Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 180024 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 180024 | Overige besluiten van algemene strekking |
Instemmen met verlenging en uitbreiding experiment voorrang huisvesting beroepsgroepen maatschappelijke sector, gemeente Amsterdam
Verlenging en uitbreiding experiment voorrang huisvesting beroepsgroepen maatschappelijke sector
Op grond van paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Amsterdam 2016 zijn de gemeente Amsterdam en de corporaties De Key, de Alliantie, Stadgenoot, Rochdale en Eigen Haard in 2018 gestart met het toewijzen van 100 woonruimten in de gemengde wooncomplexen aan werknemers in het Amsterdamse onderwijs. Met ingang van 1 maart 2019 verlengen en verbreden de gemeente en de corporaties De Key, de Alliantie, Stadgenoot, Rochdale, Eigen Haard en Ymere het experiment en breiden het uit met werknemers uit andere maatschappelijke sectoren: jeugdzorg, zorg en kinderopvang. Gemeenten en corporaties streven ernaar om tussen 1 maart 2018 en 31 december 2019 100 woonruimten toe te wijzen aan deze werknemers.
De gemeente Amsterdam onderzoekt met het experiment of het met voorrang toewijzen van woonruimten aan startende werknemers een doelmatig instrument is om werknemers aan te trekken of te binden aan beroepen in de Amsterdamse maatschappelijke sector.
Het beoogde resultaat van dit experiment was bij de start 100 woningen in de gemengde wooncomplexen toewijzen aan startende leraren uit het Amsterdamse onderwijs. In totaal 100 toewijzingen blijft bij verlenging het beoogde resultaat, maar naast de woningen in de gemengde complexen worden ook 10 reguliere jongerenwoningen betrokken bij dit experiment, als onderdeel van de 100 te realiseren toewijzingen. Tevens wordt de doelgroep uitgebreid met startende medewerkers uit de Amsterdamse zorg-, jeugdzorg- en kinderopvangsector.
Toepassingsbereik van het experiment
De betrokken woonruimten waarvoor werknemers in de maatschappelijke sector in aanmerking kunnen komen zijn:
Eenheden voor jongeren in aangewezen gemengde complexen
Het betreft eenheden in gemengde wooncomplexen zoals bedoeld in artikel 1, onder o van de Huisvestingsverordening Amsterdam 2016: Een gebouw dat door burgemeester en wethouders na overleg met de eigenaar is erkend als gemengd wooncomplex en bestaat uit meerdere woonruimten welke gedeeltelijk bestemd zijn voor personen uit een door burgemeester en wethouders aangewezen doelgroep en deels voor personen die de bewoners uit die doelgroep willen ondersteunen. Het gaat hierbij uitsluitend om de woningen die bestemd zijn voor personen ter ondersteuning van de door burgemeesters en wethouders aangewezen doelgroep en mag daarmee niet ten koste gaan van de gereserveerde woonruimte voor de aangewezen doelgroep (zoals statushouders).
De woningcorporaties De Key, de Alliantie, Stadgenoot, Rochdale en Eigen Haard kunnen over de periode van 1 maart 2018 tot en met 31 december 2019 in de volgende gemengde wooncomplexen maximaal 100 eenheden toewijzen aan werknemers uit de maatschappelijke sector zoals voorgedragen door de daarvoor aangewezen coördinator.
Het gaat om de volgende gemengde wooncomplexen:
Het experiment had een looptijd van 1 maart 2018 tot en met 28 februari 2019 en wordt met instemming van betrokken woningcorporaties en gemeente verlengd tot en met 31 december 2019. Deze mogelijkheid was bij de start van het experiment vastgelegd waarbij woningcorporaties en gemeente bij verlenging opnieuw moeten afspreken onder welke voorwaarden en met welke aantallen het experiment in 2019 voortgezet wordt. Tevens was afgesproken dat woningcorporaties en gemeente op dat moment gezamenlijk kunnen besluiten om het experiment uit te breiden met andere beroepsgroepen in de publieke sector waaronder werknemers in de zorg, jeugdzorg en kinderopvang.
De gemeente zit de werkgroep voor. De werkgroep bestaat tot aan de afronding van de evaluatie in 2019. De taak van de werkgroep is om het experiment te begeleiden en mee te denken. De coördinator informeert de werkgroep over de voortgang van het experiment. De werkgroep neemt geen besluiten. Dit blijft ten allen tijde de verantwoordelijkheid van de aan het experiment deelnemende organisaties (corporaties en AFWC, gemeente en samenwerkende werkgevers).
De coördinator wijst toe op basis van vastgestelde criteria (zie onder 8. en 9.). De coördinator houdt een database bij met de contactgegevens van de geïnteresseerden en neemt contact op met de kandidaten wanneer zij in aanmerking komen voor een woning en verstrekt na selectie de contactgegevens aan de deelnemende corporaties.
De werkgroep woningtoewijzing maatschappelijke sector monitort de voortgang en komt op verzoek van één of meer van de deelnemende organisaties bijeen. De coördinator levert in september 2018, maart 2019 en maart 2020 een rapportage aan over de resultaten en geeft een doorkijk naar de periode daarna.
De gemeente evalueert het experiment in afstemming met de woningcorporaties en werkgeverskoepels.
De eerste evaluatie vindt plaats in maart 2019. Vanwege de verlenging en uitbreiding van het experiment is er een extra evaluatie in maart 2020.
De gemeente heeft het voornemen geuit om in de huisvestingsverordening voorrang voor beroepsgroepen juridisch mogelijk te maken. De feitelijke inzet van dit instrument kan later bepaald worden. De eerste resultaten van dit experiment worden in 2019 betrokken bij de invulling de juridische bepaling in de verordening. Dit wordt betrokken bij de herziening van de Huisvestingsverordening per 1 januari 2020.
De voor het experiment aangelegde database wordt enkel gebruikt met het doel om de kandidaat woonruimte aan te bieden in het kader van dit experiment en ten behoeve van de evaluatie. Na afloop van het experiment en de evaluaties, wordt de database gewist en worden de dossiers vernietigd.
Toewijzings- en volgordecriteria
De kandidaten die in aanmerking wil komen worden verdeeld in drie categorieën:
Kandidaten die aantoonbaar gedwongen worden hun woonruimte te verlaten zonder daar zelf schuld aan te hebben en tenminste één jaar geen huisvesting voor onbepaalde tijd hebben gehad. Voorbeelden hiervan zijn het aflopen van een campuscontract en tijdelijk huurcontract of gedwongen verkoop van de eigen woonruimte.
Kandidaten die alleen beschikken over zelfstandige woonruimte gelegen buiten een straal van 20 kilometer van de locatie waar hij of zij permanent werkzaam is of wordt , waarbij na verhuizing de reisafstand tussen woning en locatie tenminste 5 kilometer wordt ingekort. De kandidaat moet tenminste één jaar in de betreffende woonruimte hebben gewoond; of,
Kandidaten die wonen binnen een straal van 20 km van de locatie waar zij permanent werkzaam zijn of worden, maar niet beschikken over eigen zelfstandige woonruimte. Waarbij inwoning bij ouders of kamerbewoning niet worden beschouwd als vormen van zelfstandige woonruimte. De kandidaat moet tenminste één jaar in de betreffende woonruimte hebben gewoond.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-180024.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.