Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15674 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15674 | Verordeningen |
Verordening op de Rekenkamercommissie Zundert 2018
De raad van de gemeente Zundert;
Overwegende dat met raadsbesluit van 10 december 2013 de rekenkamerfunctie gemeente Zundert is ingesteld;
gelezen het voorstel van de griffie;
gehoord het advies van de Ronde d.d. 20-06-2018;
gelet op de betreffende bepaling in de Gemeentewet, te weten artikel 81oa lid 1;
1. De Verordening op de Rekenkamercommissie Zundert 2018 vast te stellen.
2. De Verordening op de Rekenkamercommissie Zundert van 2014 in te trekken.
3. De verordening bekend te maken volgens de daarvoor geldende regelgeving.
De raad benoemt een externe onafhankelijke voorzitter voor een periode van 6 jaar. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De raad en het college kunnen de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad of het college binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het verzoek van de raad c.q. het college voldoet, zal zij daarvoor gegronde redenen moeten aanvoeren.
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
De commissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitoefening (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie als betrokkenen worden aangemerkt.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 03-07-2018
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. J.J. Rochat L.C. Poppe-de Looff
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
Conform artikel 182 Gemeentewet onderzoekt de rekenkamercommissie de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en of de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
Bij besluit van 10 december 2013 heeft de gemeenteraad niet gekozen voor het instellen van een rekenkamer maar voor het inrichten van de rekenkamerfunctie in de vorm van een rekenkamercommissie. In overeenstemming met artikel 81oa Gemeentewet stelt de gemeenteraad bij verordening regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie.
Omwille van het voorkomen van belangenverstrengeling en partijpolitieke belangen bij de keuze van de onderzoeksonderwerpen én ter borging van de continuïteit, heeft de gemeenteraad in voornoemd besluit gekozen voor een externe onafhankelijke voorzitter. De gemeenteraad bepaalt zelf hoeveel leden de rekenkamer zal hebben.
Anders dan bij de rekenkamer kunnen ook raadsleden deel uitmaken van de rekenkamercommissie. De gemeenteraad kan zelf de leden en de voorzitter van de rekenkamercommissie benoemen en is vrij in het bepalen van de termijn van benoeming. De gemeenteraad heeft geen plaatsvervangende leden benoemd.
De leden 5 en 6 staan niet in de modelverordening maar zijn toegevoegd aangezien dit niet geregeld wordt in het Reglement van Orde.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen in bepaalde situaties op non-activiteit te stellen. De ontslaggronden van de leden van de rekenkamercommissie zijn niet wettelijk ingekaderd. Deze verordening geeft hier regels voor. De leden 3 en 4 hebben slechts betrekking op de voorzitter als enig extern lid van de rekenkamercommissie. Om die reden is afwijkend op de modelverordening lid 3a toegevoegd.
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. Deze wordt door het college van burgemeester en wethouders aangewezen. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamer-commissie.
In dit artikel is de vergoeding die de voorzitter als extern lid van de rekenkamercommissie voor zijn/haar werkzaamheden ontvangt vastgelegd. Er is voor gekozen om de oude term presentiegeld te vervangen door vrijwilligersvergoeding, omdat de vergoeding niet alleen bestaat uit aanwezigheid en voorzitten van de vergaderingen, maar ook andere werkzaamheden ten behoeve van het werk van de commissie.
De vrijwilligersvergoeding is een vast bedrag per jaar voor het werk van de voorzitter, anders dan de presentiegelden per bijeenkomst. De hoogte van de vergoeding ligt niet vast in de verordening maar wordt door de raad bepaald.
Artikel 81i Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op de rekenkamercommissie. In het Reglement van orde kunnen zaken als de vergoeding, volgorde van aftreden bij een meerhoofdige rekenkamercommissie, verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerponderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag er eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamer-commissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht. Met het oog op het beperkte onderzoeksbudget heeft de gemeenteraad op 10 december 2013 besloten af te wijken van de budgetregel zoals vastgesteld in de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet en worden onbenutte budgetten overgeheveld naar het volgende jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-15674.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.