Gemeenteblad van Noordwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2019, 175958 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordwijk | Gemeenteblad 2019, 175958 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordwijk houdende regels omtrent de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
dat de gemeente Noordwijk verantwoordelijk is voor een goede kwaliteit van de maatschappelijke dienstverlening aan zijn cliënten en dat deze verantwoordelijkheid zeker ook aan de orde is in geval van dienstverlening aan cliënten die (vermoedelijk) te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling;
dat onder huiselijk geweld wordt verstaan: (dreigen met) geweld, op enigerlei locatie, door iemand uit de huiselijke kring, waarbij onder geweld wordt verstaan: de fysieke, seksuele of psychische aantasting van de persoonlijke integriteit van het slachtoffer, daaronder ook begrepen ouderenmishandeling en eergerelateerd geweld. Tot de huiselijke kring van het slachtoffer behoren: (ex) partners, gezinsleden, familieleden en huisgenoten;
dat onder kindermishandeling wordt verstaan: iedere vorm van een voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend, of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel, daaronder ook begrepen eergerelateerd geweld en vrouwelijke genitale verminking;
Verantwoordelijkheden van de gemeente Noordwijk voor het scheppen van randvoorwaarden voor een veilig werk- en meldklimaat
Toelichting op de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Hieronder volgt een toelichting op onderdelen uit de Meldcode.
De wet verplichte Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
De Meldcode is opgesteld naar aanleiding van de wet verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, welke sinds 1 juli 2013 van kracht is.
Het doel van de wet is het signaleren en bespreekbaar maken van (vermoeden van) huiselijk geweld. Het beoogde resultaat is een effectieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Op basis van deze wet heeft de gemeente de verplichting om toezicht te houden op de uitvoering van de Meldcode. De gemeente Noordwijk is onderworpen aan deze Wet, omdat de gemeente uitvoerende afdelingen heeft die werkzaam zijn op het gebied van maatschappelijke ondersteuning.
Alle organisaties werkzaam op de gebieden kinderopvang, jeugdzorg, onderwijs, gezondheidszorg, justitie en maatschappelijke ondersteuning dienen een Meldcode te hanteren voor het omgaan met vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Daarbij dienen organisaties medewerkers te ondersteunen bij het toepassen van deze Meldcode. De verplichting die de Wet oplegt is nadrukkelijk niet van toepassing op werknemers, maar op organisaties.
Organisaties stellen zelf een eigen meldcode vast
Organisaties dienen zelf een eigen meldcode op te stellen. De algemene maatregel van bestuur (amvb) Verplichte meldcode noemt de minimumeisen waaraan een meldcode moet voldoen. Deze amvb is per 1 juli 2013 in werking getreden. Per 1 januari 2019 is de aangepaste meldcode in werking getreden, waarbij het gebruik van een afwegingskader wordt verplicht.
Belangrijk onderdeel van de Meldcode is het stappenplan. In het stappenplan wordt uitgelegd wat te doen bij een vermoeden van HG en/of KM. In het stappenplan is opgenomen dat medewerkers van de afdeling Burgerzaken niet zelf het stappenplan hoeven te doorlopen. Dit wordt na stap twee overgenomen door de aandachtsfunctionaris. Medewerkers Wmo, ISD doorlopen wel zelf het hele stappenplan, zo nodig in samenspraak met de aandachtsfunctionaris.
De Meldcode bestaat kortweg uit de volgende stappen:
Stap 1: Het in kaart brengen van signalen
Stap 2: Het bespreken van de signalen met een deskundig collega en raadpleeg eventueel Veilig Thuis
Stap 3: Het bespreken van de signalen met de cliënt
Stap 4: Het wegen van de aard en de ernst van het huiselijk geweld of kindermishandeling
Stap 6: Monitoring en evaluatie
Voor alle duidelijkheid: de Meldcode staat niet gelijk aan een meldplicht; niet alle
signaleringsgevallen hoeven te leiden tot een melding. Er is sprake van een meldrecht en een plicht
tot zorgvuldig handelen; het gaat erom dat zorgvuldig gehandeld wordt, volgens de afspraken.
Belang van de wet voor gemeenten
De Wet verplichte meldcode is op verschillende manieren van belang voor gemeenten. Zij moeten intern (alle medewerkers) en extern (medewerkers die intensief klantcontact hebben) een meldcode opstellen en gemeenten moeten toezicht houden op de naleving van de wet.
De Wet verplichte meldcode geldt binnen de gemeentelijke organisatie voor de medewerkers
die betrokken zijn bij de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 (leerplichtambtenaren). Voor deze medewerkers moet het gemeentebestuur een meldcode opstellen die voldoet aan de wettelijke eisen. Daarnaast is het gemeentebestuur verplicht de kennis over en het gebruik van de meldcode bij deze medewerkers te bevorderen. De gemeente Noordwijk wil de meldcode ook van toepassing verklaren voor andere medewerkers van de gemeente die niet onder de wettelijke verplichting vallen. Het gaat in dit verband om medewerkers van de organisatie die frequent en/of intensief maatschappelijke ondersteuning bieden of intensief klantcontact hebben. Dit betreffen bij de gemeente Noordwijk de Wmo consulenten, de ISD consulenten en schulddienstverleners en de medewerkers van de afdeling Burgerzaken. De meldcode is alleen verplicht voor leerplichtambtenaren omdat ten tijde van het maken van de wet gedacht werd dat de Wmo/WWB/SHV alleen door externen uitgevoerd zou worden (niet in dienst van de gemeente).
De gemeente als toezichthouder
De landelijke inspecties oefenen toezicht uit op hun ‘eigen’ sectoren. De gemeenten oefenen het toezicht uit op organisaties die actief zijn op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning en de kinderopvang. Bij de maatschappelijke ondersteuning gaat het om (wat in de huidige wet wordt omschreven als) de prestatievelden 2, 3, 5 , 6 en 7 zoals: jongerenwerk, maatschappelijke opvang, welzijnswerk, peuterspeelzaalwerk, maatschappelijk werk, huishoudelijke hulp, vrij toegankelijke opvoedondersteuning en jeugdhulp.
Vrijwilligersorganisaties die in deze prestatievelden actief zijn vallen niet onder de Wet verplichte meldcode. Gemeente Noordwijk stimuleert wil wel de eventueel signalerende rol van vrijwilligers(organisaties) door het geven van voorlichting.
Het toezicht van de gemeente is gericht op de volgende drie vragen:
Het signaleringsformulier helpt medewerkers bij het concreet beschrijven van het wat en waarom van hun vermoeden van HG en/of KM. De signaleringslijst is voor intern gebruik. De medewerker blijft anoniem naar externen toe. Dit om te voorkomen dat een boze ouder bijvoorbeeld persoonlijk verhaal gaat halen bij medewerkers. Als een medewerker van de afdeling burgerzaken een vermoeden heeft van HG of KM, vult hij of zij het signaleringsformulier samen met de aandachtsfunctionaris in.
Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacywetgeving (AVG) van kracht geworden. De AVG is een algemeen kader dat niet inspeelt op specifieke situaties, zoals een vermoeden van kindermishandeling. Daarom geldt als algemene regel dat een specifieke wet voor een bepaalde sector prevaleert boven de algemene norm van de AVG. Dat geldt dus bijvoorbeeld voor de Wetten PO, VO, Leerplichtwet etc. De wet Meldcode gaat dus ook voor de AVG. Het recht om dossier aan te maken en te melden bij Veilig Thuis is dus onverminderd van toepassing.
Stappenplan bij signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling
Dit stappenplan is bedoeld voor vermoedens van huiselijk geweld. Indien er onomstotelijk sprake is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling en/of er direct om hulp wordt gevraagd met acuut gevaar voor de veiligheid, wordt direct 112 gebeld. Telefoonnummer politie voor niet acute zaken: 0900-8844.
Bespreek de signalen met een collega of de aandachtsfunctionaris en raadpleeg zo nodig Veilig Thuis
Voor interne medewerkers van de gemeente Noordwijk geldt: na stap 2 wordt het stappenplan overgenomen door de aandachtsfunctionaris .
In deze stap bespreek je de signalen met de cliënt. Heb je ondersteuning nodig bij het voorbereiden of het voeren van het gesprek met de cliënt, raadpleeg dan Veilig Thuis en/of de aandachtsfunctionaris.
Weeg de aard en de ernst van het huiselijk geweld of de kindermishandeling
Gebruik hierbij het afwegingskader op pagina 9.
Vertel je cliënt (vanaf 12 jaar) en/of de ouder (als cliënt jonger is dan 16 jaar) vooraf dat je een melding gaat doen bij Veilig Thuis. Leg uit waarom je van plan bent een melding te gaan doen en wat het doel daarvan is.
Raadpleeg in geval van twijfel altijd (opnieuw) Veilig Thuis. De medewerkers van Veilig Thuis bieden ondersteuning bij het wegen van het geweld en van de risico’s op schade en zij kunnen adviseren over vervolgstappen.
De navolgende afwegingen 1 worden doorlopen. Indien nodig laat de beroepskracht zich hierin bijstaan door interne deskundigen 2 en/of vraagt advies aan Veilig Thuis.
Stap 5: Beslissen: zelf hulp organiseren of melden
Het is van belang dat in stap 5 beide beslissingen en in de genoemde volgorde worden genomen. De betrokken persoon in het vraagt zich op basis van signalen en het gesprek met ouders af of melden noodzakelijk is aan de hand van vijf afwegingsvragen. Vervolgens besluit deze of het bieden of organiseren van hulp tot de mogelijkheden behoort. Als melden volgens het afwegingskader noodzakelijk is, moet de tweede beslissingsvraag over eventuele hulp in overleg met betrokkenen en Veilig Thuis beantwoord worden. Melden is niet verplicht en kan ook anoniem.
Het doen van een melding zonder dat de signalen zijn besproken met de cliënt, is alleen mogelijk als:
Aandachtsfunctionarissen gemeente Noordwijk
Meldingsformulier voor professionals op de website: www.veiligthuishollandsmidden.nl
Afwegingskader: Uitwerking van de vijf afwegingsvragen en beslissingen in stappen 4 en 5 van de meldcode
Ik heb de stappen 1 t/m 3 van de Meldcode doorlopen en
Op basis van de stappen 1 t/m 4 van de Meldcode schatten wij dat er sprake is van acute en/of structurele onveiligheid:
Ben ik, een collega of een ketenpartner3 in staat om effectieve hulp te bieden of te organiseren en kan de dreiging voor mogelijk huiselijk geweld of kindermishandeling afgewend worden?
Aanvaarden de betrokkenen de hulp zoals in afweging 3 is georganiseerd en zijn zij bereid zich actief in te zetten?
Zo concreet mogelijk maken en documenteren. Spreek af wie welke rol heeft en benoem casemanager. Spreek af welke taken alle betrokkenen en specifiek de casemanager heeft, zodat de verwachtingen voor iedereen helder zijn. Leg vast, voer uit en ga verder met afweging 5.
Leidt de hulp binnen de afgesproken termijn tot de afgesproken resultaten ten aanzien van de veiligheid, het welzijn en/of het herstel van de direct betrokkenen?
JA -> hulp afsluiten met vastgelegde afspraken over het monitoren 3 van de veiligheid van alle betrokkenen.
Algemene meldnormen (leidende principes t.b.v. afwegingskaders)
Het doen van een melding bij Veilig Thuis van mogelijk huiselijk geweld of mogelijke kindermishandeling is een professionele norm en als zodanig noodzakelijk:
Acute onveiligheid, structurele onveiligheid en disclosure
BIJLAGE 1: SIGNALERINGSFORMULIER VERMOEDEN HUISELIJK GEWELD EN KINDERMISHANDELING
Dit signaleringsformulier is een instrument om signalen beter in kaart te brengen. De lijst is niet uitputtend en dient als hulpmiddel. Probeer de lijst zo feitelijk en concreet mogelijk in te vullen.
Naam medewerker 4:
Waarom heb je een vermoeden van Huiselijk Geweld en/of Kindermishandeling?
Beschrijf zo concreet mogelijk wat je hebt gezien en/of gehoord.
Wat is de relatie tussen cliënt en mogelijke pleger?
Wat is jouw relatie tot cliënt en of mogelijke pleger?
Heb je één van de onderstaande symptomen gezien?
Bijlage 2: Verbinding! Afspraken over overdracht van Veilig Thuis naar JGT en Kwadraad
Gezin op de hoogte brengen van melding bij Veilig Thuis
Bij overdracht aan Kwadraad/JGT na triage door Veilig Thuis wordt het gezin in kennis gesteld door Veilig Thuis. Dit gebeurt minimaal middels een brief. Dikwijls, maar niet standaard, zal Veilig Thuis ook contact hebben gehad met het gezin. In de brief staat: Waarom deze brief? Wie heeft gemeld? Wie vraagt Veilig Thuis om contact op te nemen (Kwadraad/JGT)?
Keuze voor overdracht aan Kwadraad of JGT
Bepaling van de route is onderdeel van de triage bij Veilig Thuis. Veilig Thuis maakt een keuze op basis van informatie over de zaak en op basis van kennis van Kwadraad/JGT. Bij twijfel overlegt VT met Kwadraad/JGT. De ontvangende partij accepteert, zonder onderhandelingen.
Informatieoverdracht en termijn
Veilig Thuis stuurt mee: NAW gegevens gezin; afschrift brief aan cliënt; inhoudelijke informatie (gemelde zorgen); eventueel: aanvullende informatie verkregen in triage;
uitkomst triage; eventueel specifieke aandachtspunten en tips.
Termijn: binnen drie werkdagen na triage verstuurt Veilig Thuis kennisgeving aan gezin en overdracht aan Kwadraad/JGT.
Er hoeft geen sprake te zijn van een hulpvraag in het gezin. De gemelde zorgen over mogelijke onveiligheid zijn reden om contact op te nemen. Inzet van Kwadraad/JGT is primair gericht op het met het gezin bespreken van de gemelde zorgen, het samen met gezin en netwerk in kaart brengen van de zorgen, maar ook van wat er goed gaat in het gezin, en samen te bepalen wat er nodig is om veiligheid in het gezin te vergroten.
Termijn: Zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen één week na ontvangst, neemt het Kwadraad/JGT contact op met het gezin.
Als uit het huisbezoek van Kwadraad/JGT-er geen hulpvraag kan worden geformuleerd, maar de zorgen om de veiligheid blijven, overlegt de Kwadraad/JGT-er met Veilig Thuis over de meest effectieve aanpak. Dat kan overdracht naar Veilig Thuis zijn voor een (nader) onderzoek door Veilig Thuis zijn, een gezamenlijk gesprek of een andere interventie, bijvoorbeeld inzet jeugdbeschermingstafel, of specialistische ambulante hulp door Rosa Manus.
Plan van aanpak en termijn eerste contact met gezin
Ontvangende partij (Kwadraad/JGT) accepteert de overdracht en bepaalt: of samenwerking met (of eventueel overdracht aan) andere hulpverleners nodig is. Bij overdracht wordt Veilig Thuis verwittigd; of en zo ja welke ondersteuning vanuit Veilig Thuis nodig is; welke medewerker de zaak oppakt; wat het plan van aanpak is. Termijn: binnen een week na ontvangst neemt Kwadraad/JGT contact op met het gezin.
Ondersteuning door Veilig Thuis
De ondersteuningsvraag van Kwadraad/JGT is leidend. Veilig Thuis accepteert deze vraag. Ondersteuning kan bijvoorbeeld in de vorm van: overleg en meedenken op afstand; gezamenlijk eerste gesprek met ouders/kinderen; gezamenlijke risicotaxatie of opstellen veiligheidsplan. Kwadraad/JGT kunnen op elk moment is het traject overleggen met Veilig Thuis. Indien nodig kan weer ‘opgeschaald’ worden naar Veilig Thuis.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-175958.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.