Gemeenteblad van Gemert-Bakel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2019, 191467 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gemert-Bakel | Gemeenteblad 2019, 191467 | Beleidsregels |
Handhavingsbeleid Senzer 2019-2022
Het handhavingsbeleid is een verdere vertaling van het ondernemingsplan van Senzer.
De voorgaande beleidsnota kende een brede uiteenzetting van cijfermatig materiaal. Wij breken met het nieuwe handhavingsbeleid deze trend. Temeer omdat handhaving integraal onderdeel is van onze dienstverlening aan de klant en bijdraagt aan onze uitstroomdoelstelling. Deze resultaten komen terug in het jaarverslag.
Dit beleidsplan is een verplichting die voortvloeit uit artikel 19 van de afstemmingsverordening 2018 en vormt het kader voor het implementatieplan binnen Senzer. De lezersdoelgroepen zijn de medewerkers en opdrachtgevers van Senzer.
In dit document is een aantal ‘praktijkervaringsblokken’ opgenomen met voorbeelden uit de praktijk.
Als regionaal werkbedrijf voeren wij namens de zeven gemeenten van de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel de Participatiewet uit. De Participatiewet heeft als doel dat meer mensen werk vinden. Dat mensen volwaardig meedoen en een plek vinden in onze maatschappij. Senzer heeft de ambitie om de arbeidsmarkt in de regio verder te versterken en zo uitvoering te geven aan de Participatiewet. Grote en kleine ondernemingen zijn namelijk op zoek naar personeel of hebben arbeidsgerelateerde vragen. Aan de andere kant zijn er mensen die moeite hebben met het vinden van een geschikte baan. Senzer brengt deze partijen bij elkaar door in een uitgebreid netwerk van werkgevers, maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en gemeenten intensief samen te werken. Zo wordt de vraag naar, en het aanbod van arbeidskrachten beter op elkaar afgestemd. Het goed en efficiënt zorgdragen voor een uitkering als vangnet is van essentieel belang om klanten1 (tijdelijk) van inkomen te voorzien, waardoor de klant de kans krijgt zijn talent te ontplooien. Het vertrekpunt is dat iedereen meedoet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit de eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Voor de klanten die geen arbeidspotentieel hebben en blijvend zijn aangewezen op een uitkering, dragen de gemeenten en maatschappelijke partners zorg voor een zinvolle invulling van de maatschappelijke participatie.
In de werkpraktijk: werken volgens de omgekeerde toets -> Intensieve Dienstverlening
En hoe voeren wij deze opdracht en visie dan in de praktijk uit? Als we focussen op onze klant dan werken de participatiecoaches en uitkeringsspecialisten- volgens de filosofie van de Omgekeerde toets. We noemen dat Intensieve dienstverlening. De Omgekeerde toets is een manier van werken waarmee professionals in het sociaal domein maatwerk kunnen leveren zonder willekeur. De toets doet daarmee recht aan de geest van de Participatiewet. Het principe van de Omgekeerde toets/Intensieve dienstverlening is heel eenvoudig. Het begint met kijken wat nodig is –voor die specifieke klant in die specifieke situatie– en of dat past binnen de grondwaarde van de Participatiewet en andere relevante wetten. Daarbij worden de mogelijke effecten van een besluit in de volle breedte mee gewogen. Pas als dat helder is, komt de juridische check, waarbij we de wetsartikelen zien als instrumenten om de grondwaarden van de wetten te realiseren. Zo is maatwerk mogelijk zonder dat het tot willekeur leidt. Bovendien is het toetsbaar in bezwaar en beroep en voor de accountant. En volledig in lijn met de bedoeling van de wetgever. Handhaving zien we ook als één van de maatwerk-instrumenten in onze Intensieve Dienstverleningsaanpak.
Handhaving en regelgeving maatwerkinstrumenten voor werk en uitstroom
Bij Intensieve Dienstverlening staat resultaat -in de vorm van een baan of een traject naar werk- voorop. De ondersteuning die wij inzetten, is dienend aan dit doel. Denk aan empowermenttrainingen, leerwerkplekken, taalcursussen, werk-praktijkassessment, Loonkostensubsidie, detacheringsmogelijkheden én ook het verstrekken van een uitkering, om een aantal belangrijke te noemen. Maar ook het op een slimme manier inzetten van handhaving draagt hieraan bij. Handhaving kan net het duwtje zijn dat mensen in beweging krijgt, in combinatie met de andere ondersteuningsmiddelen die wij inzetten. Afgestemd op de situatie van de klant; maatwerk.
Communicatie- en bejegeningsstijl Senzer
Binnen de Intensieve dienstverlening hanteren wij de Senzer-communicatiestijl. Dat wil zeggen: een positieve en activerende bejegening gericht op het aangaan van een professionele relatie, waarbij we uitgaan van kwaliteiten en talenten van onze klanten en wat wel kan! En deze verbinden aan de kansen die onze regionale arbeidsmarkt biedt. Dat is vaak maatwerk. Hierbij informeren we onze klanten zo goed mogelijk over hun rechten en plichten en worden hun verwachtingen, bijvoorbeeld over passende arbeid, gemanaged.
Maar we zijn niet naïef. We zijn alert op signalen over onrechtmatigheid en fraude. We treden altijd op als ons vertrouwen beschaamd wordt of als de afspraken en regels niet nagekomen worden. We spreken mensen aan die frauderen of de spelregels niet nakomen. We nemen gepaste maatregelen en stoppen fraude direct. Voor fraude voeren we een lik-op-stuk-beleid. Dit vinden we essentieel omdat hierdoor het draagvlak van de sociale zekerheid overeind en betaalbaar blijft zodat de mensen die bijstand hard nodig hebben, dit ook kunnen blijven ontvangen.
Juiste middel in juiste situatie
Ons handhavingsintrumentarium is daarbij wel proportioneel en subsidiair. Oftewel: we passen het juiste middel bij het juiste signaal toe, oplopend in zwaarte. En dus altijd gericht op het resultaat: handhaving is niet op zichzelf staand, maar dient het traject naar werk en dus uitstroom uit de uitkering. De Intensieve Dienstverleningswerkwijze –en de rol van handhaving hierin- is al voor een deel geïmplementeerd; met de uitvoering van dit beleid wordt dit verder ter hand genomen.
Hoofdstuk 2 Doel en Uitgangspunten
Doel is het naleven van alle verplichtingen vanuit de Participatiewet door de klant, Senzer en de gemeente.
Bij intensieve dienstverlening en handhaving is het herkennen en het actief omgaan met signalen, zoals situatieveranderingen bij de klant, cruciaal. Op basis van alle signalen kunnen we maatwerk leveren aan de klant. Signalen leiden tot acties van Senzer op het gebied van werk, inkomen, zorg (binnen de lokale gebiedsteams) en handhaving. Hierdoor zijn wij beter in staat om: belemmeringen naar werk weg te nemen, problemen op andere terreinen zoals zorg of schulden te ondersteunen of aanspraak op voorliggende voorzieningen te organiseren. Soms kunnen signalen leiden tot het beëindigen van de uitkering.
Dat handhaving breder is dan fraudebestrijding vraagt om een algehele bewustwording binnen de organisatie. De integrale werkwijze leidt tot het inzetten van een mix aan instrumenten die de klant ondersteunt bij zijn zoektocht naar werk. Wij gaan hierbij uit van:
Doorontwikkeling handhaving binnen Senzer
De vertaling van dit handhavingsbeleid krijgt een nadere uitwerking in een implementatietraject. Dit traject start eind 2018 en is gericht op het verder vorm gegeven van de Senzer methodiek die bestaat uit:
het doorvoeren van de intensieve dienstverlening werkwijze Senzer breed. De zogenaamde Senzer methodiek. Aandacht voor: het open, helder en duidelijk communiceren, signalen door leiden, één dossiergedachte door middel van een integrale benadering van de klant, het inzetten van een mix aan instrumenten om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken voor de klant.
ervoor zorgdragen dat alle medewerkers uitvoering participatiewet binnen hun werkvoorraad inzicht hebben in hun bestand, waardoor er efficiënter gewerkt kan worden met meer aandacht voor maatwerk. De focus voor de verdere doorontwikkeling ligt met name in uitwerking van de werkwijze, waardoor een draai gemaakt kan worden van een reactieve manier van handhaven naar een proactief en activerende manier;
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Handhavingsbeleid Senzer 2019-2022 subtitel ‘handhaving is van ons allemaal’”.
het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
A.J.L.G. van Oudheusden
de burgemeester,
W.C.P. Steeghs (l.b.)
Bijlage 1 achtergrond van de visie
De visie van Senzer is gestoeld op de interne praktijkervaring die het team intensieve dienstverlening de afgelopen jaren heeft opgedaan onder het voorgaande beleid. Hierin stond het begrip ‘hoogwaardig handhaven’2 centraal wat is gebaseerd op de vier-visie elementen, te weten:
In het nieuwe beleid blijven deze vier elementen overeind. Het nieuwe handhavingsbeleid is daarnaast in lijn met de eerder ingezette dereguleringsslag die als beoogd effect heeft:
het optimaal kunnen bieden van maatwerk om vanuit de situatie van de klant toe te kunnen werken naar het doel van de participatiewet – mensen economische en maatschappelijk zelfredzaam maken. Het werken vanuit de situatie van de klant sluit aan op de centrale opgave en reeds ingezette werkwijze binnen het sociale domein.
De visie van Senzer sluit aan op het handhavingsbeleid 2018 -2021 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid3. Het Ministerie wil het handhavingsbeleid op het terrein van sociale zekerheid en arbeidswetten versterken middels de volgende 4 vier pijlers: data-gestuurd handhaven, grensoverschrijdend handhaven, effectief handhaven, versterken en verbinden van de handhavingsketen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-191467.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.