Gemeenteblad van Veldhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veldhoven | Gemeenteblad 2019, 179221 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veldhoven | Gemeenteblad 2019, 179221 | Beleidsregels |
De gemeente Veldhoven is een levendige en toeristische aantrekkelijke gemeente met verschillende dorpskernen. De horeca is vooral gerelateerd aan de dorpskernen, waarbij elk dorp van oudsher eigen cafés heeft.
Er is een cultureel aanbod voor zowel de bewoners als voor de bezoekers. De horeca voor de gemeente Veldhoven is van groot belang vanwege de omvang van de werkgelegenheid, vermaak en een bloeiend uitgaansleven.
Veldhoven wil een gemeente zijn, waar het prettig wonen, werken, winkelen, recreëren en verblijven is, met een aantrekkelijke goed functionerende horeca.
Bovendien kent Veldhoven aansprekende evenementen die de levendigheid vergroten.
De balans tussen een levendig uitgaansklimaat en een leefbare woonomgeving is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor gemeente, ondernemers en bewoners. Hiervoor is het enerzijds belangrijk dat er bruisende evenementen worden georganiseerd, er gezellige terrassen zijn en een goed horeca aanbod met een hoge kwaliteit. Anderzijds is het belangrijk dat horecaondernemers de negatieve effecten trachten te beperken en zich aan gemaakte afspraken houden. In deze nota komen deze aspecten aan bod.
Op dit moment zijn er diverse beleidsstukken en verordeningen waarin horecaonderwerpen zijn geregeld. Het huidige beleid is gefragmenteerd en verouderd en vraagt om herijking. Er is behoefte aan een integrale nota met heldere en eenduidige uitgangspunten. Deze nota ziet in deze behoefte en geeft een integraal helder overzicht van de huidige lokale (beleids)uitvoering en voorziet in een aanscherping van deze (beleids)uitvoering en actualisatie van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van horeca.
Onder horeca wordt in deze nota verstaan de voor publiek toegankelijke ruimten die zijn bestemd voor het verstrekken van dranken en/of spijzen. Het uitoefenen van deze functies gaat gepaard met dienstverlening.
Beleidsonderwerpen die wel voor de horecabranche gelden of daarmee sterke raakvlakken hebben, maar niet binnen deze horecanota expliciet wordt beschreven, zijn evenementen. Hiervoor loopt in 2019 een afzonderlijk integraal traject voor actualisatie van dit beleid.
Veldhoven wil een gemeente zijn, waar het prettig wonen, werken, winkelen, recreëren en verblijven is. Een aantrekkelijk goed functionerende horeca hoort hierbij.
De hoofddoelen van deze horecanota zijn:
Uitgangspunt van deze nota zijn de visie en de doelen. In deze nota is gekeken op welke manier deze doelen bereikt kunnen worden.
Daarvoor is voor belangrijke tien horecathema’s de huidige lokale (beleids)uitvoering tegen het licht gehouden en daar waar nodig nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering opgenomen die er voor zorgen om steeds dichter bij ons doel te komen.
De thema’s van deze nota zijn:
De nota is als volgt opgebouwd. Hoofdstuk 2 geeft een beeld van de situering van horeca in Veldhoven. In hoofdstuk 3 worden voor de tien horecathema’s de belangrijkste landelijke wetgeving weergegeven en de wijze waarop de regels binnen Veldhoven worden toegepast (lokaal beleid). Daar waar nodig wordt nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering gesteld. Hoofdstuk 4 gaat in op de termijnen waarbinnen het nieuwe gestelde (beleids)uitvoeringskader uitgevoerd wordt en hoofdstuk 5 geeft een overzicht van de financiële consequenties van deze nota. Het laatste hoofdstuk, hoofdstuk 6, geeft kort de evaluatie aan van de horecanota.
Deze horecanota bevat een kader van de belangrijkste landelijke en lokale wet- en regelgeving voor horeca. Het huidige lokale (beleids)uitvoering is tegen het licht gehouden en daar waar nodig is nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering geformuleerd.
Kortom het resultaat van deze nota is een leesbaar en actueel beleidsstuk dat als handleiding dient bij allerlei horecavraagstukken.
Waarom vinden we horeca belangrijk? Horeca vormt een belangrijke rol voor de levendigheid op straat, gezelligheid en de sociale cohesie. Binnen de gemeente Veldhoven zijn 71 horecaondernemingen, onder te verdelen in café, cafetaria / lunch, eventcatering, hotels/pensions/kamperen en restaurants.
Daarnaast heeft Veldhoven 25 paracommerciële instellingen. Deze instellingen zijn onder te verdelen in Dorpscentra, wijkhuizen, sportverenigingen en muziekscholen.
Horeca vormt een belangrijke rol in het stimuleren van levendigheid en sociale cohesie. Het is belangrijk dat de gemeentelijke bestemmingsplannen dit doel, op dié plekken waar je dit doel wilt bereiken, niet in de weg staan.
2.1 Horeca en gemeentelijke bestemmingsplannen
Alle bestemmingsplannen in Nederland dienen te worden vormgegeven en ingericht aan de hand van de ‘Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen’ (SVBP), met het doel om bestemmingsplannen overal in Nederland op vergelijkbare wijze op te bouwen en weer te geven. De SVBP2012 heeft geen betrekking op de totstandkoming van de inhoud van een bestemmingsplan, hiertoe hanteren wij in Veldhoven de gemeentelijke modelregels.
Horecabedrijven zijn onderverdeeld in horeca-categorieën. In onze bestemmingsplannen maken we een onderscheid naar een drietal categorieën, te weten:
Een horecabedrijf waar doorgaans geen overlast voor het leefklimaat wordt veroorzaakt, dat is gericht op het hoofdzakelijk overdag en 's avonds verstrekken van (niet of licht alcoholhoudende) dranken en eenvoudige maaltijden en etenswaren zoals een broodjeszaak, koffie-/theehuis, ijssalon en/of een naar de aard, openingstijden en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf.
Een horecabedrijf waarvan de exploitatie doorgaans overlast voor het leefklimaat kan veroorzaken, dat voornamelijk is gericht op het hoofdzakelijk 's avonds verstrekken van maaltijden en/of (alcoholische) dranken, zoals een café, cafetaria/snackbar/afhaalservice, conferentiecentrum, ontmoetingscentrum, restaurant, en/of een naar de aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf.
Een horecabedrijf waarvan de exploitatie doorgaans overlast voor het leefklimaat kan veroorzaken en een grote druk op de openbare orde met zich meebrengt, dat voornamelijk is gericht op het 's avonds en/of 's nachts verstrekken van (alcoholische) dranken en waar tevens gelegenheid wordt geboden tot dansen of vergelijkbaar vermaak, zoals een discotheek, zalencentrum en/of een naar de aard en invloed op de omgeving daarmee gelijk te stellen horecabedrijf.
Situering horeca en mogelijkheden bestemmingsplannen
De gemeenteraad heeft op 24 februari 2015 de Visie op detailhandel in Veldhoven 'Meebewegen binnen kaders' vastgesteld. De visie op de detailhandelsstructuur kenmerkt zich door een hoofdstructuur (gevormd door de winkelcentra die belangrijk zijn voor heel Veldhoven: City Centrum, Kromstraat, Heikant, Mira, De Run 3000, bouw- en tuincentra en Health Technology Park) en een hulpstructuur, bestaande uit de Burgemeester van Hoofflaan, supermarktcentra Zeelst en 't Look en het verspreid aanbod. Deze hoofd- of hulpstructuren (met uitzondering van perifere locaties en het verspreide aanbod) zijn in de gemeentelijke bestemmingsplannen bestemd als ‘Centrum’ of ‘Gemengd’. Dit zijn flexibel ingerichte bestemmingen waar onderlinge functiewisseling (in meer of mindere mate) zonder beperkingen mogelijk is.
Ten aanzien van horeca geldt dat horecabedrijven van categorieën 1 en 2 op de begane grond overal worden toegestaan. Alleen bestaande horecabedrijven van categorie 3 zijn bestemd, nieuwvestiging is niet toegestaan. Op de verdieping is nieuwvestiging van horecafuncties ook niet mogelijk, hiertoe is wel een mogelijkheid om op basis van het bestemmingsplan hiervan af te wijken. Buiten de voorzieningenclusters, zijn er in Veldhoven ook nog verspreid gelegen horecabedrijven gesitueerd. Hiervan bevinden zich er relatief veel in de historische kernen en aan de historische linten. De verspreid gelegen horecabedrijven zijn concreet bestemd als ‘horeca’. Uitwisseling met andere functies is dan niet rechtstreeks mogelijk.
Paracommerciële instellingen (zoals sportverenigingen, dorpshuizen e.d.) zijn niet als aparte ‘horecavoorzieningen’ bestemd in de bestemmingsplannen. Voor deze instellingen is de hoofdfunctie bestemd in het bestemmingsplan, zoals de bestemmingen ‘sport’ en ‘recreatie’. Horeca activiteiten horen bij deze functie, maar dienen inherent onderdeel uit te maken van de activiteiten van de hoofdfunctie.
2.2 Horeca en detailhandel: economisch oogpunt
De gemeente Veldhoven heeft geen specifiek economisch (vestigings)beleid ten aanzien van horeca. Zoals onder paragraaf 2.1 reeds is aangegeven zijn er wel een lokale detailhandelsvisie (‘meebewegen binnen kaders’) en een regionale detailhandelsvisie (Metropool Regio Eindhoven (MRE)) ten aanzien van vestiging van detailhandel en het versterken van de winkelcentra in Veldhoven. In deze visies wordt horeca niet meegenomen. Echter een aantal uitgangspunten uit deze visies kan als handvat dienen voor vestiging en/of uitbreiding van horeca in de gemeente.
Uitgangspunt van de detailhandelsvisie is dat gestuurd wordt op aantrekkelijke en compacte winkelgebieden met voor Veldhoven de focus op de ‘hoofdwinkelgebieden’ het City Centrum en Veldhoven Dorp/Kromstraat. Concreet betekent dit dat nieuwe detailhandelsontwikkelingen in principe plaatsvinden in deze winkelgebieden.
Aansluitend op deze detailhandelsvisie is het gewenst om nieuwe vestiging van horeca zoveel mogelijk te faciliteren in de kerngebieden waarin winkel- en horecafuncties geconcentreerd zijn, omdat dit de levendigheid versterkt. In paragraaf 2.1 is reeds beschreven dat de bestemmingsplannen hierop zijn ingericht om horeca mogelijk te maken. Bij nieuwe vestiging van horeca buiten de winkelcentra/gebieden moet er in ieder geval sprake moeten zijn van versterking van horeca en andere functies zoals kantoren, cultuur, overige op publiek/bezoek gerichte voorzieningen (toerisme). Horeca kan bijvoorbeeld ook een toegevoegde waarde hebben op bedrijventerreinen, kantoorlocaties e.d. Ook bij de ‘Perifere detailhandelslocaties’ (Run 3000 in Veldhoven) kan horeca een ondersteunende functie vervullen.
Mengvormen detailhandel en horeca
Het aandeel detailhandel via internet is de afgelopen jaren sterk toegenomen. De consument is steeds meer op zoek naar ‘beleving en sfeer’ als men gaat winkelen. Dit vraagt van ondernemers/winkeliers creativiteit en investering in nieuwe concepten en toegevoegde waarde om met hun winkel (en winkelgebied) voor de veeleisende consument interessant te blijven. Ondernemers/winkeliers bieden dit o.a. door het aanbieden van een hapje en een drankje in de zaak of door concepten waarin een winkel- en horecafunctie worden gecombineerd.
Vanuit economische perspectief staan we in principe positief tegenover concepten waarin detailhandel en (lichte) horeca (cat. 1.) worden gecombineerd, bijvoorbeeld een ijssalon gecombineerd met een cadeauwinkel. Er mag daarbij geen sprake zijn van het schenken van alcoholische dranken.
Blurring is het combineren van activiteiten binnen een bedrijf op het gebied van horeca, retail, cultuur, dienstverlening en andere functies. Hierbij worden dus verschillende branches met elkaar geïntegreerd. Denk bijvoorbeeld aan het schenken van een wijntje in een kledingzaak, het organiseren van een proeverij in een slijterij, het verkopen van streekproducten in restaurants.
3. Horecathema’s en (beleids)uitvoering
Horecaondernemers hebben te maken met een breed pakket aan wet- en regelgeving op zowel landelijk als lokaal niveau. Dit heeft te maken met het feit dat horeca diverse maatschappelijke aspecten raakt zoals gezondheid, veiligheid, openbare orde en milieu. In dit hoofdstuk worden een aantal relevante landelijke wetten voor de tien horecathema’s toegelicht. Ook is voor deze horecathema’s de huidige lokale (beleids)uitvoering opgenomen. Deze is tegen het licht gehouden en daar waar nodig is nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering opgenomen. De (beleids)uitvoering wordt schematisch weergegeven met daarbij een nadere toelichting.
Uitgangspunten bij deze uitwerking zijn de visie en doelen voor de horeca. Door het samenbrengen en actualiseren van al deze (veelal bestaande) regels in een integrale horecanota wordt het voor de diverse partijen overzichtelijker welke horecaregels gelden en wordt een actueel beleid gevoerd.
Horeca is een bedrijfstak waar veel gewerkt wordt met en voor mensen. De horecaondernemingen in Veldhoven zijn onder te verdelen in café, cafetaria / lunch, eventcatering, hotels/pensions/kamperen en restaurants.
Deze horecaondernemingen hebben in totaal 680 arbeidsplaatsen (gegeven KvK 2019):
Landelijk groeit de economie, wat ook terug is te zien in de horeca. De horeca telt in Nederland in 2018 naar verwachting 432 duizend banen. Er is een tekort aan arbeidskrachten. Dit is terug te zien aan de ruim 21 duizend openstaande vacatures in het derde kwartaal van 2018.
Naast werkgelegenheid bieden veel horecaondernemingen leerplaatsen aan om studenten de mogelijkheid te geven om stages te laten lopen. Op deze manier kan in een opleidingsfase door studenten praktijkervaring worden opgedaan. Vaak begint een carrière met een vaste baan in de onderneming waar ook de stage is doorlopen, dus ook voor de horeca geeft dit kansen om openstaande functies structureel in te vullen.
Gemeenten hebben de laatste jaren een veel actievere rol gekregen in het begeleiden van burgers naar werk.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering werkgelegenheid
Op dit moment is er geen specifiek beleid op gebied van werkgelegenheid en horeca.
Voor horeca loopt op dit moment vanuit de gemeente wel een project ‘Culturele Talentenkeuken’ waarbij een aantal dames gaat koken bij een horecaonderneming. In het project worden de deelnemende dames begeleid om stappen te zetten naar integratie en werk. Zo wordt naast het koken en ontmoeten van mensen ingezet op het behalen van het certificaat voor hygiëne en voedselveiligheid (HACCP).
Verder werken wij als gemeente steeds meer samen om de dienstverlening richting werkgevers te verbeteren. Werkgevers kunnen bij de gemeente terecht voor de invulling van vacatures, informatie over de mogelijkheden van subsidies en instrumenten bij het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Verder beschikken wij in de gemeente over een klantenbestand. Daarin zijn de gegevens van inwoners van Veldhoven opgenomen die een uitkering krijgen op grond van de participatiewet. Voor deze personen wordt gekeken op welke manier zij weer terug kunnen komen in het arbeidsproces.
Gezien de hoeveelheid aan openstaande vacatures en arbeidsplaatsen in de horeca ligt hierin dan ook een rol voor de gemeente om goed samen te werken met horeca om te kijken naar de mogelijkheden om vacatures in te vullen door de juiste werkzoekende.
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering werkgelegenheid
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering werkgelegenheid
Het is belangrijk om de openbare orde en veiligheid in en rondom horecaondernemingen te waarborgen. Hierin hebben horecaondernemers een belangrijke medeverantwoordelijkheid. Samenwerking tussen horeca, politie en gemeente is hierbij van groot belang.
Daarnaast wordt onder veiligheid ook brandveiligheid verstaan van een onderneming.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering veiligheid
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering veiligheid
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering veiligheid
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering veiligheid
Onder het thema ‘gezond uitgaan’ worden hieronder de onderwerpen alcoholmatiging en drugsgebruik behandeld.
Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot onder andere uitgaansgeweld, overlast, huiselijk geweld, ziekteverzuim, hart- en vaatziekten en verkeersongelukken. Ook ondernemingen waar alcohol geschonken wordt, hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om alcoholmatiging.
Huidige lokale (beleids)uitvoering alcoholmatiging
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering alcoholmatiging
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering alcoholmatiging
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering alcoholmatiging
Het gebruik van drugs wordt steeds normaler gevonden met alle gevolgen van dien. De kans op verslaving en gezondheidsschade is reëel, en gebruik en handel in het openbaar vergroten de gevoelens van onveiligheid.
Huidige lokale (beleids)uitvoering drugsgebruik
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering drugsgebruik
Nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering drugsgebruik
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering drugsgebruik
In de horeca is het van groot belang om de toegankelijkheid te vergroten. Voor een grote groep mensen met een beperking is het moeilijk om bijvoorbeeld naar een café, hotel, snackbar of restaurant te gaan als deze niet toegankelijk is. Door deze groep en hun familie en vrienden beter te bedienen, worden zij geholpen maar ook de horecaondernemers zelf: hun doelgroep breidt zich behoorlijk uit en het bedrijfsimago verbetert. Wanneer deze mensen met beperkingen eenvoudig gebruik kunnen maken van producten en diensten en zich welkom voelen, heeft dat positieve gevolgen. Winst voor iedereen: op financieel gebied en op maatschappelijk gebied.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering toegankelijkheid
Op dit moment is er geen specifiek beleid op gebied van toegankelijkheid en horeca.
Nieuwe ( beleids )uitvoering toegankelijkheid
Schematische weergave nieuwe (beleids)uitvoering toegankelijkheid
Duurzaamheid in de horeca wordt steeds belangrijker. Dit blijkt ook uit De Duurzaameter. Dit is een jaarlijkse peiling onder horecaprofessionals, uitgevoerd door TrueTasteVentures in samenwerking met de Horecava. Consumenten krijgen de smaak voor dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel ook steeds meer te pakken.
Om duurzaamheid te stimuleren worden hieronder een aantal maatregelen aangedragen die horecaondernemingen kunnen doorvoeren in de onderneming.
Deze maatregelen zijn goed voor het milieu, maar ook voor het imago van de horecaonderneming en financieel kan het eveneens voordelen met zich meebrengen! Gasten hechten namelijk steeds meer waarde aan duurzaamheid. Het is goed om als ondernemer hierover na te denken of om gewoon mee te beginnen, want met een paar eenvoudige maatregelen is al veel winst te behalen voor minder energie in de horeca.
Geen restaurant kan zonder energie. Besparen op energie in de horeca en het maken van een duurzame keuze is erg gemakkelijk bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. De nieuwste elektrische apparaten zijn steeds zuiniger en dankzij de verplichte energielabels is dit heel inzichtelijk. Door hierop te letten, is het mogelijk te besparen op energiekosten. Een oudere koelkast met energielabel G vervangen door een apparaat met energielabel B levert (gemiddeld genomen) al een besparing op van 80 procent.
De horeca verspilt jaarlijks 51.000 ton aan voedsel, ruim 14.500 grote vrachtwagens. Voor een beter milieu, maar ook kostenbesparing is het goed om te kijken of afval gereduceerd kan worden. Door onder andere te kijken naar menusamenstellingen, portiegrootte en inkoop kun je veel verspilling voorkomen. Maar denk ook aan duurzame initiatieven zoals ‘restjesdag’, waar tegen een gereduceerd tarief wordt gekookt met dat wat nog in de koelkast staat.
En doggybags. Snel zullen gasten er niet om vragen maar als deze aangeboden worden, wordt hier vaak gebruik van gemaakt.
Horecaondernemers hebben te maken met diverse afvalstromen. Er dient gestreefd te worden om in principe elke soort afval zoveel mogelijk gescheiden in te zamelen, om het zoveel mogelijk te kunnen recyclen.
Kritisch kijken naar leveranciers. Bieden ze ook biologische producten aan. Als er veel gebruik wordt gemaakt van biologische producten bestaat er een EKO-keurmerk horeca. Op deze manier laat een ondernemer zien dat in de keuken gecontroleerd biologische producten worden gebruikt.
Alternatieve / duurzaam gebruik terrasverwarmers
Terrasverwarmers in de horeca zijn niet meer weg te denken. Deze verwarmers verbruiken veel energie voor het verwarmen van de buitenlucht. Hierbij gaat als vanzelfsprekend veel warmte verloren. Terrasverwarmers belasten ook het milieu.
Er is veel keuze in het soort terrasverwarmer dat gebruikt wordt.
Het duurzaamste is uiteraard om een terrasverwarmer weg te doen en gratis dekens of bodywarmers uit te delen aan gasten die van het terras gebruik willen maken.
Indien een terrasverwarmer nodig is, kunnen de volgende maatregelen getroffen worden om energieverlies te beperken:
Deze laatste maatregel, het toepassen van een dimmer, voorkomt of beperkt het gas- of elektriciteitsverbuik van terrasverwarmers. Het is dus zowel financieel aantrekkelijk als goed voor het milieu.
Een goed alternatief voor terrasverwarmers zijn stoelverwarmers. Dit is een energiezuinige terrasverwarming. Gasten worden direct verwarmd, waardoor er geen warmte verloren gaat aan de buitenlucht. De stoelverwarmer gaat aan wanneer je gaat zitten. Verder bestaat er ook een stoelverwarmingssysteem dat bestaat uit zestien individueel instelbare warmtekussens en een verrijdbaar dockingstation om de kussens in op te ruimen en draadloos op te laden. Dat gebeurt met een magneetkoppeling. Draden en snoeren zijn er daarom niet. Het idee hierbij is dat gasten zelf een kussen pakken als ze het terras opkomen, of dat de bediening het ze aangeeft. En dat kussens na elk bezoek weer in het station worden geplaatst zodra er is afgerekend. De warmte is per kussen instelbaar. Het gebruik van stoelverwarmers biedt een energiebesparing van 80 procent vergeleken met gewone terrasheaters.
Nieuwe ( beleids )uitvoering duurzaamheid
Schematische weergave nieuwe (beleids)uitvoering duurzaamheid
Horeca kan geluidsoverlast met zich meebrengen. De horeca is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het voorkomen van geluidsoverlast.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering milieu
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering milieu
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering milieu
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering milieu
Huidige lokale ( beleids )uitvoering sluitingstijden
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering sluitingstijden
Nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering sluitingstijden
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering sluitingstijden
Terrassen zijn belangrijk voor het functioneren van veel horecabedrijven. Daarnaast zijn terrassen aantrekkelijk voor bezoekers. Vandaar dat terrassen bijdragen aan een levendige en gezellige uitstraling.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering terrassen
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering terrassen
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering terrassen
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering terrassen
3.8 Paracommerciële activiteiten
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen commerciële horeca en paracommerciële instellingen. Dit onderscheid wordt gemaakt in de Drank- en horecawet.
H uidige lokale ( beleids )uitvoering paracommerciële instellingen
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering paraommerciële instellingen
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering paracommerciële instellingen
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering paracommerciële instellingen
3.9 Vergunningen, Toezicht en Handhaving
Vergunningen, toezicht en handhaving zijn instrumenten die ingezet worden om een bijdrage te leveren aan de gestelde doelen met betrekking tot horeca. Bij het verlenen van vergunningen wordt voordat de horeca activiteiten daadwerkelijk worden uitgevoerd, beoordeeld welke effecten de activiteiten hebben en het geeft duidelijkheid aan welke regels voldaan moet worden.
Toezicht wordt ingezet om bij te dragen om gerelateerde overlast te voorkomen en te voldoen aan de gestelde regels. Het heeft betrekking op het verrichten van controles van verleende vergunningen of controles op het uitvoeren van activiteiten zonder vergunning of melding en naar aanleiding van meldingen (klachten). Handhaving komt na toezicht. Wanneer sprake is van overtredingen, wordt bezien of en op welke manier bestuurlijk optreden noodzakelijk is.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering VTH
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering VTH
Nieuwe/aanvullende ( beleids )uitvoering VTH
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering VTH
In Veldhoven worden jaarlijks diverse evenementen georganiseerd. Het betreft onder andere buurt- en wijkevenementen, wedstrijden, markten, tochten en muziekfeesten. De aanleidingen voor het organiseren van evenementen zijn ook divers: culturele activiteiten, jubilea, toeristische activiteiten, kermissen etc. Evenementen vervullen een belangrijke rol in het maatschappelijke verkeer, zowel in economische als in sociaal-culturele zin. Evenementen brengen vertier en vermaak en dragen bij aan de sociale samenhang. Evenementen kunnen echter ook risico’s met zich mee brengen. Om de risico’s vooraf in beeld te hebben, tijdens het evenement te kunnen beheersen en om de evenementen in het algemeen goed te laten verlopen is het van belang dat er gemeentelijk beleid is over hoe om te gaan met evenementen.
Huidige lokale ( beleids )uitvoering evenementen
Schematische weergave huidige lokale (beleids)uitvoering evenementen
Nieuwe ( beleids )uitvoering evenementen
Schematische weergave nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering evenementen
4. Uitvoeringstermijnen nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoeringskader
In deze horecanota is de huidige lokale (beleids)uitvoering tegen het licht gehouden. Voor een aantal thema’s is een nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoering opgenomen. De uitwerking van deze uitvoering vindt plaats in nieuwe of bestaande beleidsdocumenten/ verordeningen of betreffen acties die uitgevoerd gaan worden (in projecten). In onderstaande tabel is het nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoeringskader opgenomen met daarbij de termijnen waarbinnen dit uitgevoerd wordt.
Voor het uitvoeren van het nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoeringskader in deze horecanota kan voor de meeste thema’s aangesloten worden bij de huidige bestaande budgetten. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de financiële consequenties voor de uitwerking van het nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoeringskader van deze horecanota.
Deze horecanota en de effecten van het gestelde nieuwe/aanvullende (beleids)uitvoeringskader worden 2 jaar na vaststelling geëvalueerd met de betrokken partijen. Zo nodig wordt beleid bijgesteld of herzien indien blijkt dat de gewenste doelen niet worden behaald of negatieve effecten voortkomen uit het uitgevoerde beleid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-179221.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.