Gemeenteblad van Noordenveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2019, 1915 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordenveld | Gemeenteblad 2019, 1915 | Verordeningen |
Verordening Tegenprestatie Participatiewet 2015 gemeente Noordenveld
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet , de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen ((IOAZ), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- Bestuur: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordenveld.
- uitkering: een uitkering op grond van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
- doelgroep: de belanghebbenden die een uitkering ontvangen en waaraan tijdelijk ontheffing is verleend van de verplichting als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel a. van de Participatiewet.
- mantelzorg: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.
Artikel 2. De duur van de tegenprestatie
De tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van drie maanden per jaar en gedurende acht uur per week.
Artikel 4. De inhoud van een tegenprestatie
Op grond van artikel 9 van de Participatiewet, artikel 37 IOAW en artikel 37 IOAZ is de belanghebbende verplicht naar vermogen door het Bestuur opgedragen onbeloonde maatschappelijke nuttige werkzaamheden te verrichten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringen op de arbeidsmarkt.
De op te leggen tegenprestatie moet aan vier eisen voldoen:
Het Bestuur kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid. draagt geen tegenprestatie op indien een belanghebbende mantelzorg verricht voor zover het verrichten van mantelzorg naar het oordeel van het bestuur redelijkerwijs noodzakelijk is.
Algemene toelichting Verordening tegenprestatie Participatiewet gemeente Noordenveld
In artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet en in artikel 37 IOAW en artikel 37 IOAZ is vastgelegd dat degenen die een uitkering ontvangen op grond van de wetten verplicht zijn om een maatschappelijke nuttige tegenprestatie te verrichten. Deze activiteiten vinden plaats naast of in aanvulling op reguliere arbeid. Daarnaast mogen de activiteiten niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
Vanaf de datum van melding is iedere belanghebbende in de leeftijd van 18 jaar tot aan de pensioengerechtigde leeftijd verplicht om deze tegenprestatie naar vermogen te verrichten.
De plicht tot het leveren van een tegenprestatie staat los van de re-integratieplicht. Het is niet bedoeld als re-integratie instrument.
In het kader van de re-integratieplicht voert de gemeente al een intensief activeringsbeleid. Doelstelling hiervan is om, door middel van het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten, de participatie van uitkeringsgerechtigden te bevorderen en daarmee de uitstroom naar regulier werk te realiseren.
De doelgroep waar aan de tegenprestatie kan worden opgelegd, zijn de belanghebbenden die ontheffing hebben van de verplichting als bedoeld in artikel 9 , eerste lid, onderdeel a.
Vast te leggen regels in een verordening
In artikel 8a, eerste lid, onderdeel b van de Participatiewet is de verordening plicht neergelegd. Hierin worden regels opgenomen met betrekking tot de duur, omvang en inhoud van de tegenprestatie naar vermogen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Voor de definitie van mantelzorg is aangesloten bij artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. De andere begrippen behoeven geen nadere bespreking.
Artikel 2. De duur en omvang van de tegenprestatie
In dit artikel is bepaald dat de tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van drie maanden per jaar gedurende 8 uur per week. Daarmee is voldaan aan de vereiste dat de tegenprestatie beperkt is in duur en omvang.
Artikel 3. Het opleggen van de tegenprestatie
Op grond van de wet kan geen tegenprestatie worden opgelegd worden in de volgende situaties.
Naast deze wettelijke bepalingen wordt de doelgroep verder beperkt tot de belanghebbenden die ontheffing hebben van de verplichting om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden, zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel a. De primaire focus is de re-integratie. De tegenprestatie richt op de activering van de doelgroep met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Verder wordt rekening gehouden met de omstandigheden van de belanghebbende. Daartoe wordt in ieder geval gerekend:
Op grond van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep ( ECLI: NL:CRVB:2010:BL1093) is individualisering noodzakelijk om te voorkomen dat sprake is van een verplichte arbeid. De Rechtbank Breda heeft ook een uitspraak gedaan over het onderscheid met verplichte arbeid in de lijn van deze uitspraak (ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
De volgende criteria uit deze uitspraak zijn van belang:
Artikel 4. De inhoud van de tegenprestatie
Het primaire doel van de tegenprestatie is het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten. Het is nadrukkelijk niet bedoeld als re-integratie instrument. Dat heeft tot gevolg dat de tegenprestatie dat de tegenprestatie niet in de weg mag staan aan acceptatie van betaald werk of re-integratie. Daarnaast moet het gaan om onbeloonde additionele activiteiten die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. Het Dagelijks Bestuur van de ISD Noordenkwartier kan dit nader uitwerken in regelingen.
Het Dagelijks Bestuur van de ISD Noordenkwartier kan hetgeen in deze verordening is bepaald nader uitwerken. De regelingen hebben in ieder geval betrekking op het voorkomen van verdringing op de arbeidsmarkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-1915.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.