Gemeenteblad van Waadhoeke
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waadhoeke | Gemeenteblad 2019, 175328 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waadhoeke | Gemeenteblad 2019, 175328 | Verordeningen |
Verordening afdeling 6a apv: bijzondere bepalingen over horecabedrijven als bedoeld in de drank- en horecawet, gemeente Waadhoeke
Op grond van de Drank- en Horecawet zijn gemeenten verplicht om in ieder geval ten aanzien van de schenktijden van alcoholische dranken in paracommerciële inrichtingen een verordening op te stellen. De voormalige gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Littenseradiel en Menameradiel hadden ieder een dergelijke verordening opgesteld. De schenktijden van deze verordeningen lopen echter uiteen. In het kader van de Wet Arhi dient een fusiegemeente binnen 2 jaar na de fusiedatum lokale verordeningen opnieuw vast te stellen. Door middel van het vaststellen van deze verordening wordt hieraan voldaan, waarbij de schenktijden geüniformeerd worden en rechtsongelijkheid voorkomen wordt. Daarnaast is een facultatieve bepaling opgenomen ten aanzien van het schenken van sterk alcoholische dranken.
De raad van de gemeente Waadhoeke
gelet op (de) artikel (en) 4, eerste tot en met derde lid, (en 25a, 25b, 25c en 25d) van de Drank- en Horecawet;
besluit vast te stellen de volgende wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Waadhoeke:
Na afdeling 6 van Hoofdstuk 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Waadhoeke wordt een afdeling ingevoegd, luidend: Afdeling 6A. Bijzondere bepalingen over horecabedrijven als bedoeld in de Drank- en Horecawet.
In deze afdeling wordt verstaan onder:
dat wat daaronder wordt verstaan in de Drank- en Horecawet.
Artikel 2:14b Regulering paracommerciële rechtspersonen
Als een paracommercieel rechtspersoon, als bedoeld in het eerste lid, wedstrijden of zaalsporten organiseert die eindigen tijdens het laatste uur vóór het verlopen of na afloop van de in dat lid genoemde schenktijden, is het toegestaan, in aanvulling op die schenktijden, alcoholhoudende drank te verstrekken tot één uur na beëindiging van de in dit artikel genoemde activiteiten.
Artikel 2.14c Bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen
In afwijking van het eerste lid mag een paracommercieel rechtspersoon genoemd in artikel 2.14b eerste lid alcoholhoudende drank verstrekken tijdens ten hoogste 8 dagen per jaar tot 01.00 uur bij bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.
In afwijking van het eerste lid mag een paracommercieel rechtspersoon, genoemd in artikel 2.14b derde lid, maximaal 12 x per jaar alcoholhoudende drank verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.
Artikel 2.14d Beperking verstrekking sterk alcoholhoudende drank
Aangesloten wordt bij de definities van de Drank- en Horecawet.
Artikel 2:14b Regulering paracommerciële rechtspersonen
De gemeente is op grond van artikel 4 van de Drank- en Horecawet verplicht de tijden
waarop alcoholhoudende drank mag worden geschonken door paracommerciële rechtspersonen te regelen. Deze schenktijden waren verschillend in de voormalige gemeenten en worden met deze verordening gelijk getrokken. Er is gekozen om te werken met vaste schenktijden waarbinnen het schenken plaats mag vinden. Dit zorgt ervoor dat het artikel beter handhaafbaar is. Het is namelijk lastig om als toezichthouder vast te stellen wanneer een activiteit gestopt is of zal starten. Bij vaste tijden kan beter toezicht worden gehouden op de naleving van de opgenomen schenktijden. Bij het vaststellen van deze tijden is onderscheid gemaakt tussen sportieve, recreatieve, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige rechtspersonen, sociaal-culturele rechtspersonen en overige rechtspersonen waaronder bijvoorbeeld jeugdhonken vallen.
Bij het vaststellen van de tijden is geprobeerd rekening te houden met de tijden uit de oude verordeningen. Na aanleiding van inspraak van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens de horecaondernemers uit de gemeente Waadhoeke zijn de tijden voor de paracommercie wel ingeperkt ten opzichte van een deel van de oude verordeningen.
Voor de paracommerciële rechtspersonen die zich richten op het organiseren van activiteiten van sportieve, recreatieve, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard (dit betreffen sportkantines, verenigingsgebouwen e.d.) gelden vaste schenktijden. Aangezien wedstrijden ook buiten de schenktijden om worden georganiseerd is in het tweede lid een uitzondering opgenomen. Als wedstrijden dan wel activiteiten van sportieve aard, zijnde zaalsporten, verlopen tijdens het laatste uur genoemd in het eerste artikel. In dat geval mag tot één uur na beëindiging van de genoemde activiteiten alcoholhoudende drank geschonken worden. Onder de beëindiging van een wedstrijd wordt verstaan het eindsignaal wat wordt gegeven.
Onder de sociaal-culturele rechtspersonen vallen dorps- en buurthuizen. Verder gelden er nog schenktijden voor overige rechtspersonen, hieronder vallen de jeugdhonken.
In dit artikel worden geen sluitingstijden vermeld, echter wordt met de schenktijd ook de sluitingstijd van een paracommercieel rechtspersoon bedoeld.
Artikel 2.14c Bijeenkomsten bij paracommerciële rechtspersonen
Om oneerlijke concurrentie tussen de horeca en paracommercie te beperken zijn regels opgenomen voor festiviteiten en bijeenkomsten van persoonlijke aard. Onder bijeenkomsten van persoonlijke aard wordt verstaan activiteiten die buiten de doelstelling van de betreffende organisatie vallen. Te denken valt aan bruiloften, feesten, recepties, jubilea, verjaardagen, bedrijfsfeesten, koffietafels, condoleancebijeenkomsten en dergelijke. Door KHN is aangegeven dat de paracommercie veel ruimte krijgt om festiviteiten en bijeenkomsten van persoonlijke aard te organiseren. Ze hebben hierbij een voorstel gedaan waarbij er ruimte blijft voor het organiseren van de festiviteiten.
In kantines worden diverse activiteiten georganiseerd, onder de nieuwe regeling blijven er mogelijkheden bestaan om dit te organiseren. Zo blijft het toegestaan om clubgebonden activiteiten incl. kaartavonden, darten e.d. te organiseren binnen de gestelde schenktijden. Ook muziek of een band na afloop van een wedstrijd mag. Het ter beschikking stellen van de kantine aan derden voor activiteiten in de persoonlijke sfeer is niet toegestaan, dit was onder de oude verordeningen ook al niet mogelijk. Onder de oude verordeningen kon tot maximaal 12 keer per jaar een activiteit georganiseerd worden, deze regeling wordt beperkt. De KHN geeft aan dat de activiteiten die georganiseerd worden ook bezocht worden door niet leden van de vereniging, hiervoor was deze ontheffingsmogelijkheid niet bedoeld. Als alternatief wordt voorgesteld dat 5 dagen per jaar activiteiten georganiseerd mogen worden om de clubkas te spekken, dit mogen ook commerciële activiteiten en evenementen zijn. Dergelijke activiteiten moeten uiterlijk 3 weken van te voren gemeld worden. Op het niet melden volgt een sanctie waarop gehandhaafd wordt.
Voor buurt- en dorpshuizen is door de KHN een voorstel gedaan. KHN geeft aan dat zij het centrum zijn van leefbaarheid in de kernen. Buurt- en dorpshuizen moeten echter niet de functie van de horeca overnemen, met name in de dorpen waar horeca zit. Om deze reden worden de dorpen waar horeca aanwezig is beperkt in de mogelijkheid op bijeenkomsten van persoonlijke aard te organiseren. Dit aantal gaat terug van twaalf naar acht bijeenkomsten. In dorpen waar geen horecagelegenheid zit, geldt geen beperking. Wel is een uitzondering opgenomen voor het schenken van een zogeheten troostborrel in het kader van een uitvaart.
Vanuit de gemeente is aangegeven dat de horeca en buurt- en dorpshuizen met elkaar in gesprek moeten gaan om beide gelegenheden in de dorpen in stand te houden. Hoe dit vorm moet krijgen, zal nader onderzocht worden.
Buurt- en dorpshuizen doen uiterlijk drie weken voor een bijeenkomst melding bij de gemeente.
Uit een inspraakreactie bleek dat er in één van de dorpen al een goede samenwerking is tussen de horeca en met MFA. De voorgestelde beperking van de bijeenkomsten van persoonlijke aard zorgt voor een belemmering is de samenwerking, aangezien er nu meerdere bijeenkomsten worden georganiseerd waarbij het MFA samenwerkt met de horeca. Er is voorgesteld om een convenant op te stellen tussen de horecaondernemer, het bestuur van het MFA, dorpsbelang en de gemeente waarin de afspraken over het aantal te organiseren bijeenkomsten worden vastgelegd. De gemeente zal toezicht houden op basis van het convenant. Ook in andere dorpen kunnen dergelijke convenanten afgesloten worden.
Artikel 2.14c Beperking verstrekking sterk alcoholhoudende drank
Op grond van artikel 25a van de Drank- en Horecawet kan bij gemeentelijke verordening het
bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank worden verboden
of aan beperkingen worden onderworpen. Gelet op de belangen die worden gediend met een
matig alcoholgebruik is het zonder meer onwenselijk dat sterke drank wordt verstrekt in inrichtingen die primair voor andere doeleinden dan alcoholgebruik worden bezocht. Vandaar
dat in dit artikel een verbod is opgenomen om sterke drank te verstrekken in snackbars en
cafetaria's, gebouwen die in gebruik zijn bij onderwijs-, jongeren-, sport- of kerkelijke instellingen of –organisaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-175328.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.