Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2019, 19234 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2019, 19234 | Verordeningen |
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van evenementen en festivals 2019 (Subsidieregeling evenementen en festivals gemeente Zutphen 2019)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 3, derde lid en 5, vierde lid van de Algemene subsidieverordening gemeente Zutphen 2012;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het subsidiëren van evenementen en festivals 2019 (Subsidieregeling evenementen en festivals gemeente Zutphen 2019)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
openbaar karakter: een door de aanvrager georganiseerde openbare, voor publiek toegankelijke activiteit waaraan via publiciteit bekendheid wordt gegeven, bijvoorbeeld via de media, affiches en programmabladen. Bedrijfsfeesten, branche-activiteiten en belangenbehartiging worden niet als activiteiten met een openbaar karakter gezien;
springplank (categorie c): nieuw, creatief en innovatief concept, vaak kleinschalig en voorloper van beeld- en sfeerbepalend; belangrijk vanuit citymarketing-oogpunt doordat het een bijdrage levert aan imago en merkwaarden van de stad/ de gemeente als eigenzinnige, originele en talentvolle stad/ gemeente;
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Artikel 4 Aanvraag om subsidie
Een aanvraag om subsidie moet vóór 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement of festival plaatsvindt, worden ingediend. Uitsluitend compleet ingediende aanvragen worden in behandeling genomen. Aanvragen die na 31 december worden ontvangen, worden buiten behandeling gesteld.
Artikel 5 Aanvraag, in te dienen gegevens
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening weigert het college de subsidie in ieder geval als:
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van een divers en onderscheidend aanbod van evenementen en festivals dat ook past bij de positie en het profiel van de stad/ de gemeente, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2019.
Aldus besloten op 15 januari 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Deze subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van een divers en onderscheidend aanbod van evenementen dat past bij de positie en het profiel (het DNA) van Zutphen. Dit type evenement is vooral te vinden in de binnenstad op voorwaarde van een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel zijn de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven. Met uitzondering van het begrip onder b., waarin wordt gerept over het DNA van Zutphen. Ter toelichting wordt hierover opgemerkt dat het DNA van Zutphen door meerdere elementen wordt gevormd. De volgende begrippen staan hierbij centraal:
‘Hanzestad, rivierstad, eigenzinnig, erfgoed, cultuurhistorie, gastvrij, ondernemerschap, sociaal, kleinschalig, compact, vesting, bestuurscentrum/ Graafschap en rechtspraak’.
Cultureel erfgoed is de belangrijkste drager van de identiteit en drager voor vernieuwing en vitaliteit in de historische binnenstad van Zutphen. Zutphen wordt verder gekenmerkt door kleinschaligheid (de ‘menselijke maat’) en ambachtelijkheid. Daarmee onderscheidt Zutphen zich van andere (concurrerende) steden. Water is een onderdeel van beleving in vooral de binnenstad. Zutphen ligt aan de IJssel en de Berkel en er zijn vestingwerken die nog goed zichtbaar zijn. Deze unieke aanwezigheid van water en cultuurhistorie (ver)dient (het) beter benut en zichtbaar te worden.
Artikel 2 Reikwijdte subsidieregeling
Dit artikel spreekt voor zich. Over het tweede lid wordt het volgende opgemerkt.
Sport en cultuur vallen niet onder deze regeling. Ook aanvragen om subsidie voor niet-commerciële evenementen en herdenkingsfestiviteiten vallen uitdrukkelijk niet onder deze regeling. Deze ontvangen daarmee dus geen gemeentelijke subsidie. Wel worden de niet-commerciële evenementen - onder voorwaarden - door de gemeente gefaciliteerd. Faciliteren betekent dat de gemeente voor maximaal € 1.400 per niet-commercieel evenement of herdenkingsfestiviteit geen kosten in rekening brengt aan organisatoren voor het leveren van dranghekken, het leveren en plaatsen van bebording voor afsleepregelingen, het maken en plaatsen van parkeerborden, schoonmaak, schouwen, gebruikmaken van de Burgerzaal (is inclusief inzet bodes en schoonmaak) en overige hand- en spandiensten.
De volgende niet-commerciële evenementen en herdenkingsfestiviteiten worden op basis van een besluit van het college op 31 januari 2013 gefaciliteerd (Uitvoeringswijze van het kerntakenbesluit: Faciliteren evenementen): Koningsdag, Intocht Sinterklaas, Internationale Dag van de Vrede, Optocht Sint Maarten, Dodenherdenking, Nationale Herdenking 4 mei en eenmaal per 5 jaar de viering van de bevrijding op 5 mei en, tot slot Veteranendag. De Open Monumentendag valt niet onder dit faciliteringsbesluit.
Deze subsidieregeling gaat over 3 typen evenementen en festivals, die zijn onderverdeeld in 3 categorieën.
Wat onder de begrippen beeldbepalend, sfeerbepalend en springplank moet worden verstaan is omschreven in artikel 1.
Namens het college beoordeelt het gemeentelijk evenemententeam de ingediende aanvragen. Dat doet het team aan de hand van de in deze regeling neergelegde subsidiecriteria. Het evenemententeam bestaat uit een viertal ambtelijke medewerkers dat zich bezig houdt met cultuur, economie, evenementen en sport. Daarnaast zit in dit team één vertegenwoordiger van de Stichting Zutphen Promotie en één vertegenwoordiger van de Stichting Binnenstadsmanagement.
Hieronder volgt nog een toelichting bij de onderdelen a. tot en met f. van artikel 3, tweede lid.
Het gaat er niet altijd om zoveel mogelijk publiek te bereiken, maar wel om passende activiteiten voor het beoogd publiek te organiseren. Wat zijn de inspanningen om het gewenste publiek aan te trekken en/ of te vergroten én wat is de meerjarenvisie hierop? Dit moet toegelicht worden met concrete cijfers. Daarnaast moet de aanvrager zich aantoonbaar inspannen om activiteiten gericht onder de aandacht van het gewenste publiek te brengen. Dit wordt beschreven in een publiciteits- en marketingplan waarvoor een bijpassend deel van het budget wordt ingezet. De subsidieaanvraag moet een breed en concreet beeld geven van het beoogde publiek, in omvang en samenstelling, en van het huidige en het toekomstige bereik. De specifieke bezoeker die we graag in Zutphen willen zien is niet leeftijdsgebonden, wel geïnteresseerd in cultuur(historie), authenticiteit en kwaliteit van leven. Een heel specifieke doelgroep die wij daarnaast willen bereiken en bedienen is de groep jongeren tot 24 jaar.
Elk evenement heeft te maken met de volgende aspecten: energievoorziening, catering, afval, logistiek, geluid en veiligheid. Op al deze aspecten zijn in meer of mindere mate verbeteringen mogelijk voor verduurzaming van de stroomvoorziening (vervanging aggregaat door batterij), afvalscheiding, gebruik van hardcups door de horeca, informatie vooraf over vervoer van en parkeren door bezoekers en biologische catering van streekproducten. Hierdoor wordt bijgedragen aan een positieve en onderscheidende profilering van de stad/ de gemeente op het thema Cleantech.
Bij kwaliteit gaat het om de kwaliteit van de activiteiten zelf en om de kwaliteit en capaciteit van de aanvragende organisatie. Geeft de organisatie het vertrouwen dat zij de beschreven activiteiten professioneel kan organiseren en toont zij hierin voldoende ambitie? Het gaat niet uitsluitend om bewezen kwaliteit, voortkomend uit eerder opgedane ervaring, maar ook om potentiële kwaliteit. Tot slot wordt ook gekeken of de aanvraag in zijn geheel voldoende overtuigt. De relatie en communicatie met direct omwonenden is goed en wordt tijdig en adequaat gecoördineerd.
De activiteiten zijn van toegevoegde waarde op het bestaande aanbod; zij dragen bij aan de pluriformiteit en diversiteit van het totale aanbod in de stad. In hoeverre heeft het evenement een (boven)regionaal karakter? In hoeverre is het evenement identiteitsversterkend, passend bij het DNA van de stad/ de gemeente en heeft het promotionele waarde voor (de binnenstad van) Zutphen?
En in hoeverre zorgen aard, omvang en kwaliteit van het evenement ervoor dat (boven)regionale bezoekers naar de stad/ de gemeente komen en hier meerdere dagen (en nachten) verblijven.
De aanvrager moet aangeven hoe de activiteiten zich verhouden tot de lokale omgeving en het lokale aanbod.
Zutphen streeft naar meer creativiteit en inhoudelijke vernieuwing en wil dit graag stimuleren. Evenementen die zich weten te onderscheiden door de inhoud en/ of aanpak van hun activiteiten, scoren punten bij dit criterium. Of hier sprake van is, is ter beoordeling van het college en wordt mede bepaald in relatie tot andere aanvragen.
De mate waarin samenwerking wordt gezocht binnen het eigen werkveld, en ook daarbuiten. Dit kan om zowel inhoudelijke als bedrijfsmatige samenwerking gaan. Bij aanvragende organisaties wordt verwacht dat zij meer in partnerschap samenwerken, bestaande partnerschappen verder uitbouwen en samenwerken over de grenzen van de eigen organisatie en sector heen. Naast projectmatige samenwerking wordt bij hen structurele samenwerking extra gewaardeerd.
Artikel 4 Aanvraag om subsidie
Omdat op één moment alle aanvragen om subsidie worden beoordeeld (zo snel als mogelijk in januari van elk jaar), moeten alle aanvragen vóór 31 december zijn ingediend. Aanvragen die na 31 december worden ontvangen, worden om deze reden zonder pardon buiten behandeling gesteld. Een aanvrager zal in dat geval een jaar moeten wachten met de activiteit of de activiteit zonder subsidie moeten organiseren.
In het tweede lid wordt hierop een uitzondering gemaakt voor springplank evenementen en festivals (categorie c-activiteit). Deze kunnen tijdens het jaar worden ingediend, maar wel 13 weken voordat het evenement of festival plaatsvindt. Als er een aanvraag wordt ingediend, wordt de aanvraag na ontvangst afzonderlijk beoordeeld door het evenemententeam.
Voor het overige behoeft dit artikel geen toelichting.
Artikel 5 Aanvraag, in te dienen gegevens
Het vaststellen van een aanvraagformulier (dat overigens ook digitaal kan zijn en kan worden ingediend), op grond van het eerste lid van dit artikel, is gemandateerd aan de ambtelijke organisatie, omwille van de snelheid en de efficiency. In het aanvraagformulier is opgenomen wat de aanvrager moet invullen, naast de op grond van het tweede lid van dit artikel te overleggen gegevens.
Artikel 6 Afhandeling aanvragen, subsidieplafond
Als het college een subsidieplafond heeft ingesteld en het totaalbedrag van de ingediende subsidiabele aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, komen de aanvragen die als beste zijn beoordeeld als eerste voor subsidie in aanmerking. Dit is bepaald in het tweede lid van dit artikel.
Artikel 7 Subsidievaststelling
De subsidie wordt op grond van het eerste lid direct vastgesteld, ook als het een subsidie bedraagt van meer dan € 5.000,-. Dit is in afwijking van het bepaalde in de Algemene subsidieverordening geregeld, ter beperking van administratieve lastendruk en ter deregulering.
Op grond van het tweede lid beslist het college uiterlijk op 1 april van het jaar dat volgt op de datum van indiening van de aanvragen, te weten 31 december van het voorafgaande jaar.
In dit artikel zijn de gronden opgenomen om de subsidie te weigeren, naast de weigeringsgronden zoals die volgen uit de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het stimuleren van een divers en onderscheidend aanbod van evenementen en festivals dat past bij de positie en het profiel van de stad/ de gemeente, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-19234.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.