Gemeenteblad van Montfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2019, 189707 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2019, 189707 | Beleidsregels |
Procedure ambtelijk horen bij bezwaarschriften Personele aangelegenheden
Het horen geschiedt in beginsel door een persoon die niet betrokken is geweest bij de totstandkoming van het bestreden besluit. Meerdere personen kan ook; degene die de hoorzitting leidt is in dat geval niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het bestreden besluit (artikel 7:5 lid 1 Awb) Van hem/hen wordt een open houding verwacht.
De hoorambtenaar is een jurist met kennis van de Awb dan wel iemand met voldoende juridische kennis van het betreffende onderwerp. Dit hoeft niet geformaliseerd te worden d.m.v. een aanwijzingsbesluit.
De hoorambtenaar wordt ondersteund door een administratieve kracht die een verslag maakt van de zitting. Het is niet wenselijk dat de hoorambtenaar zelf tijdens de hoorzitting het verslag maakt, omdat hij het gesprek moet leiden. De hoorzitting kan ook digitaal worden vastgelegd. Dan is ondersteuning door een administratieve kracht in principe niet nodig.
De hoorambtenaar dan wel de administratieve ondersteuning vraagt bij de behandelaar van het primaire besluit alle stukken op en vormt zo een dossier. Tot tien dagen voor de hoorzitting kunnen belanghebbenden nieuwe stukken indienen. Art 7:4, lid 2, van de Awb stelt dat het bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken minimaal één week voor de hoorzitting beschikbaar moet zijn voor partijen.
De hoorzitting heeft een ongedwongen karakter. Dit betekent echter niet dat het doel en het verloop van een hoorzitting vrijblijvend zijn. Globaal ziet de structuur van de hoorzitting er als volgt uit:
1. Welkom, voorstelronde en uitleg procedure
5. Tweede termijn bezwaarmaker
8. Sluiting, waaronder mededeling over verslag en termijn beslissing op bezwaar en eventuele
herhaling bijzondere afspraken,
Indien nodig verzamelt de hoorambtenaar nadere informatie. De hoorambtenaar bepaalt of eventuele aanvullende stukken al dan niet voor een reactie aan de bezwaarmaker moeten worden voorgelegd. Hiervan is sprake als de aanvullende informatie van de organisatie afkomstig is. Komt de informatie van de bezwaarmaker zelf, dan kan dit achterwege blijven.
De Awb schrijft alleen voor dat van het horen een verslag moet worden gemaakt (art. 7:7 Awb). Er zijn geen voorschriften gegeven voor de vorm van het verslag.
Het spreekt voor zich dat het schriftelijke verslag een deugdelijke weergave moet zijn van hetgeen tijdens de hoorzitting is besproken. Het is niet nodig om het besprokene letterlijk weer te geven.
De wet verplicht niet tot het opsturen van het verslag van de hoorzitting. Het is echter wel wenselijk dit te doen. Dit hoeft niet afzonderlijk; het verslag kan worden meegezonden met de beslissing op bezwaar. Indien het verslag digitaal is vastgelegd, kan het verslag op een cd-rom worden gebrand en meegestuurd. Het verslag kan eventueel op verzoek schriftelijk worden uitgewerkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-189707.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.