Beleid inzake bijstandsverlening aan daklozen.

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel Beleid inzake bijstandsverlening aan daklozen

onder intrekking van de richtlijn Beleid inzake bijstandsverlening aan daklozen

 

 

De gemeente Almere is als centrumgemeente aangewezen voor bijstandsverlening aan personen zonder adres.

 

Daklozen

Daklozen zijn diegenen die niet beschikken over een eigen woning noch duurzaam bij vrienden of familie wonen en ook niet in een instelling, bijvoorbeeld ziekenhuis of gevangenis verblijven.

De belanghebbende beschikt helemaal niet over enige vaste vorm van opvang. Het is wel mogelijk, dat de dakloze een beperkt aantal nachten bij vrienden, kennissen of bijvoorbeeld in de nachtopvang verblijft. Er wordt vanuit gegaan dat de dakloze geen woonkosten heeft, behalve de kosten van de nachtopvang, waarvoor bijzondere bijstand mogelijk is.

Wanneer de structureel dakloze nog een briefadres in een andere centrumgemeente heeft, wordt hij terugverwezen. In het geval hij nog ingeschreven staat in een vorige gemeente, maar niet meer op dat adres verblijft, wordt dit aangepast in Burgerzaken, zodra het briefadres in Almere is verstrekt.

 

Welke personen meldden zich op het daklozenspreekuur in Almere?

  • De structurele dakloze (de “echte” zwerver)

Dit is de persoon, die vooral op straat zwerft en/of enige nachten per week in de nachtopvang verblijft. Af en toe kan men natuurlijk ook nog wel enige opvang bij familie hebben. Bij deze persoon is meestal veelvuldige psychisch/sociale problematiek de oorzaak van het zwerfgedrag. Hij hoeft niet in de gemeente Almere te verblijven. De dakloze mag overal in den lande een uitkering bij een centrumgemeente aanvragen.

  • De tijdelijke dakloze

Dit is de persoon, die door omstandigheden zijn vaste woonruimte is verloren, maar die wel de intentie heeft om weer vaste woonruimte te verkrijgen. Deze persoon verblijft afwisselend enige nachten per week op meerdere adressen in Almere, maar dat kan ook in andere (omringende) gemeenten zijn.

  • Klant is niet dakloos, maar mag zich niet inschrijven op woonadres

De hoofdbewoner geeft wel toestemming om op zijn adres te wonen, maar de klant mag zich onder geen voorwaarde in laten schrijven op het adres. Vaak ligt daar een financiële reden aan ten grondslag, denk aan toepassen kostendelersnorm op de uitkering van de hoofdbewoner, verminderd recht op toeslagen etc. Zie bijgaande werkinstructie hoe te handelen.

 

Uitkeringsnorm en bijzondere bijstand aan daklozen

Norm 50% alleenstaande (ouder), 80% echtpaar.

Nachtopvang: Kosten € 5,- per nacht (bijzondere bijstand)

 

Thuislozen

Thuislozen zijn diegenen die niet beschikken over eigen woonruimte, maar wel een dak boven hun hoofd hebben bij een “instelling”, bijv. Perspectief van het Leger des Heils, Blijf-groep, Kwintes, Meeregaard etc. Thuislozen kunnen wel of geen woonkosten hebben, dat is afhankelijk van de instelling waar ze verblijven.

 

Uitkeringsnormen met woonlasten

  • Thuislozen vanaf 21 jaar: reguliere norm is algemene bijstand. Een eventuele aanvulling tot het totaal van pensionprijs + zak- en kleedgeld is bijzondere bijstand. Thuislozen vanaf 21 jaar recht op een bijstandsuitkering voor levensonderhoud van respectievelijk 70% (alleenstaande) en 100% (echtpaar) van het netto minimumloon . Dit bedrag kan, gelet op de hoogte van het aan de instelling verschuldigde bedrag ("pensionprijs"), zo nodig worden verhoogd, zodanig dat de thuisloze een bedrag gelijk aan de landelijke bijstandsnormen, genoemd in artikel 23 Participatiewet - bij verblijf in een inrichting - in handen houdt ("zak- en kleedgeldnorm”). Dit ondanks dat het niet gaat om inrichtingen. Dus: eerst norm enerzijds vergelijken met pensionprijs + zak- en kleedgeld anderzijds. Is de norm te laag, dan de bijstand afstemmen op grond van artikel 18 Participatiewet tot het totaal van pensionprijs + zak- en kleedgeld in de vorm van bijzondere bijstand.

  • Thuislozen van 18, 19 en 20 jaar: de jongerennorm is algemene bijstand. Alles daarboven is bijzondere bijstand. Aanvulling vindt ook hier zo nodig plaats tot het totaal van pensionprijs + zak- en kleedgeld.

  • Komt zelden voor: thuislozen jonger dan 18 jaar: de totale bijstandsuitkering (voor zover en zolang toegekend) is bijzondere bijstand. In principe is het niet mogelijk om bijstand aan personen jonger dan 18 jaar te verstrekken. Dat gebeurt dan op grond van de zeer dringende redenen (artikel 16 van de Participatiewet). Voor zover en zolang als aan minderjarigen (dus personen jonger dan 18 jaar) bijstand wordt verstrekt, vindt dit ook hier zodanig plaats dat de pensionprijs kan worden betaald en men het zak- en kleedgeld overhoudt.

Let op voorliggende voorzieningen, zie ook onder "weggelopen minderjarige".

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld, Almere, 20 augustus 2019

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

de afdelingsmanager Werk en Inkomen

P. Benschop

Naar boven