Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2019, 158480 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2019, 158480 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling taal, rekenen en digitale vaardigheden Rotterdam 2019-2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,
gelezen het voorstel van de concerndirecteur Maatschappelijke Ontwikkeling van 18 juni 2019; 19MO02731;
gelet op de artikelen 3, derde lid, 4, tweede lid, 5, tweede lid, 6, vierde lid, 8 aanhef en onder l en artikel 12a van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
overwegende, dat het voor de uitvoering van het Beleidskader 2019-2022 ‘De Taalspiraal’ wenselijk is om een regeling vast te stellen voor de beoordeling van subsidieaanvragen;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van éénmalige subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten die plaatsvinden in het kalenderjaar waarvoor de subsidie is aangevraagd.
Subsidie wordt alleen verstrekt aan rechtspersonen, die laaggeletterde Rotterdammers vanaf 18 jaar, die moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden ondersteunen en activeren.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie wordt alleen verleend voor de redelijke kosten die direct verband houden met de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 3 en niet voor structurele kosten en omzetbelasting.
Honorering van volledige aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie gebeurt in volgorde van indiening bij het college totdat het vastgestelde subsidieplafond in het desbetreffende jaar is bereikt.
Artikel 13 Subsidievaststelling
Bij de aanvraag tot subsidievaststelling toont de subsidieontvanger aan dat de activiteiten een bijdrage hebben geleverd aan de doelstellingen zoals genoemd in artikel 3.
Deze subsidieregeling treedt in werking, na bekendmaking in het gemeenteblad, met ingang van 1 juli 2019 en vervalt op 31 december 2022.
Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies verstrekt op grond van deze regeling en op volledige aanvragen die zijn ingediend voor de vervaldatum van deze subsidieregeling.
Deze regeling heeft tot doel rechtspersonen te subsidiëren die Rotterdammers die moeite hebben met taal, rekenen en digitale vaardigheden op een laagdrempelige wijze en in de buurt te ondersteunen en te activeren.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De begrippen die zijn gedefinieerd in de Subsidieverordening Rotterdam 2014 en de daarop berustende bepalingen gelden ook voor deze subsidieregeling. De definities in dit artikel sluiten aan bij begrippen en definities uit de WEB en het beleidskader ‘De Taalspiraal’.
De deelaspecten van de eindtermen van de WEB op het gebied van taal, rekenen en digitale vaardigheden in het Nederlands kunt u inzien bij de Regeling eindtermen educatie 2013;
In dit artikel worden de soorten activiteiten met bijbehorende doelstellingen genoemd die voor subsidie in aanmerking komen.
Het realiseren van een aantoonbare verbetering van de vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en digitale vaardigheden in het traject moet inzichtelijk worde gemaakt met een begin- en eindtoets (zie deelaspecten Regeling eindtermen educatie 2013).
Hier wordt de subsidie niet op afgerekend.
De afrekeningssystematiek wordt hieronder toegelicht bij artikel 13.
In het traject moet een professionele docent in combinatie met een taalvrijwilliger worden ingezet. Deze docent beschikt over:
De taalvrijwilliger biedt ondersteuning aan de professionele docent en de deelnemers en heeft een training tot taalvrijwilliger gevolgd.
De innovatieve projecten zoals genoemd in het eerste lid, onder c zijn bijvoorbeeld gericht op het bereiken en/of werven van specifieke, moeilijk bereikbare doelgroepen, het maatwerk bieden aan deelnemers, het stimuleren van een doorlopende leerlijn, de inzet van ervaringsdeskundigen etc. Deze voorbeelden zijn richtinggevend en niet limitatief. Van belang is dat er sprake is van een beargumenteerde vernieuwende aanpak gericht op de gebieden.
Met de doorlopende leerlijn wordt een vervolgactiviteit gericht op taal, rekenen of digitale vaardigheden gestimuleerd. Bijvoorbeeld via doorstroom naar informele taalactiviteiten, non-formele en/of formele educatie of via andere activiteiten waarbij centraal staat dat deelnemers blijven oefenen met taal, rekenen of digitale vaardigheden.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De aanvrager is zelf verantwoordelijk om te onderzoeken of de activiteiten omzetbelastingplichtig zijn. Structurele kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen zijn algemene exploitatiekosten zoals huur en kosten die voorafgaand aan de subsidieaanvraag zijn gemaakt.
Voorbeelden van rechtspersonen die een subsidieaanvraag kunnen indienen zijn taalaanbieders, vrijwilligersorganisaties, wijkgerichte bewoners- of belangenorganisaties, sociaal ondernemers, maatschappelijke organisaties en professionele organisaties, waaronder bedrijven en instellingen.
De subsidie wordt niet verleend voor formele en informele educatie.
Formele educatie is educatie gericht op de in de WEB opgenomen eindtermen en die opleidt tot een diploma. Informele taalactiviteiten zijn zeer laagdrempelige activiteiten gericht op taal die niet leiden tot een diploma en geen relatie hebben met de WEB.
Artikel 12 Subsidieverplichtingen
De activiteiten dienen te beginnen en eindigen in het kalenderjaar waarvoor de aanvraag is gedaan. Bij een aanvraag voor 2019 moeten de activiteiten ook in 2019 afgerond zijn. Overloop van activiteiten naar 2020 is dan niet mogelijk.
Wel kan vanaf 1 oktober 2019 subsidie aangevraagd worden voor activiteiten in 2020. Verlening gebeurt onder begrotingsvoorbehoud.
De subsidieaanvrager neemt gedurende de looptijd van de subsidie deel aan de taalnetwerkbijeenkomsten die in het eigen gebied of stedelijk worden georganiseerd.
Deze taalnetwerkbijeenkomsten worden georganiseerd door de welzijnsinstellingen en zijn bedoeld om kennis te delen en de doorlopende leerlijn te stimuleren.
Artikel 13 Subsidievaststelling
Voor de activiteiten genoemd onder artikel 3 wordt de volgende afrekeningssystematiek toegepast.
Bij artikel 3, eerste lid onder a. is het beoogde resultaat dat deelnemers na afloop van het traject weten hoe en waar ze hun vaardigheden kunnen verbeteren, passend bij hun persoonlijke doel.
Bij artikel 3, eerste lid onder b. is het beoogde resultaat dat een deelnemer een training voor taalvrijwilliger met goed gevolg afrondt, een vrijwilligersovereenkomst tekent en aan de slag gaat als taalvrijwilliger.
Voor deze activiteiten geldt dat er wordt afgerekend per traject. De trajectprijs per deelnemer is het verleende subsidiebedrag gedeeld door het aantal deelnemers.
Bij de afrekening van de vaststelling ontvangt de aanvrager 30% van de trajectprijs bij iedere gestarte deelnemer. Als een deelnemer de beoogde doelstelling behaalt aan het eind van het traject, ontvangt de subsidieontvanger de aanvulling tot 100% van de trajectprijs.
Op basis van deze rekenmethodiek vindt de afrekening na vaststelling plaats.
Als de resultaten niet worden behaald (minder deelnemers gestart en/of minder deelnemers die een resultaat hebben behaald), wordt naar rato afgerekend. Bij een eventuele overbesteding wordt het toegekende bedrag niet verhoogd.
Bij artikel 3, eerste lid onder c. is het beoogde resultaat dat er een impuls wordt gegeven aan taal, rekenen en digitale vaardigheden in de gebieden. Hier geldt een andere afrekensystematiek. Bij aanvang van het project wordt een deel van het subsidiebedrag uitgekeerd en het resterende bedrag wanneer het beoogde resultaat is behaald.
Op basis van deze rekenmethodiek vindt de afrekening na vaststelling plaats. Als het resultaat niet wordt behaald, wordt naar rato afgerekend. Bij een eventuele overbesteding wordt het toegekende bedrag niet verhoogd.
Voor alle activiteiten genoemd onder artikel 3 geldt de volgende betalingssystematiek.
Bij verlening van de subsidie ontvangt de aanvrager 80% van het verleende bedrag en de resterende 20% na vaststelling van de subsidie.
Indien nodig kan er een afwijkende betalingssystematiek worden toegepast waarbij een tussenrapportage wordt opgevraagd. In dat geval ontvangt de aanvrager 50% van het subsidiebedrag bij verlening van het project en 30% van het subsidiebedrag wordt uitgekeerd na een goedgekeurde tussenrapportage. De resterende 20% ontvangt de aanvrager na vaststelling.
Dit gemeenteblad 2019, nummer 80, is uitgegeven op 19 juni 2019 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-158480.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.