Wijziging verordening op de heffing en de invordering van leges 2019

De raad van de gemeente Noardeast-Fryslân;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 juni 2019;

 

gelet op de artikelen 216 en 229 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de Verordening tot wijziging van de Legesverordening 2019

Artikel I

De legesverordening 2019 wordt als volgt gewijzigd:

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

  • A.

    Hoofdstuk 8 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

    1.8.1

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.8.1.1

    voor het doen van nasporingen in het gemeentearchief, per kwartier of gedeelte daarvan

    € 13,75

    1.8.1.2

    voor het vervaardigen van uittreksels of afschriften ook in digitale vorm van archiefstukken, per kwartier of gedeelte daarvan

    € 13,75

    1.8.1.2

    voor het verstrekken van milieutechnische en planologische gegevens over onroerende zaken

    € 55,40

    1.8.1.2.1

    voor het verstrekken van milieutechnische óf planologische gegevens over onroerende zaken

    € 27,50

 

  • B.

    Hoofdstuk 10 van Titel 1 van de tarieventabel wordt als volgt gewijzigd:

     

    Hoofdstuk 10 Standplaatsen

     

    1.10.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een standplaatsvergunning:

     

    1.10.1.1

    voor een dag

    € 10,70

    1.10.1.2

    voor een week

    € 17,40

    1.10.1.3

    voor een maand

    € 34,80

    1.10.1.4

    voor drie maanden

    € 65,00

    1.10.1.5

    voor zes maanden

    € 96,30

    1.10.1.6

    voor een jaar

    € 110,00

    1.10.1.7

    voor langer dan een jaar

    € 180,70

 

  • C.

    Hoofdstuk 13 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 13 Telecommunicatie en andere nutsvoorzieningen

     

    1.13.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, derde lid van de Telecommunicatiewet

    € 219,30

    1.13.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het krijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden anders dan bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

    € 219,30

    1.13.3

    Voor het in behandeling nemen van meldingen als bedoeld  in 1.13.1 en 1.13.2 voorwerkzaamheden binnen de bebouwde kom,  worden de in die onderdelen genoemde tarieven per strekkende  meter sleuflengte verhoogd met

    € 0,22

    1.13.4

    Voor het in behandeling nemen van meldingen als bedoeld in 1.13.1 en 1.13.2 voorwerkzaamheden buiten de  bebouwde kom, worden de in die onderdelen genoemde tarieven per strekkende meter sleuflengte verhoogd met

    € 0,11

    1.13.5

    Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen worden de onder 1.13.1 en 1.13.2 genoemde bedragen verhoogd met

    € 219,30

    1.13.6

    Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, worden de bedragen als genoemd in 1.13.1 tot en met 1.13.5 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet is opgesteld.

    1.13.6.1

    Indien een begroting is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor dat tijdstip schriftelijk is ingetrokken.

    1.13.7

    De artikelen 1.13.1 tot en met 1.13.6.1 blijven buiten toepassing als de melding 5000 strekkende meters sleuflengte of meer betreft. De hoogte van de verschuldigde leges volgt dan uit de door of namens het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde projectbegroting. De melding wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de projectbegroting aan de melder ter kennis gebracht, tenzij de melding voor dat tijdstip schriftelijk is ingetrokken.

 

  • D.

    Onderdeel 1.14.1.5 wordt vervangen door:

     

    1.14.1.5

     voor het verkrijgen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken)

    € 75,00

 

  • E.

    Aan Hoofdstuk 14 wordt een nieuwe onderdeel toegevoegd, luidende:

     

    1.14.1.5.1

    Als een aanvraag als bedoeld onder 1.14.1.5 wordt geweigerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van de volledige ter zake verschuldigde leges.

 

  • F.

    Hoofdstuk 15 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 15 Diversen

     

    1.15.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    1.15.1.1

    voor het verkrijgen van een vergunning of ontheffing voor het verbranden van snoeiafval, plaatsen van tijdelijke reclameborden

    € 43,00

    1.15.1.2

    voor het verkrijgen van een vergunning of ontheffing voor staand want visserij, verlotingen en huis aan huis verkoop voor een goed doel, collectes en textielinzameling

    € 15,00

    1.15.1.3

    voor het vervaardigen van (fotografische) afdrukken van tekeningen per m2:

    € 7,00

    1.15.1.3.1

    het tarief als bedoeld in 1.15.1.3 wordt herrekend op basis van het papierformaat, waarbij geldt dat:

    a.  A4 formaat = 0,0625 m2

    b.  A3 formaat = 0,125 m2

    c.  A2 formaat = 0,25 m2

    d.  A1 formaat = 0,5 m2

    e.  A0 formaat = 1 m2

    1.15.1.4

    voor het verstrekken van fotokopieën en afdrukken van meer dan 5 pagina’s, per pagina:

    Zwart:

    a. Formaat A4:

    € 0,35

    b. Formaat A3:

    € 0,45

    Kleur:

    a. Formaat A4

    € 0,60

    b. Formaat A3

    € 0,80

    1.15.1.5

    voor het afgeven of verstekken van scans:

    - minder dan 50, per scan

    € 0,25

    - 50 of meer, voor het meerdere, per scan

    € 0,15

    1.15.1.5.1

    voor het verstrekken van gegevens op een USB worden de bedragen onder 1.15.1.5 verhoogd met

    € 7,95

    1.15.1.6

    Wob-verzoeken

    1.15.1.6.1

    voor het verstrekken van kopieën van schriftelijke stukken op grond van artikel 7, eerste lid, onderdeel a van de Wet openbaarheid van bestuur:

    - voor minder dan 5 kopieën:

    gratis

    - voor 5 tot 13 kopieën:

    € 4,50

    - voor 14 of meer kopieën, per kopie:

    € 0,35

    1.15.1.6.2

    voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document op grond van artikel 7, eerste lid, onder c van de Wet openbaarheid van bestuur per pagina van het uittreksel of de samenvatting :

    € 2,25

    1.15.1.6.3

    Indien het bepaalde in de artikelen 1.15.1.6.1 en 1.15.1.6.2 toepassing vindt, worden de daar bedoelde aanvragen in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begrote kosten aan de aanvrager zijn medegedeeld, tenzij de aanvraag voor dat tijdstip schriftelijk is ingetrokken.

    1.15.1.7

    tot het verstrekken van stukken of uittreksels voor zover daarvoor niet elders in deze Titel of wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per exemplaar

    € 6,20

    1.15.1.8

    voor het vertalen van een in het Fries opgesteld stuk naar het Nederlands, per kwartier

    € 22,75

    1.15.1.9

    voor het verkrijgen van elke niet in deze Titel genoemde vergunning, ontheffing of beschikking hoe ook genaamd, welke ter uitvoering van een Algemeen verbindend voorschrift wordt afgegeven, of afschrift daarvan, per in de desbetreffende beschikking begrepen vergunning, ontheffing of beschikking

    € 91,00

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

  •  

  • G.

    Hoofdstuk 2 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 2 Informatieverzoek/beoordeling conceptaanvraag

     

    2.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    2.2.1

    van een verzoek om informatie en/of het beoordelen van een concept-aanvraag, ongeacht de uitkomst daarvan

    € 50,00

    2.2.1.1

    Indien voor het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld

     In 2.2.1 gebruik wordt gemaakt van het instituut “Nije Pleats” of van een daarmee vergelijkbare methodiek (bijv. ateliersessies) wordt het in 2.2.1 genoemde bedrag verhoogd met

    € 1.000,00

    2.2.1.1.1

    Het verzoek wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de aanvrager in kennis is gesteld van gebruikmaking van “Nije Pleats of een vergelijkbare methodiek.

 

  • H.

    Onderdeel 2.3.1.2 wordt vervangen door:

     

    2.3.1.2

     Onverminderd het bepaald in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief verlaagd met 30% indien een aanvraag als bedoeld in 2.3.1.1 wordt ingediend met een gecertificeerde Bouwbesluittoets waaruit voldoende aannemelijk is dat de aanvraag volledig voldoet aan het Bouwbesluit 2012.

 

  • I.

    Aan hoofdstuk 3 wordt een nieuw onderdeel toegevoegd, luidende:

     

    2.3.1.4

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor hergebruik van een ingetrokken omgevingsvergunning zijn geen leges verschuldigd.

 

  • J.

    Onderdeel 2.3.3 tot en met 2.3.3.1 worden vervangen door:

     

    2.3.3 Planologisch strijdig gebruik

    Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief indien het aanvraag betreft als bedoeld in:

    2.3.3.1

    artikel 2.12, eerste lid, onder a, sub 1 van de Wabo binnenplanse afwijking):

    € 120,25

    2.3.3.2

    artikel 2.12, eerste lid, onder a, sub 2, van de Wabo (buitenplanse kleine afwijking, kruimelgeval):

    € 178,75

    2.3.3.3

    artikel 2.12, eerste lid, onder a, sub 3, van de Wabo (buitenplanse grote afwijking, planologisch projectbesluit):

    € 4.465,24

    2.3.3.4

    artikel 2.12, eerste lid, onder b van de Wabo (afwijking exploitatieplan):

    € 780,00

    2.3.3.5

    Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en indien het een aanvraag betreft als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo (afwijking provinciale regelgeving) bedraagt het tarief:

    € 3.466,65

    2.3.3.6

    Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn vastgesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en indien het een aanvraag betreft als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo (afwijking nationale regelgeving) bedraagt het tarief:

    € 3.466,65

    2.3.3.7

    Indien het een aanvraag betreft als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder d van de Wabo (afwijken voorbereidingsbesluit) bedraagt het tarief:

    € 780,00

 

  • K.

    Onderdeel 2.3.8 wordt vervangen door:

     

    2.3.8

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemeen Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder e van de Wabo, bedraagt het tarief

    € 75,00

 

  • L.

    Onderdeel 2.3.9 wordt vervangen door:

     

    2.3.9

    Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder h en i van de Wabo bedraagt het tarief:

    € 76,90

     

    Dit recht is niet verschuldigd indien tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.

     

  • M.

    Hoofdstuk 4 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 4 Teruggaaf

    Teruggaaf als gevolg van intrekking van aanvragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.9 en 2.3.11

    Als een aanvrager zijn aanvraag voor een omgevingsvergunning intrekt, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, echter voordat op de aanvraag is besloten, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.9 en 2.3.11. De teruggaaf bedraagt 50% met een minimum van € 50,00.

    Teruggaaf als gevolg van intrekken aanvraag wegen hergebruik

    Als blijkt dat de aanvraag is ingediend voor de onjuiste activiteiten en deze wordt ingetrokken om te worden hergebruikt om dit verzuim te herstellen, bedraagt de teruggaaf 100%.

    Teruggaaf als gevolg intrekken abusievelijk ingediend aanvraag

    Als binnen 15 werkdagen na ontvangst van de aanvraag blijkt dat de aanvraag voor alle onderdelen van het project abusievelijk is ingediend, bedraagt de teruggaf 100%.

    Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw- en aanlegactiviteiten

     Als de gemeente omgevingsvergunning voor een project al dan niet op verzoek van de aanvrager binnen drie jaren na het verlenen daarvan intrekt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges als bedoeld in 2.3.1 en 2.3.2 , tenzij van de vergunning

    gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% met een minimum van € 100,00.

    Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- en aanlegactiviteiten en planologisch strijdig gebruik.

    Als de gemeente een omgevingsvergunning weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.3. De teruggaaf van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges bedraagt 30% met een minimum van € 50,00.

    Onder een weigering wordt tevens verstaan een vernietiging ingevolge een rechterlijke uitspraak van de beschikking waarbij de vergunning is verleend.

    Teruggaaf als gevolg van het buiten verdere behandeling stellen van aanvragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.9 en 2.3.11

    Als een aanvraag om een omgevingsvergunning met de activiteit bouwen of aanleggen buiten verder behandeling wordt gesteld op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet Bestuursrecht, bestaat aanspraak op teruggaaf van en deel van de leges als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.9 en 2.3.11. De teruggaaf van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges bedraagt 60% met een minimum van € 50,00.

    Teruggaaf leges omgevingsvergunning zonnepanelenstellage

    Als de gemeente voor een project als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel a en b van de Wabo betreffende bouw- en/of aanlegactiviteiten van een zonnepanelenstellage op de grond een omgevingsvergunning heeft verleend, bestaat aanspraak op teruggaaf van de op basis van 2.3.1 geheven leges tot een bedrag van 202,80, mits het verzoek is ingediend binnen drie jaren na verlening van de omgevingsvergunning en een beschikking weigeren van Subsidie Duurzame Energieproductie (SDE) wordt overlegd.

 

  • N.

    Onderdeel 2.4.7 vervalt.

 

  • O.

    Hoofdstuk 7 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen

    2.7.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:

    2.7.1.1

     vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wro vergunbaar en/of realiseerbaar is :

    € 50,00

    2.7.1.2

    het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

    € 4.852,63

    2.7.1.3

    het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

    € 3.038,00

    2.7.1.4

    het vaststellen van een uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, sub b, van de Wet ruimtelijke ordening:

    € 3.038,00

    2.7.2

    Indien wordt besloten tot aanwijzing van de gemeentelijke coördinatieregeling zoals bedoeld in artikel 3.30, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, zijn de afzonderlijk in deze tarieventabel opgenomen tarieven voor de betrokken gevallen van toepassing.

 

  • P.

    Hoofdstuk 8 wordt vervangen door:

     

    Hoofdstuk 8 Achteraf ingediende aanvragen

    Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1 tot en met 2.3.14 bedraagt het tarief, indien de in het betreffende onderdeel bedoeld aanvraag wordt ingediend na de aanvang of het gereed komen van de daarin omschreven activiteiten, 35% van de op grond van het onderdeel verschuldigde leges, tot een maximum van € 1.500,00 per aanvraag.

 

  • Q.

    Aan Titel 2 wordt een Hoofdstuk 10 toegevoegd, luidende:

     

    2.10.1

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van deze Titel bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een rapport wordt beoordeeld, per beoordeling:

    € 89,40

    2.10.2

    Onverminderd het overigens in deze Titel bepaalde kunnen de kosten die aan de gemeente in rekening worden gebracht voor externe adviezen c.q. werkzaamheden van derden, zoals stedenbouwkundig en/of landschappelijk advies, bedrijfseconomische -, ecologisch -, archeologisch- en waterhuishoudkundige adviezen dan wel milieutechnisch adviezen zoals (inwinnen van advies voor) een bodem- of akoestisch onderzoek, als leges in rekening gebracht bij de aanvrager, waarbij dit bedrag voorafgaand aan aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een raming (zijnde een opgave van kosten) die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

     

    Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn.

 

  • R.

    Hoofdstuk 1 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Hoofdstuk 1  Horeca

     

    3.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

    3.1.1

    een aanvraag voor het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet :

    € 393,00

    3.1.2

    een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet :

    € 50,00

    3.1.3

    een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank en Horecawet:

    € 15,00

    3.1.4

    een aanvraag voor een gewijzigde vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet:

    € 55,00

    3.1.5

    een aanvraag voor het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid van de Drank en Horecawet:

    € 55,00

    3.2

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een exploitatievergunning:

    3.2.1

    voor een horecabedrijf uit categorie 1 als bedoeld in de “richtlijnen voor de exploitatievergunning horeca”:

    € 15,00

    3.2.2

    voor een horecabedrijf uit categorie 2 als bedoeld in de “richtlijnen voor de exploitatievergunning horeca:

    € 70,00

    3.2.3

    voor een horecabedrijf uit categorie 3 als bedoeld in de “richtlijnen voor de Exploitatievergunning horeca”:

    € 125,00

 

  • S.

    Hoofdstuk 2 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Hoofdstuk 2 Evenementen

    3.2.1

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), indien het betreft een:

     

     

    3.2.1.1

    klasse A evenement (kleinschalig)

    € 35,00

    3.2.1.2

    klasse B evenement

    € 125,00

    3.2.1.3

    klasse C evenement (grootschalig en/of met verhoogd risicoprofiel)

    € 350,00

 

  • T.

    Hoofdstuk 4 wordt als volgt gewijzigd:

     

    Hoofdstuk 4 Geluidhinder

    Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing geluidhinder betreft:

    € 15,00

Artikel II Overgangsrecht

Met inachtneming van het bepaalde in artikel III eerste lid, blijven de bepalingen die ingevolge deze verordening worden gewijzigd, van toepassing op de belastbare feiten zoals die zich voor de in het derde lid van artikel III genoemde datum van ingang van heffing hebben voorgedaan.

Artikel III Inwerkingtreding

  • 1.

    De onderdelen A, B ( 1.10.1.1), C (1.13.1, 1.13.2, 1.13.5 t/m 1.13.6.1) , D, E, F (1.15.1.1, 1.15.1.2, 1.15.1.7 t/m1.15.1.9), G(2.3.3.1, 2.3.3.2 en 2.3.3.4 t/m 2.3.3.8), H, I, K, L , M, N, O (2.7.1.1 t/m 2.7.1.3), P, R (3.1.2, 3.1.3, 3.1.5, 3.2.1 t/m 3.2.3), S (3.2.2.1 t/m 3.2.1.3) en T  treden in werking met ingang van 1 januari 2019.

  • 2.

    De overige onderdelen treden in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van heffing is 1 juli 2019.

Artikel IV Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Eerste wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2019”.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Noardeast-Fryslân, gehouden op 20 juni 2019.

De raad voornoemd,

de griffier

mr. S.K. Dijkstra

De voorzitter,

drs. H.H. Apotheker

Naar boven