Op 23 april 2019 heeft het college namelijk besloten een budget beschikbaar te stellen voor innovatieve projecten op het gebied van armoede en schulden (2019 BW 00231). Met deze regeling en bijbehorende geldmiddelen wil het college het Zutphense armoede- en schuldenbeleid een extra impuls geven, waardoor het effectiever wordt en een meer duurzaam effect heeft.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Van de aanvrager wordt verwacht dat hij indien mogelijk co-financiering voor het project weet te vinden. Als dit (nog) niet mogelijk is bij het indienen van de aanvraag, dan moet de aanvrager dit nader motiveren en aangeven wanneer er eventueel aanvullende geldmiddelen kunnen worden ingezet.
Waar het om het onderscheidend criterium ‘innovatie’ gaat is het de bedoeling dat mogelijke subsidieontvangers worden uitgedaagd om met ideeën te komen die het armoede- en schuldenbeleid van de gemeente een vernieuwende impuls geven. Dit kan ook betekenen dat er een vertaling van (bewezen) best practices naar de Zutphense situatie plaats vindt.
Bij het onderscheidend criterium ‘meerwaarde’ gaat het erom dat de (project)activiteiten iets toevoegen aan het armoede- en schuldenbeleid van de gemeente. Het is aan de aanvrager om deze toegevoegde waarde te omschrijven.
Bij het onderscheidend criterium ‘samenwerking’ gaat het erom dat bij uitvoering van de (project)activiteiten waar nodig samenwerking wordt gezocht met relevante lokale partijen. Deze bundeling van krachten moet voorkomen dat er versnippering van activiteiten of onnodige dubbelingen optreden.
Bij het onderscheidend criterium ‘duurzaam effect’ is het van belang dat de (project)activiteiten bijdragen aan de vermindering van de kwetsbaarheid en hulpafhankelijk van de inwoners van de gemeente. Bij voorkeur draagt het project er aan bij dat inwoners van de gemeente uit de armoede en de schulden komen. Zo wordt een – door het college gewenste - beweging gemaakt van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’.
Bij het onderscheidend criterium ‘effectiviteit’ gaat het erom dat de (beoogde) resultaten van de (project)activiteiten in verhouding staan tot de gevraagde subsidie.
Het streven is dat het de (project)activiteiten binnen een jaar zijn afgerond. Als op basis van evaluatie blijkt dat er een langere periode nodig is om de (project)activiteiten (succesvol) af te ronden, is dit mogelijk. Er wordt hiervoor dan geen extra subsidie verstrekt.
Artikel 4 Aanvraag om subsidie
Omdat op één moment alle aanvragen om subsidie worden beoordeeld, moeten alle aanvragen vóór 1 oktober 2019 zijn ingediend.
Voor het overige behoeft dit artikel geen toelichting.
Artikel 5 Aanvraag, in te dienen gegevens
In het Algemeen mandaatbesluit gemeente Zutphen 2016 is het vaststellen van een aanvraagformulier (dat overigens ook digitaal kan zijn en ook digitaal kan worden ingediend) gemandateerd aan de ambtelijke organisatie, omwille van de snelheid en de efficiency. Dit hoeft daarmee niet het college te doen. In het aanvraagformulier is opgenomen wat de aanvrager moet invullen, naast de op grond van het tweede lid van dit artikel te overleggen gegevens.
Artikel 6 Afhandeling aanvragen, subsidieplafond
Als het college een subsidieplafond heeft ingesteld en het totaalbedrag van de ingediende subsidiabele aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, komen de aanvragen die als beste zijn beoordeeld als eerste voor subsidie in aanmerking. Dit is bepaald in het tweede lid van dit artikel.
Artikel 7 Subsidievaststelling
De subsidie wordt op grond van het eerste lid direct vastgesteld, ook als het een subsidie bedraagt van meer dan € 5.000,-. Dit is in afwijking van het bepaalde in de Algemene subsidieverordening geregeld, ter beperking van administratieve lastendruk en ter deregulering.
Op grond van het tweede lid beslist het college uiterlijk op 1 december van enig jaar.
In dit artikel zijn de gronden opgenomen om de subsidie te weigeren, naast de weigeringsgronden zoals die volgen uit de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van innovatieve projecten op het gebied van armoede en schulden, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-217418.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.