Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2019, 169740 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2019, 169740 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent de organisatie (Organisatiestatuut bestuursdienst gemeente Noordoostpolder)
Het college van de gemeente Noordoostpolder
artikel 160 van de Gemeentewet
artikelen 5, 14 en 26 van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder
de Budgetregeling gemeente Noordoostpolder
de Mandaatregeling gemeente Noordoostpolder;
het Organisatiestatuut bestuursdienst gemeente Noordoostpolder
In dit organisatiestatuut wordt verstaan onder:
Financiële rechtmatigheid: de rechtmatigheid van beheershandelingen waaruit financiële gevolgen voortkomen die als baten, lasten of balansmutaties in de jaarrekening dienen te worden verantwoord. De financiële beheershandelingen dienen in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving te zijn uitgevoerd.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeurenstellen een onderlinge verdeling vast met betrekking tot de clusters en de directieprojecten waarvoor zij in eerste instantie verantwoordelijk zijn. Onder deze verantwoordelijkheid wordt tevens verstaan het direct leiding geven aan de betrokken managers en projectleiders, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de HR-cyclus van deze managers en projectleiders.
Deze verdeling laat de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur onverlet.
Voor de uitoefening van één of meer van hun bevoegdheden kunnen college en de burgemeester - in de zin van eigenstandig bestuursorgaan - mandaten en volmachten verlenen. Ondermandaat is toegestaan indien het mandaat daarin voorziet. De Mandaatregeling gemeente Noordoostpolder en het bijbehorende mandaatregister zijn hierop van toepassing.
Artikel 5 Functioneren Directie
Het bestuurssecretariaat stelt in overleg met de leden van de directie de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van de directie vast. Ieder lid van de directie kan zaken voor plaatsing op de agenda bij het bestuurssecretariaat indienen. Het bestuurssecretariaat zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van de directie.
Artikel 6 Taken en bevoegdheden de directie
De directie draagt de primaire verantwoordelijkheid voor de volgende taken:
Artikel 7 Taken en bevoegdheden gemeentesecretaris/algemeen directeur
De gemeentesecretaris/algemeen directeur is in algemene zin eindverantwoordelijk voor het integraal strategisch management, waaronder onder meer visieontwikkeling, concern- en middelenbeleid, planvorming en prioriteitstelling wordt verstaan, gebaseerd op de wensen van het bestuur en externe ontwikkelingen, draagt zorg voor een doeltreffende, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering van de organisatie en is het primaire verbindingspunt met het bestuur en de ondernemingsraad.
De gemeentesecretaris/algemeen directeur houdt zich op de hoogte van landelijke, regionale en plaatselijke ontwikkelingen op middellange en lange termijn en:
draagt – op grond van door het college verkregen mandaat en met inachtneming van de Budgetregeling gemeente Noordoostpolder – zorg voor de realisering van de aan budgetten verbonden taakstelling(en) ten aanzien van (delen van) producten/investeringen/(hulp)kostenplaatsen die door het college aan hem zijn toegewezen;
Artikel 8 Taken en bevoegdheden directeuren
De directeuren zijn in algemene zijn, binnen de context van de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, verantwoordelijk voor het integraal strategisch management, waaronder onder meer visieontwikkeling, concern- en middelenbeleid, planvorming en prioriteitstelling wordt verstaan, gebaseerd op de wensen van het bestuur en externe ontwikkelingen, dragen zorg voor een doeltreffende, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering van de organisatie.
De directeuren houden zich op de hoogte van landelijke, regionale en plaatselijke ontwikkelingen op middellange en lange termijn en:
dragen – op grond van door het college verkregen mandaat en met inachtneming van de Budgetregeling gemeente Noordoostpolder – zorg voor de realisering van de aan budgetten verbonden taakstelling(en) ten aanzien van (delen van) producten/investeringen/(hulp)kostenplaatsen die door het college aan hen zijn toegewezen;
Artikel 9 Taken en bevoegdheden managers
De managers zijn in algemene zin binnen de context van de eindverantwoordelijkheid van de directie verantwoordelijk voor het integrale tactisch/strategisch management, waaronder onder meer visieontwikkeling, concern- en middelenbeleid, planvorming en prioriteitstelling wordt verstaan, gebaseerd op de wensen van de directie en het bestuur en externe ontwikkelingen en dragen zorg voor een doeltreffende, doelmatige en kwalitatief hoogwaardige bedrijfsvoering van het eigen cluster.
De managers nemen in overleg met de directie initiatieven tot vernieuwing van de bedrijfsvoering van het eigen cluster en zijn bij uitstek gericht op een klantgericht, effectief en efficiënt functioneren van het eigen cluster en dragen zorg voor het behalen van doelen die hiervoor, bijvoorbeeld in strategische plannen, door de directie en het bestuur zijn vastgesteld.
De managers dragen – op grond van door de directie verkregen ondermandaat en met inachtneming van de Budgetregeling gemeente Noordoostpolder – zorg voor realisering van de aan de budgetten verbonden taakstelling(en) ten aanzien van producten/investeringen/(hulp)kostenplaatsen of delen hiervan of één of meer activiteiten of delen hiervan.
Onder de verantwoordelijkheid van de directie dragen de managers met in achtneming van de gestelde kaders de zorg voor het in stand houden van de administratieve organisatie van het cluster, het bijhouden van de aan hun cluster toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, en de uitvoering en bewaking van de financiële- en juridische rechtmatigheid en de naleving van de door het college of directie goedgekeurde richtlijnen met betrekking tot juridische kwaliteitszorg.
Artikel 10 Taken en bevoegdheden teamleiders
De teamleiders nemen in overleg met hun direct leidinggevende initiatieven tot vernieuwing van de bedrijfsvoering van het eigen onderdeel van het cluster en zijn bij uitstek gericht op een klantgericht, effectief en efficiënt functioneren van het eigen cluster en dragen zorg voor het behalen van doelen die hiervoor, bijvoorbeeld in het A3-plan, door de direct leidinggevende zijn vastgesteld.
Onder de verantwoordelijkheid van de direct leidinggevende draagt een teamleider met in achtneming van de gestelde kaders de zorg voor het in stand houden van de administratieve organisatie van het eigen onderdeel van het cluster, het bijhouden van de aan dit onderdeel toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie, en de uitvoering en bewaking van de financiële- en juridische rechtmatigheid en de naleving van de door het college of directie goedgekeurde richtlijnen met betrekking tot juridische kwaliteitszorg.
Een teamleider draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van de directie of de direct leidinggevende door het eigen onderdeel van het cluster voor het college worden voorbereid, op:
de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie
de financiële- en juridische rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid, alsmede de aanwijzing van ambtenaren van het eigen onderdeel van het cluster, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.
In principe kent de bestuursdienst geen solistische staffuncties binnen een cluster. De directie is echter bevoegd één of meer staffuncties binnen een cluster te creëren indien dit – gelet op de samenstelling van taken van een cluster en van uit het oogpunt van kwaliteit en effectiviteit van de bedrijfsvoering binnen een cluster - als passend kan worden aangemerkt.
Artikel 13 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
Bij oprichting en deelneming in rechtspersonen als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 van de Gemeentewet, bepaalt de gemeentesecretaris/algemeen directeur in overleg met het college, welke clusters ten behoeve van de vertegenwoordigers van het gemeentebestuur ter zake ondersteunende werkzaamheden verrichten.
Ambtenaren die als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur deel uitmaken van enig bestuur of raad van rechtspersonen, zijn verplicht om op nader door het college te bepalen wijze verslag uit te brengen aan de directie en college over hun werkzaamheden als bestuurslid van de desbetreffende rechtspersoon.
Door of namens de directie wordt, met inachtneming van het gestelde in dit organisatiestatuut en andere terzake relevante regelingen en verordeningen, regelmatig – zowel vooraf als achteraf – verantwoording aan het college afgelegd met betrekking tot de stand van zaken van:
Artikel 16 Intrekking oude Organisatiestatuut
Het Organisatiestatuut zoals die op 28 maart 2017 is vastgesteld en voor het laatst is gewijzigd op 12 juni 2018, wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-169740.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.