Tweede wijziging Reglement van orde van de raad van Pijnacker-Nootdorp 2016

De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

 

gezien het voorstel van het presidium van 13 mei 2019;

 

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

 

 

besluit:

 

vast te stellen de tweede wijziging van het Reglement over orde van de raad van Pijnacker-Nootdorp 2016.

Artikel I

Artikel 1, sub c., wordt gewijzigd en k., en l., worden toegevoegd en komen te luiden:

 

  • c.

    Beeldvormende raadssessie: commissievergadering, als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet, ter voorbereiding op de oordeelvormende en besluitvormende raadssessie, waarin de raad zich laat informeren over de inhoud en achtergronden van door de raad de te nemen besluiten en/of andere onderwerpen. Bijeenkomsten in het kader van de beeldvorming worden beschouwd als beeldvormende raadssessies indien de agendacommissie deze als zodanig aanwijst en opneemt in de raadsagenda voor de vergadercyclus;

  • k.

    AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • l.

    MATS-lijst: lijst met stand van zaken openstaande Moties, Amendementen, Toezeggingen en Schriftelijke vragen.

Artikel II

Artikel 17, tweede lid wordt toegevoegd:

  • 2.

    In het kader van de AVG wordt bij de ingang melding gemaakt van de audio- en of videopnames die tijdens de raadsessies gemaakt worden.

Artikel III

Artikel 21, derde lid, wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 3.

    Alle leden van de raad en fractieleden van buiten de raad zijn uit hoofde van hun functie lid van de beeldvormende raadssessie. Alleen de raadsleden en fractieleden van buiten de raad, die deelnemen aan de vergadering, tekenen bij binnenkomst de presentielijst.

Artikel IV

Artikel 22, tweede lid, wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 2.

    Alle leden van de raad en fractieleden van buiten de raad zijn uit hoofde van hun functie lid van de hoorcommissie. De fracties mogen voor een hoorcommissie maximaal drie leden afvaardigen. De portefeuillehouder is als toehoorder aanwezig.

Artikel V

Artikel 23, eerste lid, sub a., wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 1.

    Een besluitenlijst bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig. In het kader van de AVG wordt een apart document toegevoegd met de namen van insprekers niet openbaar toegevoegd aan de besluitenlijst;

Artikel VI

Artikel 25, tweede lid, sub a. wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • a.

    over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep bij de rechter open staat of heeft open gestaan;

Artikel VII

Artikel 27, derde lid, wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 3.

    Alle leden van de raad en fractieleden van buiten de raad zijn uit hoofde van hun functie lid van de oordeelvormende raadssessie. Alleen de raadsleden en fractieleden van buiten de raad, die deelnemen aan de vergadering, tekenen bij binnenkomst de presentielijst.

Artikel VIII

Artikel 28, eerste lid, sub a., wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 1.

    Een besluitenlijst bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig. In het kader van de AVG wordt een apart document toegevoegd met de namen van insprekers en niet openbaar toegevoegd aan de besluitenlijst.

Artikel IX

Artikel 36, titel en de toevoeging van de leden drie, vier, vijf en zes:

Artikel 36. Ingekomen stukken en MATS-lijst

  • 3.

    Bij de vaststelling vindt geen inhoudelijke discussie plaats. Raadsleden kunnen wel een verzoek doen om het onderwerp te agenderen voor een volgende vergadering.

  • 4.

    Het college geeft de raad maandelijks inzicht in de uitvoering en afdoening van Moties, Amendementen, Toezeggingen en Schriftelijke vragen via de MATS-lijst.

  • 5.

    De raad stelt de MATS-lijst vast.

  • 6.

    Bij de vaststelling vindt geen inhoudelijke discussie plaats er kunnen wel procedurele vragen worden gesteld.

Artikel X

Artikel 48, eerste, tweede, derde en vierde lid, worden gewijzigd en komen te luiden:

  • 1.

    Raadsleden dienen schriftelijke vragen aan het college of de burgemeester via de mail in bij de griffie. Daarbij wordt aangegeven of de vragen schriftelijk of mondeling beantwoord moeten worden.

  • 2.

    De griffier brengt de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van het college en plaatst de vragen op de lijst van ingekomen stukken van de raad.

  • 3.

    Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen nadat de vragen zijn ingediend.

  • 4.

    Schriftelijke antwoorden van het college of de burgemeester worden door tussenkomst van de griffier aan de raadsleden ter kennis gesteld door plaatsing op de lijst van ingekomen stukken van de raad.

Artikel XI

Artikel 50, derde lid, wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 3.

    De griffier brengt de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van het college en plaatst de vragen op de lijst van ingekomen stukken van de raad.

Artikel XII

Artikel 51, achtste lid, wordt gewijzigd en komt te luiden:

  • 8.

    Tijdens het vragenuur kunnen geen moties worden ingediend en worden geen interrupties toegelaten en wordt niet geschorst.

Artikel XIV

  • A.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • B.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Tweede wijziging Reglement van orde van de raad van Pijnacker-Nootdorp 2016’.

     

Vastgesteld in de openbare vergadering van 27 juni 2019.

drs. B.S.M. Sepers

Griffier

mw. F. Ravestein

Voorzitter

Naar boven