Gemeenteblad van Baarn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2019, 207680 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2019, 207680 | Beleidsregels |
Damoclesbeleid Woningen en Lokalen Artikel 13b Opiumwet
dat artikel 13b, eerste lid, van de Opiumwet de burgemeester de bevoegdheid geeft om
bestuursdwang toe te passen indien in woningen of lokalen dan wel in of op bij woningen of
zodanige lokalen behorende erven een middel als bedoeld in lijst I of II wordt verkocht,
afgeleverd of verstrekt dan wel daartoe aanwezig is of een voorwerp of stof voorhanden is en daarvoor is/wordt of kan worden gebruikt;
dat het van belang is beleidsregels vast te stellen waarin wordt aangegeven hoe de
bovenbedoelde bestuursdwang bevoegdheid zal worden toegepast;
Als beleidsuitgangspunt wordt als regel gekozen voor het toepassen van bestuursdwang en niet voor het opleggen van een dwangsom. Van een dwangsom mag in de meeste gevallen weinig effect worden verwacht, gelet op het feit dat het financiële gewin in het verdovende middelencircuit dusdanig groot is dat met een dwangsom naar verwachting niet zal worden bereikt dat een overtreding ophoudt of niet meer wordt herhaald. Bestuursdwang is een directer middel dat in tegenstelling tot de dwangsom op termijn tot feitelijke beëindiging van de overtreding zal leiden.
Bij het toepassen van bestuursdwang wordt vervolgens in principe gekozen voor sluiting van de woning/ het lokaal. Dit moet als de meest effectieve maatregel worden beschouwd om de met de Opiumwet strijdige situatie te doen beëindigen en herhaling ervan te voorkomen. Bij wijze van uitzondering kan in concrete gevallen, waar het middel van sluiting niet adequaat of niet evenredig is, bekeken worden welke andere vorm van bestuursdwang dient te worden toegepast dan wel een last onder dwangsom wordt opgelegd.
Indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven kan worden afgeweken van deze regels en direct tot sluiting worden overgegaan. De burgemeester motiveert in dat geval waarom wordt afgeweken van het beleid. Feiten en omstandigheden die kunnen worden aangemerkt als verzwarende omstandigheden, zijn opgenomen in onderstaande indicatorenlijst. De indicatorenlijst heeft geen cumulatief, maar een alternatief karakter. Al op basis van enkele indicatoren kan worden aangetoond dat er verzwarende omstandigheden zijn. De indicatorenlijst is nadrukkelijk een hulpmiddel. Voor toepassing van de maatregel moet uiteraard altijd eerst gekeken worden of voldaan wordt aan de criteria van artikel 13b Opiumwet en de voorwaarden zoals gesteld in dit beleid.
1. De hoeveelheid aangetroffen middelen als bedoeld in lijst I en/of lijst II van de Opiumwet. Dit zal in ieder geval een grotere hoeveelheid moeten zijn dan een hoeveelheid die duidt op eigen gebruik. Er moet minimaal sprake zijn van een hoeveelheid die duidt op beroeps- of bedrijfsmatige handel (hierbij wordt aangesloten bij de richtlijnen van de Procureurs Generaal). Indien sprake is van een dergelijke hoeveelheid kan op grond van de jurisprudentie aangenomen worden dat het gaat om handel en hoeft er geen sprake te zijn van daadwerkelijke verkoop, aflevering of verstrekking. Daarnaast kan er sprake zijn van andere signalen die duiden op beroeps- of bedrijfsmatigheid, zoals de aanwezigheid van verpakkingsmateriaal, grote som(men) (handels)geld, weegschaal, assimilatie-lampen e.d.);
2. de mate waarin de woning betrokken is bij de drugshandel in georganiseerd verband;
3. er is sprake van gewelds- of andere openbare orde delicten;
4. er is sprake van één of meer (vuur)wapen(s)/verboden wapenbezit als bedoeld in de Wet Wapens en Munitie;
5. er is een vermoeden van betrokkenheid van de bewoner(s)/betrokkene(n);
6. er is een vermoeden dat de bewoner(s)/betrokkene(n) verkeert/verkeren in kringen van personen met antecedenten (hierbij moet met name gedacht worden aan antecedenten t.a.v. de Opiumwet of de Wet Wapens en Munitie, maar ook antecedenten op het gebied van geweld jegens personen of zaken, zoals mishandeling, bedreiging, vernieling of diefstal e.d. kunnen een rol spelen);
8. er is sprake van een combinatie van middelen als bedoeld in lijst I en lijst II Opiumwet;
9. de mate van gevaar voor de omgeving, mate van risico voor omwonenden;
11. aannemelijkheid dat de woning niet overeenkomstig de woonfunctie wordt gebruikt;
12. aannemelijkheid dat behalve de woning of het daarbij behorende erf nog één of meer locaties betrokken is/zijn bij drugshandel in georganiseerd verband of als aanwezigheid van drugs hierop duidt;
13. de aanwezigheid van voorwerpen, vervoermiddelen, stoffen, gelden of andere betaalmiddelen, waarvan aannemelijk is dat zij bestemd zijn tot het plegen van een strafbaar feit, of
14. overige feiten of omstandigheden die duiden op drugshandel in georganiseerd verband.
Met betrekking tot de omschrijving van het “verkopen, afleveren, verstrekken dan wel daartoe aanwezig hebben” van verdovende middelen wordt aansluiting gezocht bij de Aanwijzing Opiumwet. Concreet betekent dit dat sprake is van een overtreding in de zin van dit beleid bij een hoeveelheid softdrugs van meer dan 5 gram, en bij een hoeveelheid harddrugs van meer dan 0,5 gram.
In geval van een huurwoning wordt de verhuurder direct van de sluiting op de hoogte gebracht. Een wijziging in de huursituatie wordt als niet ter zake doende beschouwd indien deze wordt aangebracht nadat het voornemen tot toepassing van bestuursdwang is uitgegaan. De ratio hierachter is dat de verhuurder niet met het plaatsen van andere huurders onder de toepassing van bestuursdwang kan uitkomen. Het is immers op dat moment nog steeds noodzakelijk de loop van een dergelijk pand af te halen, het enkel plaatsen van nieuwe huurders leidt niet tot het voorkomen van herhaling van een met de wet strijdige situatie.
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB). Het besluit tot sluiting van een woning of lokaal op grond van artikel 13b Opiumwet wordt geregistreerd en gepubliceerd in de zin van de WKPB. Het WKPB-register houdt deze publiekrechtelijke beperking betreffende de onroerende zaak bij. Indien de sluiting wordt opgeheven, wordt dit ook aangepast in het WKPB-register.
Hard- dan wel softdrugs in een handelshoeveelheid in een al dan niet voor het publiek toegankelijk lokaal (niet zijnde een woning):
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Sluiting voor een periode van maximaal 6 maanden.
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Sluiting voor een periode van maximaal 12 maanden.
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Drugs in een handelshoeveelheid in een woning:
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Schriftelijke waarschuwing indien de aangetroffen hoeveelheid softdrugs minder is dan 0,5 kilogram of de aangetroffen hoeveelheid harddrugs minder is dan 20 gram. Indien een grotere hoeveelheid wordt aangetroffen: sluiting voor een periode van maximaal 3 maanden.
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Sluiting voor een periode van maximaal 3 maanden indien de eerste overtreding een schriftelijke waarschuwing betrof. Indien bij de eerste overtreding een sluiting voor een periode van 3 maanden heeft plaatsgevonden: sluiting voor een periode van maximaal 6 maanden
3. Melding aan burgemeester + verstrekken van schriftelijke informatie (zoals het toesturen van een bestuurlijke rapportage, mutatierapport of algemeen informatierapport)
Sluiting voor een periode van maximaal 12 maanden.
Dit beleid treedt in werking de dag na publicatie van dit besluit: 23 augustus 2019.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-207680.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.