Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15780 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15780 | Overige besluiten van algemene strekking |
Aanpassing Reglement van Orde van de gemeenteraad van Zundert
De raad van de gemeente Zundert;
gelezen het voorstel van de griffie;
gezien het advies van De Ronde d.d. 20-06-2018;
gelet op de betreffende bepalingen in de Gemeentewet;
gelet op het aangenomen amendement A1 van Dorpsbelangen;
1. Het Reglement van Orde van de gemeenteraad Zundert 2017, vastgesteld op 24 januari 2017, in te trekken;
2. Het Reglement van Orde van de gemeenteraad Zundert 2018 vast te stellen.
Hoofdstuk 1: Begrippen, presidium en specifieke commissies
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
1. In deze verordening wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2: Toelating van nieuwe leden en wethouders; fracties
Artikel 6 Benoemingsprocedure en beëdiging raad-, burgerleden en wethouders
1. De leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.
2. Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de 1e vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
3. De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk schriftelijk doorgegeven aan de voorzitter, indien:
a. één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;
b. twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;
c. één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie;
4. Met de onder 3 beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
5. a. Indien naar aanleiding van de in het 3e lid onder a en b beschreven situatie een nieuwe fractie ontstaat, kan deze nieuwe fractie uitsluitend de naam "lijst, groep of fractie + naam afsplitser(s)” voeren.
b. ingeval van een éénmansfractie is het raadslid tevens fractievoorzitter en daarmee lid van het presidium.
c. ingeval meerdere raadsleden onder dezelfde aanduiding verder gaan, wijzen zij uit hun midden een fractievoorzitter aan en doen daarvan onmiddellijk melding aan de voorzitter van de raad.
d. het fractievoorzitterschap geeft ook recht op een extra vergoeding (bestaande regelgeving).
e. de nieuwe fractie heeft recht om kandidaten voor te dragen als burgerlid.
Het bestuursorgaan dat voorlopige geheimhouding oplegt voor onderliggende stukken voor een vergadering doet dat schriftelijk onder vermelding van de uitsluitinggrond zoals genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Voorts geeft het bestuursorgaan dat de voorlopige geheimhouding oplegt tot wanneer de geheimhouding geldt.
Indien de raad op grond van gestelde in artikel 55, tweede lid, of artikel 93, tweede lid, van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten raadsvergadering daarmee overleg gevoerd.
Artikel 17 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de (openbare) vergadering geluid- en/of beeldregistraties willen maken, doen hiervan voor de aanvang van de vergadering mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Paragraaf 1: De orde van de raadsvergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 27 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een nummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen om het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Paragraaf 2: Procedures bij stemmingen
Artikel 37 Algemene bepalingen
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 39 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 40 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 3: De besluitenlijst
1. De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de besluitenlijst van de vergadering.
2. De besluitenlijsten van de voorgaande vergadering wordt gelijktijdig met de schriftelijke oproep gepubliceerd.
3. De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de besluitenlijst onjuistheden of onduidelijkheden bevat. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend. De voorgestelde wijzigingen worden door de griffie digitaal verspreid onder raad-, burger-, college- en directieleden.
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de secretaris, de portefeuillehouders en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een vermelding van het onderwerp die aan de orde zijn geweest;
c. een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
d. melding van de ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen; deze zijn door middel van een link digitaal raadpleegbaar;
e. alle gedane toezeggingen en afspraken worden vastgelegd.
f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 25 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
5. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld, waarna dit door de voorzitter en de griffier wordt ondertekend. Elke besluitenlijst is tevens voorzien van een activiteitenoverzicht.
6. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, worden de hoofdpunten van besluitvorming zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt door plaatsing in één of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huisbladen of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en door plaatsing op de website van de gemeenteraad.
Artikel 44 Toepasselijkheid Gemeentewet
De Ronde wordt gelijkgesteld met vergaderingen van een commissie als bedoeld in artikel 82 Gemeentewet.
Het voorbereiden van besluitvorming door middel van advisering, het peilen van meningen, het publiceren van informatie (actieve informatieplicht college) en het halen van informatie door middel van rondetafelgesprekken.
1. Deelnemers aan De Ronde hebben geen vaste zitplaats, behalve de voorzitter, secretaris en portefeuillehouder.
Artikel 59 Spreekrecht burgers en belanghebbenden
Indien een inspreker, afwijkt van het onderwerp in behandeling, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien na 2 waarschuwingen geen gehoor wordt gegeven, is de voorzitter gerechtigd de inspreker het woord te ontnemen.
Inwoners en vertegenwoordigers van verenigingen, bedrijven en instellingen kunnen inspreken tijdens De Ronde. Na beëindiging van de 2e termijn hebben zij de mogelijkheid te reageren op de beraadslagingen. Dit mag echter nooit leiden tot vervolgdiscussies met raads- burger- en/of collegeleden. Lid 6 van dit artikel is ook hier onverkort van toepassing.
1. In De Ronde worden geen besluiten genomen, maar adviezen gegeven, dus wordt een advieslijst gemaakt.
1. De secretaris van De Ronde draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de advieslijst.
2. Per onderwerp wordt een advieslijst gemaakt overeenkomstig een vastgesteld sjabloon.
3. De advieslijsten worden binnen 3 werkdagen openbaar gepubliceerd.
4. De deelnemers aan De Ronde hebben het recht een voorstel tot verandering aan de griffier te doen, indien de advieslijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen geadviseerd is. Een voorstel tot verandering wordt bij de griffier ingediend.
5. De advieslijsten worden in de eerstvolgende raadsvergadering definitief vastgesteld.
7. De advieslijst wordt gepubliceerd door de griffie in de gebruikelijke vergaderapplicaties en het BIS.
Hoofdstuk 6: Rechten van raadsleden
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 67 Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd.
Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Artikel 69 Lidmaatschap van verbonden partijen
Een raadslid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar De Ronde.
Over een voorstel tot ontslag van een door de raad aangewezen lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, als bedoeld in het eerste lid, wordt niet beraadslaagd dan nadat in een vergadering is besloten te verklaren dat de betrokken persoon niet meer het vertrouwen van de raad bezit als lid van het bedoelde bestuur.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 03-07-2018.
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. J.J. Rochat L.C. Poppe-de Looff
Art. 1, sub m: burgerlid kan geen voorzitter zijn van De Ronde:
Een wijziging in artikel 1 lid m is nodig omdat de gemeentewet (art. 82 lid 4 Gemeentewet) bepaalt dat alleen raadsleden voorzitter kunnen zijn. In huidig reglement staat nog dat ook burgerleden voorzitter kunnen zijn.
Art. 8, lid 1: aanvangstijd vergaderingen:
Voorstel is om de aanvangstijd van Het Besluit en De Ronde te wijzigen van 19.30 u naar 20.00 u. Meerdere raads- en burgerleden hebben deze suggestie gedaan om meer tijd te hebben tussen hun dagelijkse werkzaamheden en de vergadering.
Daarnaast gaven insprekers bij De Ronde de griffie feedback dat 19.30 uur ook voor hen wel wat vroeg is.
Ten derde heeft de afgelopen raadsperiode laten zien dat de al wat langere vergaderingen van De Ronde vaak tussen 22.00 en 22.30 uur afgerond zijn. Reguliere raadsvergaderingen zijn over het algemeen ruim voor 22.00 uur afgesloten.
Om eenduidigheid te verkrijgen wordt voorgesteld om de aanvangstijd van alle vergaderingen te stellen op 20.00 uur, dus ook voor werkgevers-, audit-, rekenkamercommissie en presidium.
Tenslotte probeert de griffie met de opsteller van een raadsvoorstel vooraf een inschatting te maken van de verwachte behandeltijd van het onderwerp in De Ronde. Die staat ook op het voorblad van elk raadsvoorstel. Op basis van die verwachting worden de onderwerpen zodanig over de vergaderavonden van De Ronde gespreid, dat nachtwerk wordt voorkomen.
Art. 9 en 13 , lid 1: Politiek Portaal is publiekapplicatie; Notubox3 is vergaderapplicatie voor raads- en burgerleden
Nu wordt slechts Politiek Portaal genoemd zonder uitleg wat het is. Door “publieksapplicatie” eraan toe te voegen, wordt dit begrip wel duidelijk. Datzelfde geldt voor Notubox3 als onze eigen vergaderapplicatie.
Artikel 12, lid 3: ter inzage leggen van stukken geldt ook voor burgerleden
In de vorige versie stond dat dit alleen van toepassing is op leden van de raad. Dat wordt dus “raads- en burgerleden”.
Artikel 19, lid 1: gebruik van mobiele apparatuur in vergaderingen
Nu is dit een verbodsartikel, maar de praktijk van vandaag leert dat geruisloos gebruik van telefoon en tablet juist functioneel kan zijn tijdens vergaderingen. Daarom wordt voorgesteld dit artikel als volgt aan te passen met als titel: Gebruik van mobiele telefoons en andere (spraakgestuurde) communicatiemiddelen:
Lid 1: Mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen dienen zodanig vooraf te zijn ingesteld dat deze
geen geluid produceren tijdens vergaderingen.
Lid 2: Mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen mogen uitsluitend worden gebruikt tijdens
vergaderingen om berichten te sturen.
Art. 23: de gemeentesecretaris
De huidige praktijk leert dat de gemeentesecretaris een vaste plaats inneemt achter de collegetafel tijdens raadsvergaderingen ter ondersteuning van de portefeuillehouders. Daarom het voorstel om dit artikel als volgt aan te passen: “De gemeentesecretaris is aanwezig en kan - indien daartoe door de voorzitter uitgenodigd - aan de beraadslagingen deelnemen”.
Artikel 30, lid 4, sub c: het aantal spreektermijnen
Op 3 juli 2018 heeft de gemeenteraad een amendement van de fractie van Dorpsbelangen unaniem aangenomen. Daarin wordt de mogelijkheid geboden – dit ter beoordeling van de voorzitter van de gemeenteraad – dat een lid van de gemeenteraad meer dan éénmaal het woord kan voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel. Ingeval die mogelijkheid wordt geboden door de voorzitter, is het 3e lid dan ook niet meer van toepassing.
Rondvragen dienen tenminste 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering te worden ingediend bij de griffier. Die termijn is gesteld om het college in de gelegenheid te stellen een antwoord voor te bereiden. Op 15 mei bleek er een voorkeur te zijn om die 24-uurstermijn in zijn geheel te schrappen, waarbij men zich bewust is van het risico dat college geen antwoord kan geven. Dat kan dan altijd later worden gegeven.
Art. 50, lid 3: de termijnagenda wordt – naast het BIS – ook gepubliceerd in Notubox3 en Politiek Portaal
Voorstel is om achter BIS toe te voegen: Notubox3 en Politiek Portaal.
Art. 50, lid 6: het faciliteren van het agenderingsrecht van raadsleden:
Elk agenderingsformulier dient vergezeld te gaan van een Rondevoorstel. Daarom wordt voorgesteld om achter “agenderingsformulier” het woordje “Rondevoorstel” toe te voegen.
Artikel 52, lid 3, 4 en 5: vaststellen van de agenda
Ingeval één of meerdere leden in De Ronde een onderwerp van de agenda willen afvoeren dient dat verzoek voldoende gemotiveerd te zijn. Het is aan de voorzitter om te bepalen of dat het geval is. Indien alle leden in De Ronde genoemd verzoek ondersteunen, is een stemming niet nodig. Ingeval dat wel nodig is, telt de gewogen stemverhouding op basis van het aantal zetels, die de fracties hebben in de gemeenteraad. Zoals bekend, kan elke fractie met maximaal 2 leden zitting hebben in De Ronde. Er zijn fracties die met 3 en 4 zetels zitting hebben in de gemeenteraad. Die aantallen tellen dan mee ingeval van een gewogen stemming.
Art. 54 herziening procedure Beantwoording technische vragen
Tijdens het inwerkprogramma op 11 april jl. waren de aanwezigen het erover eens dat de huidige procedure niet geheel voldoet aan de wensen van raads- en burgerleden. De griffier en de gemeentesecretaris hebben gezamenlijk een herziene procedure opgesteld (zie raadsmededeling ZD18016609). Die is vertaald in de volgende artikelen met behulp van een datavoorbeeld om inzichtelijk te maken hoeveel tijd er beschikbaar is voor de noodzakelijk acties. In elke cyclus is publicatiedatum van stukken het vertrekpunt: dat is hier 3 mei
Lid 2: technische vragen worden ingediend bij de griffie op uiterlijk 14 mei, 11.00 uur.
Fracties hebben 11 dagen de tijd om stukken te lezen en technische vragen voor te bereiden.
Lid 3: griffie checkt of er geen politieke vragen bijzitten en stuurt vragen door naar directie: 14 mei, 12.00 uur.
Lid 4: antwoorden worden ambtelijk voorbereid, directie stemt af met collegeleden (14 – 17 mei).
Lid 5: griffier ontvangt de antwoorden en publiceert ze via de weekmail op de donderdag: 17 mei, 15.00 uur
De fracties hebben de antwoorden dan 5 dagen voordat de vergadering van De Ronde begint.
Art. 55, lid 1: wijze afdoening van ingekomen stukken
Om de huidige tekst te verduidelijken wordt voorgesteld om “voor de wijze” achter “voorstel” te voegen.
Art. 57, lid 4: aantal spreektermijnen
Op 3 juli 2018 heeft de gemeenteraad een amendement van de fractie van Dorpsbelangen unaniem aangenomen. Daarin wordt de mogelijkheid geboden – dit ter beoordeling van de voorzitter van DE Ronde – dat een lid van De Ronde meer dan éénmaal het woord kan voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel. Ingeval die mogelijkheid wordt geboden door de voorzitter, is het 3e lid dan ook niet meer van toepassing.
Art. 60, lid 1: Taak Rondevoorzitter
Nu staat in lid 1 dat de Rondevoorzitter de beraadslagingen sluit tenzij De Ronde anders beslist. Indien De Ronde niet anders beslist dan zal de Rondevoorzitter vervolgens afconcluderen en een conceptadvies formuleren, waarna De Ronde beslist of dit advies wordt uitgebracht aan de raad (=lid 2). Om de taak van de Rondevoorzitter nog beter te duiden is het van belang om het afconcluderen en het formuleren van een conceptadvies op te nemen in het reglement, want die ontbreken nu.
Aan elke advieslijst uit De Ronde wordt een actielijst toegevoegd, zodat de inzichtelijk wordt welke acties en activiteiten zijn afgesproken. Dan kunnen raads-, burger-, college- en directieleden de voortgang hiervan beter bewaken.
Art. 63a: Motie Vreemd aan de orde van de dag
Art. 63 gaat in algemene zin over moties. In de afgelopen raadsperiode is gebleken dat moties Vreemd procedurele onduidelijkheden met zich meebrachten. Een specifieke bepaling in het reglement zal houvast bieden in situaties waarbij een dergelijke motie op tafel komt. De nieuwe tekst:
Lid 1: Motie vreemd aan de orde van de dag wordt bij vaststelling van de agenda aangekondigd en ingediend.
Lid 2: Motie Vreemd aan de orde van de dag heeft betrekking op een onderwerp dat niet op de agenda staat.
Lid 3: Motie Vreemd aan de orde voldoet verder aan dezelfde eisen, die aan een “gewone” motie zijn gesteld.
Art. 77 (voormalig) Flitsrapportages
Die zijn komen te vervallen, omdat onze bestuurspraktijk heeft uitgewezen dat 3 beraps in principe voldoende zijn om de raad goed en tijdig te informeren. Mocht onverhoopt blijken dat buiten de reikwijdte van de 3 beraps het nodig is om de raad snel te informeren, zal het college dat uiteraard doen met behulp van een raadsmededeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-15780.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.