Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2019, 17976 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2019, 17976 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent gedrag Gedragscode integriteit voor externen
5. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen
Geschenken en/of giften die een externe in verband met zijn opdracht bij de gemeente ontvangt en die een waarde van meer dan € 50,- vertegenwoordigen, worden bij zijn opdrachtgever gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt door de opdrachtgever een passende bestemming voor gezocht.
Geschenken die een externe worden aangeboden door een relatie die nog iets van de externe ‘nodig’ heeft (gunning van een opdracht, vergunning, subsidie, beslissing in bezwaarprocedure e.d.), of waardoor zijn onafhankelijke positie op een andere wijze kan worden beïnvloed, ook als die geschenken een waarde van minder dan € 50,- vertegenwoordigen, worden niet geaccepteerd.
8. Belangenverstrengeling (ambtenaren, familieleden, vrienden en ex-collega’s)
Voor een beperkt aantal aangewezen functies meldt een externe aan het college zijn financiële belangen respectievelijk bezit van en transacties in effecten, die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken. Het college bepaalt op welke manier dit moet gebeuren.
Een externe, die een meer dan vriendschappelijke relatie heeft met een ambtenaar of met iemand die anderszins aan de gemeente is verbonden en welke relatie vermoedelijk in strijd met het gemeentebelang is, meldt deze relatie bij zijn opdrachtgever. Is deze relatie in strijd met het dienstbelang dan worden er op grond daarvan maatregelen getroffen. Een meer dan vriendschappelijke relatie met een opdrachtgever is altijd in strijd met het dienstbelang.
Aldus vastgesteld op 21 december 2010
Het college van Pijnacker-Nootdorp,
de secretaris,
drs. J.P.R. Woudstra
de burgemeester,
drs. F.H. Buddenberg
Toelichting Gedragscode integriteit voor externen
Met hij of zijn wordt ook zij of haar bedoeld.
Deze gedragscode geldt voor derden die tijdelijk bij de gemeente werken en worden aangestuurd door gemeentelijk personeel (of een externe die als leidinggevende wordt ingehuurd om dat te doen). Onder aansturen wordt verstaan hiërarchisch of functioneel leidinggeven. Een externe kan een interim-manager zijn, maar ook bijvoorbeeld een stagiair. Voor externe inhuur wordt door dit artikel geen fictief dienstverband gesuggereerd.
De gedragscode voor externen is onderdeel van de offerteaanvraag. De opdrachtnemer verplicht zich om kennis te (laten) nemen van de gedragscode en deze te ondertekenen voordat met de werkzaamheden bij de gemeente wordt begonnen. Het niet nakomen van verplichtingen kan leiden tot beëindiging van de opdracht.
3. Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie
Om zich te kunnen verantwoorden, verifieerbaar en controleerbaar te zijn, en bewijs van rechten en plichten van overheid en burgers te kunnen leveren (algemene beginselen van behoorlijk bestuur), moet de gemeente beschikken over een betrouwbare informatievoorziening. Deze bestaat uit gegevensbestanden en documenten en alle hulpmiddelen die voor het beheer van overheidsinformatie nodig zijn. De Archiefwet 1995, de Wet openbaarheid van bestuur en het Besluit informatiebeheer verplichten de gemeente om de betrouwbaarheid, vindbaarheid en beschikbaarheid van overheidsinformatie te waarborgen.
Een externe dient het algemene belang en werkt onpartijdig. Dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook de schijn van vermenging wordt vermeden. Raakvlakken tussen functionele taken en (privé-)activiteiten van externen kunnen leiden tot botsingen of verstrengeling van belangen. Daardoor kan een onafhankelijke beoordeling in gevaar komen of kan de schijn daarvan ontstaan. Dit kan reden zijn om een opdracht aan een externe niet te gunnen.
5. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen
Door externen ontvangen geschenken en/of giften met een hogere waarde dan € 50,- worden binnen de afdeling geregistreerd. In sommige gevallen zal de opdrachtgever de ontvangst van een afzonderlijk geschenk melden bij de gemeentesecretaris.
Binnen de afzonderlijke afdelingen kunnen afspraken gemaakt zijn over de wijze waarop omgegaan wordt met ontvangen geschenken (bijvoorbeeld verdelen of verloten).
De aanwezigheid van een externe bij bijeenkomsten en evenementen e.d. zal niet zo vaak gebeuren en als het gebeurt, dan zal het doorgaans een directe functionele betekenis hebben voor de gemeente: het profileren van een gemeenteonderdeel, het delen van ervaringen, het opdoen van kennis, de mogelijkheid waardevolle contacten te leggen of te onderhouden. Ontbreekt die betekenis, dan wordt de uitnodiging afgeslagen. Als een externe wordt uitgenodigd om bijvoorbeeld een spreekbeurt te houden op een symposium zullen er afspraken moeten worden gemaakt over de vraag of dat namens de gemeente dan wel op persoonlijke titel gebeurt en of het tijdens dan wel buiten werktijd plaatsvindt.
Bij twijfel dient de externe contact op te nemen met zijn opdrachtgever. Uitnodigingen voor ontspannende activiteiten kunnen tegelijkertijd functioneel zijn. Een etentje met bijvoorbeeld een externe partner ter afsluiting van een goed verlopen project bestendigt de relatie tussen partijen. Echter een gezamenlijke lunch of diner met een relatie tijdens het onderhandelingsproces kan duiden op een poging tot beïnvloeding. Ook een overdadig diner met attracties op kosten van een derde kan een sfeer van verplichtingen scheppen. Een uitnodiging moet daarom kritisch bekeken worden.
7. Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen
8. Belangenverstrengeling en belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s
Om ongewenste beïnvloeding en afhankelijkheid te voorkomen, worden onderhandelingen met aanbieders van diensten en goederen zoveel mogelijk met ten minste twee personen gedaan. Hiervan kan in overleg met de opdrachtgever worden afgeweken. Voorwaarde is dat taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn vastgelegd in de administratieve organisatie en dat op de juiste toepassing van de afgesproken regels wordt gecontroleerd.
De achtergrond van dit artikel is dat het bestaan van een meer dan vriendschappelijke relatie, zoals een liefdesrelatie of gezinsrelatie, met een ambtenaar of met iemand die anderszins bij de gemeente werkzaam is, invloed kan hebben op het uitoefenen van de functie door de betreffende externe. Om deze reden dient bij een vermoeden dat een dergelijke relatie in strijd is met het gemeentebelang dit door de externe bij de opdrachtgever te worden gemeld. Mocht het de opdrachtgever zelf betreffen dan is de naast hogere leidinggevende de aangewezene om deze taak over te nemen. Staat vast dat de relatie in strijd is met het dienstbelang, dan worden passende maatregelen getroffen.
Als de externe bijvoorbeeld bezwaar maakt voor familielid die zelf geen bezwaar kan maken tegen een beschikking, dan overlegt de externe dit met zijn opdrachtgever. Een externe mag te allen tijde bezwaar aantekenen tegen een besluit van de gemeente Pijnacker-Nootdorp, waarin hij belanghebbende is. Een bezwaar indienen voor bijvoorbeeld een familielid is niet toegestaan als het onderwerp van bezwaar ligt op het vakgebied van de externe.
9. Reageren op niet-integere zaken
Voor de integriteit van een organisatie is het belangrijk dat externen zich vrij voelen om misstanden intern aan te kaarten. Het begrip ‘misstand’ is breed: het kan gaan om fraude, diefstal van kantoormeubilair, het bevoordelen van vrienden bij het verlenen van een vergunning, het achterhouden van relevante informatie door een wethouder, het door een manager onderhands regelen van vacaturevervulling etc. Er mag in principe niet ‘gelekt’ worden naar de pers. Vermoedens van misstanden in de organisatie zijn interne aangelegenheden waarmee vertrouwelijk omgegaan moet worden.
10. Een externe in een leidinggevende rol bij de gemeente draagt het integriteitbeleid uit
Iedere externe is verantwoordelijk voor zijn individuele gedrag. Een externe in een leidinggevende rol heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin de medewerkers hun werk doen. Een omgeving waarin grote openheid heerst, werkt remmend op ‘gesjoemel’ en ander ongewenst gedrag. Hij bevordert de bewustwording van de medewerkers en ondersteunt hen in het omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. Hij maakt ongewenst gedrag van een medewerker bespreekbaar, corrigeert en treft zo nodig strafmaatregelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-17976.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.