Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2019, 201476 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2019, 201476 | Verordeningen |
Nadere regels tijdelijke reclame-uitingen in de openbare ruimte gemeente Westerwolde
Reclame-uitingen worden vaak gebruikt om een evenement publiekelijk aan te kondigen. Soms worden ze ook gebruikt door commerciële bureaus voor het plaatsen van handelsreclame. Hierbij kan gedacht worden aan shows, tentfeesten, straatmarkten en circussen.
Een probleem dat speelt is de wildgroei en stedelijke en landschappelijke vervuiling van en door deze vorm van reclame. Dit vormt een gevaar voor het verkeer en de kwaliteit van de bermen. Ook kunnen lantaarnpalen of andere gemeentelijke eigendommen beschadigd raken door (metalen) driehoeksborden. Daarom heeft de gemeenteraad in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2018 (verder: Apv) globale algemene regels gesteld voor het plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen.
Op grond van artikel 2:10 derde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2018 (verder: Apv), kan het college onder meer nadere regels stellen voor tijdelijke reclame-uitingen. Met dit document geeft het college specifiekere algemene regels ten aanzien van tijdelijke reclame-uitingen, ter invulling van de regels die de gemeenteraad heeft gesteld.
Het doel van deze nadere regels is om enerzijds de voorwaarden voor het gebruik van tijdelijke reclame-uitingen nader vast te stellen, maar anderzijds wel door een meldingsplicht als gemeente goed toezicht te kunnen blijven houden. Dit zorgt voor administratieve lastenverlichting voor alle betrokkenen en past in de dereguleringstrend.
3. Harmonisatie van regelgeving
Voor de voormalige gebieden van de gemeentes Vlagtwedde en Bellingwedde geldt momenteel nog verschillend beleid op dit gebied. Voorliggend beleid tracht beide voormalige beleidsregels samen te brengen tot duidelijke spelregels voor het wel of niet mogen plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen in de gehele gemeente Westerwolde.
In de voormalige gemeente Bellingwedde moest een ontheffing worden aangevraagd. Er werd geen onderscheid gemaakt tussen commerciële of non-commerciële reclame. Verzoekers werden een maximum aantal (vijftien) aanduidingen en een maximaal aantal aanduidingen per dorpskern (vier) opgelegd en er werden voorwaarden gesteld aan de maximale afmetingen van de reclameborden.
In de voormalige gemeente Vlagtwedde kon worden volstaan met een melding indien er werd voldaan aan een aantal criteria. Ook was er een maximum aan het aantal te plaatsen borden (twaalf). Commerciële uitingen waren niet toegestaan.
Voorliggend beleid borduurt voornamelijk voort op het beleid van de voormalige gemeente Vlagtwedde.
4. Commercieel versus non-commercieel
Het is geen taak van de gemeente om commerciële bedrijven de gelegenheid te bieden om op een zeer goedkope manier handelsreclame te maken. Daarvoor zijn voldoende andere media beschikbaar. Dit ligt anders bij niet-commerciële organisaties en plaatselijke evenementen/activiteiten.
Bij non-commerciële organisaties en activiteiten is het winststreven niet het eerste doel. Het doel van deze organisaties en de activiteit dient te worden gezocht in het nut of welzijn van (een bepaald deel van) de bevolking.
Bovenstaande definiëring is op diverse manieren te interpreteren. Gevolg is dat het stellen van een grens om te bepalen of reclame binnen de criteria valt niet eenvoudig is. Daarom is hieronder een overzicht van diverse soorten non-commerciële reclame met een aantal praktijkvoorbeelden genoemd.
Ideële reclame wordt vaak uitgezonden door de overheid. Het heeft als doel bepaald gedrag te beïnvloeden. Voorbeelden hiervan zijn de BOB reclame campagnes, de “wij gaan weer naar school” campagne of een fietsverlichting reclamecampagne in de donkere maanden van het jaar.
Onbaatzuchtige reclame is ongeveer hetzelfde als ideële reclame. Deze reclames streven niet naar het verkopen van een product (dus naar het streven naar winst), maar naar inzameling van geld voor maatschappelijke of liefdadigheidsinstellingen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn de reclames van de KWF Kankerbestrijding, het Wereld Natuur Fonds, de Nierstichting, de Hartstichting en Vluchtelingenhulp.
Aankondigingen van evenementen of activiteiten door overheidsinstellingen of plaatselijke/regionale verenigingen of stichtingen (restcategorie)
Deze vorm van reclame is niet onder één bepaalde categorie te brengen en is meer als restcategorie te beschouwen. Voorbeelden van aankondigingen van evenementen of activiteiten door overheidsinstellingen zijn onder andere aankondigingen door de plaatselijke (openbare) bibliotheek of een aankondiging van een startersdag van de Kamer van Koophandel.
5. Plaatselijk versus niet-plaatselijk
Regelmatig bereiken de gemeente verzoeken tot het plaatsen van reclame-uitingen voor regionale en landelijke evenementen of activiteiten van algemene aard. Dit soort evenementen of activiteiten staan in geen enkele of zeer beperkte relatie tot de gemeente en haar inwoners. Het is daarom wenselijk om de mogelijkheid tot het voeren van evenementenreclame op reclameobjecten te beperken tot plaatselijke of regionale evenementen of activiteiten.
Bovengenoemde criteria kunnen op diverse manieren worden geïnterpreteerd. Daarom zijn een aantal praktijkvoorbeelden opgesomd, die in ieder geval in aanmerking komen voor het plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen:
Om een illustratie te geven van verzoeken met betrekking tot reclame op reclame-uitingen die niet worden gehonoreerd, is hieronder een lijst met een aantal praktijkvoorbeelden:
Het gebruik van reclame-uitingen zal enigszins gereguleerd moeten worden om de verkeersveiligheid, de kwaliteit van de bermen en een goede woon- en leefomgeving te waarborgen. De gebruiker zal aan de gemeente kenbaar moeten maken waar en hoeveel borden worden geplaatst en of deze voldoen aan de vastgestelde criteria. Concreet betekent dit een meldingsplicht.
Door middel van een zogeheten meldingsformulier meldt de gebruiker aan de gemeente dat zij/hij reclame-uitingen zal plaatsen. Op dit meldingsformulier, dat digitaal beschikbaar zal zijn, wordt tevens verwezen naar de geldende regels en criteria die vermeld zijn op onze gemeentelijke website. Op onze website kan de melder een model met de toetsingscriteria doorlopen om te zien of hij aan de geldende criteria voldoet. De gebruiker kan zijn of haar vorm van reclame zo vooraf toetsen en is op de hoogte van de gevolgen, indien niet wordt voldaan aan de regels en criteria.
De gebruiker dient ten minste twee weken voor het plaatsen van tijdelijke reclame-uitingen het college van burgemeester en wethouders in kennis te stellen van de plaatsing van de plaatsing van reclame-uitingen via het daartoe vastgestelde meldingsformulier.
De criteria waaraan het gebruik van tijdelijke reclame-uitingen dient te voldoen, luiden als volgt:
er mogen niet meer dan dertig reclame-uitingen per evenement of activiteit worden geplaatst, waarvan vijftien in Westerwolde-Noord en vijftien in Westerwolde-Zuid1;
er geldt een maximum van vier reclame-uitingen per dorpskern2;
de reclame-uitingen zijn niet toegestaan in beschermde dorpsgezichten3;
Veiligheidsregels voor plaatsing van sandwich- of driehoeksborden
Veiligheidsregels voor ophangen van spandoeken
We verlenen in principe geen ontheffingen om van de algemene regels in de APV en deze nadere regels te mogen afwijken. Daarmee willen we verrommeling van de leefomgeving terugdringen. Alleen in gevallen waarin toepassing van de algemene regels tot onredelijkheid en onbillijkheid leidt, kan het college besluiten om afwijking van deze algemene regels toe te staan.
De handhaving van deze nadere regels kan op diverse manieren geschieden. Ten eerste kan preventief worden gehandhaafd, door de plaatselijke reclamebureaus op de hoogte te stellen van deze nadere regels. Daarnaast heeft het gemeentebestuur de bevoegdheid tot het doen wegnemen van niet toegestane reclame-uitingen (uitoefenen van bestuursdwang). De kosten die gemoeid zijn met deze bestuursdwang kunnen worden verhaald op de overtreder. Onze buitengewoon opsporingsambtenaren houden toezicht op eventueel illegaal gebruik van tijdelijke reclame-uitingen.
Teneinde snel en adequaat op te kunnen treden tegen verkeerd of illegaal geplaatste reclame-uitingen, wordt contact opgenomen met de overtreder met het dringende verzoek de onrechtmatige toestand zo snel mogelijk op te heffen. Indien de onrechtmatige toestand na dit verzoek nog steeds is geplaatst, wordt zo snel mogelijk overgegaan tot handhaving op de illegaal geplaatste tijdelijke reclame-uitingen. Indien de overtreder niet bekend is, worden de borden gelijk weggehaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-201476.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.