Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2019, 168957 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2019, 168957 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent financiën (Budgetregeling gemeente Noordoostpolder)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder:
de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder
artikel 212 van de Gemeentewet;
de Mandaatregeling gemeente Noordoostpolder
het Organisatiestatuut gemeente Noordoostpolder
In deze regeling worden verstaan onder:
Budget: een taakstelling tot uitdrukking komend in baten respectievelijk lasten verbonden aan één of meer pro¬ducten of delen hiervan, investeringen en/of (hulp)kostenplaatsen neergelegd in de (programma)gemeentelijke begroting. Tot het budget worden tevens gerekend het realiseren van de in de begroting dan wel bij de investering opgenomen prestaties, kengetallen en voorschriften;
Budgethouder: gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren die van het college het mandaat hebben gekregen zorg te dragen voor de realisering van de aan de budgetten verbon¬den taakstelling(en) ten aanzien van producten/investeringen/(hulp)kostenplaatsen of delen hiervan die door het college aan hem of haar zijn toegewezen;
Budgetbeheerder: de manager (waaronder in deze regeling tevens de projectleiders van de directieprojecten worden verstaan) die van de budgethouder het ondermandaat heeft gekregen, zorg te dragen voor de realisering van de aan de budgetten verbon-den taakstelling(en) ten aanzien van producten/investeringen/(hulp)kostenplaatsen of delen hiervan of één of meer activiteiten of delen hiervan;
Product: een product is een specifiek beleidsveld binnen een programma met een doelstelling (wat willen we bereiken), inspanning (wat gaan we ervoor doen) inclusief meetpunten en een daaraan gekoppeld budget.
Een product is na de productgroepindeling van een programma van de programmabegroting de eerstvolgende verdiepingslaag;
Directie: de directie van de gemeente Noordoostpolder, bestaande uit de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren is het orgaan dat verantwoordelijk is voor de dagelijkse leiding van de ambtelijke organisatie.
Een lid van de directie kan in het kader van deze regeling tevens worden beschouwd als de functionaris die kan medeparaferen, indien een ander lid van de directie zelf een verplichting aangaat;
Programmabegroting: de programmabegroting regelt zowel de financiële als beleidsmatige afspraken tussen het college en de gemeenteraad van Noordoostpolder. De programmabegroting omvat de lasten en baten van alle programma’s, geclusterd naar productgroepen, aangevuld met lasten en baten van projecten;
Artikel 2 Organisatie financieel beheer
Voor het financieel beheer worden onderscheiden de functies: gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren, beheerder financiën, de ambtenaren van het taakveld administratie, als bedoeld in artikel 4 en de (sub-)kassiers. Een functionaris kan meerdere functies toegewezen krijgen, indien dit niet strijdig is met de uitgangspunten van controletechnische functiescheiding.
De functies van gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeuren en de ambtenaren van het taakveld administratie, als bedoeld in artikel 4, zijn onverenigbaar met die van beheerder financiën en (sub-)kassier alsmede met enige andere de functiescheiding wezenlijk aantastende functie. De functies beheerder financiën en (sub-)kassier zijn onverenigbaar met het budgethouderschap in algemene zin.
Onder de verantwoordelijkheid van de directie draagt de manager Belastingen en Financial Planning & control onder andere zorg voor de uitvoering van de WOZ, de aangiften rijksbelastingen, BTW-aangiftes, de declaraties BTW compensatiefonds en de kwartaalaanlevering van financiële gegevens aan het CBS.
Artikel 4 Functionarissen financiële administratie
Het voeren van de financiële administratie van de gemeente is opgedragen aan één of meer daartoe aangewezen functionarissen van het taakveld administratie van het cluster Belastingen en Financial Planning & control. De desbetreffende functionarissen nemen hierbij de functionele richtlijnen en aanwijzingen van de manager Belastingen en Financial Planning & control in acht.
De beheerder gemeentefinanciën (thesaurier) is verantwoordelijk voor de uitvoering van het beheren en doen beleggen van overtollige financiële middelen en het aantrekken van financiële middelen bij een tekort. De beheerder gemeentefinanciën voert de aan hem toegewezen taken uit onder toezicht van de manager Belastingen en Financial Planning & control.
Onder de verantwoordelijkheid van de leden van de directie berust de zorg voor het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de (sub-)kassiers van de clusters. De kassiers zijn belast met alleen de inning van debiteurenbetalingen in contant geld en dienen zorg te dragen voor periodieke afstorting van overtollige gelden en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de beheerder gemeentefinanciën en de daartoe aangewezen ambtenaren, als bedoeld in artikel 4.
Artikel 7 Planning en controlcyclus
De gemeentelijke begrotingscyclus (planning en controlcyclus) omvat de volgende stukken:
Artikel 9 Budgetbevoegdheden en plichten
Het college kan bij specifieke verplichtingen aangeven, dat deze pas kunnen worden aangegaan na uitdrukkelijke toestemming van het college. Verplichtingen genoemd in het vijfde en het zesde lid van artikel 6 van de “Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder” en verplichtingen met politiek-bestuurlijke implicaties worden te allen tijde van tevoren voorgelegd aan het college.
Artikel 10 Begrotingsdiscipline en begrotingswijzigingen
Door het college vastgestelde budgetten in de productraming en investeringskredieten mogen zonder voorafgaande toestemming van het college niet worden overschreden. Tegenvallers op specifieke inkomsten dienen in principe binnen het desbetreffende programma van de gemeentebegroting te worden opgevangen.
Artikel 11 Verantwoording en décharge
Ieder cluster legt verantwoording aan de directie af over de uitvoering van en de uitputting van de ter beschikking gestelde budgetten en investeringskredieten. De managers leveren hiertoe tijdig, door middel van rapportages, de benodigde informatie aan de manager Belastingen en Financial Planning & control.
De budgethouders en budgetbeheerders bepalen, binnen de in deze regeling gestelde randvoorwaarden, aan wie zij ondermandateren. Tevens zijn zij bevoegd een verleend ondermandaat geheel of gedeeltelijk in te trekken. Van elke ondermandatering of gehele of gedeeltelijke intrekking hiervan dient onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het cluster Belastingen en Financial Planning & control en het hiërarchisch naasthogere niveau te worden gedaan.
Artikel 13 Uitvoering activiteiten
Een budgethouder is verantwoordelijk voor de uitvoering van onder hem/haar vallende activiteiten. Evenwel kan een andere budgethouder verantwoordelijk zijn voor het met deze activiteit samenhangende budget. De betrokken budgethouders dienen dan tot overeenstemming te komen over de uitvoering van deze activiteiten.
Artikel 14 Aangaan van verplichtingen
Verplichtingen mogen, met inachtneming van de nota inkoopbeleid, slechts wor¬den aangegaan nadat is geconstateerd dat ter zake een toe¬reikend budget beschikbaar is. Bij ontoereikend budget wordt eerst voor ophoging van het budget gezorgd vóór dat de verplichting wordt vastgelegd. Dit kan door een budgetwijziging (binnen een product) een collegewijziging (binnen een programma) of een begrotingswijziging (als gevolg van een raadsbesluit).
De budgetten van de (hulp)kostenplaatsen worden voor het beoordelen op voldoende budget als één geheel gezien. Voor het aangaan van een verplichting wordt niet beoordeeld op afzonderlijke budgetten.
In afwijking van het gestelde in de leden 2 en 3 van dit artikel, geldt voor werken dat verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 50.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal één offerte is aangevraagd en dat verplichtingen boven € 50.000 slechts mogen worden aangegaan nadat minimaal drie offertes bij verschillende leveranciers zijn aangevraagd. De uitzonderingen zoals genoemd in het derde lid zijn van overeenkomstige toepassing.
Artikel 15 Drempelbedragen/fiattering terzake van verplichtingen
Verplichtingen vanaf € 5.000 tot € 200.000 die worden bevestigd met een opdrachtbrief en verplichtingen vanaf € 500 tot € 5.000, die worden bevestigd met een opdrachtbon of een opdrachtbrief, dienen voor akkoord te worden gefiatteerd door de naast hogere verantwoordelijke functionaris op grond van de hiërarchische lijn van deze regeling.
Artikel 16 Fiattering van betalingen
Indien er geen sprake is van een schriftelijke akkoordbevinding van de voorgestane verplichting zoals is bedoeld in artikel 15, dienen betalingen te worden gefiatteerd door de naast hogere functionaris op grond van de hiërarchische lijn van deze regeling. Betalingen door een budgethouder, zijn van uit budgetbeheer voorafgaand voor akkoord gefiatteerd door een budgetbeheerder. Een andere budgethouder kan medeparaferen in het geval er geen budgetbeheerder heeft medegeparafeerd.
Uit de betalingsstukken dient te blijken dat de aangegane verplichting op de in de budgetregeling voorgeschreven wijze is geschied. Dit moet blijken uit een afschrift van de aangegane verplichting die aan de betalingsstukken is toegevoegd.
Indien er sprake is van meerdere vervolgfacturen, kan worden volstaan met het toevoegen van een afschrift van de aangegane verplichting bij de eerste vervolgfactuur c.q. betalingsstukken van een kalenderjaar. Bij opvolgende vervolgfacturen c.q. betalingsstukken kan dan worden volstaan met een verwijzing naar de eerste vervolgfactuur c.q. betalingsstukken.
Artikel 17 Registratie budgetten en taakstellingen
De budgethouder/budgetbeheerder/kredietbeheerder is verantwoordelijk voor het vastleggen van de op zijn/haar budget betrekking hebbende betalingen en verplichtingen op zodanige wijze dat de actuele stand van de reeds gedane uitgaven en aangegane verplichtingen ten opzichte van het totale toegekende budget zichtbaar is.
Artikel 18 Budgetbesteding en substitutie
De budgethouder en de budgetbeheerder zijn bevoegd per budget voor een (deel)product, investering of (hulp)kostenplaats binnen de samenstellende activiteiten/onderdelen van het onder hem/haar vallende budget, de economische kostencategorieën als één samengesteld budget van de activiteit te zien. Substitutie kan binnen de activiteiten plaatsvinden, indien dit om doelmatigheidsoverwegingen gewenst is.
Budgetsubstitutie tussen een uitgaven- en inkomstenpost ter zake van budgetten met betrekking tot personele aangelegenheden en budgetsubstitutie binnen de budgetten met betrekking tot personele aangelegenheden ter verbetering van primaire of secundaire arbeidsvoorwaarden van de budgethouder/budgetbeheerder of zijn/haar ondergeschikten is onder voorwaarden toegestaan. Deze voorwaarden zijn vastgelegd in verschillende concernspelregels. Voorafgaande toestemming van de directie is noodzakelijk.
Artikel 19 Afleggen verantwoording
De kredietbeheerder verstrekt adequate informatie aan de budgetbeheerder of de budgethouder, indien laatstgenoemde de kredietbeheerder rechtstreeks heeft aangewezen, over de door hem/haar gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van een budget. Dit betreft zowel financiële over- als onderschrijdingen als de aan een budget gekop¬pelde prestaties en overige kengetallen.
Artikel 20 Bijzondere bepalingen algemeen
Voor nader door het college aan te duiden budgetten, kan het college een specifieke budgetregeling of afwijkende of nadere regels vaststellen. Voorzover deze specifieke budgetregeling of afwijkende of nadere regels niet afwijken van het gestelde in deze regeling, is deze regeling van overeenkomstige toepassing.
In afwijking van het overig gestelde in deze budgetregeling is een kredietbeheerder bevoegd tot het aangaan van een verplichting en fiattering van betalingen met betrekking tot (hulp)kostenplaatsen voorzover deze geen betrekking hebben op loongerelateerde lasten en budgetten. Hiertoe zijn alleen de budgetbeheerder en de budgethouder bevoegd.
Deze budgetregeling kan van overeenkomstige toepassing zijn op de budgetten met betrekking tot directieprojecten. In dit verband wordt de ambtelijk opdrachtgever (is een directeur) aangemerkt als budgethouder en de projectleider als budgetbeheerder. Een projectleider kan een projectmedewerker aanwijzen als kredietbeheerder. Dit wordt vastgelegd in het projectplan. Een gedelegeerd opdrachtgever kan nooit budgethouder zijn.
Artikel 21 Bijzondere bepalingen directiebudgetten
In afwijking van het gestelde in artikel 20, vierde lid, zijn de kredietbeheerders van de directiebudgetten bevoegd tot het aangaan van een verplichting en fiattering van betalingen met betrekking tot (hulp)kostenplaatsen, voorzover deze geen betrekking hebben op loongerelateerde lasten en budgetten.
Artikel 22 Intrekking oude regeling
De budgetregeling Noordoostpolder zoals deze is vastgesteld op 28 maart 2017 en voor het laatst is gewijzigd op 12 juni 2018 wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-168957.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.