Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 201770 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 201770 | Beleidsregels |
Sanctiestrategie horeca Purmerend
Voor u ligt de Sanctiestrategie horeca Purmerend en Beemster (hierna: sanctiestrategie horeca). In de sanctiestrategie horeca wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeesters van de gemeenten Purmerend en Beemster hun handhavende bevoegdheden zullen inzetten die zij hebben op grond van de Drank- en Horecawet (hierna: DHW) en titel VA, paragraaf 2 van de Wet op de kansspelen (hierna: Wok). Tevens heeft deze sanctiestrategie betrekking op Afdeling 7A van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2003 (hierna: Apv) en Afdeling 8 en 8B (ten aanzien van de horecabedrijven) van de Apv Beemster 2012.
De gemeente Purmerend heeft in 2015 de Nota uitvoeringsregels handhaving horeca- en alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 vastgesteld. Aangezien de looptijd van voornoemde nota is verstreken, dient deze te worden geactualiseerd. De gemeente Beemster heeft de Nota uitvoeringsregels handhaving horeca en alcoholverstrekkers Beemster 2014 vastgesteld, die per 2014 gelding heeft.
Vanwege de aankomende fusie tussen Purmerend en Beemster is ervoor gekozen om de voorgaande uitvoeringsregels van beide gemeenten in te trekken en één volledig herziene sanctiestrategie horeca op te stellen die voor zowel Purmerend als de Beemster geldt. De sanciestrategie horeca is afgestemd met de politie Zaanstreek-Waterland, heeft gelding voor onbepaalde tijd en kan indien noodzakelijk en gewenst tussentijds worden gewijzigd. Er is tevens voor gekozen om de titel van het document te vereenvoudigen. Het document is nu getiteld de sanctiestrategie horeca.
De sanctiestrategie horeca treedt in werking de dag nadat deze bekend is gemaakt en vanaf dat moment worden overtredingen afgehandeld volgens de in deze sanctiestrategie opgenomen stappenplannen. Tot het moment van inwerkingtreding van deze sanctiestrategie worden overtredingen nog afgehandeld volgens de stappenplannen van de Nota uitvoeringsregels handhaving horeca- en alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 en de Nota uitvoeringsregels handhaving horeca en alcoholverstrekkers Beemster 2014.
De sanctiestrategie horeca heeft betrekking op de DHW, Apv en Wok. De DHW reguleert de verkoop van alcoholhoudende dranken en bewaakt de verantwoorde verstrekking van alcohol. De uitvoerings- en handhavingsbevoegdheden komen toe aan de burgemeester. Het toezicht op de DHW in de gemeenten Purmerend en Beemster wordt uitgevoerd door het team Toezicht en Handhaving (hierna: T&H).
De Wok reguleert en beheerst kansspelen. In Titel VA, paragraaf 2 van de Wok zijn regels opgenomen over het aanwezig hebben van kansspelautomaten in een horeca-inrichting. Voor het aanwezig hebben van kansspelautomaten in een horeca-inrichting is een aanwezigheidsvergunning vereist. Ten aanzien van Purmerend is deze aanwezigheidsvergunning één jaar geldig en kan voor maximaal twee kansspelautomaten afgegeven worden per inrichting. In de Beemster is de aanwezigheidsvergunning één jaar, vier jaar of voor onbepaalde tijd geldig. Daarnaast verbiedt de Wok gokzuilen.
In Afdeling 7A, dit zijn de artikelen 110a tot en met 110i van de Apv Purmerend en Afdeling 8 en 8B, dit zijn de artikelen 2.29, 2.30, 2.31 en de artikelen 2.34I tot en met 2.34L van de Apv Beemster zijn regels gesteld met betrekking tot verboden drankgebruik op aangewezen openbare plaatsen, het exploiteren van een horecabedrijf, het exploiteren van een terras, het sluitingsuur van de horeca en regels ter voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen.
De sanctiestrategie horeca hangt nauw samen met diverse beleidskaders. In de nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend en Beemster 2016-2019 (hierna: nota VTH) worden de bestuurlijke uitgangspunten en beleidskeuzes over de regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht, Apv en bijzondere wetten (waaronder DHW en Wok) beschreven. Ook wordt in de nota VTH de basis nalevingstrategie van de gemeenten Purmerend en Beemster vastgelegd. De nalevingsstrategie bestaat uit een toezicht-, sanctie-, en gedoogstrategie. In uitwerking op nota VTH zetten beide gemeenten jaarlijks middels een uitvoeringsprogramma uiteen welke activiteiten zij voor het komende jaar gaan ontplooien op het terrein van (onder andere) de DHW, Apv en de Wok.
Daarnaast hebben beide gemeenten een Preventie- en Handhavingsplan alcohol 2019-2022 vastgesteld. In deze plannen beschrijven de gemeenten Purmerend en Beemster op welke wijze zij alcoholgebruik door jongeren en jongvolwassenen willen voorkomen en terugdringen. Tevens heeft de gemeente Purmerend in 2011 de regeling ontheffing sluitingsuren vastgesteld, zijn in 2013 beleidsregels voor evenementen en terrassen vastgesteld en zijn in het Horecaconvenant Purmerend 2013 afspraken gemaakt om tot een zo veilig mogelijk uitgaansklimaat te komen.
Er is een apart handhavingsbeleid voor drugspanden en coffeeshops. Indien in een horeca-inrichting drugs wordt aangetroffen met medeweten van de horecaondernemer wordt conform dit beleid gesanctioneerd. Omdat handhavingsbeleid met betrekking tot drugs een bredere reikwijdte heeft dan alleen de horecabedrijven is ervoor gekozen om deze geen integraal onderdeel van de sanctiestrategie horeca te laten zijn.
Ook de Beleidsregels Wet Bibob Purmerend 2014 en de Bibob Beleidslijn Horeca, Seksinrichtingen & Omgevingsvergunning, bouwactiviteit en vechtsportevenementen gemeente Beemster hebben een bredere reikwijdte en zijn daarom geen onderdeel van deze sanctiestrategie horeca. Op grond van de Bibob beleidsregels van Purmerend kan iedere nieuwe horecaondernemer onderworpen worden aan de Bibob-toets (integriteitstoets). Wanneer de vergunning mogelijk wordt gebruikt voor het plegen van strafbare feiten, heeft de burgemeester de mogelijkheid de vergunning te weigeren of in te trekken.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beemster heeft op 8 april 2014 de Bibob Beleidslijn Horeca, Seksinrichtingen & Omgevingsvergunning, bouwactiviteit en vechtsportevenementen gemeente Beemster vastgesteld. In deze beleidslijn wordt een Bibob-toets uitgevoerd bij de aanvraag om een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank en Horecawet voor het uitoefenen van het horecabedrijf of het slijtersbedrijf. Op aanvragen voor een drank- en horecavergunning van paracommerciële horecabedrijven en slijterijen wordt geen Bibob-toets uitgevoerd, tenzij hiervoor aanleiding bestaat door een tip van officier van justitie of een indicatie of vermoeden dat er sprake is van een situatie waar artikel 3 van de Wet Bibob op van toepassing is.
1.4 Terugblik periode 2014-2018
Sinds 2014 maakt toezicht en handhaving op de DHW onderdeel uit van het reguliere werk van de gemeentelijke toezichthouders. Het dienstrooster van de toezichthouders is aangepast, zodat zij alcoholverstrekkers en horeca-exploitanten vaker en op verschillende tijdstippen controleren.
In de periode 2014-2018 zijn alcoholverstrekkers en horeca-exploitanten periodiek gecontroleerd. Ook is toezicht gehouden tijdens evenementen waar alcohol werd geschonken. De afgelopen periode is de samenwerking tussen particuliere beveiligers en gemeentelijke toezichthouders verbeterd. Zo worden jongeren onder de 18 jaar die in het bezit zijn van alcohol direct van het evenemententerrein verwijderd. Verder zijn bij de ingang van evenemententerreinen borden met huisregels geplaatst. Tevens hebben de beveiligers van de evenementen de mogelijkheid om jeugdwerkers in te schakelen indien zij jongeren in beschonken staat aantreffen.
In overeenstemming met de uitvoeringsregels zijn alle overtredingen volgens vaste stappen afgehandeld. Veel geconstateerde overtredingen werden beëindigd nadat we de ondernemer hadden gewaarschuwd. Verder bleek in de praktijk dat het vorige stappenplan bij overtreding van artikel 8 DHW te strikt was, ontbreekt een stappenplan voor de overtreding ‘wijziging exploitatievorm (activiteit) zonder gewijzigde exploitatievergunning’ en staan enkele onvolkomenheden in de uitvoeringsregels. Bovendien moest per overtreding een ander stappenplan gevolgd worden en zou het overzichtelijker zijn om te werken met een beperkt aantal stappenplannen.
In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van de handhavingsactiviteiten die de gemeenten Purmerend en Beemster in de periode van 2014 tot 2018 hebben ondernomen op het gebied van de DHW, horeca-gerelateerde overtredingen van de Apv en Wok. In de kolommen vindt u aan de linkerzijde telkens de cijfers terug van de gemeente Purmerend en aan de rechterzijde de cijfers van de Beemster. In onderstaande tabel zijn vastgestelde overtredingen ten aanzien van het verstrekken van alcohol aan jeugd niet opgenomen. In het kader van het project ‘samen voor de 100%’ zijn alcoholverstrekkers benaderd om mee te doen aan een steekproef naleving leeftijdsgrens verkoop alcohol. Hierbij werd meegedeeld dat bij een overtreding nog geen sancties volgen.
Tabel 1: overzicht handhavingsactiviteiten 2014-2018 gemeenten Purmerend en Beemster
In het volgende hoofdstuk delen we de overtredingen in vier categorieën in en wordt per categorie een stappenplan gepresenteerd dat de gemeenten Purmerend en Beemster gebruiken in geval van overtreding van de DHW, de Apv en titel VA, paragraaf 2 van de Wok. Vervolgens zijn tabellen opgenomen waarin per overtreding van de DHW, Apv en Wok wordt aangegeven welk stappenplan wordt gevolgd.
In dit hoofdstuk worden de overtredingen van de DHW, Apv en Wok naar zwaarte in categorieën opgedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel stemmen we af op het type overtreding per categorie. Per categorie overtreding wordt aangegeven welk stappenplan de gemeenten Purmerend en Beemster volgen en welke handhavingsinstrumenten worden ingezet.
2.1 Categorieën overtredingen en stappenplannen
In tabel 2 is een schema opgenomen dat door de gemeenten Purmerend en Beemster als stappenplan wordt gebruikt in geval van overtredingen van DHW, Apv en Wok. In het schema worden de overtredingen naar zwaarte in categorieën opgedeeld. De zwaarte van de bestuurlijke maatregel is vervolgens afgestemd op het type overtreding per categorie.
Tabel 2: categorieën overtredingen en stappenplannen
Bij categorie 1-overtredingen gaat het om urgente, ernstige zaken die direct dienen te worden beëindigd, omdat er een acuut gevaar is voor de volksgezondheid, de veiligheid of de omgeving. In deze gevallen moet snel gehandeld worden om tot beëindiging van de overtreding te komen en daarom is het noodzakelijk om direct op te treden.
Bij constatering van de overtreding wordt direct bestuursdwang aangezegd. De bestuursdwang wordt toegepast indien een exploitant niet eigenhandig de illegale situatie doet stoppen. De horecagelegenheid kan dan worden gesloten.
Categorie 2 en 2a-overtredingen
Bij overtredingen in deze categorie gaat het om ernstige zaken, maar is geen sprake van een acute, gevaarlijke situatie. Het gaat bijvoorbeeld om de exploitatie in strijd met de vergunning of niet meer voldoen aan de eisen die aan de leidinggevende(n) worden gesteld. In deze gevallen volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing, als voorloper op de eerste stap, namelijk een tijdelijke schorsing/intrekking van de vergunning of ontheffing. De zichtbaarheid van de maatregel wordt bij deze overtredingen van belang geacht voor de effectiviteit.
Soms moet de vergunning op grond van de DHW en Wok worden ingetrokken. Daarnaast zal de vergunning of ontheffing worden ingetrokken indien het in stand blijven van de vergunning een gevaar vormt voor de openbare orde, veiligheid of volksgezondheid. De wettelijke grondslag voor het intrekken van een vergunning of ontheffing is gelegen in de artikelen 30f en 30l Wok, 31 DHW, 5 Apv Purmerend en 1.6 Apv Beemster.
De DHW-vergunning kan voor maximaal 12 weken worden geschorst. De schorsing wordt ingezet als een directe intrekking van de vergunning of ontheffing buitenproportioneel is ten opzichte van de overtreding. Het aantal weken van de schorsing wordt verhoogd wanneer dezelfde overtreding nogmaals wordt begaan. De wettelijke grondslag voor het schorsen van een vergunning of ontheffing is gelegen in de artikelen 32 DHW, 5 Apv Purmerend en 1.6 Apv Beemster.
Categorie 2a heeft betrekking op overtredingen van de Apv ten aanzien van de sluitingstijden. In de tabellen wordt aangegeven met hoeveel uur de sluitingstijd teruggebracht zal worden.
Categorie 3 en 3a-overtredingen
De categorie 3-overtredingen hebben betrekking op een aantal specifieke overtredingen die niet meer te herstellen zijn. Wanneer de burgemeester voornemens is om een bestuurlijke boete op te leggen, wordt de betrokkene in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen tegen de op te leggen boete. Hiervoor hanteren wij een termijn van twee weken. Daarna wordt de sanctie definitief opgelegd.
Categorie 3a heeft betrekking op overtredingen van de DHW ten aanzien van het verstrekken alcoholhoudende drank aan personen kennelijk jonger dan 18 jaar of het anderszins verstrekken van alcohol terwijl dit niet is toegestaan. De gemeenten Purmerend en Beemster willen gezondheidsschade bij jeugdigen door alcoholgebruik tegengaan en hanteren bij deze overtredingen een lik-op-stukbeleid. Beide gemeenten vinden overtredingen ten aanzien van het verstrekken van alcohol aan minderjarigen zodanig ernstig, dat bij deze overtredingen niet wordt gewaarschuwd en direct een bestuurlijke boete wordt opgelegd. Tevens kan de verkoop van alcohol in de detailhandel voor maximaal twaalf weken worden verboden wanneer voor de derde maal in één jaar wordt geconstateerd dat alcohol wordt verstrekt aan personen die niet onmiskenbaar de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt (artikel 19a DHW).
Deze categorie bevat de overtredingen waarvan de verwachting is dat een financiële prikkel er toe leidt dat de overtreding in de toekomst wordt voorkomen. Daarbij valt te denken aan het niet ter plaatse kunnen tonen van een verstrekte vergunning of een terras dat buiten de vergunde afmetingen is uitgestald. In dat geval wordt als voorloper op een bestuurlijke sanctie eerst een waarschuwing gegeven, vervolgens als eerste stap het opleggen van een last onder dwangsom en pas als stap 2, bij volharding in de overtreding, volgt het innen van de dwangsom.
De dwangsom wordt in principe per termijn of per constatering opgelegd. Wanneer de dwangsom niet leidt tot het gewenste nalevingsgedrag kan vervolgens een last onder bestuursdwang of een nieuwe last onder dwangsom met hogere dwangsombedragen worden opgelegd. De hoogte van de dwangsommen voor de DHW en de Wok zijn gekoppeld aan de bedragen van de bestuurlijke boetes. Bij de hoogte van de dwangsommen bij de Apv wordt gekeken naar de aard van de overtreding en de financiële prikkel die we met de dwangsom willen geven om te komen tot beëindiging van de overtreding.
Doelstellingen sanctiestrategie horeca
De doelstellingen van de sanctiestrategie horeca zijn:
Handhaving vindt plaats aan de hand van een helder stappenplan. Alle alcoholverstrekkers en horeca-exploitanten worden op de hoogte gesteld van deze sanctiestrategie. De sanctiestrategie wordt gepubliceerd op www.overheid.nl en op de websites van de gemeenten Purmerend en Beemster. Hierdoor zijn de ondernemers op de hoogte van de consequenties van overtredingen.
Bij overtredingen in de categorieën 2, 3 en 4 wordt bij een eerste constatering van een overtreding eerst een bestuurlijke waarschuwing gegeven (stap 0). Bij de tweede constatering binnen een jaar wordt een bestuurlijke maatregel opgelegd. Tegen de waarschuwing staat geen bezwaar en beroep open. Bij overtredingen in de categorie 1 en 3a wordt direct bestuursrechtelijk opgetreden.
De wettelijke grondslag van de bestuurlijke boete is gelegen in afdeling 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), de artikelen 44 en verder van de DHW en artikel 35c Wok. De bestuurlijke boete zetten wij in om een zogenaamd lik op stuk beleid te kunnen voeren op overtredingen die zo ernstig zijn dat we daar meteen op willen treden. Door een directe consequentie (financiële prikkel) te verbinden aan een overtreding wordt het naleefgedrag vergroot.
De bestuurlijke boete is een bestraffende sanctie. Dit betekent dat een aantal waarborgen, zoals de plicht tot het geven van cautie (horen), gelden wanneer de burgemeester voornemens is een bestuurlijke boete op te leggen. In de bijlage van het Besluit Bestuurlijke Boete DHW zijn regels opgenomen over de hoogte van de boete. De hoogte van de bestuurlijke boete voor overtredingen van de Wok zijn bepaald aan de hand van de bedragen van de van toepassing zijnde categorieën zoals bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht.
De last onder bestuursdwang wordt opgelegd wanneer sprake is van een ernstige en spoedeisende overtreding en de overtreder zelf niet in staat of bereid is de overtreding te beëindigen of ongedaan te maken. Voor zover in de stappenplannen een last onder bestuursdwang is opgenomen, is sprake van een besluit waarin een termijn wordt gegeven waarbinnen de inrichting de exploitatie moet beëindigen of dat de drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen. Wordt aan de last niet voldaan, dan wordt de inrichting door de burgemeester gesloten.
Indien een situatie zo spoedeisend is, dat een besluit niet kan worden afgewacht, kan terstond bestuursdwang worden toegepast, maar wordt zo spoedig mogelijk nadien alsnog een besluit van bestuursdwang opgemaakt. De wettelijke grondslag is gelegen in de artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 van de Awb.
Hersteltermijn/begunstigingstermijn
Daar waar een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang wordt opgelegd, dient op grond van artikel 5:24 en 5:32a van de Awb een termijn te worden gesteld waarbinnen de in het besluit voorgeschreven herstelmaatregelen kunnen worden uitgevoerd. Na afloop van die termijn is toepassing van bestuursdwang mogelijk en wordt de dwangsom verbeurd. De gemeenten Purmerend en Beemster hanteren een hersteltermijn/begunstigingstermijn van twee weken.
Voor het stappenplan geldt dat een volgende stap wordt gezet wanneer binnen een jaar na een vorige constatering en/of overtreding opnieuw een overtreding plaatsvindt. Een overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding binnen vijf jaar na de vorige overtreding plaats, maar is de vorige keer langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap herhaald.
Overigens worden de maatregelen per ondernemer toegepast. Indien een ondernemer zijn onderneming tussentijds overdraagt en geen zeggenschap meer heeft over de onderneming en de nieuwe ondernemer een overtreding begaat, dan volgt eerst een bestuurlijke waarschuwing.
Voorafgaand aan een besluit tot het nemen van een bestuurlijke maatregel worden belanghebbenden (zoals de alcoholverstrekker of horeca-exploitant) uitgenodigd voor een zienswijzengesprek. Uiterlijk twee weken voor aanvang van het zienswijzengesprek ontvangen de belanghebbenden een schriftelijke uitnodiging. Tijdens het zienswijzengesprek worden de belanghebbenden in de gelegenheid gesteld zijn of haar reactie te geven over het voorgenomen besluit. De belanghebbenden kunnen zich hierbij laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.
Op basis van het voorgenomen besluit en eventueel ingediende zienswijzen weegt de burgemeester in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel het belang van de belanghebbenden af tegen het belang dat het overtreden artikel beoogt te beschermen.
De burgemeester weegt in zijn belangenafweging ook eventuele verzachtende of verzwarende omstandigheden mee. Van verzachtende omstandigheden is bijvoorbeeld sprake als de betrokkene in het verleden geen overtredingen heeft begaan, hij/zij uit eigen beweging maatregelen neemt ter beëindiging van de overtreding of voorkoming van overtreding in de toekomst. Verzwarende omstandigheden kunnen zijn:
Uiteindelijk resulteert de belangenafweging in een besluit. Indien een belanghebbende het niet eens is met het besluit, kan hij/zij binnen zes weken na de dag van verzending van het besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de burgemeester. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. De belanghebbende kan de voorzieningenrechter verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat verzoeker ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Een verzoek moet worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht van de Rechtbank Noord-, Afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorzieningen, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Afwijken van handhavingstabellen
In specifieke situaties kan gemotiveerd worden afgeweken van de voorgestelde stappenplannen, termijnen en handhavingsinstrumenten. Op grond van artikel 4:84 Awb moet de burgemeester overeenkomstig de handhavingstabellen handelen, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met deze beleidsregels te dienen doelen. Indien de burgemeester van de regels afwijkt, moet dit gemotiveerd worden.
2.3 Handhavingstabel Drank- en Horecawet
In tabel 3 geven we per overtreding van de DHW aan welk stappenplan wordt gevolgd en wat de eventuele bijzonderheden zijn per overtreding.
2.4 Handhavingstabel Apv Purmerend en Beemster
In de Apv van Purmerend zijn regels gesteld over het exploiteren van een horecabedrijf, terrassen, het sluitingsuur van de horeca en voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen. In de Apv van Beemster zijn regels gesteld over het sluitingsuur van de horeca en voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen
Om een horecabedrijf met eventueel terras te exploiteren in Purmerend zijn vergunningen benodigd. Om buiten de voorgeschreven openingstijden van de Apv geopend te mogen zijn, kan men een ontheffing van het sluitingsuur aanvragen. De beschikkingen worden onder voorschriften afgegeven. In de Regeling ontheffing Sluitingsuren 2011 van de gemeente Purmerend zijn de regels opgenomen waaraan een horecabedrijf moet voldoen om in aanmerking te komen voor een ontheffing van het sluitingsuur. In het Terrassenbeleid van Purmerend wordt aangegeven waar, wanneer en wat er op de terrassen is toegestaan. Om een integrale aanpak te bevorderen zijn in tabel 4 van deze sanctiestrategie horeca de sancties voor de overtredingen van de exploitatie van een horecabedrijf, terrassen, het sluitingsuur en oneerlijke mededinging opgenomen.
2.5 Handhavingstabel Wet op de kansspelen
In tabel 5 geven we ten slotte voor de overtredingen van titel VA, paragraaf 2 van de Wok aan welk stappenplan wordt gevolgd en wat de eventuele bijzonderheden zijn per overtreding.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-201770.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.