Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 211476 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 211476 | Overige besluiten van algemene strekking |
Organisatieregeling gemeente Zundert 2019
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zundert;
gelezen het bepaalde in art. 103 en 160 van de Gemeentewet;
overwegende dat het college heeft besloten tot een organisatiewijziging zoals verwoord in de Strategische Visie 2025;
gelezen het advies van de Ondernemingsraad (OR) van de gemeente Zundert d.d. 09-07-2019;
1. Vast te stellen de Organisatieregeling gemeente Zundert 2019.
Hoofdstuk 2 De ambtelijke organisatie
1. Het college stelt – met uitzondering van de griffie – de structuur van de ambtelijke organisatie vast.
2. De gemeentelijke organisatie werkt aan programma’s, zijnde:
Beleidsprogramma Omgeving en Maatschappij
Beleidsprogramma Zorg en Sociaal Domein
Beleidsprogramma Economie en Innovatie
Uitvoeringsprogramma Beheer Openbare Ruimte
Het algemene doel is dat maatschappelijke vraagstukken integraal worden benaderd en aangepakt vanuit verschillende disciplines en invalshoeken. Via de uitgangspunten van een netwerkorganisatie kan Zundert haar zelfstandigheid waarborgen.
3. De structuur van de ambtelijke organisatie van de gemeente Zundert bestaat uit de organisatorische eenheid directie, bestaande uit de volgende functionarissen:
a. De gemeentesecretaris/algemeen directeur
De programmamanager geeft sturing aan een programma zodat de gestelde doelen worden bereikt op een manier die aansluit bij de eisen en wensen van de stakeholders. De programmacoördinator is belast met de uitvoering van een programmaonderdeel en draagt zorg voor het motiveren, stimuleren en faciliteren van medewerkers zodat zij de gewenste kwaliteit en kwantiteit kunnen leveren binnen het programma. De programmamedewerkers leveren een bijdrage aan de programma’s en zijn aanspreekbaar door de programmacoördinator op de uitvoering van hun werkzaamheden.
De programmamedewerkers hebben een relatie met de stakeholders en bouwen continu aan die relatie.
De programmacoördinator, de programmamanager en de programmamedewerkers leggen verantwoording af aan de directie. Er is geen onderlinge hiërarchie tussen de programmamanager en de programmacoördinator.
4. Het organogram van de ambtelijke organisatie maakt als bijlage onderdeel uit van dit besluit.
Hoofdstuk 3 Gemeentesecretaris/algemeen directeur
De bepalingen in dit hoofdstuk gelden tevens als instructie voor de gemeentesecretaris in de zin van artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet.
Artikel 10 Relatie tot griffie (driehoeksoverleg)
De gemeentesecretaris bevordert, samen met de burgemeester en de griffier, een goede afstemming tussen het college, gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Hij/zij voert daartoe periodiek overleg met de burgemeester en de griffier.
Voor zover de gemeentesecretaris/algemeen directeur bij de uitvoering van zijn/haar taken op grond van dit hoofdstuk behoefte heeft aan advies en bijstand, kan hij/zij daarvoor een beroep doen op alle eenheden en medewerkers van de gemeentelijke organisatie en waar nodig externe ondersteuning inschakelen.
Hoofdstuk 4 Verantwoordelijkheden en bevoegdheden functies
Artikel 12 Gemeentesecretaris/algemeen directeur
De directeur is voor de gehele organisatie, inclusief de griffie, bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden en vertegenwoordigt burgemeester en wethouders in het overleg met de ondernemingsraad. Hij/Zij ziet erop toe dat zaken ter informatie, voor advies of ter instemming aan de ondernemingsraad worden voorgelegd.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college draagt de concerncontroller de zorg voor:
De voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole conform de controleverordening van de gemeente Zundert en ziet er op toe dat ook de andere medewerkers van de gemeente deze regels in acht nemen;
Artikel 15 Functionaris gegevensbescherming (FG)
De functionaris gegevensbescherming houdt, vanuit een onafhankelijke positie, gevraagd en ongevraagd de gegevensbescherming binnen de organisatie hoog op de agenda en is verantwoordelijk voor:
het toezien op de naleving van de AVG, andere wet- en regelgeving omtrent gegevensbescherming en van het beleid van de verwerkingsverantwoordelijke met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens, met inbegrip van de toewijzing van verantwoordelijkheden, bewustmaking en opleiding van medewerkers van de gemeente die persoonsgegevens verwerken en de betreffende audits;
Hoofdstuk 5 Coördinatie- en overlegorganen
Artikel 16 Samenstelling en verantwoordelijkheid directieteam
Het directieteam is binnen de richtlijnen die het college heeft gegeven verantwoordelijk voor de totstandkoming en implementatie van het beleid binnen de organisatie. Hiernaast vindt binnen het directieteam waar nodig besluitvorming plaats over de inzet van capaciteiten en middelen vanuit de werkorganisatie ten behoeve van de bestuurlijke opgaven.
Hoofdstuk 6 Uitoefening van bestuursbevoegdheid
Artikel 18 Mandaat en machtigingen
De mandaten en machtigingen om namens het bestuursorgaan gebruik te maken van bevoegdheden zijn vastgelegd in door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester vastgestelde besluiten.
Artikel 19 Financieel beleid en financieel beheer
In de Financiële verordening Zundert en in de Regeling budgetbeheer Gemeente Zundert wordt nadere invulling gegeven inzake de hooflijnen van het financiële beheer. Ook de vastlegging van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verschillende functionarissen op het gebied van financieel beleid en financieel beheer maakt daarvan deel uit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-211476.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.