Gemeenteblad van Zundert
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15556 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zundert | Gemeenteblad 2019, 15556 | Verordeningen |
Verordening Auditcommissie gemeente Zundert
De raad van de gemeente Zundert;
gelezen het voorstel van de griffie;
gehoord het advies van de Ronde d.d. 25-04-2018 en 20-06-2018;
gelet op de betreffende bepalingen in de Gemeentewet;
1. De Verordening Auditcommissie gemeente Zundert, vastgesteld op 10 december 2013, in te trekken;
2. De Verordening Auditcommissie gemeente Zundert 2018, vast te stellen, luidend als volgt;
Kwaliteitsbewaking van de financiële en controlerende functie van de gemeenteraad die van belang zijn voor een adequate beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.
Aldus besloten in zijn openbare vergadering
van 03-07-2018,
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
drs. J.J. Rochat L.C. Poppe-de Looff
In feite is dit de omschrijving van het Engelse “auditing”, maar dan toegespitst op de financiële en controlerende, duale rol van de gemeenteraad.
Beoordeelt voorafgaande aan de start van de jaarlijkse accountantscontrole, de reikwijdte en algehele omvang van het onderzoek dat de externe accountant plant, inclusief zijn opdrachtbevestiging. Het controlebudget van de accountant komt hij overeen met het college en wordt jaarlijks samengevat, zodat de auditcommissie dit kan beoordelen. De beoordeling strekt zich uit over de mening van de externe accountant over de factoren, die hij bij het vaststellen van de reikwijdte in overweging nam. Dit zijn:
Bespreekt met de externe accountant de kwaliteit van het financiële en verslaggevingsproces van de gemeente. Ook bespreekt zij aanbevelingen, die de externe accountant mogelijk heeft. Onderwerpen die tijdens deze bespreking aan de orde kunnen komen zijn verbetering van de interne beheersingsmaatregelen, beheersingsmaatregelen voor de naleving van wet- en regelgeving, de keuze van waarderingsgrondslagen en management rapportagesystemen.
Met 5 leden, waarvan 1 technisch voorzitter, nemen vier raad- en/of burgerleden (bij voorkeur 2 uit coalitie- en 2 uit de oppositiepartijen) deel aan de beraadslagingen. Zie ook de toelichting bij artikel 7, lid 4.
Voor het effectief en doelmatig leiden van een vergadering is het niet verstandig om “2 petten op te hebben”; voorzitten en tegelijk een inhoudelijke bijdrage leveren. Dat geeft rolconflicten. Daarom is gekozen voor een technisch voorzitter. Overigens heeft die wel een inhoudelijke inbreng, maar dan meer aan de voorkant bij het samenstellen van de agenda en voorbereiden van de agendapunten samen met de secretaris.
De hoeveelheid vergaderingen is gebonden aan de producten in de P&C Planning. In ieder geval komt de commissie zes maal bijeen voor adviezen over de drie bestuursrapportages, de voorjaarsnota, de begroting en de jaarstukken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-15556.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.