Herziene kaart Inrichtingsplan Weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018

Het college van burgemeester en wethouders

Besluit:

  • 1.

    De “Herziene kaart bij het inrichtingsplan Weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018” vast te stellen.

de secretaris,

de burgemeester,

1. Inleiding

Het college is op grond van de Marktverordening Zandvoort 2017 verplicht om een inrichtingsplan met kaart vast te stellen. Het inrichtingsplan behelst nadere regels met betrekking tot een ordentelijk verloop van de markt (gezondheid, openbare orde, beperking overlast, veiligheid, en regulering woon- en leefklimaat).

Op de kaart worden onder andere de grenzen van de markt en plaatsen of gebieden bestemd voor vergunninghouders van een vaste marktplaats aangegeven. Nadat het inrichtingsplan met kaart in november 2017 is vastgesteld kwam naar voren dat de kaart niet overeenkwam met hetgeen men gepland had. In de praktijk kwam dat doordat er een bakplaats gesitueerd was voor een winkel, waarmee een bakplaats gezien de in die winkel verkochte handelswaren onverenigbaar is.

2. Besluitpunten college

Het college besluit de bijgaande “Herziene kaart bij het inrichtingsplan Weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018” vast te stellen.

3. Beoogd resultaat

Door het herzien van de kaart beschikt de gemeente over een beleidsinstrument om de markt aan de Grote Krocht te reguleren en is voor de marktkooplieden, marktmeester en andere belanghebbenden duidelijk waar welk type marktplaats met nummer zich bevindt.

4. Argumenten

  • 1.

    Als uitvoerend orgaan dient het college voorschriften vast te stellen ter bevordering van een goed functioneren van de markt.

    Op grond van de Marktverordening Zandvoort 2017 dient het college duidelijke voorschriften vast te stellen ter bevordering van een goed functioneren van de markt. Het gaat dan om “huishoudelijke” regels die voor een goed dagelijks beheer van de markt van belang zijn. Het inrichtingsplan is bij uitstek het instrument daarvoor. Het inrichtingsplan biedt flexibiliteit in de uitvoering en inrichting van de markt aan de Grote Krocht. Een duidelijke kaart maakt derhalve onderdeel uit van het inrichtingsplan. Op de kaart dient zichtbaar te zijn waar het marktterrein gesitueerd is en waar zich op het markterrein de bakplaatsen, overige marktplaatsen (kramen en verkoopwagens), opstelzones voor marktvoertuigen en  hulpverleningsroutes bevinden. De kaart die met dit besluit wordt vastgesteld voorziet daarin.

  • 2.

    Aanpassing van de kaart wordt gewenst en ondersteund door belanghebbenden.

    Belanghebbenden zijn het er over eens dat de kaart op een aantal onderdelen gewijzigd moet worden. Een wijziging houdt het verplaatsen van de (vis-)bakplaats (nummer 01 op het inrichtingsplan) voor de kaaswinkel aan de Grote Krocht in. Vis- en kaashandelaren zijn eensgezind van mening dat een viskraam direct voor de ingang van een kaaswinkel geen goede combinatie is. Deze plaats wordt in het vervolg een marktplaats voor een marktkraam. De marktplaats met nummer 20 op het inrichtingsplan, die voor de ingang van de supermarkt is gelegen wordt hiermee een vaste (vis-)bakplaats. Op deze plaats stond tijdelijk al een vishandelaar.

     

    Op de hoek van de Louis Davidsstraat en het Raadhuisplein wordt een nieuwe tijdelijke marktplaats met nummer 19a gepositioneerd. Hiermee kan mede ingespeeld worden op de toekomstige herinrichting van het Raadhuisplein en mogelijke tijdelijke (bouw)werkzaamheden in de Grote Krocht.  

     

    De plaatsen, genummerd met 18 en 19, die per abuis op de kaart van november 2017 als vaste plaats met bak-, frituurmogelijkheid stonden aangegeven worden overeenkomstig de eerdere intenties tot tijdelijke plaatsen aangewezen. De plaats die op de kaart van november 2017 als nummer 17 vermeld stond komt als marktplaats te vervallen daar dit een vaste standplaats is. Thans is deze plaats verhuurd aan een ondernemer die hierop dagelijks een viskraam drijft.

  • 3.

    Aanpassing van de kaart maakt het mogelijk om de juiste vergunningen te verlenen aan de marktkooplieden.

    Op dit moment staan alle marktkooplieden zonder vergunning op de markt; dit in afwachting van dat de kaart behorende bij het inrichtingsplan overeenkomstig de gemaakte afspraken en intenties is aangepast en opnieuw is vastgesteld. Nadat het inrichtingsplan is aangepast zullen alle kooplieden een aanvraagformulier voor een vergunning worden toegestuurd. De marktkooplieden zijn hiervoor leges ad € 108,50 verschuldigd. Oorspronkelijk was het plan dat de marktkooplieden na vaststelling van het huidige inrichtingsplan aanvraagformulieren toegestuurd zouden krijgen. Doordat de kaart niet juist was zijn om die reden nog geen aanvraagformulieren verstuurd.

    De vergunningen mogen alleen verleend worden voor de markt- en bak/frituurplaatsen: en niet voor de tijdelijke plaatsen ( nummers 02b, 18, 19 en 19a).

  • 4.

    Vergunningen kunnen soepel en snel worden verleend en het leidt tot rechtszekerheid.

    Het vaststellen van het inrichtingsplan heeft tot gevolg dat vergunningen soepel en snel verleend kunnen worden, waarmee een dienst wordt geleverd aan vergunningaanvragers en andere belanghebbenden bij de markt zoals consumenten.

    Het vaststellen van eenduidige regels leidt tot rechtszekerheid bij de beoordeling van verzoeken om een marktvergunning en verlaagd het risico dat een verzoek ten onrechte wordt afgewezen. Door het opstellen van regels wordt onder andere rechtsgelijkheid gecreëerd voor een aanvrager van een vergunning. Ook leidt het vaststellen van het inrichtingsplan ertoe dat de belangen van hen die mogelijk hinder zouden kunnen ondervinden van een marktkraam in acht worden genomen.

5. Risico’s en kanttekeningen

In het geval dat de tijdelijke plaatsen met de nummers 02b, 18, 19 en 19a vanwege tijdelijke (bouw)werkzaamheden door de marktkooplieden worden ingenomen dient er extra toezicht te zijn op de goede toegankelijkheid en de stalling van rijwielen.

6. Uitvoering

Een beleidsregel is een besluit van algemene strekking en dient verplicht in het digitale Gemeenteblad gepubliceerd te worden op https://www.officielebekendmakingen.nl /. Hierna is het besluit ook integraal raadpleegbaar op https://www.overheid.nl/lokale-wet-en-regelgeving. De beleidsregel wordt ook op de gemeentelijke website gepubliceerd. Op verzoek kunnen deze Beleidsregels aan belanghebbende worden uitgereikt.

7. Bijlagen

“Herziene kaart bij het inrichtingsplan Weekmarkt Grote Krocht Zandvoort 2018”.

 

Naar boven