Artikel 1. Algemene bepalingen
- 1.
De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die het in artikel 7 bedoelde evaluatiegesprek met de burgemeester voert.
- 2.
De verslagen van de gesprekken in de benoemingsperiode wegen mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 2. Samenstelling commissie
- 1.
De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad. Een fractie kan een ander raadslid voordragen als lid van de commissie.
- 2.
De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
- 3.
Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de fractie van het desbetreffende lid een vervanger. Heeft de fractie slechts één zetel dan kan er geen vervanger worden aangewezen.
- 4.
De commissie laat zich ondersteunen door een door de commissie aangewezen ambtelijk secretaris.
- 5.
De commissie kan zich laten informeren door adviseurs.
- 6.
De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.
Artikel 3. Procedure en tijdschema
- 1.
De commissie voert tenminste één maal per jaar het gesprek met de burgemeester. Indien tenminste 3 leden van de commissie dan wel de burgemeester gemotiveerd de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een gesprek.
- 2.
De planning van de gesprekken wordt zoveel als mogelijk afgestemd op de gesprekken die de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.
- 3.
De ambtelijk secretaris agendeert en organiseert de gesprekken.
- 4.
De ambtelijk secretaris onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koning.
Artikel 4. Voorzitterschap van de commissie
- 1.
De voorzitter leidt het gesprek.
- 2.
De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.
Artikel 5. Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.
- 2.
De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.
- 3.
Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van adviseurs. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.
- 4.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan individuele raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 6, lid 1 en artikel 8, lid 5.
- 5.
De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.
- 6.
De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.
- 7.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.
- 8.
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de ambtelijk secretaris, de adviseurs en een mogelijke externe gespreksleider.
Artikel 6. Voorbereiding gesprek
- 1.
Commissieleden en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, de voorgaande verslagen in de benoemingsperiode in te zien.
- 2.
Commissieleden en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.
- 3.
De commissie kiest uit haar midden drie personen, waaronder in ieder geval de voorzitter of diens plaatsvervanger, die aan het gesprek met de burgemeester deelnemen. Bij verhindering treedt een ander lid van de commissie op als vervanger.
- 4.
Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de deelnemers namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.
Artikel 7. Het evaluatiegesprek
- 1.
Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.
- 2.
Tijdens het gesprek staan zowel de leden van de commissie als de burgemeester stil bij elkaars functioneren, verwachtingen en ervaringen.
- 3.
De uitgangspunten bij het gesprek gedurende de ambtstermijn zijn de profielschets waarop de burgemeester is benoemd, de wettelijke taken van de burgemeester en het verslag en afspraken van het vorige gesprek.
- 4.
De volgende bespreekpunten worden tijdens het gesprek besproken:
- a.
het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het seniorenconvent;
- b.
het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;
- c.
het functioneren van de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;
- d.
die invulling en de uitvoering van de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;
- e.
de vertegenwoordiging van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;
- f.
de representatie binnen de gemeente;
- g.
de relatie en het contact met de ambtelijke organisatie, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;
- h.
de nevenfuncties en integriteit;
- i.
de door de commissie en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten.
Artikel 8. Verslaglegging
- 1.
Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt.
- 2.
Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek en bevat een zakelijk beeld van het besprokene.
- 3.
Indien de deelnemers aan het gesprek zich niet kunnen verenigen met (delen van) het verslag worden deze opvattingen als bijlage aan het verslag gehecht.
- 4.
Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter, de burgemeester en de ambtelijk secretaris.
- 5.
Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koning gestuurd.
Artikel 9. Archivering
- 1.
De ambtelijk secretaris draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het vastgestelde verslag.
- 2.
Na het aftreden van de burgemeester worden alle stukken van de commissie die betrekking hebben op het functioneren van de burgemeester door de ambtelijk secretaris vernietigd.
Artikel 10. Slotartikelen
- 1.
De "Verordening Functioneringsgesprek burgemeester en raad gemeente Landgraaf 2019" wordt ingetrokken.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening evaluatiegesprek burgemeester en raad gemeente Landgraaf 2020" en treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.
Toelichting wijzigingen:
Algemeen:
Om het onderscheid met de voorheen geldende verordening te benadrukken is in de titel het jaartal 2020 opgenomen. De datum van vaststelling is 4 juli 2019. Gelet op de beperkte wijziging waarmee een materiële invulling formeel wordt vastgelegd, blijft de toelichting van de voorheen geldende verordening belangrijk en ongewijzigd en is die hieronder integraal opgenomen.
Titel:
De term “evaluatiegesprek” is minder vrijblijvend dan de term “klankbordgesprek”. De term “evaluatiegesprek” sluit derhalve beter aan bij de bedoeling van het gesprek van de commissie met de burgemeester en vice versa.
Artikel 1:
Om de juiste bedoeling van het evaluatiegesprek te duiden, wordt verwezen naar artikel 7.
Artikel 3:
Voorzien is in de mogelijkheid dat er ook tussentijds een gesprek kan worden georganiseerd, indien tenminste 3 leden van de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken.
Omdat de burgemeester tijdens zijn ambtsperiode in de regel drie gesprekken heeft met de commissaris van de Koning, is het praktisch onuitvoerbaar om tenminste drie van de gesprekken vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft te plannen. In plaats daarvan is gekozen de planning van de gesprekken zoveel als mogelijk af te stemmen op de gesprekken die de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.
Artikel 7:
In het gesprek bespreekt de commissie namens de gemeenteraad het functioneren van de burgemeester als bestuurlijk partner. Het evaluatiegesprek is derhalve in de eerste plaats een instrument binnen de relatie gemeenteraad – burgemeester. Op die manier kunnen gemeenteraad en burgemeester tijdens een vast moment hun wederzijdse opvattingen, verwachtingen en ervaringen uitspreken. De afspraken hierover worden vastgelegd in een verslag en kunnen zodoende worden uitgevoerd. Dit verwoordt de actuele opvatting die is vastgelegd in de Circulaire van 1 oktober 2017.
Omdat door tal van ontwikkelingen de eisen die worden gesteld aan het functioneren van de burgemeester veranderen ten opzichte van de eisen in de profielschets, zijn tevens de wettelijke taken van de burgemeester en het verslag en afspraken van het vorige gesprek als uitgangspunten voor het gesprek opgenomen.
Daarnaast is er nog een aantal bespreekpunten die al dan niet door de commissie en de burgemeester zelf kunnen worden ingebracht. De term “bespreekpunten” komt in de plaats van de termen “onderwerpen” en “thema’s”, omdat die beter aansluit bij het bepaalde in artikel 6.
In artikel 7 staat vermeld dat de rol van de burgemeester in het presidium of overleg met de fractievoorzitters wordt beoordeeld. In de plaats van het presidium of overleg met fractievoorzitter is in de gemeente Landgraaf het seniorenconvent ingesteld, zodat dit gremium in de tekst is opgenomen.