Verordening tot wijziging van de Verordening kwijtschelding Afvalstoffenheffing, Onroerende Zaakbelasting en Rioolheffing

De raad van de gemeente Vught;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 oktober 2018;

besluit:

vast te stellen de:

 

Verordening tot wijziging van de “Verordening kwijtschelding Afvalstoffenheffing, Onroerende Zaakbelasting en Rioolheffing”.

Artikel I

Artikel 1, Begrippen wordt gewijzigd in:

Artikel 1. Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvrager: de belastingplichtige die een verzoek tot kwijtschelding doet;

  • b.

    automatische kwijtschelding: de verleende kwijtschelding zonder dat daartoe door de belastingplichtige een verzoek behoeft te worden ingediend;

  • c.

    bijstandsnorm: de norm bedoeld in artikel 5 onderdeel c van de Participatiewet;

  • d.

    gemeente: gemeente Vught

  • e.

    inkomen: het inkomen als bedoeld in artikel 14 van de Uitvoeringsregeling;

  • f.

    peildatum: de datum waarop de kwijtschelding wordt aangevraagd;

  • g.

    vermogen: het vermogen als bedoeld in artikel 12 van de Uitvoeringsregeling;

  • h.

    uitvoeringsregeling: de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

Artikel II

Artikel 2, Kwijtschelding wordt gewijzigd in:

Artikel 2. Kwijtschelding

Kwijtschelding wordt slechts verleend indien de aanvrager voldoet aan de in de uitvoeringsregeling genoemde voorwaarden. Kwijtschelding wordt uitsluitend verleend ten aanzien van:

  • a.

    de rioolheffing;

  • b.

    de afvalstoffenheffing;

  • c.

    de heffing van onroerende zaakbelasting.

Artikel III

Artikel 3, Hoogte van de kwijtschelding wordt gewijzigd in:

Artikel 3. Hoogte van de kwijtschelding

  • 1.

    Voor de kosten van de rioolheffing geldt een kwijtschelding ter hoogte van het bedrag zoals opgenomen in artikel 6 lid 1 van de geldende Verordening op de heffing en de invordering van de rioolheffing. Het bedoelde bedrag komt overeen met de heffing over een toegevoerde hoeveelheid water van 1 tot en met 299 m3. Voor een toegevoerde hoeveelheid water vanaf 300 m3 geldt geen kwijtschelding.

  • 2.

    Voor de vaste bedragen van de afvalstoffenheffing geldt een volledige kwijtschelding overeenkomstig de geldende tarieventabel. De variabele bedragen die huishoudens moeten betalen voor de ledigingen van de minicontainers worden kwijtgescholden tot aan het gemiddelde aantal ledigingen zoals jaarlijks door het College van B&W wordt vastgesteld. Dit gemiddelde aantal wordt vastgesteld in het belang van de milieudoelstelling om zo min mogelijk afval te produceren en aan te bieden.

  • 3.

    Voor de kosten van de onroerende zaakbelasting geldt een kwijtschelding ter hoogte van de volledige aanslag in het jaar van heffing.

Artikel IV

Artikel 5, De aanvraag wordt gewijzigd in:

Artikel 5. De aanvraag

  • 1.

    De kwijtschelding wordt verleend op aanvraag. Om de aanvraag in te dienen gebruikt de aanvrager het door de gemeente beschikbaar gestelde aanvraagformulier. De aanvraag wordt in behandeling genomen indien het aanvraagformulier binnen twee maanden is ingediend, gerekend vanaf de dagtekening van de beschikking waarvoor kwijtschelding wordt aangevraagd.

  • 2.

    De aanvraag wordt ambtshalve in behandeling genomen indien het aanvraagformulier na afloop van de in het eerste lid genoemde termijn is ingediend. Er vindt geen ambtshalve behandeling plaats indien de aanslag, waarvoor kwijtschelding wordt aangevraagd, reeds langer dan drie maanden geleden is betaald.

Artikel V

Artikel 6, Automatische kwijtschelding wordt gewijzigd in:

Artikel 6. Automatische kwijtschelding

  • 1.

    Automatische kwijtschelding maakt het mogelijk dat aan belastingplichtigen, die in aanmerking komen voor kwijtschelding, kwijtschelding wordt verleend zonder dat ze een aanvraagformulier moeten indienen. De volgende belastingplichtigen komen in aanmerking voor automatische kwijtschelding:

    • a.

      de belastingplichtige die op aanvraag over de twee voorafgaande aaneengesloten belastingjaren voor kwijtschelding in aanmerking is gekomen;

    • b.

      de belastingplichtige die op basis van de Participatiewet bekend is bij de gemeente en waarbij een verzoek tot kwijtschelding in het voorgaande jaar is toegekend;

    • c.

      de belastingplichtige die een AOW-uitkering heeft en waarbij een verzoek tot kwijtschelding in het voorgaande jaar is toegekend.

  • 2.

    Herbeoordeling of een belastingplichtige nog aanspraak maakt op (automatische) kwijtschelding vindt plaats:

    • a.

      indien een belastingplichtige drie opeenvolgende jaren automatische kwijtschelding is verleend;

    • b.

      in het jaar nadat een belastingplichtige, aan wie automatische kwijtschelding is verleend, de leeftijd van AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt;

    • c.

      indien de bevoegde ambtenaar over informatie beschikt inzake wijzigingen in het inkomen of vermogen van de belastingplichtige, welke niet aan de gemeente zijn gemeld.

  • 3.

    De belastingplichtige dient ten behoeve van de herbeoordeling van het recht op kwijtschelding alle gegevens over te leggen die de gemeente nodig heeft voor die beoordeling.

Artikel VI

Artikel 10, Inwerkingtreding wordt gewijzigd in:

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking vanaf 1 januari 2019.

Artikel VII

Toelichting artikel 3, Hoogte van de kwijtschelding wordt gewijzigd in:

Artikel 3. Hoogte van de kwijtschelding

De kwijtschelding wordt voor de rioolheffing uitsluitend verleend tot aan het bedrag dat overeenkomt met een toegevoerde hoeveelheid water van 1 t/m 299 m3 per belastingjaar. Dit betreft het zogeheten ‘kleinverbruik’. Het bedoelde bedrag is opgenomen in artikel 6 lid 1 Verordening op de heffing en de invordering van de rioolheffing. De heffingen voor het zogeheten ‘grootverbruik’ vanaf 299 m3 komen niet voor kwijtschelding in aanmerking.

 

Betreffende de afvalstoffenheffing geldt een volledige kwijtschelding voor het vaste bedrag dat een huishouden in het betreffende belastingjaar verschuldigd is. Voor de variabele bedragen geldt het volgende. De gemeente voert een milieubeleid om zo min mogelijk afval te produceren en aan te bieden. Via het zogeheten Diftar-systeem worden de kosten voor het aanbieden van afval afgerekend met de individuele burger . Huishoudens in hoogbouw vallen hier buiten. Zij kunnen geen individuele regeling treffen omdat zij gebruik maken van verzamelcontainers. Voor deze huishoudens geldt een volledige kwijtschelding voor de variabele bedragen.

 

Huishoudens in laagbouw ontvangen geen volledige kwijtschelding voor de variabele bedragen. Elk belastingjaar worden er door het college van B & W jaargemiddelden vastgesteld inzake het aantal ledigingen voor huishoudens in laagbouw. De kwijtschelding voor deze huishoudens is gemaximeerd tot het bedrag dat overeenkomt met het vastgestelde aantal ledigingen. Hierdoor blijft de prikkel bestaan om zuinig om te gaan met het milieu. Het aanbod in de kleine 40 liter minicontainers wordt herleid naar de hoeveelheid afval van de gemiddelden maal de standaard container van 140 liter.

 

De heffing onroerende zaakbelasting wordt volledig kwijtgescholden.

Artikel VIII

Toelichting artikel 4, Percentage kosten van bestaan wordt gewijzigd in:

Artikel 4. Percentage kosten van bestaan

In artikel 16 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 is geregeld dat kwijtschelding kan worden verleend aan huishoudens met een inkomen tot 90% van de bijstandsnorm. De gemeenteraad heeft op grond van artikel 255 Gemeentewet jo. artikel 1 Nadere regels kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen de bevoegdheid om de in artikel 16 genoemde percentages op maximaal 100% van de bijstandsnorm te zetten. De gemeenteraad heeft daartoe besloten en de percentages gesteld op 100%.

Artikel IX

Toelichting artikel 5a, Bijzondere bepalingen bij specifieke groepen aanvragers wordt gewijzigd in:

Artikel 5a. Bijzondere bepalingen bij specifieke groepen aanvragers

Privé belastingschulden

Natuurlijke personen die een bedrijf of zelfstandig beroep uitoefenen kunnen in aanmerking komen voor kwijtschelding van hun privé belastingschulden. De voorwaarden waaronder kwijtschelding aan een ondernemer wordt verleend, zijn gelijk aan de voorwaarden die voor natuurlijke personen/niet-ondernemers gelden. Dat wil zeggen dat van dezelfde betalingscapaciteit en hetzelfde vermogen wordt uitgegaan.

 

Op het moment dat een ondernemer om kwijtschelding verzoekt, is het netto besteedbare inkomen doorgaans nog niet in te schatten. Aan de belanghebbende wordt verzocht een inkomensverklaring van de belastingdienst over de betrokken periode te overleggen. Indien, als gevolg van procedures bij de Belastingdienst, ten tijde van het kwijtscheldingsverzoek geen gegevens van het netto-inkomen bekend zijn, wordt aan de aanvrager uitstel van betaling verleend. Nadat het netto-inkomen bekend is en het recht op kwijtschelding wordt vastgesteld, wordt het uitstel van betaling omgezet in kwijtschelding. Indien vastgesteld wordt, dat er geen recht op kwijtschelding is, vindt alsnog invordering plaats.

 

Belastingschuldigen die hun onderneming in een rechtspersoon (B.V. of N.V.) hebben ondergebracht, zijn in loondienst van hun onderneming. Zij oefenen dus geen bedrijf of zelfstandig beroep uit. Als de vermogens- en inkomenstoets dat toelaten, komen ook deze belastingschuldigen als natuurlijk persoon/niet-ondernemer in aanmerking voor kwijtschelding van hun privé belastingschulden.

Zakelijke belastingschulden

Aan ondernemers wordt geen kwijtschelding verleend voor zakelijke belastingschulden.

Eigen bijdrage kinderopvang

Voor aanvragers die kosten moeten maken voor kinderopvang en geen beroep kunnen doen op bijzondere bijstand, geldt dat bij het bepalen van het netto-besteedbare inkomen rekening wordt gehouden met de netto-kosten van de kinderopvang. Zulks op grond van artikel 28 lid 3 Uitvoeringsregeling. De netto-kosten worden dan aangemerkt als uitgaven als bedoeld in artikel 15 van de Uitvoeringsregeling.

Netto-kosten

Het gaat om de kosten die de aanvragers voor kinderopvang moeten maken, na aftrek van ontvangen kinderopvangtoeslag. Als de aanvrager een tegemoetkoming in de te betalen kosten van kinderopvang van de gemeente dan wel van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) ontvangt, gaat het om de kosten van kinderopvang na aftrek van deze tegemoetkomingen.

Artikel X

Toelichting artikel 6, Automatische kwijtschelding wordt gewijzigd in:

Artikel 6. Automatische kwijtschelding

In dit artikel is de automatische kwijtschelding geregeld voor drie categorieën aanvragers. De doelstelling hiervan is om zo min mogelijke administratieve lasten te veroorzaken voor aanvragers van wie de gemeente al beschikt over gegevens.

 

Natuurlijk geldt na verloop van een bepaalde periode van automatische kwijtschelding, dat de gegevens opnieuw moeten worden gecontroleerd voor het recht op kwijtschelding. De belastingplichtige is verplicht daaraan medewerking te verlenen. De belastingplichtige die (automatische) kwijtschelding ontvangt dient direct melding te maken van wijzigingen in diens inkomen of vermogen. Als de belastingplichtige dit nalaat dan zal de gemeente, zodra zij over de bedoelde informatie beschikt, overgaan tot herbeoordeling van het recht op (automatische) kwijtschelding.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught in zijn openbare vergadering van 13 december 2018.

de raadsgriffier,

Mw. drs. M.J.H.N. Collombon

de voorzitter,

R.J. van de Mortel

Naar boven